Horror euthanasie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:45

eef_doortje schreef:
Een van mijn eigen dierenartsen (praktijk van meerder artsen) heeft een paar horror gevallen meegemaakt met een infuus, dus gebruikt dat liever niet. Zo heeft elke dierenarts zijn/haar eigen methode en ervaringen.

Ik wil deze nog even eruit lichten. Bij een infuus kan er namelijk ook van alles misgaan. Die moet maar op zijn plek blijven zitten, toegankelijk blijven en open blijven. Bij een vallend paard is daar echt geen garantie op.

Maw een infuus is zeker niet zaligmakend en het niet gebruiken ervan is bepaald geen bezuiniging of moeite-besparing.

Je hebt helaas ontzettende kloterige pech gehad

pmarena

Re: Horror euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:13

Bij Mareentje liet de DA volgens mij het naaldje zitten zeg maar zodat er zo weer het volgende in gespoten kon worden. Dus geen slangetje ofzo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:23

pmarena schreef:
Bij Mareentje liet de DA volgens mij het naaldje zitten zeg maar zodat er zo weer het volgende in gespoten kon worden. Dus geen slangetje ofzo.

Dat is een cannule. Wat mij verteld werd is dat die wat lastiger te prikken zijn dan een gewone naald. En daardoor bij een paard met slecht vindbare aders dus niet de beste optie. Kan maar zo dat ze 't om die reden bij het paard van TS dus ook niet geplaatst hebben.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:29

Veel sterkte TS, zoiets meemaken is niet wat je wilt. Misschien kun je het zien als een soort van 'bad trip' op de ketamine. Net als bv een heftige droom ook in ander bewustzijn is, alleen dan ook met wat wilde bewegingen erbij. Dat je op zijn hals moest liggen deed je ook uit liefde en was denk ik juist om je paard te beschermen dat hij zich door de bewegingen niet zou verwonden. Jou valt niks te verwijten hoor, je deed dit immers uit liefde en om verder lijden te besparen.
Ik heb mijn kat ook moeten laten inslapen en deze bleef ook maar vechten..er moest steeds meer gespoten worden, inderdaad alsof ze hem lek prikte, het duurde ook zo lang dan. De dierenarts zei ook sorry sorry dat had ik zo niet gehoopt maar zei ook soms gebeurt dat en kunnen ze niks aan doen verder. De dierenarts zei ook dat dit vaker gebeurt als ze eerder al langer hadden moeten vechten om in leven te blijven, mijn kat was inderdaad al langere tijd ziek.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 16:41

Lieve allemaal,

Wederom bedankt voor jullie fijne reacties en ervaringen. Hoe verdrietig sommige ook zijn. Ik weet ook zeker dat dit topic voor mensen met soortgelijke nare ervaringen een grote steun is.

Ikzelf heb inmiddels een gesprek gehad met de desbetreffende arts. Het is zo goed als zeker dat hij alles niet bewust heeft meegekregen. Hoe rot het er ook uitzag. Deze beslissing was voor hem echt het beste wat ik voor hem kon doen.
Dus dit stelt me gerust. Ik heb er nu vrede mee.
Alleen mis ik hem wel ontzettend, maar dit moet slijten. Tijd heelt alle wonden uiteindelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:52

Heel veel sterkte, TS! Laat het verdriet van het verlies maar toe, dat slijten komt later wel weer. :knuffel:

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:59

Wat goed dat je dat gesprek hebt gehad. Nu kun je verder met je rouwproces, heel veel sterkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 20:18

Ik heb hier ooit een liggende castratie gehad met infuus.
Paard kwam toen het achterbeen vast gebonden was bij.
Ik ben toen vol in de nek moeten zitten.
Naald druppelde niet meer door.
DA moest een nieuwe uit de bus halen.

Andere castraties zonder infuus gaven geen probleem.

Dus dat men hier zegt infuus is niet zaligmakend zeg ik met deze ervaring ook wel.

Uiteraard is daarna de verwerking totaal anders.

Maar denk ook dikke dikke pech.

Edit lees nu pas verder in de reacties.

Knap dat je het gesprek bent aangegaan. En fijn dat je nu weet dat het enkel voor jou naar was en niet voor hem.
Heel veel sterkte :knuffel:
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-04-25 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 20:20

Ik vind het heel goed dat je nog even contact hebt gezocht en ik hoop dat dat je rust geeft.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:06

Lieve TS,

Even een wat langer bericht als paardenarts, wat hopelijk wat duidelijkheid en troost brengt.

Allereerst wil ik je ontzettend veel sterkte wensen met het verlies van je dierbare vriendje... Afscheid nemen blijft moeilijk en al helemaal op deze leeftijd. Weet dat je goed hebt nagedacht en het beste voor hem hebt gekozen.

