[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:40

Mocht je geen soja willen voeren en toch eiwitten willen geven, de body builder brok is ook nog een optie ! Zitten veel aminozuren ( eiwitten ) in. Even een linkje zoeken..... Wel behoorlijk aan de prijs, maar het bevat ook gelijk alle vitaminen en mineralen die een paard nodig heeft naast hooi. Plus darmondersteuning etc . http://www.jepaardgezondenfit.nl/body-builder.html

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:13

Ik dacht dat ze bij jpgf ook soja gebruikten als eiwitbron?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 00:41

JustLizz schreef:
Ik zie al een aantal keer de soja voorbij komen en dat klinkt voor mijn oudere paard ook wel goed. Hij kan wel gewoon nog hooi en gras eten en staat in de zomer 24/7 buiten en ziet er opzich prima uit, maar hij zou in zijn bovenlijn wel wat gevulder mogen en zie dat bij degene die soja voeren eigenlijk allemaal naar voren komen dat ze het daar goed op doen.

Waar kun je de soja halen die geschikt is voor paarden?


Meestal kopen koeien boeren,sojaschroot aan in bulk vorm. Misschien kan een,koeienboer in je buurt je enkele kilo's verkopen?
Paard zonder soja schroot
[/[img]
Afbeelding
img]


Paard een tijdje op,soja schroot
[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding
img]

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:46

Dat is inderdaad wel een verschil met of zonder soja. Is dat het enige wat aangepast is tussen die foto's of waren er ook nog andere dingen aan het rantsoen aangepast?

Ik ben inderdaad even aan het kijken waar ik sojaschroot zou kunnen halen, heb al wat berichtjes verstuurd aan koeienboer en onze voerhandel, even kijken wat daar uit komt.

Die bodybuilder brok ziet er inderdaad ook goed uit zeg, is eventueel ook nog het overwegen waard, maar gezien de kosten probeer ik denk ik toch eerst wat anders :).


Is dat eggersman aminoral trouwens gewoon sojaschroot zonder echt andere toevoegingen? Want dan lijkt het me vrij duur een zak van 20 kilo voor ongeveer 40 euro? Je doet er wel lang mee als je max 200 gram per dag geeft, dus dat is alsnog te overzien maar ik dacht gezien te hebben dat soja niet zo duur is?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:51

We hebben de lijnzaad olie ook een beetje verhoogd . Kreeg ZE al maar hebben toch een beetje verhoogd. En wat ook enorm goed helpt bij oudere paarden is een kuur selenium en vitmine E in de winter. Helpt ook Super. Veel oudere paarden nemen dat niet altijd goed op uit hun voer. Ik zou kijken voor die soja schroot of bodybuilder. En een goede kuur selenium en vitamine e en olie bijvoegen. Mijn merrie krijgt drie keer per dag een 100 ml olie bij.

Even een,voorbeeld van wat ZE per dag krijgt.

S morgens twee scheppen pulp of zuppa, schep senioren mengel schep geweekte grasmix plus 100 gram soja schroot en 100 ml olie.
S middags schep pulp of zuppa en een schep grasmix met een handje luzerne en 100 ml olie.
s avonds hetzelfde als s morgens. Plus vitaminen van st hyppolyt van sempermin. En dan veel hooi. Blijkbaar heel veel :D
En als het heel koud is of het vriest wordt een maaltijd vervangen door Irish mash van st hyppolyt.
Dit is in de winter maanden. Nu krijgt ze opdat ze 24/7"op de wei staan een vitamine korrel met wat luzerne, olie en 100 gram soja schroot

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:34

Goed om te weten. De mijne staat nu 24/7 op het land en doet het opzich goed maar ook nu mag hij wel iets bij hebben. Het is dan vooral handig als het iets is wat niet zo'n grote hoeveelheid is omdat hij elke dag maar even binnen komt.
Ik heb onze boerenbond gebeld en die kunnen van agrifirm soja rendement 20 kg bestellen (kost 13,95). Iemand een idee of dat het goede is? Bij de boerenbond wisten ze het niet en heb dus voor de zekerheid agrifirm even een mail gestuurd. Qua kosten is dat beter te overzien dan die Eggersman aminoral (wat ook nog best meevalt overigens als je ziet hoe weinig je geeft, maar met meerdere paarden is minder kosten erg fijn).

