Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:26

Een hele cliché titel maar ik denk dat ik ons eerste jaar zo wel een beetje kan omschrijven. Ik zal het kort proberen te houden en niet teveel in details treden maar er is zoveel gebeurd in dit jaar dat het wel heel moeilijk wordt om dit kort te houden! Daarbij zal het denk ik veel vragen oproepen als ik bepaalde dingen weg laat.

Onze geschiedenis begint eigenlijk al iets eerder. januari/februari 2020 kwam er op de stal waar ik reed een hele knappe bijna 3 jarige merrie, Lady. Ik was opslag verliefd maar had helaas niet de middelen om een eigen paard aan te schaffen. Helaas werd er niet goed voor haar gezorgd en viel ze flink af. Toen in oktober mijn hele privésituatie er veel rooskleuriger uit zag heb ik geen moment getwijfeld en heb ik haar op 31-10-2020 gekocht.

Afbeelding

Vrij snel nadat ik haar gekocht heb zijn we naar een andere stal verhuisd waar het al snel beter ging. Ze kwam goed bij en we waren inmiddels gestart met grondwerklessen. Toen ik haar kocht had ze een wondje op haar achterbeen dat door de slechte verzorging pas ontdekt is toen ik haar uit de weide plukte op de dag dat ik haar kocht. Dat wondje is dus gaan irriteren met een kleine zwelling als gevolg. Toen ik op de nieuwe stal stond dacht ik dat het snel weg moest gaan omdat de hygiëne daar een stuk beter was. Helaas bleef de kogel dik en had ik besloten om nieuwe foto's te maken. Op de foto's die gemaakt zijn toen ze op de stal kwam waar ik reed waren verder geen afwijkingen te zien maar wilde toch uitsluiten dat er geen OCD zat. In eerste instantie was niet veel op de foto te zien behalve dat er iets geïrriteerd was. Ik mocht haar gewoon aan het werk zetten want er was niks geks op de foto's te zien. Ze zouden mij nog terugbellen voor de precieze uitslag. Dit uitslag liet op zich wachten...

In de tussentijd was ik begonnen met het zadelmak maken en was ze al 2 weken onder het zadel

Http://boktimg.nl/img/m/bKA28Y.jpg

Http://boktimg.nl/img/m/7BO2Ep.jpg

Http://boktimg.nl/img/m/gcr52z.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Toen eindelijk na meerdere keren vragen 1 maand later de uitslag van de foto's kwam bleek dat het toch mis was. Er zou al slijtage te zien zijn en het woord artrose werd in de mond genomen. Ik kon 2 dingen doen, stamceltransplantatie of haar gewoon laten lopen en zien hoe het ging. De grond zakte onder mijn voeten vandaan. -O-

Op stal vonden ze het maar vreemd en adviseerde mij een second opinion. Uiteindelijk heeft 1 stalgenoot zijn dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt om enkele dagen later met paard en de foto's naar de kliniek te rijden. Met lood in mijn schoenen naar de kliniek gegaan en toen ik haar van de trailer afhaalde en de deken af deed vertelde de dierenarts mij doodleuk dat hij het vermoeden had dat ze haar bekken gebroken heeft gehad. Uhhh whatt?? #) Na haar in beweging te hebben beoordeeld (alleen in galop was iets te zien) en een inwendige echo gemaakt te hebben kon inderdaad bevestigd worden dat haar bekken gebroken is geweest en dat haar banden gescheurd zijn. Hij kon mij niet vertellen hoelang het precies geleden was maar hij kon wel zien dat dit al gebeurd moet zijn voor dat ze van mij was. Het bekken was al voor een groot gedeelte weer hersteld dus toen ik heel voorzichtig vroeg wat het advies was kreeg ik te horen dat ik haar "gewoon moest laten lopen". Lang en laag rijden, kleine voltes vermijden en zorgen dat haar achterhand sterker zou worden was het advies. Ik heb de foto's nog laten zien maar volgens hem was er wel "iets" te zien maar niks om ons zorgen over te maken. De dikke kogel zou te maken hebben met de slechte doorbloeding. Een beetje opgelucht maar toch ook overdonderd door het nieuws keerde we weer terug naar stal.

We gingen vol goede moed weer verder met het beleren en waren gestart met lessen.


Afbeelding

Naar aanleiding van het topic: [ITP] Lady, een bewogen eerste half jaar dat ik had geopend werd ik benaderd voor een artikel op de website van het blad Hoefslag. Even over getwijfeld maar besloten om het toch te doen. Hiervoor maakte wij onderstaande foto's. Ze zat duidelijk beter in haar vel.


