[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
19marjo90

Berichten: 964
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:02

Met mijn paard heb ik ook het probleem dat hij vaak zijn eten met medicijnen voor cushing niet eet. Nu gaat het al een tijdje redelijk goed door de slobber heen, maar soms laat hij dit staan. Muesli eet hij niet meer, SP eet hij niet meer, krentenbollen en appels (waar hij eerst dol op was) gaan er met moeite in, maar een pil erin kan ik wel vergeten... Ik zit een beetje met m'n handen in het haar omdat hij iedere keer de dingen die hij eerst lustte, nu niet meer lust... iemand die nog tips heeft? Zetpil heb ik nu gelezen, maar liever niet, omdat ik heel soms afhankelijk ben van n ander. In z'n mond proppen met een snoepje erachteraan heb ik ook geprobeerd, maar dan bewaart hij de pil in zijn wangzak, eet het snoepje en tuft de pil weer uit -O-

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:08

Een oud-stalgenoot loste de pil op in een beetje water, pakte een injectiespuit (uiteraard zonder naald ;) ) en spoot het spulletje als een wormenkuur achterin de mond.

19marjo90

Berichten: 964
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:17

Hilli schreef:
Een oud-stalgenoot loste de pil op in een beetje water, pakte een injectiespuit (uiteraard zonder naald ;) ) en spoot het spulletje als een wormenkuur achterin de mond.


Dat hoor ik vaker, maar dan met bvb appelmoes in n metacamspuitje zeg maar... misschien toch maar eens over nadenken.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:13

is zonnebloemolie nou werkelijk zo slecht voor paarden als ik lees op internet? want ik ken veel mensen die het gebruiken.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:16

Bambi1995 schreef:
is zonnebloemolie nou werkelijk zo slecht voor paarden als ik lees op internet? want ik ken veel mensen die het gebruiken.


Is niet super gezond idd. Bevat teveel omega 6, dat hebben paarden wel nodig, maar niet teveel. Een teveel aan omega 6 zorgt voor ontstekingen in het lichaam.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:31

Kan iemand mij advies geven?

Ik vertrek straks voor 3 dagen. Mijn 24 jarige verzorgpaard staat dag en nacht buiten en heeft niet erg veel reserves op dit moment. Het regent nu behoorlijk en .... ik twijfel of ik een ongevoerde regendeken op zal doen of dat dat te warm is..

ellepel

Berichten: 47428
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:45

Verzorgpaard? Dan kan de eigenaar dat toch beslissen en op doen?
Maar beter wat te warm en droog,dan nat en koud,dus zou er een deken op doen

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:49

Tja.. dan ken je de eigenaar helaas niet. Oud boertje dat alles overbodig vindt. Dus dit soort beslissingen maak ik.

Okee. Dan ga ik 'm opdoen straks.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:17

Wat een goed topic is dit. Ik heb de eerste 20 pagina's door gelezen en veel handige tips langs zien komen. Maar om alle ruim 150 pagina's te lezen...

Twee maanden geleden zijn wij verhuisd van de Randstad naar Overijssel.
Mijn 22 jaar oude merrie is van een stalling met 2-4 uur per dag in een zand paddock naar 10 uur weidegang gegaan.
Daarbij rijdt ik haar 4 a 5 keer per week afwisselend lekker buiten en dressuur, voor de verhuizing startten we Z1.

De afgelopen weken verliest ze gewicht en ook spier massa. Haar ribben tonen door haar vacht en haar billen zijn afgevlakt.

Vanuit stal staat ze op een wei met mooi gras. Zeker geen kale wei. Voordat ze naar buiten gaan krijgt ze hooi en een volle schep brokken.
Als ze naar binnen komen krijgt ze weer een ruime portie hooi en weer een schep brok.

Daar geef ik zelf sinds 4 weken 2 scheppen pavo 18+ bij een omdat ik vind dat dat niet voldoende helpt, nu sinds een week een kilo (nat gewicht) speedybeet.

De tandarts is gister geweest en buiten standaard onderhoud ziet haar gebit er goed uit. Een maand geleden is er mest onderzoek gedaan en had zij geen wormen.

Ze is levendig en energiek en werklustig maar ik maak me zorgen om het verlies aan gewicht en spier massa.

Mijn vraag is of ik even dit ga met wat ik nu doe in af te wachten of dit voldoende zoden aan de dijk zet of dat ik nu al meer moet doen aan haar voeding.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:29

Qua speedibeet (of een andere soort bietenpulp, arie blok pulpbrok heeft een suikergehalte van 6.5% dus ook zeer laag, alleen een weektijd van 4 uur) zou ik overgaan op een kilo droog gewicht (uiteraard wel geweekt gevoerd). Bietenpulp en dus speedibeet is qua kcal/ewpa gelijk aan basisbrok, nat gewicht komt vaak neer op 150-200g droog gewicht, wat neerkomt op een paar handjes. Dat zet geen zoden aan de dijk. Ik zou ook proberen te regelen dat ze 's nachts onbeperkt hooi krijgt. Als dat niet vanuit de stalling geregeld kan worden zou ik grasmix bij gaan voeren, gewoon in de voerbak 5kg doen of in zo'n flexibele 40L emmer, al dan niet ergens aan vastgemaakt (of met een stoeptegel onderin). Als je paard hoefijzers heeft of een brokkenpiloot is moet je denken of de handvaten eraan kunnen blijven zitten.

