[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:23

klopt supplementen hebben altijd even nodig voor dat ze hun werking vertonen.
hopelijk slaat het aan

mijn paard kreeg dikke stal benen (en vocht er in) door het trappen tegen de wand (ze deed dat als ze vooral gestressed was). ik heb haar toen bleekselderij gegeven, omdat dat het vocht afdrijft. ik had vaak wel het idee dat het hielp maar omdat het de ene periode erger was dan de andere weet ik dus niet zeker of het uit eindelijk ook echt baat had.

xxOrlando

Berichten: 1069
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Donkerbroek -> Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:57

Ik had een 24 jarige Welsh-k pony , die kreeg 1 handje muslie en een pavo koek , ze was heel dik , en je kon haar bijna niet aan als ze in de biks zat ;) Maar ze stond ook wel op het land hoor , en ik reed elke dag , maar afentoe is ze gewoon nog TE druk...

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:48

Mijn 27jarige is ook nog heel erg hyper de pieper...... maar aankomen wil maar mondjesmaat lukken. Voer nu weer gedroogde maisvlokken bij en begin nu wat resultaat te zien! Mijn 31jarige komt wat sneller aan omdat ze niet zo druk is als die van 27.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:22

Kijk wel een beetje uit met mais( producten ) he ! Mais bevat veel koolhydraten ( = suikers )....

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:13

als het goed gedroogd is valt het wel mee gelukkig. Als ik die van 27 een kolf mais geeft gaat ze op dr kop staan, nu blijft ze gewoon zichzelf (ze is altijd wat drukjes)

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:40

Ja, maar ik bedoel ook niet dat je moet uitkijken voor meer energie, maar meer voor spierbevangenheid etc. Ik ken een Haflinger die binnen 1 week super spierbevangen was door wat mais per dag.

Ellen_W
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-08-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:14

Mijn pony van 35 krijgt veulenbrok(!) en muesli voor drachtige/lacterende merries omdat ze zo mager is, en dat gaat heel goed, ze komt wel wat aan, al wordt het nooit een dikkerd....
Mais en bietenpulp lust ze niet (ze is nogal kieskeurig), dat hebben we eerst geprobeerd, toen gaf de DA de tip van de veulenbrok.
Hooi krijgt ze wel, maar het opeten gaat niet echt meer, dus daarvoor krijgt ze een ruwvoederbrok, het merk weet ik niet.
Misschien werkt het ook voor anderen, je weet maar nooit :)

Dars12
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-07-10
Woonplaats: mijn huis!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:53

ik heb een paard van 18 nog niet zo'n oudje dus!!! maar hij krijgt constant hooi als die op stal staat en ook s'ochtens een schep brok en s'avonds 1 schep brok!! ook staat die op het land!!! :D en hij loopt 6x per week!!! :D

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:38

Das niet zo vreemd toch! Toen die van mij die leeftijd had kreeg ze zelfs nog meer brok. Volgens mij 2x 1,5 of 2kg..... Maar goed toen reed ik heel intensief.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:21

bij oudere paarden gaat de vertering minder efficient werken (daar is een slechter gebit niet alleen oorzaak van) dan dat van een jonger paard
paarden hebben ook een grens wat ze maximaal kunnen opnemen en verteren, daardoor is het vaak slimmer om krachtvoer te verstrekken die hoger in voedingstoffen zit (zoals sportbrok, merriebrok, veulenbrok). zo weet je dat je oudere paard toch genoeg binnen krijgt en niet de gehele dag moet eten.

bliksem23
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:06

blacknorton schreef:
bij oudere paarden gaat de vertering minder efficient werken (daar is een slechter gebit niet alleen oorzaak van) dan dat van een jonger paard
paarden hebben ook een grens wat ze maximaal kunnen opnemen en verteren, daardoor is het vaak slimmer om krachtvoer te verstrekken die hoger in voedingstoffen zit (zoals sportbrok, merriebrok, veulenbrok). zo weet je dat je oudere paard toch genoeg binnen krijgt en niet de gehele dag moet eten.


vanaf welke leeftijd is het ver4standig over te gaan op deze brok ?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:05

Bliksem23 , dat is toch niet te zeggen ! Ene paard is veel eerder "oud" als andere paard.
overgang op andere brok lijkt me logisch als je je paard niet meer goed op gewicht kan houden of als je paard te weinig energie heeft. Of andere klachten zoals doffe vacht, niet goed verharen etc etc

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:11

maris heeft het antwoord al gegeven.
ligt aan je paard, zijn conditie en aan zijn tanden.

