In het kort:
Oudje van 24 staat nu overdag buiten op paddock, s'nachts binnen en verhuisd naar weide 24/7.
Uitgebreid:

Momenteel staat mijn ruin van 24 op een stalling waar hij overdag naar buiten gaat en s'nachts naar binnen.
In de week gaan ze soms om 6u al naar buiten tot s'avonds 19, 20u.
Ze gaan naar buiten in paddocks met een grote bak hooi/voordroog waar ze gedurende de dag mee bezig zijn.
Op de stal zelf zijn er echter weinig weides met gras dus in de zomer staat hij eigenlijk ook altijd op de paddock.
Twee zomers geleden hebben we wel geprobeerd om hem naar een zomerweide te brengen. Het leek luxe met gras tot aan zijn knieën, stal die altijd open staat, ... De bedoeling was dat er nog een vriendje mee ging maar door omstandigheden is hij alleen gegaan. Na 2 weken heb ik gevraagd om hem terug te verhuizen naar de stal met paddock...
Paard was overstuur, headshaking was enorm aanwezig (terwijl het al jaren ok is), paard kwam de stal amper uit om te grazen of te drinken

Het is normaal het type paard dat dik wordt van lucht maar dit jaar blijft hij maar mager. Zou dit kunnen omdat hij de eiwitten van het gras mist in zijn voeding? Hij heeft een hangbuik maar is wel ingevallen thv flanken, bespiering op kont en rug is weg,
Op mijn andere stal (waar mijn jonge paard staat) is er een plaats vrij om te "overzomeren".
Hij staat dan vlakbij dus ik kan dagelijks langsgaan en controleren. De bedoeling is dat hij daar fulltime op de weide + schuilstal gaat samen met andere oudjes.
Zijn er dingen waar ik op moet letten?
Paard heeft natuurlijk al lang niet meer gegraasd (behalve aan de hand) en zou nu weer fulltime op gras komen. Op de weide staan er nu ook al paarden 24/7 (dit zowel winter als zomer) en met het voorbije weer kan je wel voorstellen dat het niet veel gras meer is. Verder krijgen ze voordroog bijgevoerd op de weide.
Ook wil ik extra voeding inslaan om er weer spekjes op te krijgen.
Wat zouden jullie me kunnen aanraden? Momenteel krijg hij een basis brok met wat bietenpulp en een probiotica. Ik heb in het verleden Hartog senior, Pavo fibrebeet gevoerd maar dat lijkt geen verschil te maken. Ook al verschillende supplementen geprobeerd zoals Curafyt glow and grow, guts and glory, Vitastyle, ...
Ik dacht door het gebrek aan gras beter vit e + selenium bij te voeren in het begin?
Zijn tanden zijn recent nog gedaan, elk jaar weinig bijzonders. Zijn bloed heb ik vorig jaar laten controleren maar daar kwam ook niets speciaals uit, enkel de leverwaarden iets verstoord waarvoor hij een supplement heeft gekregen.
Kortom, tips en tricks zijn zeer welkom!