[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:52

@Indra. Je pony zal dan toch via een pasta verdoving moeten krijgen, ik ben heel bang dat het niet gaat lukken via de aders. En dan , als het met pasta kan, is er dus geen da bij nodig. Ik blijf het raar vinden dat een tandarts niks doet, maar goed, het zal wel te lastig zijn zoals je het beschrijft. Jammer dan dat de pony de dupe wordt van het niet durven handelen van tandarts of da. Hier zou ze echt al lang behandeld zijn.

Je foto's kan ik zien via hyves, je bent een vriendje van een vriendje van mij.

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:06

Oh ja van wie als ik vragen mag?
waarom ze een ronde kont had toes ze kwam en in t voorjaar niet is nu opgelost ze begint haar wintervacht aan te maken het heeft veel geregend en nu door de wind staan de haren op net als toen ik haar kreeg ik heb haar toen gelijk een deken opgedaan lijkt rond was het dus niet pfieuw opgelucht dat dat dus al zo was
heb haar oude baasjes vandaag foto`s laten zien van haar ze zeiden dat ze zoals bij mij in de zomer bij hen ook was op en af soms dik soms dun
mail je later nog ff moet nu weg

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:06

Wat ik vaak mis in de menu's van diverse oudjes: lijnzaadpap.
Niet alleen goed voor de spijsvertering, vacht, e.d. .. maar zet ook aan.
Net zoals zonnebloemolie overigens.

En nog iets: het wisselen van vacht, kou én hittte zijn enorme energie vreters!!
Om die redenen voeren wij een streng dekenbeleid .. en met succes.

En nog een tip voor oud én jong: Echinacea druppels.
Deze werken weerstand verhogend en dat is zéker met het wisselen van de seizoenen/vacht absoluut aan te raden, maar ook als je paard (of jijzelf ;) ) niet helemaal fit is en wel een extraatje kan gebruiken ..

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:35

wanneer begin jij met dekens en hoe dik ?

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:35

Wanderers schreef:
Wat ik vaak mis in de menu's van diverse oudjes: lijnzaadpap.
Niet alleen goed voor de spijsvertering, vacht, e.d. .. maar zet ook aan.
Net zoals zonnebloemolie overigens.

En nog iets: het wisselen van vacht, kou én hittte zijn enorme energie vreters!!
Om die redenen voeren wij een streng dekenbeleid .. en met succes.

En nog een tip voor oud én jong: Echinacea druppels.
Deze werken weerstand verhogend en dat is zéker met het wisselen van de seizoenen/vacht absoluut aan te raden, maar ook als je paard (of jijzelf ;) ) niet helemaal fit is en wel een extraatje kan gebruiken ..


Ben het helemaal met je eens. Ook wij gebruiken dat regelmatig. Goede tip!
Trouwens dekens krijgen ze hier alleen maar op als ze ziek zijn of zich echt niet meer warm kunnen houden.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:42

Welke tip was goed, het lijnzaad of de echinacea ( of beide ).
Ik heb moeite mijn paard in de winter goed op gewicht ( met onbeperkt hooi en 1 kg krachtvoer + 300 gram pulp per dag )te houden, vandaar dat ik nu toch een deken op wil gaan doen. Plus meer krachtvoer.
Maar wanneer een deken op etc ??

Als je jullie nog andere tips hebben om hem beter op gewicht te houden, alle tips zijn welkom !!

karin1976
Berichten: 96
Geregistreerd: 12-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:59

Wanderers schreef:
Wat ik vaak mis in de menu's van diverse oudjes: lijnzaadpap.
Niet alleen goed voor de spijsvertering, vacht, e.d. .. maar zet ook aan.
Net zoals zonnebloemolie overigens.

En nog iets: het wisselen van vacht, kou én hittte zijn enorme energie vreters!!
Om die redenen voeren wij een streng dekenbeleid .. en met succes.

En nog een tip voor oud én jong: Echinacea druppels.
Deze werken weerstand verhogend en dat is zéker met het wisselen van de seizoenen/vacht absoluut aan te raden, maar ook als je paard (of jijzelf ;) ) niet helemaal fit is en wel een extraatje kan gebruiken ..

hoeveel echinacea moet je dan geven?
trouwens stom van me,ik had dit topic niet gezien,en deze week een topic geopend voor mijn omaatje :o

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:04

Waar halen jullie puur bietenpulp vandaan??

Deze winter krijgt mijn oudje ook een deken op. Ik had gehoopt dat hij flink bij ozu gaan trekken van de zomer maar het viel erg tegen. Hij gaat wss ook op compact gras!

