[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:10

merriebrok bevat ook meer eiwitten net als podo grow.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:47

Weet iemand een website waar je Online senior,priors kan bestellen en laten leveren in België? Momenteel vind ik alleen,Nederlandse site die alleen leveren in nederland

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:08

llora schreef:
Weet iemand een website waar je Online senior,priors kan bestellen en laten leveren in België? Momenteel vind ik alleen,Nederlandse site die alleen leveren in nederland


Geen idee, kan je ook niet aan masters seniorenbrok of senior mash feed van hippostar komen in België ? Die 2 zijn vergelijkbaar met seniores priores.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:53

Hallo, ik meld hier mij ook. Ik heb een paardje van 27 jaar en rijd haar nog 3 keer in de week ( buitenritjes). Ze ziet er goed uit alleen ik vind dat ze wel wat vetjes mag hebben. Je ziet haar ribben niet verder. Veder is alles goed met haar. Ze loopt nu overdag ( 08:30-18:00) buiten, 's ochtends ( 06:00) krijgt ze verder een halve schep muesli met een berg hooi. Als ze om 18:00 naar binnen gaan krijgen ze ook een grote arm hooi met een halve schep muesli en voor de nacht krijg ze ook nog een arm hooi. Verder geef ik haar nu ongeveer een maand golden shine op advies van de hoefsmid. Ik voer haar zelf niet, ik heb haar op pension staan. Wat zou ik kunnen bijvoeren om wat vetjes te kunnen creëren?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:33

Waarom zou je haar wat dikker willen terwijl ze er goed uitziet, je geen ribben ziet en verder alles goed gaat? Waarom denk je dat ze toch iets extra's nodig heeft?

Wat voor muesli krijgt ze nu?
Hoe lang voer je nu de Golden Shine?

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:12

Evelijn schreef:
Waarom zou je haar wat dikker willen terwijl ze er goed uitziet, je geen ribben ziet en verder alles goed gaat? Waarom denk je dat ze toch iets extra's nodig heeft?

Wat voor muesli krijgt ze nu?
Hoe lang voer je nu de Golden Shine?


Zelf vind ik dat prettiger bij oudjes. Dan zie ik liever een paar kg te veel dan "precies" op gewicht. Als je over de ribben heen gaat voel je de ribben wel zitten.
Ze krijgt Hartog balance. Ik voer nu ongeveer een maandje Golden Shine.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:20

Hartog Balance is wel een zeer basismuesli... je zou ervoor kunnen kiezen een seniorenmuesli te voeren die zitten vaak wat hoger in eiwitten en dat hebben oudjes nodig. Of er bakje luzerne door de muesli gooien. Gewoon beetje meer muesli voeren als die voor de rest bevalt kan natuurlijk ook.
Zou trouwens ook niet teveel veranderen als het nu goed is en je pas net met die Golden Shine bent begonnen.
Ik snap je wel maar als ze nu nog niet veranderd is de laatste tijd en je net pas iets extra's hebt gegeven en ze nu gewoon goed in haar vel zit... tja.. wat maakt het dat je dan nu toch wil dat ze iets meer krijgt.

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:26

Ik, als complete voer leek wil jullie wat vragen :D
Mijn verzorgmerrie(mag haar zien als eigen) een fjord van 21 staat 24/7 buiten, op vol gras, met in de winter hooi er bij.
Ze staat in een kudde en is daar de oudste. Ik train haar sinds een jaartje nu "intensief" en wij maken nu steeds langere buitenritten. Ik merk dat ze wel wat ondersteuning in het voer kan gebruiken.
Ik kan niet iedere dag naar haar toe, dus ik dacht, misschien kan ik de dag voordat ik ga rijden haar een handje brokjes geven? Maar welke dan? En is dit een goed plan of werkt zoiets alleen als je iedere dag voert?
Zelf dacht ik aan gewoon simpele basis brok. Of is senioren brok beter?
Ze is goed op gewicht maar er mogen nog wel wat spiertjes bij.
Verder krijgt ze iedere dag 2 plakjes brood en van de buurtkindertjes natuurlijk wortels/appels etc.
Hebben jullie tips voor mij?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:19

Ik zou niet voor het rijden voeren... maar juist na het rijden als je iets wil geven. Als je voor het rijden biks oid voert zou je weer bijna twee uur moeten wachten voordat je daar maar een beetje profijt van hebt. (Met volle maag is ook minder lekker hardlopen :Y) )
Er zijn meer mensen die na de training iets extra's geven. Zou dan wel zorgen dat ze eerst wat hooi kan eten zodat speekselproductie op gang komt of dat je er iets van luzerne door doet of voor een muesli kiest waar ze al meer op moeten kauwen.

Wat je aan voer wil geven... je kan natuurlijk beginnen met gewoon basisbrok maar je wil maar beetje geven dus zou eigenlijk zorgen dat je iets geconcentreerder voer zoekt waardoor je de hoeveelheid maar klein hoeft te houden. Op http://www.voervergelijk.nl kan je daar wel beetje naar kijken.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:14

Na nog een,goede maand het voerbeleid hebben,we eindelijk goed resultaat plus nieuwe hooi leverancier die beter hooi levert zijn we eindelijk bijna waar ik ze wil hebben van gewicht.

