Ik heb nu twee jaar mijn oudere trekpaard merrie.
Ze is 20 jaar, in goede conditie, maar heeft artrose en met kou word ze stijf in de achterhand vanuit de rug.
Ze staat snachts op stal, overdag in de weide mits grond/weer het toelaat, anders op een zeer groot verhard stuk, schuilen is niet altijd standaard mogelijk.
Heeft in principe altijd toegang tot ruwvoer, maar ze staat ook wat lager in rang, van zich afbijten voor een extra hapje doet ze niet. Vorig jaar stond ze zeer vaak aan de baal, maar er staan dit jaar 2 nieuwe jonkies bij, dus is weer eventjes aftasten.
Swinters krijgt ze van mij sowieso standaard bietenpulp extra.
Toen ik haar het eerste jaar had stond ze op een 24/7 buiten plek. Ze maakt een beer van een vacht aan en zweette toen al met 15 minuten rijden (lees:stappen/wandelen).
Vorig jaar in de winter verhuist, stond ze telkens zijknat van het zweet op stal. Toen heb ik een baantje geschoren zodat ze lucht kreeg. Ik begon met een beetje, een maandje later heb ik dat baantje uitgebreid en der buik een klein beetje meegepakt.

Maar ook met deze patronen stond ze na 15 minuten rijden (lees:stappen/wandelen) nat van het zweet en als er een dagje tussen zat dat het warmer was dan gemiddeld, stond ze ook weer nat op stal.
En dit jaar… hoe gaan we het aanpakken?
Orrie begint nu met ritjes van 3 km al flink te zweten, wintervacht is verre van maximaal, het is natuurlijk ook warm voor het tijd van het jaar.
Als ik haar van buiten pak om in de schuur/stal te gaan poetsen en opzadelen voel ik haar billen al klam worden. Dit is dan overdag, dus snachts zal het kouder zijn en wellicht minder zijn.
De stal eigenaresse laat mij weten zodra ze echt nat op stal staat, dan pak ik de scheermachine weer.
Maar voor welk patroon ga ik dan? Zelfde als vorig jaar, maar dan gehele buik + meer van de hals?
Even het welbekende plaatje, ik zat aan 9 of 6 te denken. (Zonder hoofd meegenomen dan, dus echt enkel lichaam).

En dan de hamvraag. Hoeveel grams deken heeft ze dan nodig bij echte koude dagen? Ze gedijd goed met de kou. Maar ik wil wel wat achter de hand hebben mocht ze het toch koud hebben op de koudere dagen.
Het is denk ik ook een kwestie van ervaren en proberen, maar dekens zijn niet goedkoop en ik zit liever in een goede hoek te zoeken dan in de verkeerde.
Ze heeft een regendeken 0 grams die ze goed past, dit is natuurlijk geen optie in de winter omdat dat de haren plat drukt en haar eigen isolatie tussen de vacht wegneemt en ze het alleen maar kouder krijgt. Maar volstaat een fleecedeken onder een regendeken?
Of een dunne onderdeken van 50 gram bijvoorbeeld (als die er überhaupt is).
En wat zijn ervaringen met onderdekens qua schuiven etc?
Ze past gelukkig erg goed in maatje 215
Maar mijn gedachte is:
-Scheren zoals 9 of 6 patroon, swinters overdag in principe zonder deken buiten
(of eerste weken tot geschoren deel iets minder kaal is).
-Snachts op stal, deken af.
-Bij echt koude dagen deken op overdag.
-Binnenkort al enkel hals scheren voor meer lucht.
(We gaan 14/15 oktober namelijk op de trailer en dat vind ze sowieso altijd spannend en gaat erg zweten).