Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:48

hoe warm doe je dat?
het mag niet met heet water he,dat zegt subli zelf ook.

maar de fiberbeet is wel goed.
als ze de fibernuggets hebben moet je die ook absoluut meenemen.
daar kun je best een hele emmer vol van maken en dat eten ze vrij langzaam.
eventueel meng je de hartog daar door zodat ze langzamer eet.
is sowieso snel klaar met weken.
vervelend dat ze toch weer in valt :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:52

Branco staat al heel lang op seniorenslobber. Gaat prima. Hij krijgt 2 scheppen per voerbeurt, koud water erop en dan minstens 4 uur laten staan wij zetten altijd in de avond 2 emmers klaar voor de dag erop.

Welkom Eve_nie mooie merrie :j

Is er hier iemand die ook een hooinet gebruikt? Branco loopt alles door zijn stal, maar uit een hooinet eten is lastig voor hem omdat de gaten te klein zijn. Ben dus benieuwd of iemand hier ook een paard of pony met weinig tanden heeft, en een hooinet gebruikt of een mooie oplossing weet zodat het hooi niet de hele stal door gaat.

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:56

een stalgenootje van me heeft een hooibox in de stal staan,is zoiets een optie?
zijn wel prijzig!
ik had voor appie eerder gewoon een speciekuip in de hoek met daar in het hooi.
en kelly heeft een half watervat,maar die heeft geen stal en buiten genoeg ruimte.
Afbeelding
met haar bak slobber er naast.

hagelslag
Berichten: 9219
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:03

Siersma schreef:
Welkom Eve_Nie

Ik ga straks toch maar kijken bij de Welkoop voor iets wat aanzet. Ze word nu echt heel dun helaas. Eet ook nagenoeg geen hooi meer. Wel Hartog senior gelukkig maar daar kan ze niet op leven. Dus toch maar kijken voor iets wat geweekt moet. Denk de fibrebeet, die hoeft niet zo lang te weken want dat is lastig



Een collega van mij voerde de subli omega 3-6-9 poeder erbij voor een beetje meer gewicht extra.
Maar dit was voor een springpaard...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:57

Speciekuip die los in de stal staat ben ik geen fan van.

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:35


Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:55

SusanH schreef:
Branco staat al heel lang op seniorenslobber. Gaat prima. Hij krijgt 2 scheppen per voerbeurt, koud water erop en dan minstens 4 uur laten staan wij zetten altijd in de avond 2 emmers klaar voor de dag erop.

Welkom Eve_nie mooie merrie :j

Is er hier iemand die ook een hooinet gebruikt? Branco loopt alles door zijn stal, maar uit een hooinet eten is lastig voor hem omdat de gaten te klein zijn. Ben dus benieuwd of iemand hier ook een paard of pony met weinig tanden heeft, en een hooinet gebruikt of een mooie oplossing weet zodat het hooi niet de hele stal door gaat.


Je zou zo’n plastic hooi-hoek kunnen overwegen, of een krat/speciekuip aan de zijkant van je stal vastmaken. Dat hebben enkele oudjes op mijn oude stal.

Ik heb hier een tijdje weinig inhoudelijk geplaatst. Het gaat niet super denderend met mijn oudje. Ze heeft ongeveer een jaar geleden een peesblessure aan haar tussenpees rechtsvoor opgelopen en kwakkelt daar nogal mee. In eerste instantie ging het rustig beter en zag je in stap niks, maar eventjes geleden had ze tijdens ons staprondje een gekke bui en sindsdien gaat het alleen maar slechter voor mijn gevoel. Op het harde loopt ze wel oké, maar in de paddock (zand, veel harde plekken, maar ook een zacht hoekje om te liggen — perfect dus) zie je wel hoe slecht ze loopt. Stappen ben ik mee gestopt omdat het leek alsof het daar erger door werd, dus ze haalt haar rustige beweging in de paddock. Wel doe ik nog koelen en met Traumeel smeren.

