[IM] Nog even van je genieten...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Nog even van je genieten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 18:05

2004
Op stal zocht de staleigenaresse een verzorger voor haar paard. Een prachtige, grote zwarte merrie. Vetra was haar naam en ze is 11 jaar. Het heeft niet lang geduurd voor ik verliefd op haar werd.

Kerst 2004
Onder de boom lag het mooiste kado’tje wat een meisje ooit kan krijgen; het paspoort van Vetra, met daarin verwerkt MIJN naam als eigenaar!

Februari 2005
Eerste wedstrijd. Ik was heel zenuwachtig. Mijn allereerste échte wedstrijd. Een B-proefje was zeker voor mij toen een hele opgave. Maar Vetra bleef cool, deed braaf wat ze moest doen en sleepte mij er door heen. Uitkomst: 2 winstpunten.
Al gauw volgde de 2e wedstrijd. Zeker net zo spannend, maar Vetra wist me te kalmeren. Wederom 2 winstpunten.
Ze vindt het heerlijk om te werken voor me. Ze is dan ook een grote steun en laat me niet in de steek.

Eind maart 2005
Kreupel. Soms linksvoor, soms rechtsvoor. Lastig te zien. Misschien verstapt in de paddock? Misschien per ongeluk te kort gedraaid? Voorlopig even rust, zodat we weer rustig verder kunnen waar we gebleven waren.

April 2005
Tot op heden nog steeds kreupel. Wat is het toch? Moeten we er een dierenarts naar laten kijken? Welk voorbeen is het nou?

Mei 2005
Dierenarts bezoek. “Longeer haar maar even op het harde.” Zo gezegd zo gedaan. Buigproef werd er niet gedaan, we hebben gelijk een afspraak bij de kliniek gemaakt voor röntgenfoto’s. Het longeren zag er niet best uit.

Later in mei 2005
Eindelijk op de kliniek. Na veel gedoe met trailerladen (met als gevolg een veel kreupeler paard) konden de röntgenfoto’s gemaakt worden. Zag er niet best uit. Zware arthrose en hoefkatrolontsteking fase 4. “Wil je haar hier houden, dat we haar gelijk een spuitje geven, of wil je haar mee naar huis nemen en op pensioen zetten?” Was de vraag van de dierenarts. Eenmaal thuis gekomen was Vetra blij dat ze haar wei-vriendinnen weer zag en ik was verdrietig vanwege het nieuws, maar kón haar daar niet achterlaten.

Augustus/september 2005
Na een seizoen in het weiland, breekt helaas het Nederlandse herfstweer door. De dagen dat de paarden het weiland opkunnen vermindert. Vetra staat óf op stal, óf in de paddock, óf ik ben met haar aan het wandelen op het erf. Rondjes… saai. Buiten het erf zijn er monsters. Vetra is een tikkende tijdbom als we ook maar richting het hek van het erf lopen. Dus dan maar op het erf blijven.

September 2005
Om Vetra een beetje op te beuren, zadel erop gelegd en in stap in de bak was loswerkoefeningen. Loswerken is altijd goed. Ze vindt het geweldig! Slooft zich uit en reageert op de kleinste hulpen.

Eind september 2005
Wederom aan het loswerken (nog steeds in stap) in de bak. Naast de bak staan hertjes. Ze zijn in een dolle bui en rennen en bokken langs het hek. Ze steken daarbij Vetra aan. Ze schiet er vandoor, sjouwt en ze showt, zit weer helemaal in haar helemaal in haar element. En… niet kreupel! Hoop!

Oktober 2005
Na een paar keer tijdens het rijden te hebben gedraafd (ik kan haar niet rustig houden, ze vindt het geweldig!) onregelmatig. Na het rijden. Misschien te veel gedaan, te veel belast? Maar weer even rust houden.

December 2005
Rust gehad en weer (kalm aan) on the move. Gaat fantastisch! Ik leer zoveel van haar. Ze vergeeft mijn soms wat rommelige hulpen maar raakt in de war als ik ze verkeerd aangeef. “Recht zitten Lindsay, anders ga ik scheef lopen. Niet te veel met de teugels rommelen, anders krop ik me op. Goed die achterhand erbij houden, anders kan ik de oefeningen niet goed uitvoeren.” Geweldig gewoon.

2006
Met ups en downs gaan we verder en zijn we alweer bijna een jaar later. Wedstrijden, daar doen we niet meer aan. Zodra ik ook maar een lichte onregelmatigheid voel, dan stop ik met rijden. Wil haar niet overbelasten.

Oktober 2006
Onderlinge wedstrijd op stal. Een kür op muziek. Zal ik meedoen? Op het niveau dat we trainen? We doen het! Kürmuziek gemaakt door moeders (een orkest met de muziek van Queen), een kroontje op onze hoofden, een sleep over onze konten en een proef of Z2 niveau. Het ging gesmeerd. De normaal zo gestreste Vetra bij klapperende dingen, kijkende mensen, rennende kinderen, liep helemaal volgens het boekje. Op de maat van de muziek, niet gevend om het publiek en ook hier hielp ze door mijn zenuwen heen.