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:09

Hij heeft trouwens nu al een regendek op bij echt slecht weer. Als het droog is snachts staat hij naakt :)

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:21

Bietenpulp, Subli seniores priores, Compact grass etc. wordt bij ons per pallet door Agrifirm bezorgd, maar je kan het volgens mij ook wel bij de Welkoop of zo krijgen.

Ik geef lijnzaad alleen tijdens het verharen en echinaceadruppels om de weerstand te verhogen bij slecht weer. Gok eigenlijk maar wat, ik denk zo'n 20 druppels door de slobber.

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:23

S__L schreef:
Waar halen jullie puur bietenpulp vandaan??


Ik haal het bij de plaatselijke veevoederhandel maar de welkoop heeft het ook, de welkoop hier is er ietts duurder mee vandaar dat ik het bij die ander haal ;)

Het is pulpbrok en moet goed geweekt worden. Geef het liever veel te nat als iets te droog, die van mij had er gisteren slokdarmverstopping van en volgens de DA komt dat veel voor door het voeren van pulp

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:26

Oke ik ga is kijken.. Hij krijgt nu om de dag ongeveer een voerschep seniorpriores. Van de winter maar elke dag en dat extra bietenpulp erbij..

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:31

In senior priores zit ook al bietenpulp

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:36

Jammer die van mij verdraagd de olie niet goed ze raakt dan aan de dunne daarnaast lust ze dan ook het eten niet graag
echinacea is wel een goed idee inderdaad
ik begin als het weer zo koeltjes blijft langzaam met indekken mn ons ouwdje dan kost het har minder energie om te ruien waar was ik eerder al achter vorrig jaar kreeg ik haar later in t jaar maar begin binnenkort met de dunne regendeken.

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:43

yvonnedv schreef:
In senior priores zit ook al bietenpulp


Ja dat weet ik maar bietenpulp zet toch goed aan? Dan kan dat altijd als extra erbij want hij is gewoon te dun nu.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:49

Wij hebben hier een aantal die helemaal geen ander voer meer weg krijgen dan slobber. Als ze 'swinters ook niks meer uit het gras kunnen halen, voeren we ook wel bietenpulp bij. Een volle voerschep aangevuld met een hele emmer water laten weken, het water is na een tijd helemaal opgenomen en dan heb je dus een volle emmer pulp. Ik geef het ook aan onze oude schaapjes.
Ook krijgen ze bij ons geweekte grasbrok. Dus gewoon gras dat gedroogd is en in brokjes geperst. Niet alle dieren willen dat eten, alhoewel het ook in de Subli seniores zit, net als een beetje pulpbrok. Ik meng het vaak met de Subli.

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:01

tja ik zou dan de Senior priores opvoeren want 1kg om de dag is niet echt veel. Er staat 1kg/100kg per dag voor. Nu vind ik dat ook wel erg veel hoor. Die van mij krijgt 3 kg SP en twee kg veulenkorrel per dag. En dan nog een kilo pulpbrok omdat ze echt geen ander ruwvoer meer kan eten omdat haar gebit echt op is

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:07

Nou vandaar een DA moeten laten komen voor mijn tinker had een slokdamverstopping, mijn DA was er niet de ander had geen diest dus dan maar de 3e op rij genomen.
Heb gelijk advies ingewonnen over onze Fanny.
ze ziet er nu weer goed uit ( maar zoals eerder gezegd gaat op en af) hij heeft haar ook gelijk onderzocht heb met hem eea besproken hij vind het niet verstandig om fanny`s gebit te laten behandeen.
Hij heeft met een klemhalster gekeken hij zei het is te erg om uberhaupt ook maar iets aan t gebit te doen.
Het gevaar is volgens hem te groot dat de kiezen splijten en zou dan verder van huis zijn volgens deze arts.
een roes zou inderdaad haar dood kunnen betekenen en gezien het feit dat ze nu iets van sedatie had gekgregen om in de mond te kunnen kijken en daar nog niet rustig genoeg onder was zou die optie ook afvallen.
zijn advies was het met pijnstillers te proberen en te kijken hoe erg de pijn is en daarnaar te oordelen ( zei mijn eigen DA ook vandaar dat het ook iets langer zou duren eer ze geholpen wordt). Hij was van mening dat ik haar als ze zo als nu zou blijven uitzien best zo kon laten lopen en niets eraan moet doen.
Ze heeft nu natuurlijk een heerlijke grasbuik want ze staan sinds 5 dagen op de andere weide die wordt voor dit jaar pas de 2e keer afgegraast en is dus nog vol voedingsstiffen.

