[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:04

Klopt, ik had subli gemaild. Hun zien het als "supplement" en ze raadde mij aan om er 300 gram van te geven.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:26


Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:33

Kan, maar er zit wel mais in. Waarom geef je dan niet gewoon seniores priores b.v. ?

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:38

Ik ga het niet geven hoor,zag het ineens staan en vroeg me af of het geschikt zou zijn kwa voedingswaardes.
Appie moet geen mais hebben,maar er zijn wel paarden die er prima mee overweg kunnen.

lauret
Berichten: 397
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:41

Ik heb een ouder paard wat ik nu driemaal per dag 3/4 schep sp geef. Maar nog steeds mogen er wat vetjes aan.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de subli atleet en een merriebrok. Wat raden jullie aan en waarom?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:25

Maakt denk ik niet zoveel uit. eet je paard nog wel voldoende ruwvoer ?
Mijn paard zette wat beter aan van Masters seniorenbrok tov seniores priores. Komt misschien omdat er in masters ook darmondersteuning zit, dus waarschijnlijk betere vertering en dus benutting van het voer.

lauret
Berichten: 397
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:59

Maris schreef:
Maakt denk ik niet zoveel uit. eet je paard nog wel voldoende ruwvoer ?
Mijn paard zette wat beter aan van Masters seniorenbrok tov seniores priores. Komt misschien omdat er in masters ook darmondersteuning zit, dus waarschijnlijk betere vertering en dus benutting van het voer.


Hij krijgt onbeperkt ruwvoer en komt meerdere uren per dag op de wei. Ook geef ik hem iedere avond een deken op zodat hij geen energie in het warm worden hoeft te steken. Hij staat wel 24 uur per dag buiten maar heeft een goede schuilstal.
Bedankt voor de tip! Zal het is even gaan vergelijken qua voedingsstoffen.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:23

Ja ik zeg toch....grasbrok er bij gaan voeren
Probeer dat te kopen en begin met een halve schep, wel weken met water hoor.
en voer het geleidelijk op naar 1-2 schep/kilo per dag
Ik zie de,oudjes er altijd wel mooi van aan komen :j

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:10

[RT-V] Paard heel erg traag

Kimmie ik heb je topic even ook hier geplaatst.

Misschien hier mensen met ervaring zie foto van haar paard alleen nu dan nog meer afgevallen.

Wat geven jullie aan je paard als ze zo afvallen?
senioren slobber en hoeveel?

Hier een 23 jarige maar die is dikkiedik.

Kimmie25501

Berichten: 7578
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:16

Even een klein dingetje, Bedankt voor het hier plaatsen trouwens! Mijn paard is sinds deze foto is gemaakt NIET meer afgevallen, maar juist aangekomen. Maar alsnog bedankt.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:16

Ik zou op zo'n mager paard gewoon even niet rijden. En er eerst achter zien te komen waarom hij zo mager is.
je schrijft dat hij zoveel hooi krijgt dat hij het niet eens op eet. Maar weeg eens na hoeveel kilo hooi hij dan eet op een dag.
En weet je 100% zeker dat hij geen wormen heeft ? Wormeitelliing kan soms een zeer vertekend beeld geven. Misschien toch een keer een wormkuur geven ???!

En zijn tanden/ gebit ? Is dat nog helemaal in orde. Heeft hij alle tanden en kiezen nog en zijn ze nog goed ? Geen diastases of gladde kauwvlakken ?

Een paard wat te mager is heeft natuurlijk ook niet echt energie over om ook nog eens lekker voorwaarts te zijn. Hij heeft al die energie al nodig om een beetje op gewicht te blijven. Dus als je 100% zeker weet dat hij geen wormen heeft en dan zijn gebit optimaal is , dan moet je gewoon meer energie gaan voeren aan hem. Darmondersteuning zou misschien ook nog een goed idee zijn. Betere vertering = betere benutting van het voer = meer / beter op gewicht.
Laatst bijgewerkt door Maris op 07-08-16 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:17

Sorry verkeerd gelezen dacht dat hij in je vakantie meer was afgevallen.
Neem ik dat terug.