2006/2007
Het rijden gaat met ups en downs. Als we kunnen rijden gaat het fantastisch. Ik doe alles heel rustig aan. Ze pikt alles heel makkelijk op en wil echt heel graag werken!

Maart 2007
Eerste buitenwandelingetje! Zou ik ooit nog een buitenrit kunnen maken? Wellicht als het rijden niet meer gaat, dat we recreatief kunnen gaan!

Zomer 2007
Rijden gaat goed! Die wissels gaan steeds vloeiender! Pirouettes in galop doet ze al als ik mijn billen aanspan!

November 2007
Voor de workshop “Rechtrichten”, gegeven door mijn moeder, een demonstratie gegeven. Zonder zadel! Ook dit is geen enkel probleem voor mijn lieverd. Vreemde mensen erop om het gevoel te voelen; geen enkel probleem joh! Doen we toch ff.

Mei 2008
Snot, stank uit een neusgat, prut in de ogen, koorts en lusteloos. Vetra is ziek. De stank is niet te harden en we stonden kokhalzend bij haar stal. Dierenarts schrijft ons antibiotica voor, tandarts kijkt naar de kiezen. Niets te vinden. Het gaat even later weg.

Juli 2008
Het komt weer terug. Nog maar een keer de antibiotica kür.

Augustus/september 2008
Het komt wederom terug. Nu zonder heftige stank/koorts en lusteloosheid. Wat is het? Toch een kies, verkoudheid, voorhoofdsholteontsteking? Een andere dierenarts komt erbij. Het hoofd is a-symetrisch geworden en ze heeft pijn als je aan haar hoofd komt. Er moeten foto’s gemaakt worden. Gelukkig kan het op stal zelf. Geen trailerstress.

22-09-2008
De röntgenfoto’s besproken met de dierenarts. Het is vrij ernstig. Ze krijgt geen lucht door het neusgat waar snot uitkomt. Het hele hoofd zit voor met etter. Oplossing? Een grote operatie en een lange, lange tijd stilstaan, in de kliniek met aan haar hoofd drainageapparatuur. Over 2 jaar zal het helemaal over zijn, (tenzij het chronisch is, wat het hoogstwaarschijnlijk wel is) maar dan zit je nog met het artrose probleem. Dat zal alleen maar heftiger worden en helemaal niet meer te onderdrukken. Over 3 weken zal ze galopperen in de grote groene weides. Zonder pijn.

Dag lieve Vetra. Ik ga je missen. Dat doe ik nu al.

Essie78

Re: Nog even van je genieten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:07

Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke periode.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:10

veel sterkte , en pakt u tijd voor deze 3wken verwen ze nu nog maar wand voorje het weet zit het erop

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:18

Ontzettend veel sterkte in de moeilijke periode die jullie te wachten staat! Ik kan me niet eens voorstellen hoe vreselijk dit voor je moet zijn, maar ik denk wel dat je voor je paard de juiste beslissing genomen hebt! Erg dapper Lachen Geniet nog 3 weken met volle teugen van haar, en ik weet zeker dat ze voor altijd een plekje in je hart blijft houden Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:18

oww lindsay,wat een verdriet,je mooie meisje... Huilen Huilen

geniet nog van je knappe meisje,de komende 3 weken....heel veel sterkte,en moedig dat je deze beslissing neemt...

dikke knuf voor jullie alle 2 XXX

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:34

Veel sterkte in deze moeilijke periode !

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:47

Ohhhhhhh kippevel,wil je heel veel sterkte wensen,en geniet en knuffel maar veel met je paardje deze drie weken.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:49

Je was een tijdje niet in het lettentopic geweest en dan kom je met zo'n vervelend bericht aan Verdrietig kreeg er kippenvel van... Weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Vind het heel erg voor je en heb bewondering voor je dat je altijd hebt geluisterd naar wat zij zelf aan gaf en toch nog een mooie Z2 kur hebt kunnen rijden! Geniet van de laatste weken samen, ze zal je dankbaar zijn Ach gut Heel veel sterkte!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:55

He wat een slecht nieuws Scheve mond
Ik opende toevallig dit topic en hoopte al dat het niet om jouw Vetra ging. Zoveel moeite gedaan om d'r weer goed te krijgen en dan heeft het toch niet zo mogen zijn..
Héél veel sterkte Ach gut

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:00

veel sterkte de komende weken

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:43

Jeetje Lins, wat schrik ook ik van dit bericht...

Ik wil je heel veel sterkte wensen komende weken, geniet van je mooie en lieve meid.
Geef haar alle aandacht en liefde die je hebt en laat haar dan gaan naar de plek waar ze mag blijven.