Afbeelding

Afbeelding


Omdat wij ook graag deden buitenrijden en ze zo gevoelig liep op de stenen had ik besloten om een andere hoefsmid te zoeken die Lady op ijzers kon zetten. Toen hij de eerste keer langs kwam bleek dat de stand van vooral haar achtervoeten echt bedroevend slecht was en dat ze hier echt last van ging krijgen op termijn (dit verklaarde wellicht ook de irritatie op de foto). De smid had het een en ander gecorrigeerd, een ijzer er onder gezet en wij konden lekker buitenrijden.

Ineens was ze op 2 weken tijd flink afgevallen. De paniek sloeg toe

Afbeelding

De dag nadat deze foto is genomen ontdekte ik bloedworm bij haar. Tegenvaller 2 -O- Ondanks regelmatig ontwormen van de afgelopen maanden bleek er ingekapselde bloedworm te hebben gezeten. Weer de dierenarts laten komen en weer frequent gaan ontwormen. Lady kreeg weer eventjes verlof om bij te komen.

Ze kwam goed bij en we gingen weer langzaam trainen. Ook maakte we regelmatig buitenritjes en genoten van het mooie weer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot 18 juli... We waren heerlijk aan het buiten rijden met een stalgenootje en Lady haar weidegenoot toen ik merkte dat Lady of een ijzer iets los had zitten of er iets onder had zitten. Ik besloot om af te stappen en even te kijken. Ik kon zo niks zien en besloot weer op te stappen. Toen ik opstapte ging het helaas mis. Net toen ik mij met mij rechtervoet wilde afzetten is Lady ergens van geschrokken en er in galop vandoor gegaan terwijl ik nog in 1 stijgbeugel stond. Ik miste mijn balans om mijn rechterbeen er over te krijgen maar ik kreeg haar ook niet meer stop. Toen ze rechts de bosjes in is gesprongen ben ik gevallen en heel vreemd op mijn voet terecht gekomen. Uit paniek ben ik opgestaan om Lady te vangen maar ik zakte volledig door mijn voet heen en kon alleen nog maar liggen. Gelukkig is Lady niet veel verder gevangen en was zij oke. Stalgenoot heeft Lady uiteindelijk terug gebracht en ik ben rechtstreeks naar het ziekenhuis gegaan. Enkel gebroken -O- tegenvaller 3. Uiteindelijk ben ik geopereerd en heb ik bijna 8 weken gips gehad. Lady heeft in die tijd vooral vakantie gehad en is af en toe gereden of gelongeerd door mijn stalgenoot.

Http://boktimg.nl/img/m/jTVfcj.jpg

Http://boktimg.nl/img/m/eRvWOa.jpg

Http://boktimg.nl/img/m/u3KpYE.jpg



Afbeelding

Afbeelding


10 weken na mijn ongelukje mocht ik eind september eindelijk weer opstappen *\o/*


Afbeelding


Inmiddels zij we alweer begonnen met lessen en hebben we alweer de nodige buitenritjes gemaakt. We rijden nu voornamelijk recreatief dressuur en ik hoop dat 2022 voor ons een beter jaar wordt.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:30

Oef, wat hebben jullie al veel meegemaakt zo in jullie eerste jaar :oo

Ik hoop dat 2022 een jaar met vooral veel Ups! wordt :-)

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:34

Tjeetje, dat is idd een bewogen jaar geweest en die ups en downs zijn geheel terecht. Ik moet zeggen dat ze op haar goede momenten erg netjes loopt, ik vind jullie een mooie combi. Ik hoop dat 22 voor jullie alleen maar goeds gaat brengen.

boemel

Berichten: 8426
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:04

Dat zijn flinke downs geweest, maar phoe wat ziet je paard er goed uit en wat geeft ze een mooi beeld onder het zadel.

Moed houden! Er komen vast vele ups!

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:55

wat een prachtig beeld onder het zadel. Ik hoop dat 2022 een jaar met geen downs meer wordt voor jullie.
Jullie zijn zo mooi samen :)

Anoniem

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:45

Bedankt voor jullie lieve reacties allemaal <3 opgeven doen we niet! Het is niet altijd even makkelijk maar als ik haar koppie iedere dag weer vrolijk zie kijken dan weet ik waar ik het voor doe!

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:46

Wat een pech :( , maar op het beeld na waar ze zo mager is door de wormen, zie je haar foto na foto verbeteren. Jullie komen er wel ! Nog veel geluk samen!

