[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:18

Grappig Hilli, jij schrijft dat de paarden grasbrok lekker vinden. Nou die van mij niet hoor, en hij was niet de enige.

Ellepel, er is zeker veel keuze ! Wel fijn. Alleen idd best duur als je er meerdere kg's per dag van moet voeren.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:18

Klopt hoor, dat veel voer best kostbaar is.

Voor mijn senior (laat het haar maar niet horen ;) ) met een gebit waar 4 kiezen missen ligt de crux op op tijd bijvoeren einde weideseizoen, bietenpulp als alternatieve ruwvoerbron naast ruim voldoende goed hooi en voldoende krachtvoer om het werk op te kunnen doen wat ik vraag. Dat 'meer en anders' voeren was ik niet gewend maar ze staat er nu super bij.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:21

@Maris: de paarden in mijn omgeving wel, al gaat er niks boven de 'real stuff'.

Mijn merrie at bijv. 3 happen luzerne als ze op de wei stond, terwijl dat er 's winters in de staltijd zo in ging.

De wisselende voorkeuren per paard maakt goed voeren ook wel lastig.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:22

Seniores priores kan ik bij de welkoop halen,maar veel ander voer moet besteld worden en dan kunnen de kosten best hoog worden.
Ook zo jammer.
Maar ja is niet anders, moet maar met de oudjes he! :D

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:33

Oudje krijgt nu om aan te komen 2 scheppen pulp (+water) en 2 scheppen grasbrok. Samen met mineralenkorrel en 1/2 schep lijnzaadbrok. Hooi/voordroog klooit hij meer mee dan er naar binnen gaat en de TA (3 verschillende) snappen niet waarom. Kosten technisch is dit nu de goedkoopste oplossing (op de lijnzaadbrok na, want die is inderdaad duur). Pulp is trouwens gewoon die van de welkoop.

Marije_jiplover

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 23:14

Ik maak nog steeds mijn eigen mengsel aan geweekt voer.
Grasbrok puur blieft die van mij ook niet, ondanks dat het een 'allesetende' haflinger is.
Hooi gaat bij hem helemaal niet meer. Gras wel.
Hij heeft altijd de beschikking over compact gras, dat gaat aardig.
En verder meng ik bietenpulp (de goedkoopste die ik in mijn regio kan vinden) zemelen, grasbrok, 18+ en in de winter komt daar nog olie als extra energiebron bij.

Had van de winter uitgerekend dat meneer meer dan 100 euro voer in de maand opeet...

Maar niet te lang over nadenken, hij is nog zo happy dat het me allemaal waard is. Maar moet nu nog even niet aan de aankomende winter denken eerlijk gezegd.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:49

Mijn oude fjord staat nu 24/7 op een volle wei. Nu bijna 3 weken maar hij komt nog niet echt aan. Wat zouden jullie bijvoeren?
Op stal kreeg hij 9 kilo hooi, 1 kilo grasbrok, 1 kilo seniorenslobber van Masters, 1 kilo muelsi, en nog 1 kilo lucerne. En nog grazen 1 uur aan de hand. Hiermee kwam hij ook niet echt aan.
Hij is 28 en heeft ppid.

Ik geef nu 1/2 kilo muesli erbij. Maar ik durf ook niet teveel te geven omdat het een rijke wei is.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:59

3 weken is ook nog niet erg snel he.
Misschien nog even wachten?
Je zegt rijke wei, maar hoe bedoel he dat.
Jong sappig gras bevat wel wat meer als ouder uitgebloeid gras natuurlijk, plus wat er bemest is.
En hoeveel eet hij er daadwerkelijk van.


Ik zou eerder kiezen voor een hoggedoseerd vitaminesupplement.
Zelf gebruik ik veteranensupplement van NAF,ben daar teveden over
maar verder ben ik ook niet op de hoogte wat er is voor oudere paarden

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:08

Bietenpulp, tot 2kg (+water) kan je veilig voeren en zit laag in suikers (welkoop 7.5% en pavo speedybeet 5%). Instructies zijn 3-5 delen water op 1 deel pulp, maar let op hoe paard er op reageerd, want als ik hier de standaard hoeveelheid water er bij doe heb ik spuitpoep. Bij 1.5 op 1 gaat het keurig, valt de boel mooi uit elkaar en is het al een bouwemmer vol.

Opname problemen door leeftijd en ppid maakt sommige dingen lastig, pulp is licht verteerbaar, vet wil ook wel eens helpen en verder mag je rustig 1kg ruwvoervervanger/100kg gewenst gewicht rekenen. Goed genoeg kauwen om voer op te kunnen nemen wordt ook lastiger met leeftijd. Pulp en grasbrok zijn al "voorgekauwd" en dat maakt opname makkelijker. Hooi en of gras kan je dan meer als bezigheidstherapie zien om aan de kauwbehoefte te voldoen en genoeg vulling in de darmen om alles op de plek te houden.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:17

Pulp lust hij niet. Vandaar dat ik seniorenslobber van masters geef. Zit ook pulp in.

Misschien de slobber mengen met wat grasbrok. Grasbrok vind hij wel heel lekker.