[/[img]
Afbeelding
img]

[/[img]
Afbeelding
img]

En we mogen nog een,tijdje op de winterwei staan tot het veel te nat wordt.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:33

Heb je seniores priores kunnen vinden ergens in België ?

Pien2010, zomaar een handje brok zal echt geen verschil gaan uitmaken. Waarom merk je dat ze meer nodig heeft ? valt ze terug in gewicht, te weinig energie, minder bespiering , tekort aan vit en min ?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:51

Maris schreef:
Heb je seniores priores kunnen vinden ergens in België ?

Pien2010, zomaar een handje brok zal echt geen verschil gaan uitmaken. Waarom merk je dat ze meer nodig heeft ? valt ze terug in gewicht, te weinig energie, minder bespiering , tekort aan vit en min ?

In België kan,ik hem momenteel niet bestellen tenzij ik per groot pallet bestel. Dat is wat veel denk,ik. Dit weekend gaan we een,weekendje naar Nederland en,ga enkele zakken meebrengen.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:54

De links die ik je door had gegeven van hippostar en masters hadden dus niet zoveel nut ? Ook niet in België te koop ?

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:12

Anders misschien de equifyt zupa proberen, dit lijkt qua omschrijving toch op de sp van subli

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:48

petitparis schreef:
Anders misschien de equifyt zupa proberen, dit lijkt qua omschrijving toch op de sp van subli


zupa is meer grasbrok en pulp toch ?

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:35

en lijnzaad, maar is in België denk ik datgene wat het dichtst in de buurt komt

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:47

De hippostar heb ik dit weekend besteld bij agradi. Ineens nog besteld met nog ander paardengerief. Master was redelijk moeilijk leverbaar en de verzend kosten liepen serieus op dan. Zupa krijgt ZE. Bestaat uit dertig procent kruiden en 55 procent pulp en 15 procent lijnzaadolie. Super product. Verkopen ZE hier in de buurt.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:49

Maar subli is bezig met een Online webshop voor in de toekomst. Dus waarschijnlijk ooit hier ook leverbaar *\o/*

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:22

Ik heb me al eerder gemeld :) maar heb nu toch een vraagje. Ik heb een 29-jarige kwpn-er die sinds een jaar of 3 24/7 buiten woont. Ik vind haar al een poosje flink opgezet en er komt ook een hoop gas uit. Mest is geen diarree maar voor mooi wel wat te slap. Ik geef 1x daags een volle schep 18+ van pavo gemengd met bio-Ron muesli. Krijgt onbeperkt voordroog en nog een beetje gras. Geef nu 3/4 schep voer en heb een emmertje bokashi van bio-Ron gekocht. Heeft iemand nog tips of ervaringen? Ik hoor het graag

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:52

Ik wil even inbreken met een vraag. Mijn jonge paard staat nu op de kliniek en krijgt daar High Fibre Nuts van D&H voor zijn darmen omdat er veel vezels inzitten en hij dat nodig heeft.
Ik zag dit voer ook in dit topic voorbij komen.
Zijn er mensen die dit voeren? En weet iemand waar het in de omgeving Tilburg te krijgen is?
En zijn er eventueel alternatieven voor die wel makkelijker verkrijgbaar zijn?

Alvast bedankt!

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:38

Is te verkrijgen bij rene wielens in Haaksbergen, hij verzendt ook tegen niet al te hoge kosten. Alternatief is wellicht dieetmix van Subli of fiber force van cavalor

Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:17

Ik kan wel een nieuw topic aanmaken maar deze bestaat dus ik stel mijn vraag hier.

Ik heb een welsh arabier van 29 jaar, ze hoeft niets meer sinds een jaar of 2 a 3.
Nu heb ik nooit geen moeite gehad om haar op gewicht te houden doormiddel van hooi en subli senior priores maar ik merkte dat ze proppen maakte. Ze had al niet veel voortanden meer en nu kon de tandarts er niks mee want ze zitten allemaal los.
Wie heeft er ervaring met paarden die geen hooi meer kunnen eten of heel slecht, in haar mest kun je ook zien dat het niet goed verteert.
Wie voert er hartog grasbrok ?
En dan heb je nog een grasmix of luzerne.. := teveel info gevoel :=

Wie heeft ervaring hiermee, het mogen ook andere merken zijn...het gaat dus echt om vervanging van en ik ben benieuwd of mensen hiernaast nog wel hooi aanbieden.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:24


Lonan
Berichten: 1960
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: plaggehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:19

Zie het in de link niet overigens maar zijn die 100% aan kilos gaan geven? ( niet het verhaal waar iemand verteld helemaal over te zijn gegaan).
Dus een paard van 300 kilo 3 kilo subli per dag? Moet een paard dan helemaal niet iets van ruwvoer er naast..in vorm van grasmix of luzerne bv of een ander produkt voor de darmen?

pluisje88

Berichten: 8107
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:33

Het schijnt dat subli alles kan vervangen. Mijn paard vindt het niet lekker dus daar zou ik never nooit 6 a 7 kg naar binnen krijgen. Instructice van mij is binnen twee en halve dag door een zak heen. Paard eet het graag en ziet er super uit.