Bookish Adventskalender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:34

ik dacht dat ik die al beantwoord had, heb wsl niet op verzenden geklikt. Ga ik vanmiddag even voor ziiten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 08:36

Oh trouwens, ik heb in eerdere topics al eens aangegeven dat ik geen boeken met ik-perspectief wil. Dit maakt mij inmiddels niet meer uit. Dus mocht je dat berichtje ergens gelezen hebben mag die genegeerd worden :D .

Ik lees inmiddels soms zelfs makkelijker vanuit het ik-perspectief dan vanuit de derde persoon :')

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 06:41

Ah, kan gebeuren Lielle! Fijn als je het alsnog kan doen, geeft mij wat handvaten!

Leuk Marjo, dat dingen zomaar kunnen veranderen gaandeweg :D

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:32

Vraag van vandaag

Wat is je favoriete boek en wat is het slechtste boek dat je de afgelopen jaren gelezen hebt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:31

slechtste
story of pa salt
waarschijnlijk omdat ik hoopte veel antwoorden te krijgen op vragen uit de voorgaande boeken, maar het leek afgeraffeld en met heel veel losse eindjes. Ik denk Lucinda veel in haar hoofd had zitten, en Harry heeft zijn best gedaan, maar het voelde erg onbevredigend.

favoriete boek
ik heb er een aantal, hangt ook af van mijn bui. Maar altijd hoog op de lijst

Atlas Shrugged van Ayn Rand
omdat het me steeds weer dwingt te denken over zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid versus collectief gevoel en solidariteit

Mists of Avalon
Lekker wegdromen bij king Arthur vanuit het perspectief van de vrouwen in zijn leven

Lord of the Rings, oude werk van Dick Francis, Ogen van Tijgers, Bridges of Madison county, Robert Galbraith
eigenlijk allemaal omdat ze zo lekker lezen

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:27

Ik loop een beetje achter met het beantwoorden van de vragen door een super drukke week, maar ik zal het vanavond goed maken met een uitgebreide post :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 13:51

ynskek schreef:
Vraag van vandaag

Wat is je favoriete boek en wat is het slechtste boek dat je de afgelopen jaren gelezen hebt?

Mijn favoriete boek ga ik even opsplitsen :') Ik vind het namelijk lastig om genre's met elkaar te vergelijken :j

Mijn favoriete historische fictie is The Nightingale van Kristin Hannah. Dit boek is zó mooi geschreven en bevat heel veel over het verzet en de rol van vrouwen tijdens WOII. Dat is een aspect van de oorlog die ik nog niet eerder belicht had en ik vond het echt heel mooi om te lezen. Zeker ook omdat het gebaseerd is op waargebeurde verhalen.

Mijn favoriete fantasy is Green Rider door Kristen Britain. Dit is het boek waardoor ik weer ben gaan lezen dus heeft wel een speciaal plekje op de plank. Het is het eerste deel van een serie waarin tot nu toe 7 boeken zijn geschreven, en voor mijn gevoel is Britain net pas begonnen :') . Het gaat over een jonge meid die wegloopt van school en dan in de wereld van de Green Riders terecht komt. De Green Riders zijn boodschappers voor de koning van Sacoridia die belangrijk nieuws verspreiden door het hele land. Daarvoor raken ze te paard in allerlei avonturen. Elke Green Rider heeft ook een speciale gave dat hen hierbij helpt. Ik raad het iedereen die van fantasy houdt aan te lezen want het is een hele mooie wereld en je raakt echt gehecht aan de karakters die ze beschrijft.
En, paarden.

Meer verschillende genre's heb ik nog niet echt ontdekt/gelezen. Qua literaire thrillers heb ik veel Karin Slaughter gelezen en die vond ik altijd erg goed, maar daar zit niet echt een favoriet tussen. Vroeger las ik voornamelijk Heartland en de Jody serie.

