Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:Ik heb er geen ervaring mee. Maar als ik er over nadenk: water zuigen ze meteen naar binnen. Op slobber willen ze toch een soort van kauwen, maar dat gaat niet omdat het vloeibaar. Dat valt er zo weer uit.
Hooi is meer massa en kan wel. Heb je al een ruwvoermix geprobeerd waar hij meer op moet kauwen en meer structuur en volume heeft dan een brok?
Suzanne F. schreef:Jeetje, een paard zonder tong? Dat hij sowieso nog kan eten verbaast me eigenlijk. Ik dacht dat je de tong daar altijd bij nodig had. En hij mist ook zijn snijtanden? Heeft hij verder geen pijn aan zijn kiezen etc.?
thatsmeM schreef:Daihyo schreef:Ik heb er geen ervaring mee. Maar als ik er over nadenk: water zuigen ze meteen naar binnen. Op slobber willen ze toch een soort van kauwen, maar dat gaat niet omdat het vloeibaar. Dat valt er zo weer uit.
Hooi is meer massa en kan wel. Heb je al een ruwvoermix geprobeerd waar hij meer op moet kauwen en meer structuur en volume heeft dan een brok?
Nee, die kwam ik net wel tegen en zag er inderdaad misschien wat makkelijker te eten uit.
Vraag ik mij alleen wel af of dat dan voldoende is. Qua voedingsstoffen enzo.
Daihyo schreef:Daarom stukken vitaminekoek er doorheen. Dan heb je dat al compleet. En dan een ruwvoermix met veel eiwit. Ik weet niet waar je woon, maar als je in de buurt woont heb ik wel ruwvoermix die je kunt proberen. Dan kun je testen of hij het kan eten en van daaruit verder zoeken naar een passende mix. Ik wil ook wel wat opsturen.
thatsmeM schreef:Daihyo schreef:Daarom stukken vitaminekoek er doorheen. Dan heb je dat al compleet. En dan een ruwvoermix met veel eiwit. Ik weet niet waar je woon, maar als je in de buurt woont heb ik wel ruwvoermix die je kunt proberen. Dan kun je testen of hij het kan eten en van daaruit verder zoeken naar een passende mix. Ik wil ook wel wat opsturen.
Vitaminekoek wordt helemaal lastig voor hem denk ik, maar zal het eens in m'n achterhoofd houden.
Ik woon in regio Twente
ellepel schreef:jeetje wat een ontzettend naar ongeluk zo!
denk dat je wat moet experimenteren met verschillende merken slobber,(ze lusten ook niet alles op die leeftijd) je kunt het dus net als soep maken,maar beter is om dikker te maken zodat ze idd moeten kauwen.
maar kan me voorstellen dat het ook allemaal nog wel pijn doet hoor, hoop dat het snel beter gaat!
Daihyo schreef:Ik in regio Zutphen. Maar ik wil ook best wat opsturen zodat je het kan proberen. Ik heb de grasmix van Hartog: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix
Inhoudelijk misschien niet het best passende voor je paard. Maar dan kun je wel testen of hij zoiets kan eten. En als dat zo is, kun je iets zoeken wat beter past met dezelfde structuur.
thatsmeM schreef:Daihyo schreef:Ik in regio Zutphen. Maar ik wil ook best wat opsturen zodat je het kan proberen. Ik heb de grasmix van Hartog: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix
Inhoudelijk misschien niet het best passende voor je paard. Maar dan kun je wel testen of hij zoiets kan eten. En als dat zo is, kun je iets zoeken wat beter past met dezelfde structuur.
Ik zal het eens onthouden. Mocht ik het willen proberen geef ik een gil.
Dankjewel in ieder geval!
Jester_ schreef:Als hij graatmager word een ander verhaal maar anders zou ik hem even de tijd geven voor je van alles probeert
miereneter schreef:Mijn god, wat kunnen paarden toch bizarre ongelukken krijgen. Nou ja, mensen ook eigenlijk. Wat een opluchting moet dat geweest zijn toen hij weer ging eten!
Ik heb er zelf dus geen ervaring mee, maar wel een wilde gedachte: als hij wel drinkt, en niets anders werkt, zou je kunnen werken met vloeibare supplementen die in water oplossen. Heb zo geen voorbeeld voorhanden, maar daar zal een paardenvoedingsconsulent je vast mee kunnen helpen. Krijgt hij toch zijn vitaminen, mineralen en eventuele extra's binnen.
xJolijn schreef:Jeetje wat een schrik…
Ik denk dat er al voldoende adviezen zijn gegeven. Hopelijk herstelt hij voorspoedig en snel en krijgt hij op termijn ook wat slobber of brok naar binnenOok ik zou zeggen, geef het wat tijd. Het zal nog pijnlijk zijn en hij zal waarschijnlijk een nieuwe manier moeten ‘uitvinden’ om krachtvoer etc binnen te krijgen, nu hij het (voorste stuk van de) tong niet meer kan gebruiken om het binnen te lepelen.
Mijn paard is een stuk jonger, maar met zijn 15 jaar ook al zijn snijtanden kwijt aan EOTRH. De tong bungelt ook vrolijk en vrij, na het lezen van jouw topic is dit wel mijn grootste angst… dat hij zich, op welke manier dan ook, verwondt aan die losse tong![]()
Ik hoop dat je het genezingsproces en de (hopelijke) vooruitgang met ons wilt delen.