[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8107
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:36

Ik voer gewoon grasbrok van onze vouragehandel. Nooit gedoe mee gehad. Gaat prima.

Masters senior vindt die van mij heel erg lekker maar hij komt er niet echt van aan. Na 2 kg per dag, en dat dat nog niet genoeg was, ben ik er eigenlijk een beetje mee afgehaakt want ik vind het tegenover de rest toch wel een erg duur grapje....

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:01

Pluisje88, sorry dat ik het niet precies weet hoor. Je paard weegt iets van 650 kg en eet nog een kilo of 5 hooi ? Dan is toch "maar"2 kg masters erbij niet genoeg ? Of voerde je naast die 2 kg masters nog meer bij ?
Ik denk voor een paard van 650 kilo en 5 a 6 kg hooi dat je nog een kilo of 6 hooi moet vervangen en dan nog een kilo brok erbij. Dus normaal gesproken zou een paard 12 kg hooi eten en een kilo brok. En dan nu 6 kg hooi + 4 kg ruwvoervervanger + 1 kg brok. Zo ongeveer.

Misschien dat de hippostar senior feed wat goedkoper is als Masters ?

pluisje88

Berichten: 8107
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:10

Mijn paard kreeg destijds 3 kg krachtvoer met daarin 2 scheppen grasmix, een kg of 4 a 5 hooi, lag er een beetje aan wat hij op at, 2 kg masters senior en een volle hangemmer met pulp, maïsmeel (voor de smaak) en zemelen. Dat vind ik toch best veel eerlijk gezegd... ,eer krijg ik op een dag echt niet naar binnen. Overdag staat hij gewoon in de wei namelijk, dus dit krijgt hij dan zodra hij savonds binnen komt en smorgens is het op, of soms ook niet. Lag er maar net aan hoeveel honger hij had

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:14

Ik meld mij hier ook even.
Sinds februari heb ik een 26 jarige merrie staan, toen ze kwam was ze extreem mager, zat onder de wormen en had een vreselijk slecht gebit.
Na een wormenkuur, bezoekje aan de tandarts, behandeling voor luizen en nog veel meer begon ze langzaam een beetje bij te komen nog steeds te dun maar wel gezonder en qua karakter net een 3 jarige. Toen de wintervacht eraf ging bleek dat ze niet de kracht had gehad om een zomervacht aan te maken en er zat dus ook niks onder na een hoop zorgen kwam uiteindelijk haar zomervacht en kon ze lekker op de wei gras eten.

Maar helaas het word weer winter en een paard komt niet in die paar maandjes zomer een verwaarlosing van 7 jaar te boven.

Ze heeft nu onbeperkt hooi en krijgt daarnaast 1 kilo Seniores Priores van Subli en een kwart schep coolmix muesli van havens.
Daarnaast heb ik een emmer Pavo Health Boost besteld en ga ik haar dit vanaf morgen ook bijvoeren.

Van de Subli kan ze op het moment helaas niet meer krijgen ivm paddock + schuilstal en andere paarden, half Februari/begin maart komt ze aan huis samen met mijn andere paard waar ze snachts op stal gaat zodat ze de gewenste 4 kilo Subli per dag kan krijgen.

Heeft er iemand nog tips hoe ik haar de winter door kan helpen? Ik heb al zitten denken aan merriebrok bijvoeren of structomix (senioren mix van havens)

Ze is overigens wel gewoon fit en allert dit is ze altijd al geweest, in de hand is het net een 3 jarige en dat is ook een van de redenen dat we toen der tijd hebben besloten haar mee te nemen en haar er weer boven op te helpen.

pluisje88

Berichten: 8107
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:02

Heb je al pavo 18+ geprobeerd? Ken er meerdere die er heel erg goed en snel van bij getrokken zijn. En vooral ervoor zorgen dat he paard geen energie hoeft te verspillen om zichzelf warm te houden. Dus als het kan mega dikke dekens op. Scheelt bij mijn paard heel veel.

Hoe groot is het paard? Bij een paard/grote pony zou ik beginnen met anderhalf a 2 kg pavo 18+ En daarna kijken wat nodig is en de hoeveelheid aanpassen

Met welk idee voer je de coolmix? Cool mix is zo ver ik weet niet echt geschikt voor het aankomen ed

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:50

pluisje88 schreef:
Heb je al pavo 18+ geprobeerd? Ken er meerdere die er heel erg goed en snel van bij getrokken zijn. En vooral ervoor zorgen dat he paard geen energie hoeft te verspillen om zichzelf warm te houden. Dus als het kan mega dikke dekens op. Scheelt bij mijn paard heel veel.