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:50

kan je idd niets over zeggen. onze ruin van 23 zag er van de winter veel beter uit dan die van 22, eten gaat bij hem ook beter. maar nu op de wei is de 22 jarige dik en de ander heeft veel last van warmte en blijkbaar gras eten dus voer ik nu bij. de geander niet.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:53

Mijn 26jarige pony krijgt maar een klein handje museli bijgevoerd. Heb totaal geeen moeite om haar op gewicht te houden. Eerder overgewicht ;)

Je moet het gewoon per paard/pony bekijken. :)

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:14

Tot deze winter waren die van mij ook eerder te dik als te dun. Helaas heeft deze winter roet in het eten gestrooit helaas! Maar ach ze komen nu heerlijk bij!

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:33

heb in okt 28jr haflinger geadopteerd begon af te vallen en at trager en trager bleef in de wintervacht ( tot half juli)

Aan de mensen gevraagd waar ik haar van had en ze zeiden dat hun DA niks kon zien , hij zei dat t gebit goed was al die jaren ieder jaar weer. (dit is de dierenarts die die mensen 15a20 jr hebben gehad) deze mensen ken ik heb vroeger 20 jr geleden dit paard verzorgd en zijn echt goed voor hun dieren geweest kwamen niks tekort,
zijn nu 80 en konden haar wegens gezondheid van d man niet meer houden heb ik haar als maatje voor mijn tinker genomen.

heb in mei tandarts laten komen en jawel hoor bleek wel degelijk goed mis te zijn met de tanden ik weet nu ( wat ik eerder ook niet wist) dat je het elke 2 a 3 jaar moeten laten nakijken bij een paard onze haf is niet meer te helpen heeft haar wangen kappot en kan heel moeiljk eten t is net of er glasscherven en vishaken in haar mond zitten.
de tandarts kan haar alleen behandelen met een soort dremen maar dat kan alleen onder een roes
door hartklachten kan ze ook met een roesje niet worden geholpen en zonder verdoving kan in dit geval niet is te extreem
hoe konden 2 DA dit missen

ze krijgt lucerne en brokken ( 1-2kg pd) en heeft onbeperkt gras ze is nog aan de dunne kant maar ze doet het goed zo
gelijkdelijk aan worden de hoeveelheid brokken opgevoerd, in de winter zal ze een paar kilo extra nodig hebben en daarnaast zal ze in de winter ook mash eten


Van Masch komt ze heel goed bij alleen madam vreet het alleen als onze tinker het ook eet , en tja die mag nu niks extra naast het volop gras in de wei want dat staat hij bevangen

de brok en lucerne heeft ze ook wat moeite mee en we hebbeb ze vrijdag van weide gewisseld en staan nu op hoog gras
Durf Fanny eigenlijk niks bij te geven an krachtvoer maar zie haar zienderogen afvallen.
Iemand tips??
zoals gezegd ze is een trage eter en een lastige en mijn tinker die bij haar in de weide staat mag absoluut niks hebben want die is al veel te rond.

evt ook een tip wat ik mijn tinker veilig kan bijgeen zonder dikmaker en eiwit? zodat hij niet zielig hoeft te kijken hoe zijn vriendin wel iets krijgt dagelijk?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:13

Kan ze nog wel hooi eten ?
Want dat zowieso dan onbeperkt geven. Soms helpt het ook om betere kwaliteit hooi te geven, dus met een hogere voedingswaarde ( zoals voordroog en lucerne ).
Verder is seniores priores een mooi product ( soort slobber voor oudere paarden om aan te zetten ). Bietenpulp ook.
Grasbrok kan je ook weken.
Maiscobs heb je ook, maar geen idee of dit een goed product is.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:42

super dat je haar opgevangen hebt!! maar wel lastig. heeft de paardentandarts niet een tip gegeven wat je haar het beste kan voeren?