Het slechtste boek dat ik heb gelezen... Ik heb net de novella Destroy Me uit, maar ik snapte er geen bal van. Waarschijnlijk is dit echt onderdeel van de Shatter Me series waardoor ik deze novella veel te vroeg gelezen heb. Ik wilde dmv deze novella ontdekken of Shatter Me voor mij zou zijn. Ik ben er nog niet helemaal uit, momenteel neig ik nog naar "het krijgt een kans" :') .
Een boek die me enorm heeft teleurgesteld is Under the Whispering Door van TJ Klune. Werd enorm aangeprezen en was ik dus super nieuwsgierig naar. Het verhaal ging mij eigenlijk te traag en ik ergerde me kapot aan het hoofdpersoon. Het verhaal vond ik verder wat voorspelbaar.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:56

Citaat:
Wat mag er echt niet in jou advent kalender zitten?

Dingen die naar vanille ruiken. Ik word vaak misselijk van die geur. Echte vanille kan ik wel hebben, maar die kaarsen en geurtjes, bah! Verder dingen of boeken van mensen waar ik echt niet tegen kan, zoals Andrew Tate, anti-abortus, wappie-indoctrinatie, mensen die denken dat de aarde plat is. Dat. Oh en Engelse boeken lees ik het liefst in het Engels.

Wel leuk: Smut mag wel :'). Dingen over games, bijvoorbeeld Dragon Age, The Elder Scrolls, Fable.

Citaat:
Hoe gaan jullie de indeling maken qua volgorde voor de kalender?

Dat weet ik pas als ik alles heb. Dan ga ik puzzelen. Sla wel inpaktiktoks op, misschien kan ik ook er iets moois van maken :')

Citaat:
Van welke schrijver heb je zo'n beetje het hele oeuvre gelezen?

Richelle Mead
Sarah J. Maas
Terry Goodkind
J.K. Rowling

Mijn opgeruimde boekenkast ziet er nu zo uit:
Afbeelding
Linker boekenkast, tweede rij van boven is mijn TBR.
Hint: van Sarah J. Maas heb ik alleen van TOG en ACOTAR het eerste boek. De rest heb ik als e-book gelezen (geen geduld om te wachten tot ik de volgende boeken fysiek kon kopen), dus die rij moet nog gevuld worden :')

Citaat:

Favoriete boek: Crescent City. Heb er zelfs een tattoo van laten zetten!
Afbeelding

Minst favoriete boek: Boeken van Jennifer L. Armentrout. Ik kwam er gewoon niet door heen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:17

ynskek schreef:
Vraag van vandaag

Een favoriet boek vind ik echt heel erg moeilijk. Het zijn er teveel in teveel verschillende genres. :') And then there were none van Agatha Christie komt dichtbij, omdat ik het heel knap vind hoe het mysterie zich ontrafelt. Maar ook Pride and Prejudice of The Wind in the Willows zijn echt topfavorieten.

Het slechtste boek is denk ik The Catcher in the Rye van J.D. Salinger. Een echte klassieker, en ik heb vier keer geprobeerd om het te lezen, maar ik haak elke keer halverwege af. ik kom er gewoon niet doorheen, en het is eigenlijk maar een dun boekje.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:59

Ik zit nog steeds over deze vraag na te denken. Favo serie weet ik wel en dat is Outlander, zeker de eerste 3-4 boeken.

Slechte boeken lees ik over het algemeen niet uit en kan ik ook zo niet bedenken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:19

Ik heb gister bij de opruiming van het huis van de oom en tante van mijn man (overleden) een oliebol aan boeken meegenomen :+
Voordeel is, ik moet de boeken nog in de kast zetten, dus ik kan nu denk ik wel een lijst maken van boeken die ik heb (in fysieke vorm) :+
Vragen kom ik op terug!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 16:59

Citaat:
De vraag van vandaag

Koop je wel eens meerdere versies van hetzelfde boek? Bijvoorbeeld een hardcover en paperback, of zelfs hetzelfde boek in verschillende talen?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:03

Marjo schreef:
Oh trouwens, ik heb in eerdere topics al eens aangegeven dat ik geen boeken met ik-perspectief wil. Dit maakt mij inmiddels niet meer uit. Dus mocht je dat berichtje ergens gelezen hebben mag die genegeerd worden :D .