Gras is bemest, er zitten stukken jong gras tussen maar ook een stuk wat in bloei staat. Het is moeilijk te zeggen hoeveel hij binnen krijgt. Ik sta er niet de hele dag bij. Hij spuugd h inderdaad ook wel wat uit.

Als ik hem eruit haal is hij niet hongerig. Op stal is hij dat altijd wel. Dus hij zal wel genoeg binnen krijgen, maar hij haalt er helaas te weinig uit.

Zo ziet hij er momenteel uit.
Afbeelding

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:20

Op de foto lijkt hij eigenlijk wel wat dikker dan in het echt.
Je voelt al zijn ribben.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:26

ik vind hem er heel goed uitzien voor een paard wat ziek is en 28 is!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:31

O dank je. Maar ik ben een dik paard gewend haha. Kijk maar in mijn profiel, staan oude foto's van hem. Vorig jaar was hij ook mager de wei opgegaan en is hij wel lekker aangekomen. Maar ik had nu het idee dat hij weer wat was afgevallen. Hij beweegt nu natuurlijk ook veel meer. Op stal stond hij los in de paddock maar deed hij niet veel. Verder wandelde ik met hem. In de wei rent hij toch veel meer, door ander paard.
Ik moet denk ik toch meer geduld hebben.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:51

Ik vind hem voor zijn leeftijd ook er prima uitzien, ja hij is vergeleken met je foto's in je profiel wat spier kwijt maar dat is opzich niet raar. Het is een ouder paard en soms is een paard opeens in een paar maanden echt bejaard.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:57

Ziet er netjes uit zo hoor, op de foto's in je profiel is hij op zijn minst in winterconditie en dat is al snel te dik om gezond te blijven. Zeker voor de tijd van het jaar en de leeftijd is hij netjes.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:14

Dan maak ik me nog niet te druk.
Dank jullie voor de reacties.

Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:24

Heeft iemand ervaring met de Cavalor Strucomix Senior of Cavalor Action Pellet?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:40

Ja ik heb een jaar Cavalor structomix senior gevoerd. Maar ik had niet het idee at hij het er beter op deed. Ik voerde altijd Havens Coolmix en daar ben ik weer opterugestapt. Is ook wat goedkoper.

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:17

Lizzyy schreef:
Heeft iemand ervaring met de Cavalor Strucomix Senior of Cavalor Action Pellet?


Ja ik! :D Mijn merrie doet het daar super goed op. Kwestie van verschil in paarden denk ik, maar ze at de Strucomix beter dan de 18+ :Y)
Komt mij niet verkeerd uit, want de Strucomix is in verhouding goedkoper, wordt namelijk nog in 20kg zakken verkocht.

Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:55

Bedankt voor jullie reacties :)
Ik ga de Action Pellet bestellen. Ze eet brok namelijk beter dan muesli.

vieftoob
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:37

hallo allemaal ik meld me hier ook even ik heb een kwpn'er van net 16 jaar oud en sportgefokt, hij loopt met mij nu ook nog in de sport wat hij helemaal geweldig vind!!! Hij krijgt s'nachts van die speciale sokjes zoals wij ze noemen om zijn achterbenen heen zodat de afvalstoffen niet in zijn benen kunnen gaan zitten en dit verkomt dus dat hij dikke benen achter krijgt

Nu las ik net Pavo Eplus, heeft iemand hier ervaringen mee??? werkt het? en doet het echt wat het verhaaltje verteld??

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:48

Stalbenen bedoel je waarschijnlijk ? Volgens mij zijn daar ook kruiden tegen, goudsbloem en kleefkruid, dacht ik. Maar je kan nog beter op zoek naar de oorzaak van die stalbenen misschien.

SimoneDV

Berichten: 3388
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:05

Ik heb ook een vraagje voor een merrie van 21 die in principe 24/7 op het land staat nu. Ze krijgt hooi bij maar verder niks. Ze is niet meer aan het werk maar is opzich nog fit en gezond en heeft genoeg energie. Ik heb het idee dat heel de zomer alleen maar gras/hooi wel een tekort aan vitamines en mineralen kan opleveren? Dus ik zou graag daarvoor iets erbij geven maar ik weet niet zo goed wat.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:42

Tekorten aan vitaminen zoals vitamine A en E in de zomer op de wei is bijna niet mogelijk. Zitten namelijk gewoon in het gras. Maar tekorten aan mineralen kan zeker wel. Als je precies wilt weten wat je paard eventueel te kort komt kan je zelfs een bodem en/of hooianalyse laten doen, zodat je precies weet wat je paard binnen krijgt aan mineralen en sporenelementen.
Of je kiest voor een algemeen vitaminen en mineralen supplement, allee weet je dan natuurlijk nooit 100% zeker dat je merrie alles in de goede verhoudingen binnen krijgt.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:05

Hallo allemaal.

ik kom even binnen vallen. Ik was al een tijdje aan het rommelen met me paard ( 28 jaar) haar gebit. Haar gebit is gewoon heel slecht ( vorige eigenaren nooit aan gebitverzorging gedaan). Hooi krijgt ze niet meer weg. Me gebitverzorger adviseerde mij om haar van het hooi af te halen en grasmix te gaan voeren omdat ze wel nog kan eten. Maar dat word een enorme kostenpost, kan dit niet op een andere manier? Zijn hier verder nog meer mensen met ervaringen?