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:49

Wat heeft ze zich mooi gemaakt. Hopen dat het vanaf nu gewoon alleen maar goed mag gaan en dat jullie vanaf nu gewoon lekker kunnen blijven genieten.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:16

Wat een pech hebben jullie gehad zeg :(:) Wat een mooie merrie heb je daar en hopelijk volgend jaar meer geluk voor jullie *\o/*

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:58

jeetje meid wat een ellende. Hopelijk nu alleen nog maar leuke ontspannen tijden. Ze iet er goed uit en ik denk dat jullie band erg sterk zal worden door deze zorgen voor elkaar periodes

grace1989
Berichten: 821
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:03

Wat een geluk voor het paard dat ze bij jou gekomen is! Ze heeft een enorme lieve uitstraling.
Je bent echt mooi met haar bezig.
Heb je er wel eens aan gedacht dat ze misschien allang zadelmak was voordat jij haar kende, maar omdat ze niet helemaal goed was ze haar als onbeleerd verkocht hebben?
Verder vind ik haar prachtig en zijn jullie een mooie combinatie samen.
Hopelijk heb je geen last meer van je voet en gaat nu alles voorspoedig. Succes.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:30

Jeeeetje hoeveel pech kun je hebben! :(:)

Op naar een beter jaar! Jullie zijn een super mooie combi <3

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:00

Het is in ieder geval geen saai eerste jaar geweest…

Wat zijn jullie een geweldig leuke combinatie en wat heeft Lady een geluk gehad dat ze bij jou terecht is gekomen! Jullie rijfoto’s zijn een genot om naar te kijken en wat heeft ze een lieve uitstraling!

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:56

Dat was inderdaad een veelbewogen jaar! Mooi paard!Weet je haar afstamming?

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:28

Nounou…genoeg meegemaakt om te vergeten en op naar een fijnere toekomst
samen met je mooie merrie…heel veel plezier samen…

Anoniem

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:57

Wauw bedankt voor alle leuke reacties. Had ik niet verwacht!

@grace1989: ik weet zeker dat ze nog niet zadelmak was! Ze is op 2,5 jarige leeftijd op de stal gekomen waar ik destijds reed. Hier heeft ze 24/7 op het land gestaan en was ik de enige die haar een paar keer aan de longe heeft gehad aan een halstertje. Dit snapte ze nog niet. Ook de eerste keer het bit in vond ze maar wat vreemd en toen de beugels van het zadel de eerste keer naar beneden gingen reageerde ze echt als een onbeleerd paard. Ook bij de eerste keer hangen was het duidelijk dat er nog nooit iemand op gezeten had!

@Anjali: ze heeft ook nog een leuke afstamming! Blue Hors First Choice X Wolkentanz || https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... la-podkova

grace1989
Berichten: 821
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:44

O nee, dan kan ze nog niet zadelmak geweest zijn. Ze heeft duidelijk veel vertrouwen in je. Veel geluk gewenst.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:25

_lauraaa_ schreef:
Wauw bedankt voor alle leuke reacties. Had ik niet verwacht!

@grace1989: ik weet zeker dat ze nog niet zadelmak was! Ze is op 2,5 jarige leeftijd op de stal gekomen waar ik destijds reed. Hier heeft ze 24/7 op het land gestaan en was ik de enige die haar een paar keer aan de longe heeft gehad aan een halstertje. Dit snapte ze nog niet. Ook de eerste keer het bit in vond ze maar wat vreemd en toen de beugels van het zadel de eerste keer naar beneden gingen reageerde ze echt als een onbeleerd paard. Ook bij de eerste keer hangen was het duidelijk dat er nog nooit iemand op gezeten had!

@Anjali: ze heeft ook nog een leuke afstamming! Blue Hors First Choice X Wolkentanz || https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... la-podkova

Interessante afstamming.Veel Oldenburger bloed .Best iets bijzonders.

Bentuh

Berichten: 3436
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:19

jeetje wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg. Maar gelukkig komen jullie er samen telkens weer uit. Je ziet echt dat ze is opgeknapt.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:55

Wow, dat is zeker bewogen..
Knappe merrie, wat een mooie en ontspannen plaatjes!

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:45

Jeetje wat een pech zeg. Hopelijk hebben jullie je portie nu wel gehad en is het vanaf nu alleen maar leuk

Leo

Berichten: 50154
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:32

Wat een veelbewogen jaar joh,jeetje... hopelijk verloopt 2022 een stuk voorspoediger voor jullie!

kevinsky

Berichten: 1982
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:31

Wauw wat een bewogen jaar! En wat ben jij een doorzetter met een prachtig paard! Mijn complimenten. :j Hopelijk word 2022 een wat rustiger en positiever jaar voor jullie. Heel veel succes en plezier! :D