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:53

Vermoed dat dat het zelfde is? De sojaschroot bij mij ziet er zo uit

[/[img]
Afbeelding
img]

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:40

Bij mij ziet het er ook zo uit...Wat ziet je paard er goed uit Ilora!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:01

Wat fijn om te zien hoe het er bij jullie uitziet, das altijd makkelijk!
Het lijkt een beetje poeder achtig als ik het goed zie? Eten jullie paarden het zo, evt door muesli of iets heen of moet je er een papje van maken?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:22

Mij merrie eet het op met luzerne en vitamine korrel of met wat muesli en olie er door. Echt poeder is het niet.het is iets grover zou ik zeggen. Meer kleine schilfertjes?

@geerke ZE ziet er goed uit e voor haar 26 jaar en als ik zie waar ze van komt. Sinds de verlaging van haar medicatie is ze veel vrolijker en energieker. Ze staat zelfs maar op een halve pil. Enige nadeel ze staat op de haverklap hengstig. Verlaging van de medicatie en de sojaschroot en de olie doen haar goed en natuurlijk 24/7 op de wei!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:29

Grr.. agrifirm kan mij niet verder helpen en kom er zo zonder te bestellen dus niet achter wat het precies is wat in die zak zit. Ze verwijzen mij naar Subli (onderdeel van agrifirm zo te lezen, maar die gaan me vast geen soja los verkopen, maar wellicht dat ze wel kunnen aangeven of die zak van agrifirm is wat aan paarden gegeven kan worden.

De boerenbond heeft het niet standaard in hun assortiment dus kan ook niet gaan kijken wat het precies is. Qua prijs scheelt het echter wel heel veel ,dus wellicht laat ik wel gewoon een zak bestellen en kan ik altijd nog kijken wat erin zit ;). Zolang het soja is zonder andere spullen erdoor gemengd zou je het prima aan een paard kunnen geven toch?

Wel gaaf om te zien wat het met een aantal paarden doet hier! Mijne doet het ook goed op het seniorenvoer van subli met wat olie erbij, maar dat is vooral om hem op gewicht te houden, voor die spieren die wegvallen hebben we denk ik toch echt iets anders (met hoog eiwit) nodig.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:53

Ik denk dat je seniores priores geeft dan ? Daar zit idd wel wat tekorten in qua eiwitten ! Vorig jaar heb ik een keer contact gehad met een opvang voor oudere paarden. Zij geven ook sp en dan van pavo de 18+ erbij ( voor de eiwitten en extra vit en min ).

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:10

Ja klopt, seniores priores krijgt hij inderdaad vooral in de winter. In de zomer staat hij dus 24/7 buiten en dan is bijvoeren altijd wat lastiger. Hij komt regelmatig binnen als we gaan rijden/wandelen enzo maar in de zomer vind ik SP toch altijd wat ingewikkelder als het warmer wordt en daarnaast zoek ik voor de zomer dan eigenlijk iets wat hij relatief snel kan opeten.

Ik heb zojuist bericht terug gehad van Subli en daar adviseren ze een nieuw product van ze: http://www.subli.nl/atleet/ in plaats van losse soja.

Ze schrijven dat je soja vooral geeft voor de eiwitten (dat was me al duidelijk) en dat Subli Atleet eigenlijk nog beter aansluit voor de oudjes. Daarnaast hoeven ze hier ook maar 300 - 500 gram van per dag dus dat is ook goed te overzien voor 1 voerbeurt.
Als ik de omschrijving op de site zo zie, dan kan dit ook weleens wat zijn voor onze oude paardjes? Iemand er toevallig al ervaring mee?

*sorry als de Atleet al besproken is, maar kon het zo snel niet terugvinden in dit topic en het is ook een relatief nieuw product*

Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:26

JustLizz schreef:
Ja klopt, seniores priores krijgt hij inderdaad vooral in de winter. In de zomer staat hij dus 24/7 buiten en dan is bijvoeren altijd wat lastiger. Hij komt regelmatig binnen als we gaan rijden/wandelen enzo maar in de zomer vind ik SP toch altijd wat ingewikkelder als het warmer wordt en daarnaast zoek ik voor de zomer dan eigenlijk iets wat hij relatief snel kan opeten.