Kimmie25501

Berichten: 7578
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:20

Maris, oke, ik denk dat ik mijn rijden vooral ga minderen. Hij is waarschijnlijk zo mager omdat hij al wat ouder is en erg groot (187) daardoor heeft hij veel nodig maar krijgt het niet weg. Ik weet niet hoeveel hij krijgt en kan het ook niet wegen. Want het wordt gevoerd door de pensionhouders en gedaan op gevoel. Hij heeft zeker geen wormen. Hij is net getest en daar kwam niks uit. De tandarts is in Januari geweest en daar kwam uit dat hij gewoon een goed gebit heeft. Er zijn wat dingen bijgevijld en dat was het. Hij heeft ook al zijn tanden en kiezen nog. Wat zijn diastases of gladde kauwvlakken?
Dit is mijn eerste eigen paard en ik heb hem nu bijna een jaartje. Ik weet nog niet zo heel veel van dit soort dingen.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:27

Oudere paarden hoeven echt niet mager te zijn hoor, als je ze goed voert. 1.87 wow wat een kasteel !
Daar moet aardig wat voer in !

Probeer er eens achter te komen hoeveel er wordt gevoerd aan hooi. Dat is echt heel belangrijk ! Zo'n groot paard moet misschien wel 15 kg hooi per dag krijgen. Dat is een klein hooibaaltje of 3/4 van een pak van 20 kg !!!! er zijn genoeg stallen helaas waar ze dat niet krijgen.

Diastases zijn ruimtes tussen de kiezen in, waardoor ze minder goed kunnen kauwen. De kiezen horen ruw te zijn zodat ze goed kunnen malen. Zijn ze te glad ( door te veel slijten en niet meer aangroeien door de leeftijd), dan kunnen paarden ook minder goed kauwen.
En minder goed kauwen heeft als gevolg dat ze het voer niet goed benutten en dus te weinig energie.

Wormeitjes tellen is lang niet altijd betrouwbaar. Daarom zijn er heel veel mensen die toch gewoon in het voor en najaar een wormkuur geven. Dus je kan nooit zeggen dat je zeker weet dat je paard geen wormen heeft als je alleen af gaat op het testen.

Bij een bloedonderzoek kunnen ze in sommige jaargetijden ook zien of een paard belast is met wormen.


Zo lang je niet weet hoeveel ruwvoer hij krijgt, wordt advies verder een beetje moeilijk. Ik begreep dat je tegen het voeren van pulp bent ? Kan je vertellen waarom ?

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:52

Bij ons krijgen de de oudjes groep 3x daags een emmer vol seniores priores, naast gras en ze krijgen ook nog hooi.
En voor de vitamines nog marstall force.
Nou en dat gaat best goed, maar de een is makkelijker op gewicht te houden dan de ander.
Appie is momenteel even oo dieet,die word echt te dik nu :o
Terwijl kelly net aan op gewicht is, en die is nog wat jonger ook :j

Ben wat aan het rondsnuffelen en zag hier of in een ander topic masters senioren slobber genoemd worden
Datnis eem brok die je dan aanvult met water,valf misschien te pdoberne.
Ik wil zelf eens zo een zak kopen om te kijken wat appie en kelly er van vinden :j

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:00

Masters is vergelijkbaar met sp. Maar mijn paard zette er wel wat meer van aan. En Masters stond qua smaak ook bovenaan.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:14

Is ook duurder zie ik :j
Maar het is wel eens iets om te proberen :j

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:35

Ik voer de oude pony bij ons nu ipv seniores priores speedibeet met slobbermeel van horsefood omdat hier meer voedingsstoffen in zitten en ik al een tijdje alle paarden op horsefood heb.

Kimmie25501

Berichten: 7578
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:07

Maris, ik zal het vragen aan mijn stalhoudster.
Oke, bedankt voor de uitleg! Volgens mij heeft Oreo dat niet, ik heb er tenminste niks over gehoord bij de tandarts.
Oh, dat wist ik helemaal niet! Waar kan je zo'n wormenkuur krijgen/kopen?
Ik ben tegen pulp omdat ik al van meerdere mensen heb gehoord dat het meer slecht dan goed doet. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op de ervaringen van andere mensen af te gaan, was het niet echt goed.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:34

Kimmie, een wormkuur kan je officieel alleen bij de da krijgen op recept. Misschien kan je eens vragen of je er eentje krijgt omdat je paard zo mager blijft en je niet alle wormen kan zien met een eitelling ( longwormen b.v. niet ) !
En anders zijn ze in het buitenland ( engeland/ ierland b.v. ) wel gewoon te koop. Daar is een heel topic over hier op Bokt.

