Een bijzonder 2022 met mijn bijzondere Shadow

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Een bijzonder 2022 met mijn bijzondere Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 11:28

Exact een jaar geleden, kwam er een grote vrachtwagen ons terrein op. Met maar liefst drie paarden mee.

Kina https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=281&t=2069901 Pablo, en Shadow.
Shadow, mijn 'pennydroom' :P . Maar het is echt werkelijk een droompaard.

Zodra ik zijn advertentie online zag staan, was ik verkocht. Er stond maar 1 foto bij. Maar toch wist ik direct, hij zou bij ons komen. Alleen, er waren 6 mensen voor mij. Hij was eigenlijk al gereserveerd! En als die verkoop niet door zou gaan, zouden er nog 5 geinteresseerde eerst zijn. Dat vertelde de verkoper mij. Kans dat dat allemaal door zou gaan, was nihil. Maar na 2 maanden kreeg ik een mailtje, Shadow was niet verkocht. Of we nog interesse hadden. Dus we zijn helemaal naar de Pyreneeen gereden (andere kant van Frankrijk voor ons) en vlak voor het donker kwamen we aan. In het echt was lieve Shadow nog mooier, nog liever...
Hij had 1 gebrek. Zomereczeem. Verder helemaal gezond en top. Waarom die andere 6 mensen hadden afgezegd blijft me een raadsel.
En zo gezegd zo gedaan. 1 december 2021 kwam hij hier...
Ik zal hem even kort voorstellen, en dan een overzicht geven van ons eerste jaar samen!

Shadow is nu ruim 2.5 jaar oud. Hij kwam als anderhalf jaar oud guppie bij me op de stoep afgeleverd . Maar wat een paard.... Ja paard, hij is ondertussen 157 cm hoog, het enige paard tussen mijn pony's!

Shadow is een Merens kruising. Zijn moeder is een volle Merens. Zijn vader is een kruising tussen een Merens en een Arabofries. Shadow is hiermee dus het halfbroertje van Kina, en tegelijk haar neef. Hun moeders zijn namelijk moeder en dochter.

In karakter is Shadow werkelijk uniek. Hij is kalm, en heel vriendelijk. Hij vindt het werkelijk heerlijk om uren naarst je te staan, met z'n hoofd op je schouder. Hij knuffelt ook echt terug, dan vriemelt hij je haar, of duwt hij z'n hoofd tegen je aan...
Het liefste aan Shadow vind ik dat als hij heeft gedronken, hij altijd de laatste slok bewaart in zijn mond. Soms wel een uur lang, of meer. En als je dan bij hem staat, krijg je die slok water over je heen :Y) Hij is heel trots op z'n verassing, en als je hem doorhebt (hij doet het standaard) dan is hij heel teleurgesteld. Schatje...

Shadow leert razendsnel. Hij heeft binnen 3 keer iets totaal nieuws door. Wat het ook is.
Ik heb hem dus ook een aantal vrijheidsdressuur kunstjes geleerd, hij had ze allemaal na drie keer door.
Shadow heeft eigenlijk overal talent voor. Zolang je hem maar motiveert. Hij is namelijk wel heel lui :j

Mijn jaar met Shadow was een bijzonder jaar. Met een bijzonder paard. Shadow blijft voor mij speciaal.


December: Pas heel kort bij me, en met zijn vrienden Kina en Pablo al direct dikke mik. Ze kende elkaar nog niet, maar het waren vanaf moment 1 vrienden. Onafscheidelijke vrienden. Nu nog steeds trouwens!

Afbeelding

Janurai: Hij leerde zijn eerste kunstjes. Ook ging ik veel met hem wandelen. Dat vond ie heerlijk!
Hij wende steeds meer aan zijn nieuwe thuis.
Ook bleef hij heel close met zijn zusje Kina, waar Shadow ging, ging Kina ook. Zo lief die twee!

Afbeelding

Februari. De jambettes werden rechter, op het blok staan werkt soepeler, wat een talent had dat kleine mannetje.
Pablo was alleen loeivervelend zonder paarden leiding, dus Shadow ging steeds vaker apart staan. Maar hij bleef lief.
Afbeelding

Afbeelding

Maart! De oplossing voor Pablo's vervelende gedrag kwam in Mira! Zij zou de leiding wel even over nemen dachten we zo. Niet echt helaas, ze was ziek, en de verkoper was niet eerlijk geweest. Wel was direct de rust terug in de groep, nu er een rusitge merrie bij was. Pablo deed weer lief, en Shadow was weer blij! Alleen bracht Mira droes mee, en ze waren allemaal heel ziek.
Hier is Shadow heel mager van geworden, maar hij is er wel goed doorheen gekomen verder!
Hij vond Mira wel heel lief... <3
Afbeelding

April, nog heel mager, maar wel z'n best doen! Hij had steigeren geleerd, dit vindt hij geweldig, maar mag hij nog niet vaak doen, vanwege zijn jonge lijf. Alleen af en toe voor de foto! Verder veel gewandeld deze maand.

