En dan komt de dag van afscheid nemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

En dan komt de dag van afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 20:19

Soms kan een sombere dag toch dat gouden randje hebben.
De dag waarop je afscheid gaat nemen, die dag waar je vreselijk tegenop ziet maar wel steeds dichterbij komt.
Setina was onze oudste merrie van 28 jaar oud.
Het paard dat hield van mensen en vooral van kinderen en de mensen die eigenlijk een beetje bang voor paarden waren.

Afbeelding

Haar vorige eigenaar noemde haar Setna, wij namen dat over. Setna had een diepe band met onze smid en hij met haar dus we hebben gevraagd of hij bij het afscheid aanwezig wilde zijn.

De dag begon een beetje grauw maar al snel liet de zon zich zien. Ik had haar staart geborsteld totdat hij glom, mijn dochter vlocht kralen in de staart die ze ceremonieel had laten zegenen met de rook van salie.
Ze heeft een (native Canadese) kennis die kortgeleden ook haar paard had laten inslapen en dezelfde ceremonie had gedaan ‘zodat onze voorvaderen haar zullen herkennen’.
Bij de ceremonie hoort ook het verbranden van wat salie en tabak; wie dat wil kan dan de rook over het paard scheppen terwijl je in gedachten of hardop iets meegeeft aan het dier. De overgebleven as geef je daarna terug aan de aarde.
Mijn dochter wilde de ceremonie graag doen en eigenlijk voelde het heel goed. Ik ben er van overtuigd dat Setna wist wat er gebeurde en wat er te gebeuren stond. Ze onderging het allemaal doodstil.

De smid kwam. Hij moest onze pony nog bekappen en ondertussen heb ik verschillende vlechtjes in de staart gemaakt, afgeknipt en uitgedeeld.
Inmiddels arriveerden de dierenarts en haar stagiaire.
Ik heb het touw aan de smid overhandigd en hij leidde haar naar het klaargelegde stro. Aan de andere kant van de omheining stond de rest van de kudde, haar maatje Teacher, met wie ze altijd samen rondstruinde, stond heel dicht bij Setna.

Direct na het overlijden heb ik het hek open gezet zodat de dames naar haar toe konden en omdat het al donker werd en ik het inmiddels best koud had ben ik naar binnen gegaan waar we met een lach en een traan koffie hebben gedronken. De smid werd gewoon familie, het was goed zo.
Iedereen wist en voelde dat de beslissing juist was geweest. Dat we voorkomen hebben dat ze zich weer door de winter moest worstelen.

Bedankt, liefde Setina. Je hebt ons alles en meer gegeven.

Afbeelding

Setina

1996 7-11-2024

Rocamor

Re: En dan komt de dag van afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:35

Hoe oud ze ook worden, het is altijd te vroeg.

Heel veel sterkte voor je hele familie met het wegvallen van zo'n icoon. Ze zal een enorme leegte achterlaten.

En wat een prachtige ceremonie trouwens!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:17

Heel veel sterkte, jullie hebben haar een waardig afscheid gegeven, hoe verdrietig ook.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:56

Wat een ontzettend mooi afscheid hebben jullie hier van gemaakt. Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies. Hoe vroeg of laat, het is altijd te vroeg.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:48

Wat mooi Balance hoe je het beschrijft over de ceremonie.
Veel sterkte met het overlijden van jullie Setina.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:52

Heel veel sterkte :(:)

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:15

Heel veel sterkte met dit gemis

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:21

Klinkt als een mooi liefdevol afscheid van jullie geliefde Setina.

Heel veel sterkte!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:23

Hi wat fijn dat je een topic voor haar gemaakt hebt! Sterkte, hug.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:54

Sterkte!

dusss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:25

Helaas 2 weken geleden hetzelfde meegemaakt met onze 25jarige welsh.... het is te vroeg voor je gevoel... zo veel verdriet, zeker ook als er kinderen bij betrokken zijn.

Sterkte

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 19:22

Dat er dan kinderen bij betrokken zijn maakt het helemaal verdrietig, duss. Jullie ook veel sterkte. Kunnen de kids er inmiddels wel een plaatsje aan geven? Zo’n ritueel kan natuurlijk ook achteraf, als dat helpt bij de verwerking.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:39

Balance wat een mooi afscheid. Het raakt me jouw verhaal. Sterkte!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 21:21

Pien en iedereen die hier gereageerd heeft: bedankt. Wie weet overwegen meer mensen een dergelijke ceremonie. Ik kan uit ervaring zeggen dat het helpt. Maakt niet uit hoe je er over denkt.

Inmiddels kom ik terug op vroegere uitspraken dat paarden geen emoties hebben zoals wij. Kan goed zijn dat ik mijn eigen emoties projecteer of terugzoek in mijn paarden hoor maar haar vriendin die erg introvert is, staat nu elke dag buiten op me te wachten en ik krijg zowaar een brom hinnikje en ik moet haar aanhalen. Ik voel of denk haar eenzaamheid te voelen. Ondanks dat ze bij haar twee dochters staat.
De eerste week is voorbij, gelukkig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:38

Denk absoluut dat dieren emotie voelen, en er misschien wel beter mee in contact staan dan wij die alles willen rationaliseren.

Wat fijn dat jullie haar konden laten gaan ten midden van familie en de anderen zo mooi afscheid konden nemen. De ceremonie lijkt me heel mooie en waardevol :knuffel: Veel liefs en sterkte :knuffel: