[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28283
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:53

Volgens mij kom je op een 1 of 2 euro per dag uit als je een hele pil geeft. Als de ACTH waarde laag is kan je vaak toe met minder.
Het is een lastige keus want het is een chronische aandoening en als je eenmaal begint kan je niet meer stoppen. Maar het is relatief gemakkelijk te ondersteunen met de medicijnen en ik zie paarden echt opknappen na de diagnose en behandeling.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:01

Ja dat is inderdaad vrij flinke kostenpost, maar nu er "onnodig" veel voer in stoppen terwijl het weinig doet is dan ook niet nuttig.. Dan liever een combinatie van medicijnen en dat je het voer dan ook z'n werk ziet doen.

Dierenarts gaat het checken of we gratis kunnen testen en dan maak ik kort na 1 september een afspraak. Ik ben benieuwd!
Zal binnenkort eens foto maken van mijn oudere paard.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:11

Ik geef een halve pil en dat is 50 cent per dag. Maar ze werken echt, ik ben nog steeds blij dat ik eraan ben begonnen.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:02

Ohja inderdaad, het was equest en dan die uitgebreide. Ik ga na m'n vakantie info inwinnen bij andere klinieken of ik daar zo een wormenkuurtje mee kan krijgen, ik doe zelf liever ook gewoon preventief om de 2/3 maand bij m'n oudje.

Eiwitten zeggen jullie, dus echt gewoon ruwvoer? SP ga ik meer van voeren nu, bedankt voor de tip!

Cushing heeft ze prascend voor, laat haar ieder jaar testen en iedere keer komen er perfecte waardes uit, terwijl ik het niet echt veel vind helpen. De gele gloed is wat uit haar vacht, ze heeft het nu ongeveer 4 jaar, en ik weet ook heel goed aan haar karakter als ze de medicijnen een keer niet heeft gehad... Dus het helpt wel maar voor mijn gevoel niet voldoende. Ben toen eens naar meer gegaan (ze krijgt nu 1/4, heb haar toen 1/2 gegeven twee weken) maar kreeg een vreselijke agressieve en chagrijnige pony... Dus weer terug gegaan naar een kwart.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:08

Amoj, die van jou moet waarschijnlijk echt gewoon meer ruwvoer inderdaad. Als je dat niet met hooi kan oplossen (is wel het goedkoopst) dan met een ander soort ruwvoer zoals pulp (sp), gras of lucernebrok etc.

Ik denk dat ze nu ook te weinig vitaminen/mineralen en eiwit binnen krijgt. Zou toch een brok/muesli (met veel eiwit) geven naar de aanbevolen hoeveelheid, of een vitaminenbrok en eiwit erbij.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:15

Amoj: hoe is het met haar gebit gesteld? Mijn 29 jarige staat dag en nacht op een redelijk volle wei en krijgt nog 1 kilo seniorenslobber en 1 kilo grasbrok erbij. En ook nog een flinke emmer grasmix. Dit heeft hij nu echt nodig anders valt hij ook af. Hij heeft ook Cushing en hij mist een hoop kiezen. Lang gras en hooi/ kuil kan hij niet meer eten. Op stal krijgt hij dan ook grasmix met compactgras erbij ipv hooi. En dan meer slobber en grasbrok. Zo blijft hij goed op gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:21

Tanden perfect! Laat elk jaar controleren, maar op alleen wat scherpe randjes wegvijlen na nooit wat bijzonders...

Vitamine korrel heeft ze overigens wel gehad, maar had niet het idee dat het hielp. Mevrouw is ook een kieskeurige eter en at het op gegeven moment gewoon niet meer...

Grasbrok, kan dat zo ongeweekt?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:25

Ja de mijne eet het ongeweekt, maar als je een schokker hebt dan is het wat minder geschikt. De mijne eet heel rustig doordat hij kiezen mist.

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:06

Maris schreef:
Ik wilde idd ook al zeggen, meer eiwitten.
Het is nu wel de tijd dat oudere paarden langzaamaan gaan terugvallen in gewicht doordat er minder voeding in het gras zit nu. Ik begon altijd begin augustus met meer bijvoeren zodat ik het terugvallen in gewicht kon voorkomen.



Bedankt voor de tip!
Ik heb daar eigenlijk nooit zo bij stil gestaan.. Maar dan moet ik dat ook goed in de gaten houden!
Meestal constateer ik later pas dat ze echt terugvalt in gewicht en dan ben je eigenlijk al te laat hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:27

cynthiar schreef:
Ja de mijne eet het ongeweekt, maar als je een schokker hebt dan is het wat minder geschikt. De mijne eet heel rustig doordat hij kiezen mist.


Oké dankjewel! Maar geweekt kan dus ook? Mijne is wel een schrokker, dus ongeweekt durf ik eigenlijk niet te voeren...

ellepel

Berichten: 47476
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:30

Grasbrok zet wel enorm uit.
Als ik het geef en ik geef een halve voerschep,doe er water bij heb ik zo een halve emmer vol geweekte grasbrok staan.
Ik zou het dus wel weken :j


Hier trouwens dik tevreden over de subli atleet.
Merrie word veel voller,maakt weer praatjes tegen de andere paarde
En ze loopt uit zichzelf ook weer meer, enorme vooruitgang..
Geef het wel in combinatie met pavo18 plus,wat rijstkiemolie en lijnzaad.

Marije_jiplover

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 22:42

Gewone brok neemt ook nog heel veel water op en zet dan ook uit.

Het ligt bij grasbrok ook aan het merk/type.

Ik voer mijn jonge(re) haf een halve kg grasbrok van Hartog per keer ongeweekt en dat is geen enkel probleem.
Wanneer hij gewerkt heeft (pittige endurancstraining dan, dressuurproefje in de bak telt niet als echt werken), krijgt hij er een kwartje tot een halve pulp bij en dan week ik het uiteraard wel.

Bij mijn ouwe gebakkie gaat de grasbrok wel geweekt mee, maar die krijgt ongeweekt krachtvoer niet goed meer weg.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:54

Ik wil graag grasbrok van m'n werk meenemen. Is gewoon gedroogd in de plaatselijke drogerij. Zit zeker genoeg eiwit in. Ik ga denk ik eerst maar eens geweekt proberen, wil geen risico lopen...

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:28

Ik geef grasbrok ook van Hartog en je kan het inderdaad ook geweekt geven.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:02

Hier even een update. Sinds een paar dagen krijgt m'n pony onbeperkt hooi op stal snachts. Overdag geen hooi maar dan staat ze op het land.

Daarnaast krijgt ze 2 scheppen ongeweekt seniores priores en 3/4 schep basismuesli. Door de slobber gaan haar medicijnen voor de cushing. Maar de slobber laat ze nou staan.

Wat is verstandig nu, minderen met sp, met de muesli of met beide?

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:14

Sowieso misschien niet zo handig om de prascend door de slobber te doen. Als de prascend nat wordt is hij nog viezer van smaak als hij al is.... Misschien is dat de reden dat ze de sp laat staan nu ? Ik weet niet hoe lang je de prascend al geeft zo ?

En waarom geef je muesli ? Heeft ze extra energie nodig of is het voor de vit en min ?
Is ze te mager omdat je sp geeft ? En kan ze nog goed kauwen ? Want als ze nooit onbeperkt hooi kreeg en nu wel en dat kan ze goed kauwen kan je misschien de sp wel afbouwen. Dat is immers een ruwvoervervanger...

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:42

Amy schreef:
Hier even een update. Sinds een paar dagen krijgt m'n pony onbeperkt hooi op stal snachts. Overdag geen hooi maar dan staat ze op het land.

Daarnaast krijgt ze 2 scheppen ongeweekt seniores priores en 3/4 schep basismuesli. Door de slobber gaan haar medicijnen voor de cushing. Maar de slobber laat ze nou staan.

Wat is verstandig nu, minderen met sp, met de muesli of met beide?

In het ppid topic kwam iemand langs die na advies DA de prascend als zetpil gaf. Werkte net zo goed, maar geen problemen meer met niet lekker vinden van eten.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:58

De prascend krijgt ze al een half jaar zo, eerder geen probleem. Bij de muesli gaat ze m juist uit selecteren.

Muesli voor de vitaminen en mineralen, en zodat ze net zoals de anderen sochtends iets heeft.

Ze was mager, daarom begonnen met sp. Sloeg goed aan, maar sinds een paar weken weer wat gewichtsverlies. Ze kauwt nog super en ik laat elk jaar de tandarts komen om te controleren.

Ga nu inderdaad toch maar de SP afbouwen. En dan maar even kijken hoe ze het doet.

Zetpil heb ik nog nooit geprobeerd maar is ook niet handig. Ik kom niet dagelijks op stal en de stalhoudster gaat dit ook niet doen helaas...

Door de slobber was nooit een probleem, maar ze laat het nu dus zeer waarschijnlijk staan omdat ze voldoende hooi heeft.

Bambi1995

Berichten: 3149
Geregistreerd: 16-10-11

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:11

Hoe lang moet je sp gebruiken voor je iets van verandering ziet?

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:12

Bambi1995 schreef:
Hoe lang moet je sp gebruiken voor je iets van verandering ziet?


Ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoeveel sp je voert op een dag !

Bambi1995

Berichten: 3149
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:15

Maris schreef:
Bambi1995 schreef:
Hoe lang moet je sp gebruiken voor je iets van verandering ziet?


Ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoeveel sp je voert op een dag !


1 kilo

Mizora

Berichten: 18137
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:16

Hangt er vanaf hoeveel je voert en waarom. Ik zag wonderen in een week, maar dat paard at nauwelijks meer ruwvoer vanwege een tandprobleem en at er na met iedere maaltijd een halve schep meer opbouwen 10kg/halve zak per dag van. Bij kleinere hoeveelheden gaat het uiteraard langzamer.

De twee grote vragen die je erbij moet stellen zijn:
- hoeveel voer je: 3 tot 4 scheppen SP (2.5-3kg) is ongeveer 1kg lichaamsvet
- als hij eerder afviel, voer je wel voldoende om niet alleen het afvallen te stoppen maar ook werkelijk aan te komen

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:17

Ik neem aan dat je dan 1 kg droge sp bedoelt. Ik denk dat je na een maand ofzo wel wat zou moeten zien. Maar houdt er wel rekening mee dat sp niets tot weinig doet voor de bespiering. Dus langs de bovenlijn ga je geen verschil zien.

Bambi1995

Berichten: 3149
Geregistreerd: 16-10-11

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:40

En wat doet sp met ribben? De ribben zijn zo zichtbaar.

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:41

Op de ribben zou het moeten aanzetten.