Ik heb zojuist bericht terug gehad van Subli en daar adviseren ze een nieuw product van ze: http://www.subli.nl/atleet/ in plaats van losse soja.

Ze schrijven dat je soja vooral geeft voor de eiwitten (dat was me al duidelijk) en dat Subli Atleet eigenlijk nog beter aansluit voor de oudjes. Daarnaast hoeven ze hier ook maar 300 - 500 gram van per dag dus dat is ook goed te overzien voor 1 voerbeurt.
Als ik de omschrijving op de site zo zie, dan kan dit ook weleens wat zijn voor onze oude paardjes? Iemand er toevallig al ervaring mee?

*sorry als de Atleet al besproken is, maar kon het zo snel niet terugvinden in dit topic en het is ook een relatief nieuw product*


Klinkt wel interessant! Ik voer nu Cavalor, maar daar is ze niet gek op. Subli daarentegen wel maar daar heb ik nog niet de juiste verhoudingen gevonden.
Dit is wel een goed alternatief denk ik

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:07

Klinkt goed die subli atleet. Enige nadeel wij kunnen,hier in Belgiƫ niet aan subli geraken. Zo jammer

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:08

Ik Ken Atleet helemaal niet. Een nieuw product van Subli zeker ? Ik zal het eens bekijken, ik ben wel benieuwd !

ilsehhhhhh
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:11

Op de manege geven wij het paard van 32 jaar oud haar "hapje". Daar zit in 1 schep muesli 2 scheppen slobber en 2 scheppen zemelen. Dat meng je met water. Wij doen er ook ranja bij, dit is niet erg goed voor je paard, maar anders wil ze het niet eten :P

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:26

Inmiddels gekeken naar het nieuwe voer van Subli. Idd een eiwitten toevoeging ! Super handig naast de sp lijkt me.
Ik kon zo gauw niet vinden wat er allemaal in zit.

Justlizz, misschien nog een idee. Ipv de sp kan je ook eventueel dieetmix van Subli geven. Dat zit ook super hoog in ruwe celstof en laag in suikers en zetmeel. Je kan het, als je paard niet meer goed kan kauwen, ook nat maken en als slobber geven. Maar is wel veel sneller klaar als sp.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:58

Afbeelding

Tada :P

Heb een zak gekocht om te proberen ipv de aminoral..Is best handig dat je deze gewoon bij de welkoop kan halen :j

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:04

Super. Op zo'n momenten wilde ik dat ik ook in Nederland woonde :D . Mag ik vragen wat je zo'n zak betaald hebt?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:06

Ja dat weet ik dan weer niet precies haha..Ik dacht 30/35 euro voor 20 kg..Niet heel erg goedkoop..

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:57

Ja ik kreeg gister een PB dat het 34,95 is voor 20 kilo, maar goed als je er idd max. 500 gram per dag van geeft dan is dat natuurlijk goed te overzien vergeleken met andere brok/muesli.

Ik zie op de foto hierboven dat het hoofdbestanddeel soja is. Uiteraard zullen er hierbij veel meer toevoegingen zitten dan alleen met soja, maar twijfel toch nog wel wat ik zal doen. Proberen een zak soja te krijgen of gaan voor deze complete brok, waar mijn paarden wellicht meer aan hebben :)

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:25

Afbeelding


Dat is mijn 24 jarige merrie

Ze staat momenteel op 1,5 schep basisbrok voor de avond en een half schepje basisbrok voor de ochtend met bij beide een beetje zonnebloem olie erdoor

Om de dag krijgt ze nog een halve emmer vol met geweekte bietenpulp, schepje zemelen en een half schepje met pavo muesli voor de gevoelige huid

Hier doet ze het momenteel super op

Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:18

Hoe moet ik de Subli Atleet zien? Ik lees 0.3 tot 0.5 kg voeren per keer. Is dat een vervanger van de rest van de brok?

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:22

Lizzyy schreef:
Hoe moet ik de Subli Atleet zien? Ik lees 0.3 tot 0.5 kg voeren per keer. Is dat een vervanger van de rest van de brok?



Volgens mij wordt het op de markt gezet als een soort topping, dus dat je het naast het gewone voer geeft en niet in plaats van brok.