[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:22

Ik denk dat stress van het verhuizen zeker wel een rol speelt in het afvallen. Plus van dag en nacht buiten naar s' nachts op stal, dat is al een grote overgang. Waarom heb je haar verhuisd eigenlijk ?

Kuil is vaak moeilijker om te eten als hooi, zeker voor oudere paarden. Minder goed kunnen kauwen = minder goed voedingsstoffen opnemen = afvallen.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:47

Ze stond bij de vorige stal steeds vaker alleen, vanwege het slechte land. Ik heb haar het liefst 24/7 buiten, maar zonder andere paarden is echt niks natuurlijk. Vandaar.

Wat je zegt over het kauwen en minder opnemen, heb ik zelf ook over nagedachtn klinkt logisch. Gelukkig staat mijn nieuwe stalbaas er wel voor open haar 's nachts op onbeperkt hooi te zetten.
Wie weet heeft het nog even tijd nodig, ze is nog niet 100% op haar gemak natuurlijk. Kijk het nog een weekje aan (met Seniores twee keer daags), en anders toch over op hooi 's nachts.

Edit: afvallen is het trouwens niet echt. Ziet geen ribben en ze heeft een prima buikje. Echt dr flanken die wat invallen.

pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:38

In kuil zit normaal meer voeding in maar zodra ik mijn paard kuil geef valt hij ook in. Hij krijgt sinds de zomer hooi en hij ziet er mooier uit dan ooit. Laatst geprobeerd kuil bij te geven maar ondanks dat hij meer At, hooi +kuil dus, viel hij toch af. Nu alleen hooi en hij trekt weer bij. Er zitten meer voedingsstoffen in kuil. Denk alleen dat ze die niet meer kunnen opnemen of gebruiken..

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:44

Duss.. Was toevallig een DA op stal. Die vond haar er heel goed uitzien voor haar leeftijd, en vermoed dat het invallen komt door te weinig drinken / waterhuishouding niet helemaal meer op orde! Nieuwe stalbaas zei al dat hij vond dat ze niet veel dronk.
DA gaf aan dat het misschien ook kon liggen aan verschil in zout in hooi / kuil nu.
Nu dus liksteen in de stal, en ga vitaminen / mineralen complex bijgeven met elektrolyten. Zou zorgen dat ze wat meer dorst krijgt. Ben benieuwd!

Wel beter zo.. Ze krijgen gewoon goede kwaliteit kuilhooi, lekker droog, en dus onbeperkt. Wel veel gedoe als zij met hooi / slobber bijgevoerd moet worden terwijl er gewoon voldoende goed ruwvoer wordt gegeven.

edit: Natrium is zout toch? In hooi zit 2 gram per kg, in kuil 1.2 gram. Ligt daar misschien toch ook aan.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:27

Zout zit vaak tekort in een dieet met alleen hooi of kuil. Zout is natrium idd.

fransje23

Berichten: 15414
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:59

In kuil zit niet per definitie meer voedingsstoffen dan in hooi. Alles hangt af van het gras waar het van gemaakt is. Kuil van onbemest natuurland zal amper zijn dan hooi van een bemest productiegrasland. Kuil heeft vaakt een wat hoger vochtgehalte, zit meer water in, waardoor ze er meer van moeten eten dan van droog hooi.

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:16

Hallo allemaal,

Het topic is al een tijdje inactief zie ik, maar ik wil hier tóch graag mijn vraag stellen.
Wat voeren jullie aan jullie ouder paard (mijne is 19) qua brokjes?

Ik heb mij op dit moment zitten verdiepen in;

- Cavalor Action Mix
"Cavalor® Action Mix is ontwikkeld voor sportpaarden die lichte arbeid verrichten (4 - 8 uur/ week). De keuze van grondstoffen is enerzijds afgestemd op de inspanningsprestatie en anderzijds op de wens om een smakelijke mengeling te verkrijgen. Door een slimme combinatie van plantaardige producten en door inzicht in de werkelijke behoefte van het sportpaard met lichte arbeid, ontstond een mix die ruimschoots aan de eisen van een uitstekend voer voldoet."


