[IM] Pony overleden .. paspoort houden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nolicapri

Pony overleden .. paspoort houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:43

Mijn pony is gisteren ingeslapen door ouderdom.. Verdrietig
Ze word opgehaald door de rendac , maar moet ik mijn paspoort dan ook mee geven?
Ik wil het paspoort namelijk graag houden ter herinnering.

Daantje1981

Re: Pony overleden .. paspoort houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:44

Nee hoor, die hoef je niet mee te geven. Je moet alleen even contact opnemen met de uitgever van het paspoort. Dan kan hij registreren dat het paard overleden is. Soms moet je het paspoort opsturen, vaak krijg je het nog terug gestuurd. maar geef dit dan wel aan!

Sterkte...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:44

Ja hoor,dat kun je gewoon houden. Officieel moet je hem terugsturen naar de stamboekorganisatie die hem heeft uitgegeven, maar dit word niet gecontroleerd.

je kunt geloof ik wel vragen of je hem terugkrijgt, dan staat er geloof ik een streep of een ongeldig verklaard tekst over het papier.

Gecondoleerd trouwens nog.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:45

Officieel of onofficieel?

Officieel, ja. Onofficieel, geen haan die naar het paspoort van jouw pony kraait hoor. Je hoeft er ook niet bij te zijn als de Rendac komt (en dit wil ik je dan ook van harte meegeven, neem NU afscheid van je pony en kom NIET kijken als ze opgehaald word. Geen fijn gezicht)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:48

Wat erg dat je haar nu moet missen, sterkte Ach gut

Of het paspoort ook mee moet reizen als het paard al overleden is weet ik niet. Het hoort eigenlijk teruggestuurd te worden naar de uitgevende instantie met de vermelding dat het paard overleden is, maar je kunt wel aangeven dat je het daarna graag terug wilt hebben.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:50

Heel veel sterkte gewenst en idd wees er niet bij, hoor idd dat het een naar gezicht is.
Dat het paspoort weer terug moest naar (in mijn geval kwpn) organisatie die het uitgegeven heeft wist ik niet.
Ik heb Kas zijn paspoort ook nog en niks doorgegeven, moet dit?
Wil het paspoort ook houden, rendac hoeft het iig niet.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:53

Rendac kan je paard overigens ook op een andere manier ophalen, dat kost iets meer, maar is heel vriendelijk om te zien en dan kun je er wel gerust zelf bij zijn om afscheid te nemen. Ze worden dan opgehaal met een trailer en op een slede gelegd die met een kabel naar binnen wordt getrokken, gaat heel netjes. Dit moet je natuurlijk wel vantevoren aangeven.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:58

Oke bedankt allemaal ,

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:02

Nicole288 schreef:
Rendac kan je paard overigens ook op een andere manier ophalen, dat kost iets meer, maar is heel vriendelijk om te zien en dan kun je er wel gerust zelf bij zijn om afscheid te nemen. Ze worden dan opgehaal met een trailer en op een slede gelegd die met een kabel naar binnen wordt getrokken, gaat heel netjes. Dit moet je natuurlijk wel vantevoren aangeven.

Iets meer is een flink understatement.
Iets meer is , meen ik te herinneren, 300 euro, terwijl gewoon ophalen 25 is.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:07

Speciale ophaalservice van Rendac is 500 euro. Zo heb ik mijn merrie 5 maanden geleden ook op laten halen. Ook daar is geen paspoort aan te pas gekomen, ik heb het nog gevraagd of dat nodig was maar ze hadden het paspoort niet nodig.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:12

Ik heb Rendac gebelt en ze word morgen opgehaald.
Ik heb ook de knhs gebeld en paspoort mag ik houden ik hoefde alleen maar een mail te sturen met de gegevens erin.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:17

Ik moest het paspoort + papier op sturen, toen ik zei dat ik dat graag wou houden mocht ik het paspoort thuis houden en het papier opsturen met een notitie er op dat ik dat graag terug wou hebben.
Zo gezegt, zo gedaan, 2 dagen later lag het papier weer in de brievenbus (waren ze met andere dingen maar zo snel....). Ze hadden er een stepel op gedaan dat hij ongeldig was.