Ander goed nieuws de paardespeciaalzaaak hier in t dorp heeft een nieuw voer
voor oude paarden met slecht gebit hoeft niet geweekt te worden is zeer goed verteerbaar vergelijkbaar met lucerne maar dan nog fijner en dan met ander voer gemalen erdoorheen.
Een of ander duits bedrijf zal morgen de naam van de verpakking opschrijven staat in de stal.
Moet zeggen ze at het heel goed en wonderbaarlijk bij de lucerne heeft ze moeite met eten bij dit niet,
de afspraak blijft voorlopig dus gewoon staan voor arts en tandarts we achten even af wat de pijnstillers voortbrengen.
en hoe het met het andere voer gaat.
Het gras wordt nu minder dus dat betekend dat ik weer mash kan gaan voeren daar blijft ze ook goed van op gewicht.
Alleen at madam dat dus alleen als onze tinker het ook te eten krijgt want gestolen smaakt het beter als ze het niet delen kan heeft ze een hekel aan mash
Had die van cavalor afgelopen winter daar dan nog zemelen doorheen en werkte prima
tot het gras begon te groeien en dat werd afgebouwd ben een goed gaan terugrekenen en het gewichtsverlies begon deels nadat ze geen mach meer kreeg ( omdat er anders in combi met jong gras teveel kans is op bevangenheid) haar gebitsproblemen ( proppen maken en met open mond happen) begonnen ook in die tijd dus logisch dat we het daarop hebben gegooid.

nu afwachten op de pijnstillers en kijken hoe ze erop reageerd en kijken of ze met de mashdie nu weer opgebouwd zal worden eind van de week ( want dan is t gras redelijk ver op) en met haar nieuwe voer.
houd jullie op de hoogte
dank je wel voor jullie lieve reacties goede en goedbedoelde tips zal ze zeker ter harte nemen maar kan helaas niet alle gebruiken.
Bedankt medebokkers en vooral
Haboshof
voor je onbevoorordeeldheid en je goede bedoeling.
Weer dat jij het heel goed bedoeld en me graag wilt helpen als ik vastzit zal ik zeker advies bij je inwinnen,
Dank je wel

weet dat jij het

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:16

yvonnedv schreef:
tja ik zou dan de Senior priores opvoeren want 1kg om de dag is niet echt veel. Er staat 1kg/100kg per dag voor. Nu vind ik dat ook wel erg veel hoor. Die van mij krijgt 3 kg SP en twee kg veulenkorrel per dag. En dan nog een kilo pulpbrok omdat ze echt geen ander ruwvoer meer kan eten omdat haar gebit echt op is


ik vind 3kg juist wel weer erg veel. Hij staat 24/7 op het gras waar hij overgins nu niet veel tot niks meer uit kan halen waardoor hij elke dag 1 baal hooi krijgt bijgevoerd.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:32

S__L schreef:
yvonnedv schreef:
tja ik zou dan de Senior priores opvoeren want 1kg om de dag is niet echt veel. Er staat 1kg/100kg per dag voor. Nu vind ik dat ook wel erg veel hoor. Die van mij krijgt 3 kg SP en twee kg veulenkorrel per dag. En dan nog een kilo pulpbrok omdat ze echt geen ander ruwvoer meer kan eten omdat haar gebit echt op is


ik vind 3kg juist wel weer erg veel. Hij staat 24/7 op het gras waar hij overgins nu niet veel tot niks meer uit kan halen waardoor hij elke dag 1 baal hooi krijgt bijgevoerd.


Ze krijgen hier echt die kilo's seniores priores wel. Ik zie ze onmiddelijk magerder worden als ik dat niet voer. En hier staan ze gewoon in de wei overdag. De paarden die absoluut geen hooi meer wegkrijgen, eten dus 1kilo/100kg lichaamsgewicht per dag. Ik verdeel het over twee voederbeurten . 'sMorgens op stal en als ze het op hebben, gaan ze in de wei. En dan krijgen ze de rest als ze 'savonds op stal komen.
En in de winter krijgen ze dus ook nog extra grasbrok en pulp er bij door.

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:35

Je zou kunnen beginnen met elke dag een kilo.

Ik voer op dezelfde manier als hasbohof alleen krijgt die van mij de pul'p 's avonds als de rest nog hooi krijgt voor de nacht.