Ik lees inmiddels soms zelfs makkelijker vanuit het ik-perspectief dan vanuit de derde persoon :')

Goed om te weten haha!

Favoriete en slechtste boek
Mijn favoriete boek is butchers crossing. Überhaupt hou ik veel van boeken over het country leven/jagersleven etc. Maar in dit boek wordt alles zo mooi beschreven, het voelt echt alsof je bij de jacht bent. Daardoor soms ook wel zielig maar heel mooi omschreven.

Twisted love vond ik ook fantastisch. Die heb ik ook heel gauw uitgelezen. Dat is 1 van de favorieten in het spicy romance genre.

In het fantasy/sci-fi genre zijn zowel Harry Potter als het boek de oversteek favorieten.

Totaal iets anders maar het boek slow living vind ik ook echt prachtig. Alleen al om de plaatjes.

Voor degene die mij heeft: ik vind boeken over homesteading, bakken, inmaken etc ook echt heel erg leuk. Veel heb ik ook al maar ik zal nog wat op mijn wish list zetten. Zoiets vind ik ook heel leuk om te lezen/gebruiken.

Het slechtste boek. Poeh, dat was denk ik hex. Dat boek kon mij echt niet bekoren. Ik vond het totaal niet lekker weglezen en had echt moeite er doorheen te komen.

Meerdere versies
Het enige boek die ik in zowel Engels als Nederlands heb is de Harry Potter serie. Verder koop ik nooit meerdere edities of uitgaves. Daar zie ik de meerwaarde niet zo van.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:11

In heel enkele gevallen heb ik zowel het e-book als het fysieke boek. Bv voor de HP serie, en voor reisgidsen, omdat ik die gewoon in mijn kast wil hebben staan. Verder eigenlijk niet.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:09

Ik geloof dat de boeken van Harry Potter de enige zijn die hier bewust in meerdere versies in de kast staan B-)

Voor de rest kan het zijn dat ik een keer een boek fysiek heb dat ik ook op mn e-reader heb maar dat zullen er niet veel zijn.

Ik denk dat de boeken van de Bridgerton serie afgelopen jaar toch wel favoriet waren. Slechtste boek kan ik niet zo benoemen. Vaak stop ik dan al na een paar pagina's met zo'n boek.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:22

Marjo schreef:
Citaat:
De vraag van vandaag

Koop je wel eens meerdere versies van hetzelfde boek? Bijvoorbeeld een hardcover en paperback, of zelfs hetzelfde boek in verschillende talen?

Ik heb van Diana Gabaldon meerdere boeken in zowel het Engels en Nederlands als ook nog keuze uit fysiek en digitaal. Hetzelfde geldt ook wel voor Harry Potter.
Verder heb ik niet super veel fysieke boeken dus het merendeel is digitaal bij mij en dan is een versie wel genoeg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 14:19

Ik heb momenteel geen boeken dubbel. Ik zou wel graag nog de hardcover versie van Where the Crawdads Sing ontvangen, heb op dit moment alleen de paperback.
Maar tis zo'n mooi boek <3

The Nightingale en The Great Alone heb ik wel 2x gekocht, origineel op paperback maar daarna hardcover. De paperbacks heb ik verkocht :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:28

Even reageren op de nieuwe vraag en de vraag die ik gemist heb:

ynskek schreef:
Hoe gaan jullie de indeling maken qua volgorde voor de kalender?

Ik denk om en om met boek en niet-boek. Verder probeer ik inspiratie te vinden op Pinterest.

Citaat:
De vraag van vandaag (met dank aan Lau07!)

Van welke schrijver heb je zo'n beetje het hele oeuvre gelezen?

Pfoe, ik denk eigenlijk van geen een.
Wel heb ik alle boeken van Carlos Ruiz Zafon, alleen moet ik er nog een aantal lezen.
Ook heb ik alle boeken van Paulo Coelho, ik denk dat ik alleen de laatste 2 niet in bezit en gelezen heb.
Vroeger las ik vaak de boeken van Nicci French, maar daar ben ik een beetje overheen gegroeid.

ynskek schreef:
Vraag van vandaag

Beste boek wat ik de afgelopen jaren gelezen heb is 'Het geschenk' van Edith Eger. Daarnaast vond ik De schuilplaats van Corrie ten Boom ook erg goed.

