[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkeniet

Berichten: 1262
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:12

Mijn 27jaar oude haflinger heeft weinig tanden in haar mond zitten.
Je ziet net haar ribben niet zitten, maar magerder mag ze niet.
Krijgt 3 kiloschepen Masters senior en 3 kiloscheppen wiesencobs per dag.
Ook krijgt ze hooi bijgevoerd, maar daar maakt ze proppen van, en laat deze dan weer vallen.
Nu zegt de boer waar ik sta, dat ik haar de vette koeienkuil moet geven.
Dan krijgt ze meer binnen, dan echt hooi.
Hoe denken jullie hierover?

Mizora

Berichten: 18137
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:22

Ik zou eerder gaan voor grasmix of compact gras van hartog. Vette koeienkuil krijgen ze vaak ook slecht weg behalve als het fijn gehakseld is, maar kan alsnog wel flinke darmproblemen veroorzaken.

ellepel

Berichten: 47476
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:45

Nou ja, als het dier weinig kiezen meer heeft kan het niet goed kauwen,dan maakt die vette kuil ook niet uit denk ik.dan komt daar ook niet veel van in
.zou dan eerder kiezen voor die grasmix inderdaad,of wat lucerne, of ander ruwvoer wat korter is.
Desnoods wat geweekte grasbrok er bij?

Maar je kunt het proberen, geef je eerst weinig en kijk even of je dier er tegen kan?

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:35

Koeienkuil zou ik niet voeren, maar het kan wel heel veel schelen als je eens ander hooi probeert. Heel fijn hooi of wat grover. Ik ben toen echt op allerlei adressen 1 of 2 baaltjes hooi gaan halen om te proberen en heb toen ergens hooi gevonden wat hij nog redelijk kon kauwen ( terwijl ander hooi er alleen in proppen uitkwam ).
En inderdaad grasmix door de pulp heen. Los kon hij de grasmix ook niet zo goed meer kauwen, maar door de slobber ging het wel mee naar binnen. En dat levert dan toch meer vezels op voor de darmen.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:36

Hier toch nog even een berichtje voor hulp. Ik heb al veel gelezen en ik ben bang dat ik alles wel bekeken heb maar wil toch nog proberen.

Ons oudje is 2 weken geleden haar 5de kies kwijt geraakt en kan daardoor erg moeilijk hooi eten. Ze kreeg al seniores priores en dit heb ik opgeschroefd samen met een geweekte grasbrok. alleen omdat er nu zoveel geweekt heeft ze erg zachte mest. Daarbij zie ik dat ze minder blij buiten is omdat ze weinig kan eten. Ik heb compact grass geprobeerd maar dit krijgt ze niet weg.

Heeft iemand nog tips voor voer wat ze misschien wel nog erbij kan eten wat niet geweekt hoeft te worden?

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:44

En heb je de compact gras ook geprobeerd te geven door de seniores priores heen ? Mijn paard kon ook niet goed grasmix kauwen, maar wel door de sp heen.

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:15

Hier ook hetzelfde. Van voeding geef je al de goede dingen maar kijk ook eens naar ander hooi. Mijn paard kreeg ook geen hooi meer weg op de manege ( grofstengelig voordroog en hooi ). Nu in eigen beheer vorige winter vanalle soorten geprobeerd en zachte 2de snede droog hooi werkt het beste.. Misschien heb je er iets aan, grasmix wil de mijne ook niet en dat zijn meestal te kleine hoeveelheden.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:39

Maris schreef:
En heb je de compact gras ook geprobeerd te geven door de seniores priores heen ? Mijn paard kon ook niet goed grasmix kauwen, maar wel door de sp heen.


Dat zou kunnen maar dan zit ik er nog mee dat ze door de dag niet iets heeft op te eten zoals normaal gesproken hooi.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:40

Nipples schreef:
Hier ook hetzelfde. Van voeding geef je al de goede dingen maar kijk ook eens naar ander hooi. Mijn paard kreeg ook geen hooi meer weg op de manege ( grofstengelig voordroog en hooi ). Nu in eigen beheer vorige winter vanalle soorten geprobeerd en zachte 2de snede droog hooi werkt het beste.. Misschien heb je er iets aan, grasmix wil de mijne ook niet en dat zijn meestal te kleine hoeveelheden.