Hoe groot is het paard? Bij een paard/grote pony zou ik beginnen met anderhalf a 2 kg pavo 18+ En daarna kijken wat nodig is en de hoeveelheid aanpassen

Met welk idee voer je de coolmix? Cool mix is zo ver ik weet niet echt geschikt voor het aankomen ed


Ze heeft een flinke winterdeken op anders heeft ze het gewoon koud
Pavo 18+ heb ik nog niet geprobeert wel senioren voer van ik dacht cavalor maar dat had naar mijn idee geen effect.
Pavo 18+ ga ik eens naar kijken.

De coolmix is puur voor aanvulling van vitamines endergelijke en omdat ik het al heb daar mijn andere paard het ook krijgt. (andere paard is jong en hoeft niet aan te komen maar heeft gewoon niet genoeg aan alleen ruwvoer qua voedingstoffen)

Op aanraden van een kennis ben ik sinds gisteren begonnen met een kwart pavo podo lac per dag.
Op het moment krijgt ze dus:
* 1 kilo subli seniores priores
* kwart schep Pavo Podo Lac
* 125gram Pavo Health Boost
* 1 handje coolmix (dit heb ik verlaagd inverband met de pavo brok)
* onbeperkt hooi

Het gaat trouwens om een quarter merrie van ongeveer 1,45 hoog
Ze is best gevoelig op de darmen dus daarom bouw ik het langzaam op.
Ik zal eens kijken naar de pavo 18+ om daar ook een kwart van te voeren en dan langzaam op te voeren tot de juiste hoeveelheid

pluisje88

Berichten: 8107
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:12

Voor aanvulling van vitaminen mineralen kun je beter een vitaminekorrel nemen. Aan een kwart brok oid hebben ze niet echt iets. Als je een kwartje seniorenvoer hebt geprobeerd en dat niet werkt, komt dat omdat het gewoon te weinig is om aan te zetten.
Begin eens met het advies wat op de zak staat. Als je dat voert en ze wordt te dik, dan kun je minderen. Mijn ervaring is dat oude paarden gewoon veel nodig hebben.

Podo lac werkt ook goed, maar een kwartje doet echt niks. Dan moet je toch echt minimaal richting een kilo per dag. Die van mij kreeg een kg podo grow naast zijn normale brok (2x 1 kg) en dat zette toen wel degelijk aan...

Je kunt beter van 1 product een fatsoenlijke hoeveelheid voeren dan met kwartjes van verschillende producten te lopen knoeien.

Zoals ik al zei, ik denk niet dat je het in het product moet zoeken, maar in de hoeveelheid ervan.
Ik vind zelf de pavo health boost en dergelijke producten behoorlijke flauwe kul en geldklopperij. Maar dat is mijn mening. Van het geld dat je hebt uitgegeven aan dat minizakje had je menig zak 18+ of andere seniorenmuesli kunnen aanschaffen

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:33

Interessant topic, ik heb niet alles gelezen, maar wel een groot deel.
Graag zou ik jullie mening willen over het voer van m'n merrie, ik heb altijd een kleine twijfel in m'n achterhoofd of ik het wel goed doe...en of er iets beter kan.

In de ochtend krijgt ze alleen hooi, dan voert de stalbaas en dit is het handigst. Ik zet een emmer hooi klaar die hij in haar stal zet.
Begin van de avond krijgt ze 1 schep Pavo C4L, een handje Daily Plus en een maatbekertje Vital Complete. Ook nog 100 gr Speedibeet, dat wil ik gaan ophogen...na het weken gaat hier haar artrose supplement doorheen. Over deze hele hoop gaat nog 30 ml lijnzaadolie met vit E, hier ben ik net mee begonnen en wordt nog opgehoogd. Ook krijgt ze nog een hoop hooi, per dag krijgt ze 1/3 baal, verdeeld over die 2 voermomenten.
Van de zomer staat ze op het weiland, nu van de winter staat ze elke dag in een groepje een paar uur in onze binnenbak.