Ik vind het heel lastig. Ze is 23 en nog nooit een been blessure gehad. Ze heeft kissing spines, is daarvoor behandeld (al lang geleden) maar uiteraard is dat degeneratief en gaat ze met de tijd compenseren en komen daardoor zwakke plekken. Dit is waarschijnlijk een uiting daarvan. Maar behalve dat ze zo slecht loopt is ze verder hartstikke vrolijk en gezond. Nooit meer maagproblemen die ze vroeger had, glanst je tegemoet en is vrolijker dan ik haar de afgelopen jaren gezien heb. Maar dat beentje…

Dierenarts zegt geef het tijd. Behandelingen zullen niet zoveel meer doen, of in ieder geval niet veel meer dan rust. Ze heeft een heerlijk leventje met vrije beweging, constant hooi, lieve vriendjes om zich heen en een weide waar je het einde niet van kunt zien zo groot. Maar ik voel me zo schuldig als ik haar zie lopen…

Heb het gevoel minimaal toegelaten tot nu toe omdat ik dacht ja, je kunt er wel om gaan janken maar wat heeft dat voor zin… maar gister toch maar even een jankbui gehad erover op de bank met mijn vriend. Ik heb haar al bijna 20 jaar en ben er echt nog niet klaar voor om afscheid te nemen. Als ik zo naar haar kijk is zij ook nog hartstikke happy en zeker niet op. Maar de angst dat ze blijft verslechteren is constant aanwezig.

Sorry voor het super lange bericht. Moest het ook hier even kwijt. Ook dit is een kant van het houden van een ouder paard, deze lastige momenten… ik blijf haar zo goed mogelijk verzorgen en ondersteunen en hopen dat het rustig aan beter wordt met de tijd.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:39

Zo verschrikkelijk herkenbaar.


Tweet lijkt het nu -mits álles rondom hem 100% op hem aangepast blijft- best oke te doen.

Wordt wel slechter en slechter, maar van die kleine dingen.
Moeilijker opstaan, steeds minder vaak willen liggen/rollen, moeilijker gaan kauwen, hoefsmid gaat steeds moeizamer.
Maar met álles aangepast, zie je verder een best goed paard, voor zijn leeftijd.

(Dat is dus 100% van de tijd toegang tot droog, niet voorverpakt hooi, alleen staan maar wèl altijd een paard naast hem, individuele uitloopstal die dag en nacht open staat, stalgenoten die weten dat hij absoluut 0,0 snoep of lekkers mag.
0 veranderingen in zijn normale ritme, want veranderingen trekt hij steeds slechter (dan kan hij echt wat neurotisch worden)

Nu is de stal recent gestopt en verkocht.
Tweet staat nu nog op dezelfde stal, voormalige staleigenaresse staat er met haar paarden ook nog, en Tweet staat nog 'soort van' in pension daar.
Niemand weet nog precies wat de nieuwe eigenaar ermee gaat doen, die weet het zelf ook nog niet. Laat het nu maar even voor wat het is.


Tweet wordt wel langzaamaan wat neurotischer, zoals ik al schreef.
Hij is nooit gemeen geweest, nooit gericht lelijk doen tegen mensen.
Maar dat neurotische gedoe begint wel groter te worden, en de mensen die de zorg doen ouder (en minder weerbaar)
Als Tweet zijn deuropening niet open is (dichte deur of zelfs maar een kruiwagen ervoor, of een mens in de deuropening...) dan kan hij volledig in standje neurotisch schieten, en dan kijkt hij echt niet meer wat hij doet.
Loopt probleemloos mens of kruiwagen om, kan als een malle omdraaien in zijn stal, etcetera


Zelf kan ik geen dagelijkse zorg/stallen uitmesten door fysieke problemen (combi van verschillende aandoeningen, plus restant permanente schade door een auto ongeluk)


Al met al wordt het steeds moeilijker (en dan heb ik het nog niet eens over financiële problemen, sinds ik door mijn medische sores volledig afgekeurd ben)