- Cavalor Strucomix Original
"Paarden zijn van oorsprong steppedieren die vroeger, de hele dag door, grassen en kruiden konden uitzoeken om te eten. Dat is te zien aan hun verteringsstelsel met een kleine maag en sterk ontwikkelde dikke darm. Vandaag de dag eten paarden vaak sterk geconcentreerd krachtvoer, relatief weinig hooi en bijna geen kruiden. Wat in feite tegennatuurlijk is.

Cavalor® Strucomix Original is een volledig onderhoudsvoeder dat natuurlijke grondstoffen bevat zoals een paard die vroeger in alle vrijheid zelf kon vinden. Het bevat FIBER PLUS waarbij luzernevezel voor een aanvoer van ruwe celstof zorgt die de darmflora stimuleert.

YEAST PLUS en een uitgebreid gamma van kruiden, zoals tijm, look en oregano hebben op hun beurt een positief effect op vertering, weerstand en ademhaling. Cavalor® Strucomix Original kan ook als vervanger van ruwvoer gebruikt worden (naast krachtvoer) of kan als aanvulling naast krachtvoer en ruwvoer gegeven worden zodat uw paard alle gewenste kruiden ter beschikking heeft."



- Cavalor Strucomix Senior
"Oudere paarden hebben een minder efficiënte vertering en vaak ook minder goed functionerende tanden. Hierdoor moeten er een aantal aanpassingen gebeuren aan hun voeding.

Cavalor® Strucomix Senior beantwoordt volledig aan deze specifieke eisen: het bevat voornamelijk geëxtrudeerde granen, die veel beter en lichter verteerbaar zijn en biologisch hoogwaardige eiwitten, die licht verteerbaar en snel omzetbaar zijn.

Cavalor® Strucomix Senior bevat FIBER PLUS, hoogwaardige celstofbronnen die ervoor zorgen dat een deel van de behoefte aan vezel al ingevuld wordt. Dit is belangrijk voor een goede werking van het verteringsapparaat. Een verhoogd gehalte aan vitaminen, mineralen en sporenelementen compenseert een verminderde opname. AIR FORCE verwijst naar de toevoeging van lookextracten, die een goede bloeddoorstroming ondersteunen. Het hoge gehalte aan koper, zink en mangaan ondersteunt maximaal de gewrichten, pezen en het volledige skelet."



- Pavo 18+
"Vanaf een leeftijd van ongeveer 18 jaar verandert het lichaam van een paard. De spijsvertering wordt minder efficiënt, voedingsstoffen worden minder gemakkelijk verteerd en opgenomen. Daar merk je eerst niets van, veel paarden kunnen nog prima werken op hogere leeftijd. Maar ook de behoefte van je paard wordt anders. Zo heeft het lichaam meer proteïnen nodig om de spieren in conditie te houden en kan het steeds minder goed suikers verwerken. Op het moment dat je een verandering waarneemt aan de buitenkant, is dat proces al vergevorderd. Begin dus op tijd met de juiste voeding!

Want dát je paard ouder wordt kun je niet voorkomen, maar hoé hij ouder wordt bepaal je zelf.

Met Pavo 18Plus verzorg je het ouder wordende paard met alles wat het lichaam vraagt zonder het systeem onnodig te belasten. Deze stofvrije muesli helpt jouw senior om vitaal en fit te blijven."



Paard heeft tot vorig weekend nog wedstrijden gelopen in het Z1, gaat het vanaf nu wat rustiger aan doen.
Wordt nog wel getraind in de bak en van plan veel buiten te rijden.
Kreeg voorheen sportbrok & sportmuesli gevoerd.

Iemand tips?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:21

Ik denk dat het moeilijk is tips te geven, ieder paard is anders. Normaal zou ik zeggen blijf gewoon voeren wat je voert totdat je het idee hebt dat het niet meer voldoende is voor je paard. Maar ik snap dat je geen sportvoer meer nodig hebt en misschien ook lagere hoeveelheden.
Je hoeft met een 19 jarig paard echt nog niet perse aan voer voor oudere paarden te gaan denken. Kijk gewoon hoe hij/ zij het doet op voer , bevalt het dan blijf je bij dat voer, bevalt het niet dan zoek je ander voer. Eigenlijk zoals voor alle paarden geldt.