Ik heb zitten kijken naar de Vitalbix DC, maar dat eet ze niet.
Merrie is een Gelder van bijna 22 en sinds 2 jaar met pensioen. In 2014 veel gedoe gehad met haar benen, 2x een hoefzweer en 2x (bijna) bevangen. Toen gelijk gestopt met biks en overgestapt op muesli. Daardoor is ze goed afgevallen, de DA vindt haar zelfs in prima conditie. Ribben zijn net wel/net niet zichtbaar en ze is lekker alert.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:49

Ik zou er in jouw geval niks aan veranderen, Nadia. Je komt nog wat hoger in je olie en bietenpulp te zitten, dus daar blijft ze wel mee op gewicht lijkt me :)

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:21

Alleen 1/3 baal hooi per dag voor een groot paard klinkt als erg weinig. Of zijn het grote balen ?
Een paard hoort toch eigenlijk minimaal wel 10 kg hooi te krijgen per dag.

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:52

pluisje88 schreef:
Voor aanvulling van vitaminen mineralen kun je beter een vitaminekorrel nemen. Aan een kwart brok oid hebben ze niet echt iets. Als je een kwartje seniorenvoer hebt geprobeerd en dat niet werkt, komt dat omdat het gewoon te weinig is om aan te zetten.
Begin eens met het advies wat op de zak staat. Als je dat voert en ze wordt te dik, dan kun je minderen. Mijn ervaring is dat oude paarden gewoon veel nodig hebben.

Podo lac werkt ook goed, maar een kwartje doet echt niks. Dan moet je toch echt minimaal richting een kilo per dag. Die van mij kreeg een kg podo grow naast zijn normale brok (2x 1 kg) en dat zette toen wel degelijk aan...

Je kunt beter van 1 product een fatsoenlijke hoeveelheid voeren dan met kwartjes van verschillende producten te lopen knoeien.

Zoals ik al zei, ik denk niet dat je het in het product moet zoeken, maar in de hoeveelheid ervan.
Ik vind zelf de pavo health boost en dergelijke producten behoorlijke flauwe kul en geldklopperij. Maar dat is mijn mening. Van het geld dat je hebt uitgegeven aan dat minizakje had je menig zak 18+ of andere seniorenmuesli kunnen aanschaffen


De senioren mix heb ik niet alleen een kwartje van gevoerd daar heeft ze uiteindelijk 2 kilo van gehad. (van maart tot oktober stond ze op 2 kilo seniorenmix en in de maand febuari hebben we dat opgebouwd)
Maar ik moet het rustig opbouwen want als ik haar ineens een kilo ga geven dan krijgt ze water dunne diarree.
Ik begin met voer met een kwart na een week wordt dat een half en zo verder.
Ik kan haar wel een ineens 2 kilo gaan geven maar als er niks word opgenomen omdat alles er weer als bruin water uitkomt aan de andere kant heeft dat natuurlijk ook geen nut.
Ze is namelijk extreem gevoelig wat dat betreft, 1 baaltje hooi van een andere leverancier en alle muren van de schuilstal zitten onder

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:02

Maris schreef:
Alleen 1/3 baal hooi per dag voor een groot paard klinkt als erg weinig. Of zijn het grote balen ?
Een paard hoort toch eigenlijk minimaal wel 10 kg hooi te krijgen per dag.

De balen verschillen in grootte, volgens mij krijgt ze elke dag 5-6 kg hooi. Ik kan niet meer kwijt op stal en dus ook niet meer voeren. Van de zomer staan ze allemaal de hele dag op t gras, dus het is alleen in de winter dat ze alleen hooi krijgt. Afgelopen jaar stonden ze de 1e week van november nog op t gras en hoewel dat niet veel meer was...het was meer dan niks.

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:14

Hier staat alles nog overdag op de wei, wel met extra hooi omdat er weinig gras staat (ook al goeide het nog lang door dit jaar) gras en hooi is gewoon heel belangrijk en zouden ze altijd moeten kunnen eten. Tenzij ze het niet meer weg krijgen maar dan moet je daar actie op ondernemen. Hier gaat oma erg goed! Nog altijd alleen een regendeken op en nog niets afgevallen! De shet is een ander verhaal... Alweer in de rui! Zucht!

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:23

Nadia schreef:
Maris schreef:
Alleen 1/3 baal hooi per dag voor een groot paard klinkt als erg weinig. Of zijn het grote balen ?
Een paard hoort toch eigenlijk minimaal wel 10 kg hooi te krijgen per dag.

De balen verschillen in grootte, volgens mij krijgt ze elke dag 5-6 kg hooi. Ik kan niet meer kwijt op stal en dus ook niet meer voeren. Van de zomer staan ze allemaal de hele dag op t gras, dus het is alleen in de winter dat ze alleen hooi krijgt. Afgelopen jaar stonden ze de 1e week van november nog op t gras en hoewel dat niet veel meer was...het was meer dan niks.