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:41

haboshof schreef:
Ze krijgen hier echt die kilo's seniores priores wel. Ik zie ze onmiddelijk magerder worden als ik dat niet voer. En hier staan ze gewoon in de wei overdag. De paarden die absoluut geen hooi meer wegkrijgen, eten dus 1kilo/100kg lichaamsgewicht per dag. Ik verdeel het over twee voederbeurten . 'sMorgens op stal en als ze het op hebben, gaan ze in de wei. En dan krijgen ze de rest als ze 'savonds op stal komen.
En in de winter krijgen ze dus ook nog extra grasbrok en pulp er bij door.


Dat heb ik met fanny dus in de zomer als ik haar niet teveel bijvoer ivm angst voor hoefbevangenheid valt ze ziender ogen en snel af als ze veel krijgt niet,
denk dat ze daarom in de winter wel op gewicht blijft omdat ze dan geen gras meer hebben en in hooi niet veel meer zit.
nadeel van hooi als er teveel eiwit in zit zijn beide aan de dunne dus eigenlijk wel voordeel kan ik meer mash piores en ander voer geven
grasbrok is haar te hard maar kan ik natuurlijk wel weken in de mash of piores

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:02

indrasjacks schreef:
haboshof schreef:
Ze krijgen hier echt die kilo's seniores priores wel. Ik zie ze onmiddelijk magerder worden als ik dat niet voer. En hier staan ze gewoon in de wei overdag. De paarden die absoluut geen hooi meer wegkrijgen, eten dus 1kilo/100kg lichaamsgewicht per dag. Ik verdeel het over twee voederbeurten . 'sMorgens op stal en als ze het op hebben, gaan ze in de wei. En dan krijgen ze de rest als ze 'savonds op stal komen.
En in de winter krijgen ze dus ook nog extra grasbrok en pulp er bij door.


Dat heb ik met fanny dus in de zomer als ik haar niet teveel bijvoer ivm angst voor hoefbevangenheid valt ze ziender ogen en snel af als ze veel krijgt niet,
denk dat ze daarom in de winter wel op gewicht blijft omdat ze dan geen gras meer hebben en in hooi niet veel meer zit.
nadeel van hooi als er teveel eiwit in zit zijn beide aan de dunne dus eigenlijk wel voordeel kan ik meer mash piores en ander voer geven
grasbrok is haar te hard maar kan ik natuurlijk wel weken in de mash of piores


Ik week ook altijd de grasbrok. Ik ben als de dood voor slokdarmverstoppingen, dus alles wordt als slobber gevoerd.
Wat voor pijnstillers krijgt Fanny? Als ze die te lang krijgt, dan kan ze ook maagklachten krijgen.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:47

Graag laat ik hier nog even zien wat goed voeren bij een oude pony doet , na tandartsbezoek.

Deze pony kwam vorig jaar zo bij ons binnen. Ze is 31 jaar oud.
Afbeelding

Dit was een gedeelte van wat de tandarts bij haar verwijderd heeft
Afbeelding

En zo is ze nu
Afbeelding

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:27

haboshof schreef:
Ik week ook altijd de grasbrok. Ik ben als de dood voor slokdarmverstoppingen, dus alles wordt als slobber gevoerd.
Wat voor pijnstillers krijgt Fanny? Als ze die te lang krijgt, dan kan ze ook maagklachten krijgen.


ga ik vanaf nu ook doen ze zal ze niet te lange tijd krijgen puur om te kijken hoe erg de pijn in haar mond daadwerkelijk is en of de pijnstilling dan helpt dan kijken we verder.

Ik ga voor dat ik een definitief besluit neem toch nog even vold informatie inwinnen evt seccond oppinion van andere tandarts.
en kan de DA hier in t dorp nog even vragen die doet wel geen paarden meer maar gebruik ik in noodgevallen voor mijn andere huisdieren.
( als mijn vaste dierenarts voor de hondjes geen dienst heeft of niet in de buurt is)
Zal ook hem even vragen wat hij ervan vindt het met mijn vaste paardenarts bespreken en dan vooral kijken naar fanny
moet zeggen ze voelt zich de laatste dagen heel erg goed het nieuwe voer kostte vandaag ook geen moeite wortels wel maar die dingen zijn ook wel heel hard natuurlijk die zou ik natuurlijk door de slobber kunnen fijnraspen als lekkertje want dik worden ze van wortels niet.
Wortels hebben bij mij geen functie als voer want het is ja zo dat je ze klein moet snijden met olie erdoor anders nemen paarden de caroteen zo goed als niet op wortels krijgen ze bij eigenlijk gewoon voor het lekkere,
omdat ze er dol op zijn,
en vind het veel beter dan bergen brood of appels