Sterkte.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:54

Hee, ik heb mijn shetlander ook moeten inslapen deze winter vanwege ouderdom Huilen
Ik weet hoe erg het is en ik wens je heel veel sterkte! (en je kan me altijd pm'en)
Het is vooral erg als je pony op wordt gehaald , omdat ze dan écht voorgoed weg is..
Ik heb het zelf niet gezien hoe de stomme rendac (hoe kan je dat nou willen worden als beroep) mijn pony weg heeft gehaald omdat het me verschrikkelijk eng leek om te zien dat ze zo met een haak werd opgetild als een varken! Boos!
Maar ik heb geen paspoort mee moeten geven. die had ze ook geen, maar ze hebben er niet naar gevraagd ofzo..
maar ze lag ook bij mijn familie (een boerderij) waar ze elke week langs kwamen (voor dode varkens Boos!)

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:13

Lotte_James: Wat had jouwn pony dan als ouderdoms klachten? als ik vragen mag..

Ik heb haar vanmiddag met de trekker langs de weg gelecht , ik heb net nog een stukje staart afgeknipt.
Ik ga morgen een grote schilderij halen en dan doe ik daar een mooie hoofdfoto in en dan stukjes staart erbij.

Verdrietig

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:22

Gecondoleerd met je paardje. Ik weet hoe het voelt! (jammer genoeg!)

Je kan het paspoort idd opsturen naar de uitgever (bij mij was dat kwpn) en dan een briefje erbij dat je m terug wil, dan krijg je het boekje gewoon terug met een stempel "overleden" of zo iets er op.

Hoe is het verder gegaan? ik neem aan dat je pony inmiddels is opgehaald? Ik was er toen met mijn pony zelf niet bij en ze hebben m zelfs op het erf opgehaald, zodat ik m niet aan de weg hoefde te leggen. Dat was wel fijn!

Succes met de verwerking.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:42

Ik heb haar uit de wei moeten halen met detrekker , grond bak Verdrietig
Vanmorgen om half 9 was ik wakker en ging ik alvast nogmaals afscheid nemen.
Kwartvoor 10 kwam de Rendac en toen heb ik geholpen met het zeil eraf halen
en toen aaide ik haar over het hoofdje en zei ik bedankt voor alles nora.
En toen lade die man haar in Verdrietig

Die man deed het heel netjes vond ik.
Hij pakte haar zachtjes op en legte haar zachtjes in de wagen
en toen deed hij langzaam de klep dicht. en toen zei hij: sterkte ..
en toen ging nora weg ... Vriendjes zijn?

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:44

Sterkte! Ik zou hem gewoon houden. Wij hebben hier ook nog alle papieren van de overleden pony's/paarden van m'n vader. [Dit over een hele lange tijd hoor] Geen haan die er naar kraait xD

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:47

Wat erg dat je pony overleden is, sterkte...

Toen mijn ruin stierf heb ik het papier en paspoort opgestuurd naar het KWPN. Het paspoort heb ik niet teruggehad, het papier wel met een stempel met GESTORVEN erop. Het hoeft niet maar het stamboek waardeert het wel zeer als je melding maakt als je paard gestorven is. Want dan kan hun database ook up to date gehouden worden.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:03

Nolicapri schreef:
Ik heb haar uit de wei moeten halen met detrekker , grond bak Verdrietig
Vanmorgen om half 9 was ik wakker en ging ik alvast nogmaals afscheid nemen.
Kwartvoor 10 kwam de Rendac en toen heb ik geholpen met het zeil eraf halen
en toen aaide ik haar over het hoofdje en zei ik bedankt voor alles nora.
En toen lade die man haar in Verdrietig

Die man deed het heel netjes vond ik.
Hij pakte haar zachtjes op en legte haar zachtjes in de wagen
en toen deed hij langzaam de klep dicht. en toen zei hij: sterkte ..
en toen ging nora weg ... Vriendjes zijn?

