[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:42

Bij zo'n paard en die leeftijd is deken er op eigenlijk de eerste stap. Kou is niet prettig voor een ouder lijf en het is ook flink vochtig nu.

Grasbrok + genoeg essentiele aminozuren voor rond krijgen bovenlijn, maar als hij genoeg vetjes zou hebben, dan zou die bovenlijn geen probleem moeten zijn, want daar gaan die vetjes als eerste naar toe.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:59

Deken zit er met de regen inderdaad op, verder nog niet want hij stond een paar dagen geleden nog klam op stal met zijn fjordenvachtje. Word komende week wel kouder, dus dan gaat hij erop! Grasbrok krijgt hij inderdaad al.. en ga er vanuit dat er genoeg aminozuren in zijn balancer zitten. Vetjes zitten bij hem vooral bij zijn buik, hij heeft gewoon een lekkere ronde buik (niet té dik), zijn bovenlijn is ook niet enorm schraal, maar dat wil ik graag voor zijn.. anders is dat denk ik rond januari wel het geval.

Edit:
Ik denk dat ik twijfel tussen meer fetura bijvoeren, al moet ik dan even uitvogelen hoe ik dat ga doen met weken voor de ochtend, iemand daar ervaring mee met grasbrok, hoelang het kan staan etc? Of de body builder bijvoeren, al word dit wel weer meer een 'krachtvoer' genoemd in hun beschrijving en weet niet goed of hij dit dan weer kan hebben met zijn nieren etc. Ook voer ik liever geen krachtvoer, tenzij dat mij enige optie is.

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:05

Deken helpt vaak wel ja,al is het nog niet erg koud geweest

het word nog best vaak gezegd , eiwit geeft jeuk.
Maar eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam toch, echt wel belangrijk dat die voldoende in het voer zitten.
Zonder voldoende eiwitten verlies je wel vaak de bovenbespiering.

Mag ik vragen wie/ hoe heeft vastgesteld dat je pony niet tegen veel eiwit kan?
Die agrobs, hoeveel geef je er nu van, misschien de hoeveelheid langzaam aan wat opschroeven?

En kijk toch of je misschien wat ,kunt gaan afbouwen in training.
Dus lager tempo,iets korter en meer stappen tussen door.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:39

Dat van de eiwitten wist ik inderdaad, daarom vind ik het ook zo lastig dat hij daar niet téveel van kan hebben. Het is vastgesteld bij kliniek Den Hoek, maar ook voor mijzelf duidelijk geworden. Zijn nieren werken niet meer helemaal zoals het hoort (dit word ondersteund met druppels), waardoor teveel eiwitten dus de nieren overbelasten > niet meer goed werken > jeuk.
Ik geef daar nu 4 handjes van, laatst had ik er 5 handjes van gemaakt (proebeerde het langzaam aan te verhogen) en kreeg het idee dat het al teveel eiwit werd ivm jeuk, al kreeg ik vandaag te horen dat iemand hem de laatste dagen gewoon normaal biks heeft gevoerd per ongeluk, dus het kon ook daar aan liggen. Dus misschien toch weer langzaam aan handjes meer gaan proberen. Het gekke is ook, dat hij het op gras perfect doet, terwijl daar in het voorjaar ook aardig wat eiwitten inzitten?
Training zal ik nog eens onder de loep nemen, was ik eerst heel voorzichtig mee omdat hij van 2-3 uur per dag afkwam. Al doe ik het sowieso rustig aan :)
Laatst bijgewerkt door kverhage op 05-11-17 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:39

kverhage schreef:
Deken zit er met de regen inderdaad op, verder nog niet want hij stond een paar dagen geleden nog klam op stal met zijn fjordenvachtje. Word komende week wel kouder, dus dan gaat hij erop! Grasbrok krijgt hij inderdaad al.. en ga er vanuit dat er genoeg aminozuren in zijn balancer zitten. Vetjes zitten bij hem vooral bij zijn buik, hij heeft gewoon een lekkere ronde buik (niet té dik), zijn bovenlijn is ook niet enorm schraal, maar dat wil ik graag voor zijn.. anders is dat denk ik rond januari wel het geval.