Ik ben zelf paardenarts en heb (helaas) heel veel ervaring in euthanasie (hoort jammer genoeg bij dit beroep). En als ik namens mijzelf en andere collega's kan spreken: ons doel is om de euthanasie zo vredig mogelijk te laten verlopen voor zowel dier als eigenaar. Het is dus ook voor ons een grote angst als het niet gaat 'volgens het boekje'.

Om deze reden leg ik altijd van tevoren uit wat de eigenaar en omstanders kunnen verwachten. Zowel het ideale scenario alsook wat kan 'afwijken'. Want helaas hebben we het inderdaad niet altijd in de hand.

Een euthanasie bij het paard verloopt over het algemeen in 3 stappen.

1. Sedatie: gelijk aan wat ze krijgen bvb als het gebit gedaan wordt. Ik geef persoonlijk altijd ietsjes meer en wat ook geruststellend is, is dat 1 van de middelen behoort tot de morfine familie, dus extra pijnstillend. Paarden blijven hiermee staan maar worden in hun hoofd heel zen. Wellicht dat de ene wat meer dronken wankelt dan de ander maar je hebt dit liever dan een paard wat nog te wakker is als je de narcose geeft.

2. Anesthesie/narcose: dit is je ketamine (zorgt dat ze niet meer bewust zijn) en midazolam (zorgt dat het lichaam ook slap wordt). Dit is het middel waarvan ze in slaap gaan en gaan 'liggen'. Ik vertel er altijd bij dat helaas liggen heel lief klinkt, maar dat paarden niet zoals honden en katten ergens rustig gaan liggen en in slaap vallen. Helaas doordat ze prooidieren zijn, blijven ze staan tot het middel goed werkt en dan laten ze zich vallen. Dit proberen we als DA zo soepel mogelijk te laten gebeuren, maar uiteraard kunnen wij 600+kg ook niet altijd tegenhouden. Je kunt als DA proberen het paard de ene kant op te laten begeleiden maar soms willen ze toch anders liggen en daar kan je niks aan doen.

Wat wel een geruststelling is, het maakt niet uit hoe je paard terecht komt, in zijn hoofd krijg hij echt niks meer mee. Ze gaan namelijk pas plat als ze qua bewustzijn ver genoeg weg zijn. Het kan alleen vervelend eruit zien voor de eigenaar dus bij mij hebben ze altijd de keus of ze erbij willen blijven of toch even weg willen lopen.

3. Euthanasie: pas wanneer je paard helemaal goed slaapt wordt het euthanasie middel ingespoten. Dit kan T61 zijn of Euthasol. Het ene paard is heel snel overleden, het andere misschien iets langer. Wat mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste paarden binnen 1 minuut al 'hersendood' zijn, maar het hartje kan langer kloppen omdat die een eigen pacemaker heeft onafhankelijk van de hersenen. Dus het hart kan blijven kloppen tot alle energie en zuurstof op is. Maar stiekem is je paard al veel eerder echt weg.
Het heeft daarom niks te maken met 'vechten' tegen de dood oid, maar puur fysiologisch. Ik blijf ook altijd aanwezig tot het hart lang stil ligt.

Uiteraard kan een euthanasie heel anders lopen dan je zou willen. Het gebeurt regelmatig dat het vinden van de vene (ader) ineens moeilijker gaat na sedatie door bloeddrukdaling. Of zit je net tegen een veneklepje aan. Ik ben hier altijd erg eerlijk in als het prikken niet meteen lukt. Nogmaals, 99% van de tijd prik je gelijk juist. Het is echt geen schande als het niet gelijk lukt.

De opmerking over een katheter/branule/canule plaatsen snap ik zeker. Theoretisch is het ideaal want je hoeft maar 1x te prikken zeg maar. Helaas uit ervaring is het toch niet zo geweldig. Ten eerste is je naald veel dikker en dus pijnlijker om te zetten. En de kans dat het paard op de verkeerde kant terecht komt of je branule krijgt een knik of komt deels uit de vene, zijn allemaal redenen waarbij je dan denkt dat je goed spuit maar stiekem zit je verkeerd.

Toen ik net was afgestudeerd gebruikte ik een branule maar ik merk dat losse naalden toch fijner werken (muv de moeilijk te prikken aders, maar nogmaals, dan krijg je je branule ook moeilijk erin).

Specifiek op jouw situatie TS: dit verloop gunt niemand je als laatste momenten met je dierbare vriend. En hoe erg de horror voor jou eruit zag, hopelijk kan ik je geruststellen door te zeggen dat tegen de tijd dat je paard in die ketamine trip zat, hij het niet actief bewust meekreeg. Nogmaals, ze gaan überhaupt pas door de benen als ze in hun hoofd ver genoeg zijn.