Ze krijgt Duits Kruidenhooi waar stof zoveel mogelijk uitgehaald wordt. Ander hooi krijgt ze teveel last van de luchtwegen van dus daar heb ik al veel mee geprobeerd.

ellepel

Berichten: 47476
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:36

Je zou kunnen kijken of je iets minder water toevoegt,,weet niet hoe dun je de slobber hebt?
En weet je ook van welk land je grasbrok komt?
Zag hier namelijk een advertentie voor grasbrok van land met voornamelijk witte en rode klaver.
tja dat wil ik dus juist niet hebben voor mijn paarden,want daar raken ze wel wat van aan de dunne.

Oudje zonder kiezen krijgt bij ons op stal een schep bietenpulp, een schep seniores priores, dan wat olie en er word luzerne doorheen gemixt.
Groffer hooi gaat daar ook niet meer in,zacht kort nog net wel een beetje

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:09

De soort hooi scheelt inderdaad soms heel veel. Ander hooi gaat misschien gemakkelijker ?! Tegen het stof kan je het in een ( zelfgemaakte ) hooistomer doen.
Kan ze op de wei nog wel gras eten ?

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:56

Je moet er natuurlijk wel voor openstaan om te proberen, ik heb vorige winter meer dan 10 soorten geprobeerd. Tegen stof zijn zoveel andere dingen te doen zoals Maris al zegt. Ik vind al die slobbers wel goed als bijvoeding maar de basis moet gewoon goed zitten is mijn ervaring. Mijn tandarts/voedingsdeskundige zei ook om nog zoveel mogelijk droge voeding te geven.

Enermarel

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-10-17

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:04

Hier ga ik ook even meelezen!

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:19

Grasbrok heb ik eigenlijk nooit geweekt gegeven, wel in een hondenvoerbal, langzamer eten en wat "werk" er aan. Kijk naar de hoeveelheid water in je slobber en doe er anders wat psylliumvezel door (1-2 eetlepels), droog en net voor het geven. Maar kijk ook kritisch of ze niet een maagzweer aan het ontwikkelen is door minder vaak eten/minder speeksel aanmaken.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:50

Nipples schreef:
Je moet er natuurlijk wel voor openstaan om te proberen, ik heb vorige winter meer dan 10 soorten geprobeerd. Tegen stof zijn zoveel andere dingen te doen zoals Maris al zegt. Ik vind al die slobbers wel goed als bijvoeding maar de basis moet gewoon goed zitten is mijn ervaring. Mijn tandarts/voedingsdeskundige zei ook om nog zoveel mogelijk droge voeding te geven.


Misschien niet helemaal duidelijk maar dat heb ik dus ook gedaan. Eerst kreeg ze kuil, daar hebben we meerdere soorten geprobeerd (droger, iets natter, grof en lang, fijn) en omdat ze in de diarree bleef toen verschillende soorten hooi geprobeerd en deze gaat het beste. Maar de tandarts had ook grote twijfel of ze überhaupt nog ruwvoer zou kunnen eten omdat het hele middendeel van de kiezen mist. Alleen nog wat voor en achterin waar kiezen zitten.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:54

Je kan eens kijken voor een goede probiotica wat je makkelijk door de SP / grasbrok kan mengen.

Of bijvoorbeeld zo iets als biergist korrels.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:04

JustLizz schreef:
Je kan eens kijken voor een goede probiotica wat je makkelijk door de SP / grasbrok kan mengen.

Of bijvoorbeeld zo iets als biergist korrels.


Ik heb al lifeforce, algeavitalis en nog een ander soort zwarte klei geprobeerd. De eerste werkte averechts en de laatste 2 deden niks. Als je nog aanbevelingen hebt hoor ik het graag!