Afbeelding


In Mei kreeg Shadow een prachtige nieuwe eczeem deken, de vorige was officieel overleden :+ Ondertussen is hij bijna 4 dekenmaten gegroeid... Hij was ook weer helemaal bij getrokken, en zat weer goed in zijn lijf.

Afbeelding

Juni, ze verhuisde met z'n allen naar een nieuwe wei vol vers gras. Super luxe plekje, met een heuvel, en een kuil die zomers een zonnebaad plek is, en swinters een zwembad! Ook hebben ze een eetbaar bosje met veel schaduw. Want wat kan het heet worden daar!

Afbeelding

Juli, Shadow heeft het maar zwaar met de hitte. 3 keer per dag krijgt hij een bad, hij is gek op water en kan daar echt van genieten. Verder staan ze veel in de boomgaard voor de schaduw.

Afbeelding

Augustus, de heetste maand. De thermometer raakte de 55 graden, en ging toen stuk. Het metertje zat helemaal vast bovenin, en kon niet meer hoger. Pff wat een hitte. Shadow voelde zich ellendig door de hitte, en begon heel vervelend te doen naar Mira en Kina. Hij jaagde ze op en beet en trapte. Mira was te ziek om de rust terug te brengen. Pablo deed vrolijk mee met het etteren, en Shadow wilde ook niet meer trainen. Hij sloot zich helemaal af voor alles. Hij puberde, deed gemeen, en jaagde zelfs Mira 2 keer het hek door. Niet leuk...
Ook ging het mis omdat er geen leiding was in de kudde. Shadow nam de leiding op zich. En dat ging fout.
Eigenlijk is hij geen leider, hij is heel onzeker. Hij is het gelukkigst als hem verteld wordt wat hij moet doen.
Ik kan als mens niet echt helpen, behalve Mira en Kina beschermen. Dus Shadow stond bijna altijd apart met Pablo. Hij vond het vreselijk, Pablo ook, maar wat moet je anders.

Afbeelding

September. Eindelijk een oplossing gevonden. De kudde zou een extra lid erbij krijgen. Een pittige merrie van 6 jaar, Fenja. Eind september kwam ze. Net op tijd, Shadow bleef een ramp naar de kudde.
Vanaf het moment dat Fenja er was, (ze stond natuurlijk nog wel apart, maar in de wei direct naast Shadow) merkte is verschil. Over het hek heen was Fenja erg duidelijk tegen Shadow. Eigenlijk was hij vanaf moment 1 best wel bang voor die kleine rooie pony van 134 cm hoog :+
Vooral in zijn gedrag naar mij merkte ik veel verschil. Hij kwam voor het eerst weer eens knuffelen. Hij stond weer gezellig bij me te slapen...

Afbeelding


Oktober, Ik had m'n lieve Shadow weer helemaal terug. De kudde stond bij elkaar, en het ging heel goed. Ze stonden lekker met z'n allen te grazen of hooi te eten. Het klikte goed tussen Fenja en de rest. Shadow was niet meer de leider, en hij was weer vredig. Hij had ook zijn talent weer terug. Voor het eerst sinds 4 maanden mocht hij weer echt trainen, hij wist alles nog gelukkig.

Afbeelding


November, teddy beer in wording. We gingen weer wandelen, eindelijk weer. Door al dat gedoe van de zomer, is hij maanden niet uit de wei geweest. Hij vindt het weer heerlijk. Ook ben ik hem aan het voorbereiden op het inrijden. Hij heeft al een paar keer gelongeert, en leert nu werken aan de lange lijnen. Heel moeilijk, maar zoals gebruikelijk heeft hij alles in 3 keer door. Dit wordt straks opstappen en wegrijden!
Hij doet overal zo zijn best voor, probeert het zo hard goed te doen. M'n lieve kleine mannetje, wat is hij geweldig...

Afbeelding

Afbeelding

Dit was mijn 2022 met Shadow. Ik hoop dat volgend jaar een prachtig jaar wordt, waarin Shadow zich straks rijpaard mag noemen!
Bedankt voor het kijken!

Afbeelding

_Sofie

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Een bijzonder 2022 met mijn bijzondere Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 20:23

Wat een lieve en zachtaardige uitstraling heeft Shadow :j

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Een bijzonder 2022 met mijn bijzondere Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:14

Hij kijkt idd heel lief <3
Ik vind dat je een heel leuke kudde hebt.
En jemig, 55 graden :wow:
Veel succes met het inrijden.

Huni

Berichten: 267
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Eiland in Zeeland

Re: Een bijzonder 2022 met mijn bijzondere Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:12

O wat leuk!! Je staat in uitgelicht!!

Fijn dat er rust in de kudde is ;-) Geniet van ze!!!

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Een bijzonder 2022 met mijn bijzondere Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:17

Wat een geweldige foto met die steiger zeg, knappe Shadow.