Neemt niet weg dat het akelig voor je was. Als DA is het ook horror (maar moeten we uiteraard rustig blijven om de situatie goed aan te kunnen pakken).

Ik lees dat je inmiddels de behandelende DA hebt gesproken. Dit is heel goed. Want nogmaals, wij willen dat het zo vredig mogelijk verloopt en het steekt ons nauw in het hart als we dit niet voor elkaar kunnen krijgen (ook al kunnen we er niks aan doen). Hopelijk heb je goed met elkaar kunnen praten en je ervaringen/gevoelens kunnen delen en brengt het je wat meer troost en rust.

Het verdriet zal je zeker nog een hele tijd moeten verwerken, dat is normaal. Hopelijk kan je in de toekomst troost vinden in alle mooie herinneringen samen en vervaagt de herinnering van de afscheid. :(:)

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:09

@emilyslaluna dank je wel voor je uitgebreide heldere uitleg. Ik weet zeker dat niet alleen ik, maar ook andere lezers hier heel veel aan hebben.

Dat euthanasie soms anders loopt en er naar uit kan zien was ik mij van bewust. Voor mezelf kan ik de nare beelden wel aan. Voor mij is het belangrijkste om te weten dat hij niet geleden heeft op dat moment.

Mijn paard ging overigens vrij netjes neer. We duwden tegen zijn borst/ schouder en hij zakte zo door de achterbenen gevolgd door de voorkant. (Dit beeld was fijner dan een paard wat ik jaren geleden moest laten inslapen. Die klapte letterlijk om naar de zijkant).
Maar het blijft raar als hij daar stoned op de grond ligt en opeens weer opspringt nadat de eerste spuit ketamine erin zit. Ze ogen dan zo wakker en paniekerig.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:09

@emilyslaluna ook van mijn kant, bedankt voor je heldere uitleg.

TS: heel fijn dat je een gesprek hebt gehad met je dierenarts. Voor beide kanten wel een geruststelling denk ik.
Ontzettend veel sterkte met het verlies van je trouwe vriend.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:50

Wat een vreselijk verhaal. Helaas ben je niet de enige, heb het vaker gehoord. Opstaan, nog even alle benen en/of heupen breken, van alles. Ik heb mijn once in a lifetime paard dus naar de slager gebracht precies om deze reden. Je wilt niet weten wat mensen tegen me hebben gezegd aan haat. Ik weet dat ik een goede keuze heb gemaakt, helemaal als ik jouw topic lees.
Ik snap dat je je schuldig voelt, zeker als je het gevoel hebt dat je paard het heeft meegekregen. Maar weet je.. paarden zijn sociaal veel intelligenter dan wij. Zij pikken veel kleinere signalen op dan wij. Als jij van je paard gehouden hebt, heeft hij dat tot het laatst toe geweten, dat kan niet anders.
Neemt niet weg dat jij de beelden maar moeilijk van je netvlies kunt krijgen. Als je merkt dat je er heel veel last van hebt, is het misschien niet verkeerd om er even een weekje of 2 tussenuit te gaan. Wandelen, fietsen of desnoods paardrijden in binnen- of buitenland. Even blik op oneindig en alles overdenken. Veel sterkte in ieder geval

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:10

Ts heel veel sterkte met het verlies van je maatje.

Ik heb het ook 1x echt verkeerd zien gaan, echt vreselijk om te zien.
Betreffende paardje was doodsbang voor de da, en de da besloot direct het euthanasie middel te spuiten. Paardje steigeren toen de vloeistof erin ging en klapte half achterover op het asfalt. Flink stuiptrekking.
Da zei dat hij was overleden maar na enkele had het paardje nog steeds het reflex op zijn ogen en hartslag. Da opnieuw bijgesloten. Wederom na een paar minuten reflex op ogen en hartslag.
Toen pas overleed het paardje.
Was niet mijn paard, maar heeft enorm veel indruk gemaakt.

Alle andere paarden die ik heb ingeslapen zien worden gingen allemaal rustig en vredig.
Alles in rust en in 3 stapjes.
Vanuit de da met veel respect.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:54

Ik ben eindverantwoordelijke op een stal voor oude paarden. We hebben een vaste dierenarts die dit altijd fantastisch doet. Hij is zelf heel rustig en kalm het inslapen gebeurt haast mooi, raar om te zeggen.
Maar vanmiddag moet ik 1 van de liefste oudjes laten gaan bij een voor mij vreemde dierenarts, dat is de keuze van de eigenaar...Ik hik er vreselijk tegen aan... Ik denk omdat het paardje echt op is met haar 30 jaar dat het mee gaat vallen ....maar ik vind het moeilijk.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:46

emilyslaluna Super uitleg. Dank je wel daar voor hier kan iedere lezer iets mee.