Hoe groot en zwaar is je paard dan ? Want 5 a 6 kilo hooi voor een paard van 600 kilo of meer is echt te weinig ! Dat is wel genoeg voor een pony van 400 kilo.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:59

Geen idee hoe groot ze is, rond de 1,63m. Qua gewicht ergens tussen 550-600 kg denk ik.
Het is helaas geen optie om meer hooi te geven, ik kan niet meer kwijt op stal. De andere optie is kuil, wat de andere paarden ook krijgen. Maar dat doe ik liever niet, daar is ze een keer ziek van geweest (allergische reactie). Eigen hooi is de enige optie en dit is het hoogst haalbare. Ze krijgt al meer, maar dit is helaas de max.
Ik zal even kijken of ik een foto heb, dan krijg je een idee.

*edit* deze foto is van september, ze had net liggen rollen :=

Afbeelding

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:16

Hoe bedoel je dat je niet meer kwijt kan op stal ? Ze krijgt nu echt te weinig ruwvoer volgens mij !
Kan je zelf als je komt geen extra hooi geven ? Of zelf hooi bijkopen ? Of zelf lucerne/grasmix extra bijvoeren ? Je moet echt minimaal 9 kilo ruwvoer per dag geven, en dat is nog best weinig.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:20

Ik koop m'n hooi nu al zelf, omdat ze ziek is geweest van het kuil. Ze krijgt als enige hooi, de rest het standaard kuil. En ik kan niet meer kwijt op stal qua voorraad, daar heb ik maar een klein plekje.
Er is vast wel een goed alternatief voor hooi, daarom ook mijn voerschema ;) Jullie hebben vast wel suggesties waar ik naar kan kijken.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:26

Het vervelende is dat hooi gewoon het allerbeste is. Er zijn idd tig ruwvoervervangers, maar niets is beter als gewoon hooi.
Alleen als een paard niet meer goed hooi kan kauwen, dan zijn ruwvoervervangers een goed idee. Kijk voor ruwvoervervangers hier : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Grasbrok en gehakselde grassen vervangen per kilo 1 kg hooi. Pulp, sp, masters etc vervangen per kilo droog gewicht ongeveer 1,5 kg hooi.

pluisje88

Berichten: 8107
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:10

Glossy227 schreef:
pluisje88 schreef:
Voor aanvulling van vitaminen mineralen kun je beter een vitaminekorrel nemen. Aan een kwart brok oid hebben ze niet echt iets. Als je een kwartje seniorenvoer hebt geprobeerd en dat niet werkt, komt dat omdat het gewoon te weinig is om aan te zetten.
Begin eens met het advies wat op de zak staat. Als je dat voert en ze wordt te dik, dan kun je minderen. Mijn ervaring is dat oude paarden gewoon veel nodig hebben.

Podo lac werkt ook goed, maar een kwartje doet echt niks. Dan moet je toch echt minimaal richting een kilo per dag. Die van mij kreeg een kg podo grow naast zijn normale brok (2x 1 kg) en dat zette toen wel degelijk aan...

Je kunt beter van 1 product een fatsoenlijke hoeveelheid voeren dan met kwartjes van verschillende producten te lopen knoeien.

Zoals ik al zei, ik denk niet dat je het in het product moet zoeken, maar in de hoeveelheid ervan.
Ik vind zelf de pavo health boost en dergelijke producten behoorlijke flauwe kul en geldklopperij. Maar dat is mijn mening. Van het geld dat je hebt uitgegeven aan dat minizakje had je menig zak 18+ of andere seniorenmuesli kunnen aanschaffen


De senioren mix heb ik niet alleen een kwartje van gevoerd daar heeft ze uiteindelijk 2 kilo van gehad. (van maart tot oktober stond ze op 2 kilo seniorenmix en in de maand febuari hebben we dat opgebouwd)
Maar ik moet het rustig opbouwen want als ik haar ineens een kilo ga geven dan krijgt ze water dunne diarree.
Ik begin met voer met een kwart na een week wordt dat een half en zo verder.
Ik kan haar wel een ineens 2 kilo gaan geven maar als er niks word opgenomen omdat alles er weer als bruin water uitkomt aan de andere kant heeft dat natuurlijk ook geen nut.
Ze is namelijk extreem gevoelig wat dat betreft, 1 baaltje hooi van een andere leverancier en alle muren van de schuilstal zitten onder


Ik snap je verhaal niet meer zo goed. Waarom vraag je een advies als blijkbaar de informatie die je geeft niet volledig is? Langzaam opbouwen snap ik maar je informatie klopt dus blijkbaar niet. Ik snap hem niet meer wat er nu precies wel of niet is, dus denk dat je het met het voorgaande moed doen..


