Ik post dit bericht omdat ik graag wat raad en advies had gekregen ivm mijn 30-jarige merrie.
Inmiddels is zij al 12 jaar mijn beste maatje.
Kort verhaal:
Ze heeft een heel slecht gebit. Kiezen zijn zo goed als allemaal getrokken (nog 2 over in totaal), snijtanden heeft ze wel nog allemaal en deze zijn nog goed.
Ze krijgt momenteel nog goed weg: krachtvoer (Cavalor Senior Strucomix), wortelen, Pavo Fibrenuggets + slobber geweekt.
Momenteel staat ze qua gewicht goed op bovenvermelde zaken.
Sinds het laatste tandartsbezoek krijgt ze zo goed als geen hooi meer weg (mag dit ook niet meer krijgen wegens kans op slokdarmobstructie).
Daarna ben ik overgeschakeld op grass mix van Hartog, dit krijgt ze ook niet meer weg. Na de grass mix heb ik de Pavo SeniorFibre geprobeerd, maar dit eet ze ook absoluut niet goed. Wanneer ik dit geef merk ik dat ze het probeert maar het gewoon niet binnenkrijgt. Het ligt nog altijd in de voerbak (nat), dus ze heeft het wel geprobeerd volgens mij.
Met de zomer in aantocht voorzie ik geen problemen, op gras staat en blijft ze altijd goed qua gewicht.
Maar ik begin al na te denken over volgende winter.
Mag je een paard enkel op krachtvoer + fibrenuggets + slobber zetten? Zonder iets van hooi/grassmix toe te voegen? Het heeft geen zin dat ik het blijf geven, want het blijft toch altijd liggen.
Ik weet dat de fibrenuggets ook wel ruwvoer zijn, maar ik heb altijd gehoord dat een paard toch wel effectief iets van hooi in die trant nodig heeft voor een goede spijsvertering?
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alvast bedankt voor de opbouwende tips en commentaar