[IM] afscheid nemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurvlinder

afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 22:49

mijn paardje heeft nu twee jaar been problemen ,atrose in de voorbenen ,dikke pezen doorgezakte kogels hoeven zijn nu net bokke pootjes en haar rechter voorbeen is krom gegroeid,met medicijnen ging het goed,in de zomer dag en nacht op het land ging goed maar ze blijft kreupel,steeds vaker kreeg ze een hoefzweer,nu gaat het vaker slecht en ze loopt behoorlijk kreupel(hoefsmid heeft haar wel steeds goed gedaan,ze ging er altijd weer iets beter van lopen)

nu gaat het heel slecht,ze strompelt kan niet lopen.(ik vraag mij al lange tijd af of het nog wel eerlijk tegen over haar is om zo door te gaan)ik denk dat ze al een lange tijd (echt)pijn heeft,maar men zegt het kan ook gewoon ongemak zijn.22 dec is ze de hele dag weer op het land geweest ,het ging toen redelijk goed met haar,en kwam stok kreupel op stal,ze krijgt nu bijna een week medicijnen maar die slaan niet aan.

vandaag in overleg met de staleigenaresse en da besloten dat ik haar dit niet langer wil aandoen,wat het zo vreselijk moeilijk maakt is dat ze nog eet en nog wel met de oortjes naar voren staat,maar ze ligt veel(de ene dag meer als de andere)ze is voor de rest nog zo goed,ze glanst en is niet mager.ze kan het niet aangeven hoeveel pijn ze heeft,wij mensen hebben dat geluk wel.het is heel moeilijk om deze beslising te nemen.maandag 5 jan komt de da om haar te laten inslapen,ik ben er al twee jaar mee bezig dat het afscheid nemen van haar een keer komt,maar het is nu heel dicht bij ,ik wil niet langer dat ze nog moet pijn lijden!

ze heeft altijd wel wat been problemen gehad, peesschede onsteking aan haar linker voorbeen.ze is eigenlijk nooit echt ziek,wel op andere stallen een aantal keren koliek gehad maar sinds ze op deze stal staat geen erge problemen.

we hebben altijd gezegt die haalt de dertig wel omdat ze zo sterk en hard voor zich zelf is,(als er wat gebeurt dan komt het door haar benen,) 9 maart zou ze vierentwintig worden!

wat mij wel heel goed doet is dat ze de zes jaar dat ze op deze stal staat haar mooiste tijd heeft gehad(en ik ook ,geen kop zorgen omdat ze op de meeste stallen altijd mager was enz en hier op deze stal is dat nooit meer gebeurt)en dat er veel rekening met haar is gehouden,omdat het een zenuwpeesje is,maar ze is een stuk rustiger geworden.

daggie voor altijd in mijn hart!

Anoniem

Re: afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:53

Flink, heel flink van je dat je inziet dat dit voor jou en ook voor je pardje niet meer kan. En fijn dat ze nog een mooie tijd heeft gehad op de stal waar ze nu staat. Ik gun je nog een paar fijne dagen met haar en vertroetel haar nog maar even lekker! (nu het nog kan, kun je misschien nog foto's maken voor later)
Veel sterkte op de dag dat je haar laat gaan en onthou voor altijd dat loslaten het grootste teken van liefde is!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:54

Bahhhh dat is altijd zo vreselijk met dieren,als het afscheid komt.
Het is de juiste keuze, maar oh zo moeilijk.
Ik wil je dan ook voor maandag heel erg veel sterkte wensen meid, hou je dapper. Ach gut

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:55

suleilitha schreef:
Flink, heel flink van je dat je inziet dat dit voor jou en ook voor je pardje niet meer kan. En fijn dat ze nog een mooie tijd heeft gehad op de stal waar ze nu staat. Ik gun je nog een paar fijne dagen met haar en vertroetel haar nog maar even lekker! (nu het nog kan, kun je misschien nog foto's maken voor later)
Veel sterkte op de dag dat je haar laat gaan en onthou voor altijd dat loslaten het grootste teken van liefde is!

Ik kan het niet beter verwoorden dan suleilitha..
Heel veel sterkte ermee Ach gut

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:55

Alvast heel veel sterkte, ook al heeft ze best een mooie leeftijd het blijft moeilijk.....
Haar laten gaan is een mooi gebaar naar je lieveling, geniet nog even van haar
en denk aan de mooie tijd die jullie gehad hebben........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:57

Zeer zeker een mooie leeftijd, hou dat ook in gedachten!

vuurvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 00:06

dankje voor jullie lieve berichtjes,het is een mooie leeftijd maar je hoopt toch dat ze gezond blijven en oud worden.
ik heb haar al 19 jaar,en veel met haar beleefd,het was een drukte maker onder het zadel(een tuiger he') maar een gouden karakter!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:08

Knuffel voor jou Anjo en ik wens dat je, als je er aan toe bent, een fijn ander paard gaat krijgen.

Jorinde93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:15

Heel veel sterkte!