TS Vreselijk dat je zo iets mee moest maken en heel veel sterkte bij het verwerken.

Ik denk dat de reactie van je paard kan zien als die van iemand die onder narcose gaat, als mijn dochtertje onder narcose gaat moeten we haar altijd vasthouden omdat ze onwijs wild gaat spartelen. Maar op dit punt is ze al niet meer bij bewust zijn al lijkt dat voor ons vaak nog wel zo.
Ik heb haar hier ook wel eens naar gevraagd maar zij weet daar dan echt niets meer van.

En zelfs al zou je paard er iets van hebben mee gekregen wat ik absoluut niet verwacht, maar even uitgaande van het slechtste scenario. Dan nog heeft hij nooit geweten dat jij iets met zijn gevoel op dat moment te maken had, hij weet niet dat hij zich zo voelt door een prik. Het enige wat hij dan dus weet is dat jij er al die tijd voor hem was en hem bij stond. Hij zal ook niet begrijpen dat hij niet kon opstaan omdat jij op zijn nek zat.
Maar doordat jij daar zat heb jij er wel voor gezorgd dat de periode van tegenstribbelen (of dat nou wel of niet bij bewust zijn was) zo kort mogelijk heeft geduurd.

Dus wat er ook is mis gegaan en hoe slecht je je daar ook over voelt, het was niet jou schuld en je paard zal dat gevoel ook echt niet hebben gehad. Maar nogmaals denk ik dat hij op dat moment al helemaal geen gevoelens meer had en er echt niets van heeft mee gekregen.

Sterkte

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:36

@TS, hoe barbaars het misschien ook klinkt. Dit is een van de redenen, waarom mijn voorkeur gaat voor schieten ipv in laten slapen. Een pin op het voorhoofd zetten, afschieten. Paard meteen hersen dood, dus krijgt echt niks meer. Enige nadeel je paard valt natuurlijk als een soort betonblok om. Minder handelingen, dus minder kans op fouten (menselijke).

Voor dat iedereen denkt dat ik een probleem heb met inslapen. Echt niet, maar niemand kan gewoon fatsoenlijk inschatten hoe jou paard reageert op alle handelingen met betrekking tot het inslapen, ookal hebben ze alle goede bedoelingen van de wereld.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:45

Moonlight17 schreef:
@TS, hoe barbaars het misschien ook klinkt. Dit is een van de redenen, waarom mijn voorkeur gaat voor schieten ipv in laten slapen. Een pin op het voorhoofd zetten, afschieten. Paard meteen hersen dood, dus krijgt echt niks meer. Enige nadeel je paard valt natuurlijk als een soort betonblok om. Minder handelingen, dus minder kans op fouten (menselijke).

Voor dat iedereen denkt dat ik een probleem heb met inslapen. Echt niet, maar niemand kan gewoon fatsoenlijk inschatten hoe jou paard reageert op alle handelingen met betrekking tot het inslapen, ookal hebben ze alle goede bedoelingen van de wereld.

Zoals een ervaring beschreven in dit topic gaat schieten ook niet altijd goed.

Fijn dat er zo duidelijk beschreven wordt hoe het kan gaan en welke stappen er genomen worden. Het blijft toch een vreselijk moment, het besluit en dan wanneer de tijd gekomen is. Bij mens en dier.

Wat ik mij wel altijd afvraag waarom er bij zowel vee als paarden als huisdieren niet altijd eerst de huid wordt verdoofd met een spray of zalf. Het kost 10 minuten extra, maar het aanprikken is dan pijnloos. Misschien dat een dierenarts zijn of haar kijk daar op kan geven?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:58

Inderdaad bij een kennis is schieten van haar paard ook niet de eerste keer gelukt.
Dus helaas.

emilyslaluna, bedankt voor je uitleg :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:52

Moonlight17 schreef:

Maar dat maakt het nog niet een betere ervaring voor de eigenaar. Voor een eigenaar kan de route naar de slacht echt een stuk moeilijker zijn, dan de veearts laten komen.

Overigens kiezen wij ook voor inslapen voor de rest van de kudde. Onze ingeslapen paarden blijven een dag bij de rest liggen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:12

DuoPenotti schreef:
Inderdaad bij een kennis is schieten van haar paard ook niet de eerste keer gelukt.
Dus helaas.

emilyslaluna, bedankt voor je uitleg :j

Schieten thuis of bij de slachterij?
Schieten thuis mag al jaren niet meer

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:13

Slachterij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 23:25

Schieten als in ,noodslachting, mag nog wel