Denk aan jullie!

Liefs Es en Merano

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:33

Dank jullie wel voor de steun.

Had nooit gedacht dat bokt een goede uitlaadklep zou zijn.

De komende drie weken ga ik haar zeker vertroetelen en ik hoop dat het lange weken mogen worden.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:41

heel heel heel veel sterkte gewenst voor de komende 3 weken meis Ach gut
als je iemand zoek voor je verhalen van je af teschrijven bied ik me vast aan Ach gut

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:42

Hartelijk dank.

Je houdt de woorden die de dierenarts 3 jaar geleden vertelde toch in je achterhoofd en weet dat het nooit meer een gezond paard zal worden en dat het binnen een paar jaar over zal zijn. Nu wordt ze genekt door iets onverwachts.

Nu datgene -waar je al dus 3 jaar rekening mee houdt- uitkomt, is het toch een keiharde klap. En ook niet echt te beseffen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:08

Och...heel veel sterkte de komende weken, maanden en jaren! En een dikke knuffel voor Vetra! Ach gut

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:00

Kippenvel....
Jee, heel veel sterkte en maak er de mooiste 3 weken van die je jou en je paardje maar kan wensen. Sterkte.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:06

Lins_Vetra schreef:
Nu datgene -waar je al dus 3 jaar rekening mee houdt- uitkomt, is het toch een keiharde klap. En ook niet echt te beseffen...

De grootste klap die je als paardenbezitter kan hebben... Huilen
De wetenschap dat je in het belang van Vetra kiest zal de pijn later sneller verzachten, maar voorlopig maakt de rede, de keuze en het belang niks uit...je moet haar straks laten gaan en dat zal heel zwaar zijn.
Ik weet dat je vreselijk veel van haar houdt en super trots op je meisje bent, laat haar dat iedere minuut dat je bij haar bent maar voelen, dan zal ze straks als een extra gelukkig paard vertrekken en haar baasje met een gerust hart achter laten.

We houden contact meis Ach gut

Liefs Essie

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:14

bah Huilen

vind het heel moedig van je dat je deze beslissing neemt. Er zijn genoeg mensen die nog jaren doormodderen en er niet bij stil staan of het nog wel paard waardig is wat ze doen. Denk dat dit voor Vetra inderdaad de beste beslissing is, straks galoppeert ze op de groene weides zonder pijn.

Heel veel sterkte de komende weken, maak er nog iets moois van en geniet ervan. Herinneringen zijn er voor altijd, ook als ze er straks niet meer is....

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:19

Jeetje. Zo valt je droom opeens in duigen Verdrietig Geniet maar van deze 3 weken, maak mooie foto's als herinnering (ook al zul je haar natuurlijk nooit vergeten)

Heel veel sterkte voor nu alvast, en voor over 3 weken Ach gut

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:45

Wat kan het toch allemaal oneerlijk zijn.
Je hebt zo voor haar gevochten en dan ga je haar door iets anders toch nog verliezen, afschuwelijk.
Heel veel sterkte de komende weken, die zullen vast loodzwaar worden.
Probeer nog van haar te genieten zolang ze er nog is.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:11

De taranen lopen over mn wangen ik weet hoe jeje voelt wat je beschijft is precies datgene wat ik ook heb meegemaakt,geen artrose maar wel een ziek paard wat steeds leek op te knappen en dan weer bergafwaarts ging.
De keuze die je hebt gemaakt is de juiste al besef je het nu niet dat komt later als je alles hebt gehad dan ga je verwerken en dan komt de echte klap.
Bereid je voor op het moment mentaal en emotioneel voor als nog en wat voor te bereiden valt.
Geniet van jullie komende tijd en houd die gedachtes vast laat ze nooit meer gaan film haar fotograveer haar zoveel mogelijk op alle soorten manieren en plekken.
En vooral Geniet van julle komende tijd......

HEEL VEEL STERKTE

GR Gemma

When the day of goodbye comes
And tears can’t be hidden
Just look into his eyes
And listen…

‘cause there’s no creature wiser
Then a horse at the beginning of his last trip
He knows that he lived his life
The way he should have

He’ll tell you to chear up
To smile and cry at the same time
‘cause though he’s leaving
He’ll never disappear

In your hearts
You’ll be together.
And the memories will stay
Forever…

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:13

Jeetje.. Wat verschrikkelijk.. heb er gewoon kippenvel van..
Heel veel sterkte de komende tijd.. Ach gut

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:19

Wat vreselijk allemaal!. Gelukkig binnenkort geen pijn meer. Héél véél sterkte de komende tijd.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:20

Lins, heb er gewoon geen woorden voor, wat vreselijk! Verdrietig
Heel veel sterkte! Ach gut

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:23

Heel veel sterkte de komende tijd!
Wat is het een vechter!