Er gaan aardig wat kilo's krachtvoer in op deze manier. 18+ is ongeveer 850-900g per schep (als het zo'n standaard neerzetmodel is). Gewone brok zitten meestal rond de 1100-1200g. Dus bij elkaar is dat zo'n 4kg krachtvoer. Ik verwacht eigenlijk dat de kwaliteit van het ruwvoer onvoldoende is, zijnde te arm. Ook als er nu echt nog gras op het land staat, zit daar weinig voeding in. Het begint al in winterstand te gaan en daardoor te versterven/verhouten. De eiwitten worden minder van kwaliteit, de vezels worden steeds meer lignine (en lignine is grotendeels onverteerbaar), om suikers aan te maken hebben ze veel zonlicht nodig (i.p.v. bewolkt) en dat is ook niet altijd meer van toepassing. Al met al, de voeding is uit het gras.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:42

Een kilo droge speedybeet... Dat is opgeweekt een hele emmer ofzo... Ik zal de portie langzaam verhogen en zien of ze dat weg krijgt...

En meer ruw voer nog dus. De portie die ze nu in de avond krijgt is zo'n berg dat die enkele keer dat er een vroeg in de ochtend ben, dat niet altijd op is.

Over een maand ongeveer gaan ze op het stuk winter land waarvan geaccepteerd wordt dat dat stuk gelopen wordt een daar krijgen ze dan onbeperkt bij gevoerd. Ik hoop dat dat ook gaat helpen...

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:52

In principe is het ongeveer een halve emmer. Per kg bietenpulp moet er zo'n 4L water bij, dan is het een droog-rulle substantie, dat is goed genoeg. De groei hoeft er alleen maar af te zijn. Ook gewone brok neemt per kg zo'n 3L water op (minimaal). Als je er veel water bij doet, werkt het vaak eerder vertragend qua opname.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 08-09-17 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:54

Morgen zal ik eens afwegen hoe veel ze nu droog krijgt een wat daar dus bij zou moeten...
Bedankt voor het mee denken!

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:33

Ik wilde idd ook zeggen, oudere paarden komen nu vaak tekort op de wei. Vaak begint dat al half augustus. kennelijk zit er dan minder (goede eiwitten ??) in het gras.

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:47

Ik zie bij mijn 22-jarige merrie die ook nog op het gras staat dat ze ook wat terugvalt. Niks schokkends, maar wel dat 'hee er zit niks meer in het gras'-seintje. Tot eind juli zette het gras aan, in augustus bleef het zoals het was.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:25

Ok... Geen stress voor mij dus als ik jullie reacties lees.
Ik maakte me zorgen dat de overgang van vorige stal naar deze, met voor haar een andere leefstijl misschien zijn tol aan het eisen was. Maar het is dus "gewoon" de tijd van het seizoen...

Na wegen blijkt dat ik niet eens heel veel meer speedybeet hoef te geven om aan een kilo droog te komen.

Verder ga ik de stalbaas vragen dat ze in de avond echt veel hooi krijgt en dan maar eens een paar weken aankijken of ze weer aan gaat komen.

ellepel

Berichten: 47428
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:13

Ik kijk hier ook regelmatig even naar voor voedingswaarde van het gras
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/.

Moet zeggen dat ik blijvend tevreden ben over toevoeging van subli atleet aan het voer van mijn tinkermerrie.

Heb het mijn ruin gegeven,maar die reageert er helaas op met jeuk.
Maar ja die is gevoelig voor voor veel voersoorten.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:17

Ellepel, fijn dat je een goede eiwittoevoeging hebt gevonden voor je merrie ! Zitten er veel suikers in Atleet ?

ellepel

Berichten: 47428
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:28

81 gram per kilo :j

Is dat veel?
Moet zeggen dat ik daar eigenlijk niet meer zo op let.

tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:30

81 op 1000 , dus 8.1%, valt ruim binnen alle zo laag mogelijk eisen, maar ik denk dat daar nog zetmeel boven op komt?

ellepel

Berichten: 47428
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:32


elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:51

Voor een vriendin van mij:

Haar paard is 25 jaren, een franse draver ruin. Hij staat nu zeker niet te mager. Ze wil iets moet voldoende voedingsstoffen maar weinig suikers aangezien hij rap bijkomt. Jullie enige idee?

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:54

Vitalbix?

RianneH

Berichten: 28256
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:59

Zou dan idd kijken naar een vitaminekorrel.

Hier gaat het gestaag, merk dat het weer en de verharing wel zorgt voor iets verandering in gewicht, maar met deken goed te reguleren. Voer nu een volle schep Cavalor Senior muesli en 150gram Force.

ellepel

Berichten: 47428
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:53

Ik vind lexa senior mineraal toch beter dan vitalbix, is ook veel hoger gedoseerd.
Ik heb ze even naast elkaar gezet op voervergelijk

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... -mineraal/

Ik gaf de een afgelopen zomer metazoa, de ander kreeg lexa en beide zijn zo'n beetje op.
Was mog wat aan het twijfelen over marstall force,maar ga foch weer lexa bestellen .
En grasbrok halen, is een overschot van en zo'n beetje iedere boer in de buurt heeft er zat.
dus ga ff kijken waar ik goedkoop wat kan halen voor de paarden