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:24

Hee Maris,

Bedankt voor je reactie! :)
Ik dacht misschien is er iemand met ervaring met bovengenoemde voersoorten.
Sportvoer hebben we inderdaad niet meer nodig, zeker niet in deze hoeveelheid.

Maar ze heeft wel voer nodig om op gewicht te blijven, vandaar dat ik even aan het zoeken was naar een voersoort dat redelijk compleet is qua voedingsstoffen.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:25

Hier is het in de wintermaanden een combinatie van bietenpulp, Pavo Topsport en Pavo 18Plus naast uiteraard meer dan voldoende ruwvoer voor een merrie van 21 die nog endurancewedstrijden tot 60 km loopt en 4 kiezen mist. Met deze voeding kan ik haar op gewicht houden in combinatie met het werk wat ze doet. Als ze minder zou werken krijgt ze minder voer en in de zomermaanden voldoet een vitaminekorrel met een een beetje muesli voor de smaak, omdat ze genoeg uit het gras haalt.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:27

Ik heb zelf cavalor strucomix senior gegeven ( en dieetmix van Subli ). Maar dat zegt niet zoveel. Welk krachtvoer ze nodig hebben ( als ze het al nodig hebben ) hangt van zoveel dingen af. En dan vooral van de kwaliteit hooi en/of gras en wat daarin eventueel de tekorten zijn.

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:28

Dank Hilli voor het delen van je ervaring! :D

Ze zijn tegenwoordig zo ver met het voer dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet.. :9k

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:40

Ik heb ook Pavo 18Plus gevoerd, maar ik ben overgestapt op Care4Life ivm een lagere suiker+zetmeel hoeveelheid. M'n merrie is vaker hoefbevangen geweest, dus ik ben voorzichtig met suikers. Zeker ook omdat ze 22 is en met pensioen. Dus er hoeft voor arbeid niks in.
Daarnaast krijgt ze nog veel meer, maar qua muesli krijgt ze C4L.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:15

Wat een interessant en leerzaam topic

Zelf hebben wij een 24 jarige pony.
Is nog super fit en vrolijk.
Merk nu wel met een warmere weer dat hij t zwaar heeft af en toe, is dan wat vermoeider en zweet wat meer.
Hij word enkel nog gebruikt als tuttel en wandel pony, wel dagelijks :D
Op dit moment staat hij ca 3 à 4 uur buiten in de ochtend. Zodat hij niet in de hoogte staat.
Krijgt 2 x per dag een half kg basisbrok
2 x per daag hooi
En 1 x of een havens brix lucerne met munt (zonder melasse)
Hij glanst als een spiegel maar zit nog niet in z'n zomer vachtje, verhaard wel als een gek.

Wat kan ik doen om hem (vooral zomers met de warmte) te ondersteunen?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:54

Wat bij mijn paard heel goed in de zomermaanden hielp was het geven van meidoorn ! Meidoorn is ondersteunend voor het hart en de doorbloeding. In Duitsland wordt dit veel vaker gebruikt en is het veel bekender als in Nederland (voor paarden ).
Ik heb eventueel nog een groot deel van een kilo staan van meidoornkruiden.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:25

Bedankt voor de tip, ik ga me eens verdiepen erin.
Is het in NL ook bijvoorbeeld bij de paardendrogist te krijgen?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:11

denbine schreef:
Bedankt voor de tip, ik ga me eens verdiepen erin.
Is het in NL ook bijvoorbeeld bij de paardendrogist te krijgen?