Edit:
Ik denk dat ik twijfel tussen meer fetura bijvoeren, al moet ik dan even uitvogelen hoe ik dat ga doen met weken voor de ochtend, iemand daar ervaring mee met grasbrok, hoelang het kan staan etc? Of de body builder bijvoeren, al word dit wel weer meer een 'krachtvoer' genoemd in hun beschrijving en weet niet goed of hij dit dan weer kan hebben met zijn nieren etc. Ook voer ik liever geen krachtvoer, tenzij dat mij enige optie is.


Wil je het echt om de spieren te ondersteunen? dan zou Muscle support van Phytonics een aanrader zijn. Mocht je nog een vitaminen/mineralen suppl geven dan wel even kijken of dit nog nodig met de Muscle support.

Grasbrok weken maar niet langer dan 5 uur laten staan.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:43

Over de muscle support las ik toevallig laatst iets! Heb jij er zelf ervaring mee? Weet alleen niet of het kan icm de balancer pro aangezien ze daarbij zeggen dat er al extra magnesium, aminozuren etc is toegevoegd. Heb jij/iemand hier enig idee van? Is misschien iets om te onthouden aangezien hij wel genoeg vet heeft idd

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:33

Kun je niet beter weer contact met den hoek opnemen dan?
Zij adviseren dit,en nu blijkt hij toch wat te missen blijkbaar.
Zou wel fijn zijn als zij dan kunnen adviseren hoe je dat het beste weer recht kunt trekken.

Want muscle support is ook eiwit, zit ook zout in.mag misschien weer niet voor zijn nieren.


Grasbrok mengen wij trouwens met bietenpulp, of seniores priores en dan staat het max 12 uur :j
Maar wij hebben de gewone grasbrok,van de grasdrogerij

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:46

Contact met Den Hoek is inderdaad ook een goeie. Al weet ik niet of hun veel kunnen zeggen zonder dat je daar weer heen gaat, wat voor mij nogal lastig is.
Misschien is grasbrok met pulp ook wel iets, doen jullie ook nog zemelen toevoegen? Misschien sowieso maar de grasbrok opvoeren weer

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:55

Nee ik geef geen zemelen bij,ik had begrepen dat dat pas gaat als je meer dan 2,5 kilo per dag zou geven.?
Maar precies weet ik dat niet
Die ene van mijj krijgt momenteel maar een schep
Maar als het op is wilde ik over stappen naar seniores priores,zit toch net wat meer voedingsstof in denk ik

Zoek anders even contact met mizora hier op bokt.
Die kan je heel goed adviseren over wat te voeren :j

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:37

Ah dat kan heel goed kloppen hoor van die zemelen, had me daar nog niet verder in verdiept. Wel fijn om te weten dan.
Ik ga contact opnemen met Mizora! Dankjewel allemaal voor het meedenken!

MenteamJoey

Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:28

Hallo allemaal,

Ik kom eventjes binnenvallen..
Sinds kort hebben wij een 'ouder' paard op stal.
Hij is een bijna 18-jarige Holsteiner ruin en heeft jaren lang op internationaal niveau gelopen, hij heeft in het 4-span gelopen en meestal als achterpaard.
Afgelopen Beekbergen (Sepember) heeft hij nog gelopen, hierna is hij volledig op rust gezet.
Sindsdien staat hij bij ons.
Maar je merkt dat hij toch wel wat meegemaakt heeft en heeft moeite met op gewicht blijven.
Hebben jullie tips qua voeding, maar vooral hoe wij hem weer rustig aan kunnen oppakken, want rust roest.
Hij is vanuit zichzelf ook gauw gestresst en vooral een binnenvetter.

Misschien dat jullie tips hebben om hem een fijne oude dag te bezorgen!

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:34

Allereerst welkom hier. Ik weet niet hoeveel ruwvoer hij krijgt ? Als mogelijk dit als eerste ophogen.
En waar hij terug ? Langs ruggegraad ( bespiering ) of op de buik/lendenen ?

Qua beweging. Misschien eerst eens beginnen met grondwerk, longeren etc. ?