Ah wat mooi... en wat erg tegelijk dat ze er nu echt niet meer is...
Echt ik voel het weer helemaal.
heel veel sterkte nogmaals! Ach gut

Ik zou willen dat dat bij saartje ook zo gegaan was. bij mij werd ze eerst met een tractor van mijn familie opgehaald en daar onder zo'n groene klep zegmaar gelegd (dat wilde ik al niet zien omdat die boer (mijn oom ja) nergens om geeft en haar er wss zomaar op heeft gekwakt Boos!) en na een paar dagen werd ze met een haak opgetild (ik heb het zelf niet gezien).
Saartje had niet echt klachten, haar spieren waren gewoon helemaal op. die avond dat ik even het hooinetje naar binnen ging halen uit het inloopstalletje, lag ze voor het stalletje. ze kon niet meer opstaan, en de buren hebben haar toen naar het stalletje getild (waarna ze écht helemaal op was).. na een half uur ging het veel beter met haar, ze lag niet meer plat, en leek wat sterker, de volgende dag kon ze nog niet opstaan (hoewel ik er wel vertrouwen in had omdat ze steeds pogingen deed) en toen de dierenarts kwam moest ik haar in laten slapen. ze was al 30 zei de dierenarts (en door de handelaar van wie we haar hebben gekocht hebben we altijd gedacht dat ze nogmaar 22 was.)

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:11

Nora die lag ook telkens en die kon ook niet meer opstaan. Ze wou wel maar ze kon niet meer..
En dan draaiden haar ogen ook telkens weg , mijn moeder en ik moesten haar telkens optillen.
Het begon woensdag 1 oktober toen lag ze een paar keer in de wei en in de stal ,
en vrijdag 3 oktober het zelfde. En vorige week lag ze ookal een keer languit in de wei en
maandag had ze heel erg pijn het kon niet meer.. ze zwete helemaal en traantjes uit de ogen.
Trappelen en ogen draaiden telkens weg en ze kreunde van de pijn. Ze wou nog wel maar ze kon niet meer. Verdrietig

Ik ga morgen een hele mooie grote fotolijst halen ,
en dan doe ik daar allemaal foto's van nora in met haar stukjes staart en stukje wintervacht
wat vanmorgen is blijven liggen. En dan hang ik haar halsters ook op mijn kamer..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:27

Ik vind het wel dapper dat je erbij bent gebleven. Toen mijn haflinger overleed (plotseling aan een hartaanval, 11 jaar geworden) lag hij in de bak. ik was gebeld en toen ik aan kwam was hij nog warm en nog echt "Mats" Heb een uur of 5 bij m gezeten. Toen was het net of zn ziel uit zn ogen was verdwenen en ben ik weggegaan. Ik durfde / wilde er niet bij zijn als ze m op zouden halen, want ik was bang dat dát dan het laatste beeld van m zou zijn en stel je voor dat dat dan heel naar zou gaan, dat leek me niet fijn!
Ik hoorde achteraf wel dat ze het van Rendac wel "respectvol" hadden gedaan. Daar was ik wel blij om.

Het is nu ruim 2 jaar geleden, maar terwijl ik zit typen rollen de tranen weer over mn wangen. Ik mis hem nog zo erg!

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:34

Ik was de andere pony's en paard aan het voeren en toen liep ik na binnen.
En toen zag ik de Rendac er net staan , dus toen ben ik er even na toe gelopen
omdat ik haar nog een keer wou aaien. En die man wachte ook netjes totdat ik klaar was.
En toen lade hij haar op en toen reed hij weg , ik moest gewoon kijken , want als ik niet had gekeken dan
had ik juist slape loze nachten gehad van of het wel goed was gegaan etc.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:36

hier ligt ook nog het stamboekpapier van mijn overleden paard.. dat is het enigste wat ik nog van hem heb, dus sta ik eght niet af

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:38

Daar zit inderdaad ook wel weer wat in, anders gaat je fantasie misschien op hol en "verzin" je zelf
vreselijke beelden. Nu weet je idd wel hoe het gegaan is en kan je er vrede mee hebben.

Sterkte voor de komende tijd. Ach gut

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:54

Het is inderdaad niet het onrespectvolle van de Rendac, maar het echt weg zien gaan, het inladen en nooit meer terug. Dan breek je. TS, respect, ik zou het niet aankunnen. Heel veel sterkte de komende tijd!