Mensen die niet veel van paardenvoer weten beweren altijd dat pulp veel suiker bevat omdat pulp wordt gemaakt van de suikerbiet. En inderdaad de suikerbiet bevat " veel " suiker ( valt ook nog tegen hoor, met 18% bijvoorbeeld zijn de boeren al heel blij ).
MAAR dat is ook precies de reden dat ze naar de fabriek worden gebracht, om die suiker eruit te halen. Dat wordt dus gedaan. En het restproduct, dat is de pulp die wij aan paarden geven. Een restproduct met misschien dan 5% aan suiker dus. Weinig suiker dus juist in pulp ( alleen sommige fabrikanten voegen er weer suiker aan toe om het lekkerder te maken voor de paarden. Daar moet je dus op letten ).
Ik denk/vrees dat je juist pulp gaat nodig hebben, zeker in de toekomst als je paard minder goed gaat eten, om je paard op gewicht te houden/ brengen.

Maar vraag eerst goed na hoeveel hooi je paard krijgt. Dat is het allerbelangrijkste, de hoeveelheid ervan. Als ze op de wei staan ( en er staat ook daadwerkelijk gras ), kan hij natuurlijk wel wat minder krijgen. Maar als je naar zijn gewicht krijgt ( ribben zou je net mogen zien bij beweging ), dan heeft hij meer ruwvoer nodig. Pas als je zoveel ruwvoer geeft dat hij het niet meer op eet en hij blijft mager, dan kan je naar aanvulling gaan kijken. Of als de stalhouder gewoon niet meer hooi wil gaan geven, dan zal je wel moeten gaan aanvullen.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:36

Calimero_ schreef:
Ik voer de oude pony bij ons nu ipv seniores priores speedibeet met slobbermeel van horsefood omdat hier meer voedingsstoffen in zitten en ik al een tijdje alle paarden op horsefood heb.


Slobbermeel is weer op basis van granen denk ik ? Kijk je dan wel uit met hoeveelheden voer als je pony niet genoeg ruwvoer binnen krijgt ? Of eet je pony nog steeds gewoon 100% goed hooi ?

Kimmie25501

Berichten: 7578
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:43

Maris, oke, vanuit het andere topic heb ik ook heel vaak de tip gehad er een dierenarts bij te halen, dus daar ga ik naar kijken. Vooral mijn stalhouders zeggen het, en die weten heel veel van voer. Maar misschien moet ik het inderdaad nog eens gaan doen. Ik heb het net gevraagd en hij krijgt 10 kilo hooi. Ook staat hij op een wei waar echt flink veel gras staat. Ze verhuizen ook de hele tijd van wei, zodat het gras lekker groeit en ze elke keer weer op een volle wei staan. Meer hooi geven werkt niet meer, omdat hij het toch niet opeet. Hij is dan al verzadigd.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:49

Met 10 kilo hooi en weidegang zou hij inderdaad niet zo mager horen te zijn. Misschien is er dan toch wat meer aan de hand. Alhoewel b.v. ook de kwaliteit van het hooi nog een grote rol speelt hierin. eerste snede hooi is bijvoorbeeld veel voedzamer als 2de of 3 de snede. En ook grassoort is bepalend voor de hoeveelheid energie in het hooi. Het is toch geen graszaadhooi ( heel grof hooi meestal ( lijkt soms bijna op stro )) ?

Kimmie25501

Berichten: 7578
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:52

Nee, het is gewoon hooi. Het wisselt een beetje. Soms is het groen en wat natter en soms is het echt hooi. Gewoon zacht en tja, hoe leg je dat uit. :') Ik hoop dat je weet wat ik bedoel!

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:55

En kom je iedere dag bij je paard ? Misschien dan eens proberen wat lucerne bij te voeren ?! Kijken of hij dat nog wel eet naast zijn hooi en weidegang. En dan niet maar 1 maatschep ( dan geef je 200 gram ofzo ), maar echt wel wat meer.