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:36

MenteamJoey schreef:
Hallo allemaal,

Ik kom eventjes binnenvallen..
Sinds kort hebben wij een 'ouder' paard op stal.
Hij is een bijna 18-jarige Holsteiner ruin en heeft jaren lang op internationaal niveau gelopen, hij heeft in het 4-span gelopen en meestal als achterpaard.
Afgelopen Beekbergen (Sepember) heeft hij nog gelopen, hierna is hij volledig op rust gezet.
Sindsdien staat hij bij ons.
Maar je merkt dat hij toch wel wat meegemaakt heeft en heeft moeite met op gewicht blijven.
Hebben jullie tips qua voeding, maar vooral hoe wij hem weer rustig aan kunnen oppakken, want rust roest.
Hij is vanuit zichzelf ook gauw gestresst en vooral een binnenvetter.

Misschien dat jullie tips hebben om hem een fijne oude dag te bezorgen!


Zijn gebit is in orde? Denk dat het eerste is wat je moet uitsluiten. Als hij nog goed hooi kan eten dan zou ik die hoeveelheid ophogen en kijken hoe hij het daar op doet. Een 1e snede zit over het algemeen meer voedingswaarde in dan 2e of 3e.

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:38

kverhage schreef:
Over de muscle support las ik toevallig laatst iets! Heb jij er zelf ervaring mee? Weet alleen niet of het kan icm de balancer pro aangezien ze daarbij zeggen dat er al extra magnesium, aminozuren etc is toegevoegd. Heb jij/iemand hier enig idee van? Is misschien iets om te onthouden aangezien hij wel genoeg vet heeft idd


Ja, heb ik zelf ervaring mee.
Ik zou het zeker niet geven bij een supplement wat al een aanvulling geeft aan mineralen e.d.

Ik kan het eventueel voor je uittesten (op de manier zoals Den Hoek dat doet ;-) )
Kan via foto (dat doen ze bij Den Hoek dan weer niet).
Laatst bijgewerkt door Enermarel op 20-11-17 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:39

Ik ben op zoek naar de ingrediënten van de Senioren Priores. Kan dat nergens vinden op internet.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:58


Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:29

Maris schreef:


Citaat:
bietenpulp, tarwegries, sojaschillen, lijnzaadschilfers, lucerne, sojaschroot, havermoutpellets, rietmelasse, monocal, diamond v xpc, natriumchloride, calciumcarbonaat.


Word ik ook niet echt blij van. Jij wel?

MenteamJoey

Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:33

Dankjewel voor de reacties.
Zijn gebit is helemaal in orde, problemen hiermee zijn uitgesloten.
Ook krijgt hij onbeperkt ruwvoer sinds dat hij hier staat.
Wij hebben sinds deze week het vaardigheidsparcours van het grasveld af gehaald en hier mag hij nu elke dag ook een paar uurtjes op.
Hij valt vooral bij zijn flanken in en heeft minimale rugbespiering

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:49

Nee, enermarel echt super blij werd ik er niet van. MAAR ik hield mijn paard er wel goed mee op gewicht ( samen met grasbrok en grasmix en het hooi wat hij nog at ). En het testte trouwens ook altijd goed uit voor hem.
Ik was nog wel op zoek naar een goede eiwitbron voor erbij. Lucerne was geen optie.

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:00

MenteamJoey schreef:
Dankjewel voor de reacties.
Zijn gebit is helemaal in orde, problemen hiermee zijn uitgesloten.
Ook krijgt hij onbeperkt ruwvoer sinds dat hij hier staat.
Wij hebben sinds deze week het vaardigheidsparcours van het grasveld af gehaald en hier mag hij nu elke dag ook een paar uurtjes op.
Hij valt vooral bij zijn flanken in en heeft minimale rugbespiering


Fijn dat je zijn gebit hebt uitgesloten! Hoop dat hij snel gaat aankomen.
Wellicht is de Vitalbix nog een optie voor alle vit. en mineralen.
En een goede kwaliteit lucerne.
Laatst bijgewerkt door Enermarel op 21-11-17 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:05

Hoeveel kilo geven jullie in 1 voerbeurt aan gewelde wiesencobs of wiesenfasern (Marstall) droog of Pre Alpin Senior (Agrobs) droog? Mijn Haflinger maakt een zooitje van zijn hooi dus ik moet nu toch echt helemaal over. Ik wil hem in eerste instantie 5 kilo in totaal geven per dag en kijken of dat voldoende is. Aangevuld met de gruen mash en de vitalbixx.