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:12

Calimero_ schreef:
Nipples schreef:
Je moet er natuurlijk wel voor openstaan om te proberen, ik heb vorige winter meer dan 10 soorten geprobeerd. Tegen stof zijn zoveel andere dingen te doen zoals Maris al zegt. Ik vind al die slobbers wel goed als bijvoeding maar de basis moet gewoon goed zitten is mijn ervaring. Mijn tandarts/voedingsdeskundige zei ook om nog zoveel mogelijk droge voeding te geven.


Misschien niet helemaal duidelijk maar dat heb ik dus ook gedaan. Eerst kreeg ze kuil, daar hebben we meerdere soorten geprobeerd (droger, iets natter, grof en lang, fijn) en omdat ze in de diarree bleef toen verschillende soorten hooi geprobeerd en deze gaat het beste. Maar de tandarts had ook grote twijfel of ze überhaupt nog ruwvoer zou kunnen eten omdat het hele middendeel van de kiezen mist. Alleen nog wat voor en achterin waar kiezen zitten.

Dat is natuurlijk al een heel ander verhaal. Die diarree periodes blijf ik ook houden hoor maar hier is dat puur door overgang gras naar hooi ook al doe ik hier maanden over. Zou toch zoveel mogelijk droog proberen voeren met de diarree. En pre alpin senior van agrobs?.. De mijne mist de volledige achterkant vanboven, heb je de optie om wat gras te geven in de winter ook? Ga nog even denken misschien komt er me nog wat te binnen.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:38

Nee helaas heb ik te weinig land om ze ook in de winter op gras te hebben, en op de klei dus het wordt alleen maar een grote bende. Pre alpin ga ik eens naar kijken!

Edit: Die Pre alpin van Agrobs is denk ik nog wel de moeite waard om te proberen! Nu alleen nog kijken of dat hier in Friesland ergens te verkrijgen is.

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:12

Heb ook niet veel land hoor, maar zorg altijd dat er een klein stukje over is voor het oudje. Dit jaar hebben ze ook de tuin ingepalmd :P
Ja die van agrobs heb ik ook gebruikt net nadat de tanden waren getrokken, juist zorgen dat er senior bij staat want de gewone is te grof.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:15

In de zomer gebeurd dat ook zeker. Maar in de herfst en winter is het hier in Friesland gewoon niet te doen op de kleigrond. Dan is het echt al na 1 of 2 dagen een modderpoel en is er dus geen gras om te eten.

De Agrobs pre alpin senior ga ik bestellen om te proberen!

Nipples
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:06

Oei dat is moeilijker dan, hier ook klei maar hoog gelegen en enkel glad. Ben benieuwd wat je ervan zal vinden, laat je iets weten? ( foto mag ook altijd :D )

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:36

De mijne mist ook een hoop kiezen. Ik geef compact gras gemengd met grasmix. Als hij op stal staat in de winterperiode. Hij krijgt dan ongeveer 5 kilo per dag. Ik geef het in van die voermanden. Hij heeft dan de hele dag en nacht wat te knabbelen. Verder krijgt hij hierbij nog 2 kilo grasbrok en 2 kilo Master seniorenslobber. Zo kom ik op 9 kilo op een dag en zo blijft hij goed op gewicht.
Nu staat hij nog op de wei 24/7 en kan hij het gras wel goed eten. Hij krijgt daarbij nog 1 kilo grasbrok en 1 kilo seniorenslobber.
Hij was vorig jaar heel mager maar op dit dieet is hij weer goed op gewicht.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:14

Mijn oudje (24) heeft een nare hoest opgelopen. De andere twee konge paarden zijn ook een beetje snotterig, maar t oudje hoest hard en hoest geel slijm op. Ze krijgen al vitaminebrokjes bijgevoerd (verder geen krachtvoer, alleen onbeperkt hooi en gras). Kan ik qua voeding nog iets voor haar doen? Fenegriek lust ze niet. Morgenochtend komt de DA..

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:43

Nipples schreef:
Oei dat is moeilijker dan, hier ook klei maar hoog gelegen en enkel glad. Ben benieuwd wat je ervan zal vinden, laat je iets weten? ( foto mag ook altijd :D )


Komt goed! Als het goed is komt het dinsdag binnen.