_Bianca___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:49

Jeetje,dit verhaal komt me zeer bekent voor.
Ik wil je heel veel sterkte wensen Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:55

Sterkte ook met deze beslissing Ach gut
Soms zijn de beste beslissingen het allermoeilijkste om te nemen!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:31

goed van je dat je aan het welzijn van je paardje denkt,het is een moeilijke beslissing,maar ik denk wel dat je er naderhand vrede mee kunt hebben,als je je paard ziet lijden dan lijd je zelf ook.Denk aan alle jaren die jullie samen hebben doorgebracht,je kan ook nog een plukje manen afknippen en dat dan bewaren.probeer niet aan de dood te denken,maar aan het leven dat ze gehad heeft.Voor maandag,hou je sterk,je doet het omdat je van haar houd!!!groetjes...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:18

Zit het met tranen in mijn ogen te lezen. Ik wens je heel veel sterkte voor maandag.
dikke knuffel

vuurvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 00:44

eind van de middag naar mijn paardje geweest,staleigenaresse zei dat ze gistermiddag en vandaag niet heeft gelegen,tijdens het mesten wilde ze zelf de stal weer uit lopen,en dat het beter ging(de hele week kon ze alleen maar wat strompelen,en wilde ze de stal niet uit.)

ik heb haar uit stal gehaald en ze kon weer wat lopen,nog steeds wel kreupel maar het was al een hele verbetering.ja en wat moet je dan?
ik heb haar weer op stal gezet (deur open laten staan)en we hebben een hele tijd voor haar stal staan praten.
daggie zat aan haar voet te likken,(kroonrand)hoef bekeken en haar hoef stonk heel erg,een hoefzweer!die was dus uitgebroken en de druk was er af,dus daarom liep ze weer wat beter.
hoef in een teil met biotex gezet,nu wil ik haar dus nog niet in laten slapen, een hoefzweer gaat wel weer over. staleigenaresse en ik vinden dat niet fair tegenover haar.

ik weet wel dat haar benen slecht zijn,die worden niet beter maar we kijken het nog een poosje aan.
de dierenarts komt wel om te kijken wat hij er van vindt.
ik vind het heel moeilijk, ik had mij er op ingesteld dat het maandag onze laatste morgen zou zijn.ik twijfel nog heel erg ,is het beter om haar te laten gaan of niet? de been problemen blijven en de hoefzweren komen ook steeds terug,het is zo moeilijk!

ik hoop op begrip van jullie,en goede adviezen.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:50

wat een moeilijke beslissingen zeg! Het is inderdaad niet niks om al 2 jaar te dokteren. Overleg maandag met de veearts.. en volg je eigen gevoel. Dat kunnen jullie samen beter dan wij achter het beeldscherm (denk ik).. Hoe dan ook.. heel veel sterkte toegewenst.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:54

Ik wens je veel sterkte, goed dat je deze beslissing maakt al lijkt die nog zo fout.

Edit : lees nu dat je het toch niet gaat doen, tja ik weet niet wat ik ervan moet denken, goed dat je overleg gaat plegen. Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:56

Dat heb ik met mijn paardje ook meegemaakt in september dit jaar.....3u voordat ze afgemaakt zou worden ontdekte we een hoefzweer Bloos!

Als het "maar" een hoefzweer is zou ik het toch nog proberen. Heb ik bij mijn paard ook gedaan, alleen bleek later die hoefzweer te komen omdat haar lijf zich vergiftigde waarschijnlijk. Waarschijnlijk door cushing en daardoor hoefbevangenheid. Ik heb haar alsnog moeten laten gaan 19 december dit jaar.

Maar een hoefzweer kan natuurlijk ook door een heel simpel iets komen en niet meer terug komen. Mijn jongere paard heeft er een paar jaar terug ook een gehad en dat is nooit meer teruggekomen.

Goed met je DA overleggen en misschien bloed laten prikken om te kijken of alles goed functioneert, kijken naar insulineresistentie en misschien cushing oid. Gewoon een uitgebreid bloedonderzoek.

Pfff ik ken de opluchting van dat je het besluit hebt genomen en het dan toch maar een hoefzweer blijkt te zijn! Mijn oude dame was ook niet meer goed op de benen, maar was een 14 dagen na het utibreken van de zweer weer zo gek als een deur Pling
En had het niet eind oktober toch fout gegaan had ze van mij nog steeds mogen blijven.

Ik had altijd zoiets van zolang ze lol heeft in haar leven mag ze er gewoon bij blijven. Bij mijn oudere dame werd de pijn te erg omdat ze dus hoefbevangen was en was het niet eerlijk meer om haar te laten leven .

Dus goed met je DA overleggen zou ik zeker doen!
Maar welke beslissing je ook neemt, hou in je achterhoofd dat je alles doet uit liefde voor je paard.....ook al besluit je haar toch te laten gaan!

Sterkte Ach gut

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:08

Naja ik ben eruit, schenk dat beestje de ewige weides, zo te lezen is het op.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:04

Ik vind het heel dapper dat je dat voor jezelf toe durft te geven.
Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om deze beslissing te nemen, ookal is het natuurlijk niet leuk

Héel veel sterkte morgen.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:13

Dappere beslissing... Heel veel sterkte morgen Ach gut

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:47

jeetje heftig!
ik hoop dat je nog mooie dagen me dr hebt zolang je nog bij dr kan zijn!
maak er wat van!!
ze zal hoop ik nog lang bij ej zijn!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:44

Heel veel sterkte toegewenst vandaag Ach gut

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:45

jeetje wat is dit moeilijk voor je zeg. als je gevoel zeg niet doen doe het dan ook niet. je moet (vind ik) er voor 100% achter staan. jij bent de enige die je beesje goed kent en weet hoeveel pijn ze heeft. laat je even weten wat de dierenarts vandaag heeft gezegd?

wallycoti09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:04

Wow, volg je hart........... anders heb je misschien later spijt.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:09

@ anjo,hoe is het nu met je paardje? Of is het toch nog doorgegaan,euthenasie? groetjes...