Mijn merrie staat voor de randstad best oké. 24/7 in een paddock met haar shetlander maatje, klein afdakje, onbeperkt hooi, groot gedeelte zand (met drainage eronder) en een verhard deel waar ze worden gevoerd. Bij naar guur weer, of als ze om welke reden dan ook niet happy is (bv december door vuurwerk) komen ze een nachtje op stal. Ik bepaal zelf het voer (onbeperkt hooi), doe alles zelf (1x per dag aanwezig), en in de zomer kan ze lekker 24/7 op het land. Echter, in de wintermaanden is beweging toch een stuk beperkter in de paddock. Ondanks dat de redelijk de ruimte hebben, zijn het aantal stappen die ze afleggen een stuk minder dan zomers op het land. Ik vind zelf de paddock ddan ook niet echt een vervanging van beweging. Nu ze nog 'aan het werk gaat' niet heel erg, maar als ze straks echt met pensioen zou moeten, zou het wellicht beter kunnen. Een plek met meer ruimte, waar ze meer stappen zou zetten dan in de huidige paddock, wat ook ten goede komt van haar artrose.
Echter loop ik tegen het probleem aan; ze is niet echt sociaal... Met mijn shetlander gaat het goed, maar die heeft het soms nog best zwaar te verduren (niet met en niet zonder elkaar...). Samen uit 1 bak eten met andere paarden is bv echt iets dat ik nooit bij haar zie gebeuren

Door haar karakter denk ik zelf dat er niet echt betere opties te vinden zijn dan de huidige situatie waarin ze wordt gehouden, maar wellicht dat bokkers andere ervaringen hebben en mij een andere kijk op de situatie zouden kunnen geven? Zijn er mensen met ervaringen met een niet sociaal paard op pensioen zetten op een andere plek?
Alvast bedankt voor jullie reacties