Slechtste boek, meestal lees ik die niet uit.
Maar de slechtste die ik wel afgeluisterd heb (was een luisterboek wat ik in de auto luisterde) was Naamloos van Pepijn Lanen.

Citaat:
De vraag van vandaag

Nee, ik geloof niet dat ik boeken dubbel heb in meerdere uitvoeringen. Dat is dan meestal een foutje (dat ik vergeten was dat ik die al had, of dat ik het van iemand krijg).
Maar een special Edition, waarbij het uiterlijk zo waanzinnig is, zou ik denk ik wel overwegen om aan te schaffen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:15

Fem schreef:
Pfoe, ik denk eigenlijk van geen een.
Wel heb ik alle boeken van Carlos Ruiz Zafon, alleen moet ik er nog een aantal lezen.
Ook heb ik alle boeken van Paulo Coelho, ik denk dat ik alleen de laatste 2 niet in bezit en gelezen heb.
Vroeger las ik vaak de boeken van Nicci French, maar daar ben ik een beetje overheen gegroeid.

wij zitten duidelijk op dezelfde lijn qua boeken!

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:03

Marjo schreef:
Citaat:
De vraag van vandaag

Ik koop regelmatig verschillende versies van hetzelfde boek. Ik vind die sale bakken bij de boekhandel altijd heel leuk om nieuwe genres te ontdekken, maar dat zijn wel altijd Nederlandse vertalingen. Als een boek dan écht leuk is, dan koop ik de Engelse variant.

Maar ook als een boekenserie bijvoorbeeld compleet is. lk ben momenteel ook bezig met het opsporen van een paar boekenseries die ik veel las toen in jonger was, waaronder de serie van Louise Rennison over Georgia Nicolson. Maar het valt nog niet mee om de hele 10-delige serie te vinden. Ik heb alle losse boeken wel in de kast staan, maar ik vind al die verschillende maten en covers soms zo slordig staan. :D

Edit om toe te voegen: ik bedenk me net dat ik van boeken die ik écht goed vind vaak een tweede versie koop: een hardcover editie. Ik lees meestal paperbacks, maar nu ik ouder word ga ik ook steeds meer waarde hechten aan mooie edities die ik nog jarenlang kan blijven herlezen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:49

Vraag van vandaag

Waar moet voor jou de nadruk op liggen qua boeken? Je favoriete genre of juist het genre waarvan je gezegd hebt dat je het graag beter zou leren kennen?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:39

Citaat:

Ja. Ik lees momenteel vooral heel veel op mijn e-reader. Deels via Kobo+ en deels koop ik ebooks. Als ik een boek helemaal geweldig vindt dan koop ik ook nog een paperback of hardcover omdat ze dan in mijn kast moeten staan.

Citaat:
Waar moet voor jou de nadruk op liggen qua boeken? Je favoriete genre of juist het genre waarvan je gezegd hebt dat je het graag beter zou leren kennen?

Geen voorkeur. Ik sta open voor alle boeken waarvan mijn gever denkt dat ze bij mij passen :D
Op mijn no-go's na dan :+

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:57

ynskek schreef:
Vraag van vandaag

Het maakt mij niet zoveel uit, ik laat me graag verrassen. :D

Hoever zijn jullie ongeveer met de kalender? Ik heb ongeveer een kwart gereed nu.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:22

Ik heb al best t een en ander in huis maar nog niet alles en dan kan het ook nog eens zijn dat ik het een en ander ga schuiven _O-

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:58

ynskek schreef:
Vraag van vandaag

Ik zal deze ook nog even beantwoorden :')

Voor mij hoeft de nadruk niet perse op het een of het ander te liggen... Ik ben heel benieuwd naar wat meer misdaad gerichte boeken (zonder al te veel bloed, uitgestoken ogen etc. dat dan weer wel :') ) maar ik ben ook zeker benieuwd naar wat iemand anders in mijn favoriete genre voor me uit zoekt. Juist de afwisseling maakt het wel heel mooi denk ik.