ik zou haar zeker bij voeren, het gras kan ze niet tot nauwelijks verteren omdat ze slecht kan kauwen. en aan je tinker te zien (lezen) heeft het gras voldoende kwaliteit.

ik zou ook voor geweekt product gaan naast haar luzerne, dat kan seniores priores, slobber, pulp of geweekt brok zijn. ik zal er wel voor kiezen om te zorgen dat er veel ruwvoer in der brok zit (dus gras, pulp), eventueel kan je haar brok vervangen door sportbrok of merriebrok. hier inzitten veel meer makkelijker verteerbare voedingssuplementen.
zelf heb ik goede evaringen mt seniores priores (maar heb geen lastige eter).

voor je tinker is het lastig. ik kan niet 1,2,3 een product bedenken waarin geen eiwit, suikers zit. misschien kan je gewoon zijn gras of 'oud' hooi in zijn emmer doen met een klein handje brok of haver of musli.

kan je de haflinger niet voeren als je met de tinker aan het rijden ben? eventueel kan je de tinker een paar uur op een paddock/stal zetten om te voorkomen dat die hoefbevangen word.

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:30

Probleem is mijn haflinger wil de slobber niet eten als de tinker er niet ook van eet
Lucerne gaat wel maar dan hapt ze echt hooi is idem.
ze krijgt het wel weg maar langzaam.
hooge voedingswaarden kan ik in t hooi ook weer niet geven want als zij het hooi eet een de tinker het ook en die mag dat weer niet.

splitsen en in een andere wei zetten is ook geen optie want dan wordt de tinker echt knetter kan niet zonder zijn oma hihi


heb niet demogelijkheid om de tinker op de padock of stal te zetten als fanny aan het eten is want helaas heb ik beiden niet.

Rijden doe ik mijn tinker ook niet iedere dag en niet veel dus ook dat is geen optie
hetzelfde geld met maar 1 handje musli oid dan wordt hij al knetter hij kan ect geen gewoon krachtvoer muv in de winter dan. maar dan krijgt hij 24u p/d hooi 2x pd warme slobber wortels en musli staan 24u pd buiten dus met die kou moet het wel.


seniores piores?? nooit van gehoord welk merk is dat?

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:39

het merk is subli.

jammer dat je ze niet apart kan laten eten, want zo word het erg lastig. wel lekker dat ze 24/7 op de wei kunnen.
je kan ook wat anders tussen het gras hooi doen voor je tinker, maar kan niet zo snel wat bedenken waar niks in zit en moeilijk te vinden is (wortel of appel, maar dat heeft die zo op)

succes

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:54

blacknorton schreef:
het merk is subli.

jammer dat je ze niet apart kan laten eten, want zo word het erg lastig. wel lekker dat ze 24/7 op de wei kunnen.
je kan ook wat anders tussen het gras hooi doen voor je tinker, maar kan niet zo snel wat bedenken waar niks in zit en moeilijk te vinden is (wortel of appel, maar dat heeft die zo op)

succes


in de avonduren kan ik wel appard voeren dan blijf ik er meestal bij maar in de ochtend niet
ik voer haar nu alleen in de avond bij maar dat is te weinig ze komt onvoldoende bij ze is niet broodmager maar wel veel te dun
Ik zal eens kijken of hier in de buurt een bedrijf subli verkoopt
bedankt

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:03

Anders geef je de tinker geweekte zemelen ofzo? Dan hebben ze allebei iets.
Ik ben verder echt een mais fan, die van mij zien er nu heerlijk uit zonder dat ze hyper worden. Alleen verse mais geef ik niet vanwege de hoeveelheid suiker die er in zit. Daarbij bel ik regelmatig met mijn dierenarts om alles onder controle te houden.

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:04


indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:01

dank je ik heb gebeld ze hebben het inderdaad niet direct naast de deur maar ga het morgen halen