@nadia. Ik vind hem wel een beetje aan de schrale kant. Niet schokkend hoor, maar wat extra mag wel. Hij zit wel erg op het randje. Denk idd dat meer ruwvoer belangrijk is. Subli sp is ook een optie om daarmee aan te vullen, maar dat is wel geknoei en moet lang weken. Hooi zou gewoon wel veel makkelijker zijn. Mijn paard eet ook 1/3 baal per dag maar ik probeer allerlei ruvoervervangers om meer naar binnen te krijgen want daar kunnen ze het gewoon niet doen..

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:32

Pluisje, wat schraal klopt, maar liever zo dan voller. Met minder gewicht heeft ze ook minder last van haar artrose, dat zit in haar voorbenen. En aangezien het meeste gewicht juist daar op rust...liever iets schraler. Dat is mijn eigen opvatting en de DA gaat daar helemaal in mee. De DA is begin oktober nog geweest en heeft haar dus in deze vorm gezien...ze vond haar juist netjes slank van het land gekomen. Afgelopen april is haar gebit helemaal nagekeken en bijgewerkt, in april is ze weer aan de beurt...dus ook dat hou ik bij. De DA is er dus in april weer om het gebit te doen en dan overleggen we weer over het voer. Misschien dat ik dan ook bloed af laat nemen om te controleren op tekorten, maar dat moet ik nog even overleggen.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:46

Op de foto ziet ze er best goed uit. Wat schraal op de bovenlijn maar dat ze ook vanwege weggevallen bespiering komen. Maar die foto was nog toen ze op het gras stond, toch? Is ze nu nog steeds in deze conditie :)

Nadia schreef:
In de ochtend krijgt ze alleen hooi, dan voert de stalbaas en dit is het handigst. Ik zet een emmer hooi klaar die hij in haar stal zet.
Begin van de avond krijgt ze 1 schep Pavo C4L, een handje Daily Plus en een maatbekertje Vital Complete. Ook nog 100 gr Speedibeet, dat wil ik gaan ophogen...na het weken gaat hier haar artrose supplement doorheen. Over deze hele hoop gaat nog 30 ml lijnzaadolie met vit E, hier ben ik net mee begonnen en wordt nog opgehoogd. Ook krijgt ze nog een hoop hooi, per dag krijgt ze 1/3 baal, verdeeld over die 2 voermomenten.
Van de zomer staat ze op het weiland, nu van de winter staat ze elke dag in een groepje een paar uur in onze binnenbak.


Hoeveel hooi zit er in de emmer in de ochtend?

Die 5-6 kg hooi zijn zoals vermeld te weinig. Een paard van rond de 600 kg heeft ongeveer 10-12 kg hooi nodig. Ruwvoervervangers kunnen dit aanvullen maar die moet je ook ergens opslaan.

Mischien zijn de baaltjes compact gras van Hartog een idee? die zijn echt goed geperst en stapelbaar. Ook een idee om de stalhouder naast de emmer hooi een brix van Havens te laten voer in de ochtend. Is toch ook weer een extraatje. http://www.paardenvoeders.nl/havens-brix/

Verder inderdaad de bietenpulp ophogen eventueel mixen met wiesencob/grasbrok/ luzerne.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:05

Klopt, op deze foto stond ze nog op t land en afgezien van de dikkere vacht is haar conditie hetzelfde. Wat schraal en weinig bespierd, maar merrie is bijna 22 en al 2 jaar met pensioen.

De Speedibeet wordt nu opgehoogd, net als de lijnzaadolie. Helaas is het ochtendvoer niet heel makkelijk, maar daar ga ik liever niet op in. Ik zou iets in die emmer met hooi kunnen doen, maar vaak gooit ze die emmer om en ligt alles op de grond. Dat moet dan wel droog zijn, ik zet de avond ervoor de emmer hooi al klaar namelijk. Vorig jaar heb ik tijdens de winter peen bijgevoerd, dat gooide ik gewoon in die emmer. Makkelijk te pakken tussen het stro, dat wordt met brokjes al lastiger.