Ik weet het niet ! Je mag die meidoornkruiden van mij wel overnemen als je wilt. Ik kan ook verzenden met kiala ( 3,95), dus dan vallen de verzendkosten mee.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:03

Mloes schreef:
Duss.. Was toevallig een DA op stal. Die vond haar er heel goed uitzien voor haar leeftijd, en vermoed dat het invallen komt door te weinig drinken / waterhuishouding niet helemaal meer op orde! Nieuwe stalbaas zei al dat hij vond dat ze niet veel dronk.
DA gaf aan dat het misschien ook kon liggen aan verschil in zout in hooi / kuil nu.
Nu dus liksteen in de stal, en ga vitaminen / mineralen complex bijgeven met elektrolyten. Zou zorgen dat ze wat meer dorst krijgt. Ben benieuwd!

Wel beter zo.. Ze krijgen gewoon goede kwaliteit kuilhooi, lekker droog, en dus onbeperkt. Wel veel gedoe als zij met hooi / slobber bijgevoerd moet worden terwijl er gewoon voldoende goed ruwvoer wordt gegeven.

edit: Natrium is zout toch? In hooi zit 2 gram per kg, in kuil 1.2 gram. Ligt daar misschien toch ook aan.


Ik kwam dit stukje nu toevallig pas tegen, maar mijn oudje van bijna 28 drink ook zo weinig, zelfs nu met het warme weer. Hij is ook zo ingevallen bij de flanken.
Ik heb 2 jaar terug ongeveer zijn zoutblok eruit gehaald omdat hij zo'n 2 kilo steen in een maand oplikte. Dat leek mij niet goed. Maar zou het nu toch helpen om hem meer te laten drinken. Hij drinkt vaak een hele nacht niet. Ik controleer wel of hij niet uitdroogt. De turgor proef is nog goed.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:10

In het gras zit nu ook veel water natuurlijk. Maar als je denkt dat hij te weinig vocht binnen krijgt, kan je hem dan geen slobber geven ?! Of zijn liksteen gewoon voor 15 minuten of zo ?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:21

Hij graast nu nog maar een uurtje per dag aan de hand. Volgende week of de week daarop gaat hij voor 24/7 op de wei.
Hij krijgt al senioren slobber met 4 liter water. En na het grazen drink hij wel gelijk. Tussen door laat ik hem ook uit de tuinslang drinken in het washok, want dat vind hij ook leuk. Alle beetjes helpen zegmaar. Maar ik ziet vaak aan zijn automatische drinkbak dat hij niet meer heeft gedronken nadat ik weg ben gegaan. Ik maak ook regelmatig zijn drinkbak schoon net voordat ik wegga en doe dan tot een bepaald niveau het water erin. Maar dan is het de volgende dag onaangeraakt.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:44

mijn veearts rade iemand op stal ooit aan om wat appelsap door een emmer water te mengen, als ze vermoede dat het paard te weinig dronk. vaak willen ze dan wel wat drinken met een smaakje.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:48

Dat gaat een beetje lastig bij een automatische drinkbak.
Heb het trouwens vorig jaar ook geprobeert maar dat maakte niks uit.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:57


cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:39

Dank je voor de links.
Ik ga sowieso morgen weer een mineralen zoutblok kopen.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:30

Mijn oudje van 27 staat sinds een paar weken opbouwend met uren op de wei. Hij heeft op dit moment een langzaam herstellende peesblessure meer dan wandelen doe ik niet met hem. Hij krijgt van mij op dit moment op stal en de uren in de paddock onbeperkt hooi. 1 kilo pavo 18+ en wat peen erbij.
Omdat we nog aan het opbouwen zijn met de weidegang heb ik wel zijn voer lager gezet ivm te veel aan voeding krijgen.
Maar sinds gister viel het mij op dat hij toch wel wat gewicht is kwijt geraakt.
Komt waarschijnlijk door het meer lopen op de wei. Ik durf nog niet goed zijn voer weer omhoog te gooien omdat hij savonds echt wel vol zit van het eten.
Wat is wijsheid? Toch zijn voer weer omhoog gooien?
Hij is zeker niet drastisch afgevallen maar weet dat over een paar weken ik hem al weer moet bijvoeren omdat hij anders niet goed op gewicht blijft.