@Maris; Niek heeft het helaas niet lang volgehouden op het geknipte hooi ;-)

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:09

Maris schreef:
Nee, enermarel echt super blij werd ik er niet van. MAAR ik hield mijn paard er wel goed mee op gewicht ( samen met grasbrok en grasmix en het hooi wat hij nog at ). En het testte trouwens ook altijd goed uit voor hem.
Ik was nog wel op zoek naar een goede eiwitbron voor erbij. Lucerne was geen optie.


Het is denk ik zeker een goede 'opgewichthouder' en daar deed je het ook voor.

Mij duizelt het inmiddels van alle ruwvoervervangers. Heb het eerst eens op een rijtje gezet allemaal wat er is en ga vanmiddag het één en ander bestellen.
Ik zie wel dat Marstall er goedkoper uitkomt dan Agrobs met het lijkt dezelfde produkten. Agrobs voegt lijnzaadolie toe waar Marstall dat niet doet.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:39

Enermarel, hier staan de voeders ( bijna ?) allemaal : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Bij mijn paard hielp het als ik hem eerst een voerschep grasmix gaf, daarna kon hij wel weer hooi kauwen. Maar nu gaat bij jouw paard de grasmix ook niet meer ?
En grasmix door geweekte (gras)brok heen ?

1 kg grasbrok vervangt 1 kilo hooi. Dus als je "maar" 5 kilo grasbrok gaat geven klinkt dat erg weinig. Producten met bietenpulp er in vervangen wat meer hooi per kilo. Dan zit je b.v. met 1 kg sp aan 1,5 kg hooi vervanging. Zie ook dat artikel van hierboven.

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:40

Maris schreef:
Enermarel, hier staan de voeders ( bijna ?) allemaal : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Bij mijn paard hielp het als ik hem eerst een voerschep grasmix gaf, daarna kon hij wel weer hooi kauwen. Maar nu gaat bij jouw paard de grasmix ook niet meer ?
En grasmix door geweekte (gras)brok heen ?

1 kg grasbrok vervangt 1 kilo hooi. Dus als je "maar" 5 kilo grasbrok gaat geven klinkt dat erg weinig. Producten met bietenpulp er in vervangen wat meer hooi per kilo. Dan zit je b.v. met 1 kg sp aan 1,5 kg hooi vervanging. Zie ook dat artikel van hierboven.


Ik heb die link opgeslagen en ga hem later goed lezen.
Die grasmix waar jij het over hebt is dat die van de Hartog. Ik weet dat je het eerder hebt gezegd maar ben het weer vergeten. Volgens mij heb ik daar wel naar gekeken en is die afgevallen maar weet even niet meer waarom. Suikers misschien?

Ik ga er van uit dat hij 500 kg. weegt vandaar mijn berekening. Maar het kan goed zijn dat hij meer nodig heeft. Dat moet ik toch even bekijken. Ik loop me op dit moment rot naar de stal om het in kleine beetjes te geven. Wil liever niet te veel in 1x geven maar dat zal ik op een gegeven moment toch moeten doen. Om de 2 uur geven is geen optie. Maar 4 of 5x per dag kan goed. Daarom vraag ik mij ook af hoeveel je droog mag voeren van bijv. die pre alpin senior. Van de cobs eet hij droog een halve kilo. Die pre alpin kan ik indd wel droog door de geweekte cobs geven, dat geeft ook weer wat meer struktuur.

aanvulling: pulp ben ik geen fan van.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:12

Je kan beter rekenen naar hoeveel hooi hij normaal kreeg. Stel dat dat 8 kilo altijd was en daarmee goed op gewicht. Dan moet je dus 8 kg hooi gaan vervangen. Dus dat zou dan 8 kg brasbrok zijn, of 5,5 sp.
5 kilo grasbrok voor een paar van 500 kg klinkt voor mij in ieder geval als erg weinig. Ter vergelijk: mijn paard woog 700 kg en kreeg altijd 12 kg hooi ( en 1 kg krachtvoer ). Dan bleef hij goed op gewicht. Dus toen hij nog 6 kg hooi at, kreeg hij daarnaast nog iets van 2 kg grasmix + 3 kg sp/masters + 1 kg grasbrok en vit en min mengsel.

Waarom ben je geen fan van pulp ? Daar zit amper meer suiker in .....
Grasmix bevat idd suikers. Maar goed er is genoeg hooi wat nog meer suikers bevat als grasmix dan weer. En je moet toch wat.