In de emmer voor de ochtend zit 1/4 van het hooi, de rest is voor de nacht. Dat komt omdat de tijd tussen het voeren in de ochtend en nu bak/van de zomer het land veel korter is dan de nacht. Vaak gaan ze 1 a 2 uur na het voeren naar buiten/in de bak, terwijl ze rond 18 uur haar avondeten krijgt waar ze de hele nacht mee moet doen. Vandaar dat de portie hooi voor de ochtend veel kleiner is dan voor de nacht, de tijd die ze heeft om het op te eten is voor mij leading.

Thnx voor de link fransje, ik zal het eens bestuderen. Ik zou ook eens kunnen kijken of ze de Daily Plus ook zo eet, dat kan eventueel op de bodem van de emmer bij het hooi. Alleen is het lastig tussen het stro vandaan te plukken als de emmer om ligt.

Laten we het er voor nu op houden dat het voeren een uitdaging is en ik op deze manier probeer zo logisch mogelijk te voeren. Meer wil en kan ik er in het openbaar niet over kwijt.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:01

Lijkt mij lastig om zo te moeten schipperen met het ruwvoer. Verhuizen is zeker geen optie?

Op zich is tussen het stro uitzoeken wel een mooie bezigheidstherapie. Die kwart emmer hooi, zo een 1,5 kilo is snel op en dan heeft ze nog tijd genoeg voor ze naar de bak gaat,

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:56

Verhuizen is inderdaad geen optie, ik vind hier in de buurt geen stal zoals deze. En het is mijn keus om merrie niet het standaard voer te geven, ze kan ook het voer krijgen wat de rest krijgt...maar dat 'past' niet bij haar.

Bezigheidstherapie is niet verkeerd, ik zal eens knutselen met iets bij haar ochtend hooi.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:51

Ik heb ook even een vraagje m.b.t. mijn haflinger. Ze is bijna 26, nog erg fit. We rijden nog 2 a 3 keer per week, en dat gaat soms nog behoorlijk hard :7
Ze werd vroeger altijd heel snel dik, en ze heeft wat artrose dus advies DA was altijd: Houd haar zo slank mogelijk. Hoe dikker, hoe slechter voor haar benen. Sinds ze wat ouder wordt is ze mooi op gewicht te houden.

Maar. Ik ben sinds een week verhuisd. Vorige stal kreeg ze 2 a 3 plakken hooi per dag en stond ze dag en nacht op een weiland met gras. Daarnaast nog 4 a 5 keer in de week halve schep Pavo 18 plus, en zo'n 2 a 3 keer in de week een schep Seniores Priores. Weinig hooi dus, maar ze was er perfect mee op gewicht. Flanken goed, mooi glanzende vacht.
Nu op de nieuwe stal krijgen ze kuilhooi, op zich ziet het er mooi droog uit, ruikt goed. Ze krijgt hier onbeperkt dit hooi. Ze staat hier 's nachts op stal, dan met haar eigen slowfeeder vol hooi. Is elke ochtend nog niet helemaal op. Op het weiland staan twee grote slowfeeders, waar ook onbeperkt kuilhooi in zit. Ze durft nog niet altijd even goed te eten met de rest, maar dat komt hopelijk nog.


Nu is het bijzondere; buik is goed, ze glanst ook lekker, maar flanken zijn toch wat aan het invallen. Kan dit dan toch komen doordat er te weinig voedingsstoffen in het kuilhooi zitten? Qua hoeveelheid krijgt ze dus echt veel meer dan dat ze op d'r oude stal hooi kreeg.
Eerste twee dagen maakte ze ook wat proppen van het kuil, dus was al in paniek.. Heb in november een kies laten trekken op de kliniek, dus hoop niet dat het nu alweer nodig is. Na twee dagen stopte ze met proppen maken, gaat nu dus gewoon goed. Lijkt dus op dat ze even moest wennen aan nieuw eten?
Of zou het gewoon stress zijn van de verhuizing? Andere drie paarden zijn heel lief voor haar, nieuwsgierig. Zij is de enige die boos loopt te doen :') Draait nog wel bij verwacht ik. Heb vandaag nog weer gereden en ze is fanatiek als altijd.
Om nu goed te blijven krijgt ze twee keer daags 2 scheppen Seniores Priores. Op zich prima maar ik hoopte dat ze gewoon genoeg heeft aan het onbeperkte hooi (zoals ook de andere paarden..).

Herkent iemand dit? Overgang hooi / kuil?