Ik vind Tweet eigenlijk door zijn gedrag langzaamaan gevaarlijk worden tijdens dagelijkse zorg (stal mesten)
Tegen mij is hij prima, buiten de stal is hij ook gewoon lief. Maar ín zijn stal wordt hij (ook tegen mijzelf overigens) echt wel gevaarlijker.
En dan is het wel 550 kilo paard uit stierenvechters-lijnen met dito snelle scherpe bewegingen (dwars door zijn artrosepijn heen)


Ik maak mij steeds meer zorgen dat hij écht een keer iemand beschadigd/omloopt, overloopt.
Dit is geen denkbeeldig probleem, mensen die soms tijdelijk staldienst overnemen worden écht gewaarschuwd (mondeling èn het staat op het tijdelijke uitmestschema ook zwart op wit) dat je écht uit moet kijken met hem.
En hoe graag ik dat ook zou ontkennen over mijn eigen paard, het is helaas echt terecht.
En ik zie nog wel wat trucjes om het iets veiliger te houden, maar ergens houdt het ook op met wat ik van anderen kan vragen.
En verwachten dat men doet.

Alles helemaal bij elkaar genomen wéét ik eigenlijk wel dat het niet lang houdbaar meer is.
Dat ik als eigenaar eindverantwoordelijk ben, voor zowel het welzijn van mijn paard áls deels de veiligheid van de mensen die met hem moeten werken.

Het moment zit er, met ál zijn kwalen, al zijn bijzonderheden, de achteruitgang èn zijn 29 jaar écht aan te komen.


Maar het is zo'n f#cking zware beslissing voor een dier dat je al 15 jaar hebt, waar je heel Nederland ooit mee door bent geweest voor shows, cursussen, leuke uitjes.
Een dier dat -mits álles op zijn manier gebeurt- best nog happy en fit is.

Maar ik moet ook realistisch zijn.
En zien dat er maar 1 iemand is die uiteindelijk beslist (ik, zijn eigenaar) en die daarbij álles in overweging moet nemen.
Zijn fysieke en mentale achteruitgang, en de veiligheid van de mensen om hem heen, èn het feit dat de stal héél onzeker is (verhuizen doe ik 100% zeker niet meer, dat vind ik écht niet fair tegenover Tweet)

Realistisch gezien is het punt dat ik het niet verantwoord meer vind heel dichtbij.
Maar ik 'wil' niet.

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:57

Jeetje Femke, ook lastig zeg. Zeker met de stress voor het onbekende met de nieuwe eigenaar van de stal. Is er bekend waarom tweet zo gevaarlijk doet in zijn stal? Wil hij eruit? Of wordt hij gericht agressief naar mensen? Is ie gewoon lomp? Ziet hij slecht?

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:07

moet hij persé in de stal dan?
kelly wil ook niet meer binnen,dus die staat buiten.
is het rotweer dan gaat er een deken op.
maar ik snap het,zijn wel zaken waarvan je dan baalt en gaat denken of het niet misschien beter is om de keus te maken om het keven te beëindigen.

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:12

Femke, wat lastig - zeker omdat je voor mijn gevoel het antwoord al weet. Beter wordt het niet, en ik weet niet of veranderen (bijvoorbeeld van plek) nog helpt.

@SusanH: de merrie mist geen tanden, wel 6 kiezen en heeft een grofmazig hooinet om geklieder te voorkomen. Daar redt ze zich prima mee, al was het juiste net even zoeken (omdat veel mensen een net gebruiken als vreetrem, en dat voor de merrie nou juist niet nodig was).

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:20

Ik weet het antwoord inderdaad al.
Het rationele antwoord.

Maar emotioneel wil het nog niet lekker, en dan speelt ook nog mee dat ik niet de enige ben die om dit dier geeft.
Ik ben eindverantwoordelijk, zo simpel is het. En ik zal en moet die eindkeus ook binnen relatief afzienbare tijd gaan nemen.
Maar het zal niet alleen mij pijn doen, ook anderen.

Er speelt natuurlijk nog veel meer, maar niet helemaal volledig alle overwegingen zijn geschikt voor in een openbaar topic.

De hoofdlijnen grootendeels wel, en dat zijn de beschreven dingen.

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:26

Dat emotionele stukje in combinatie met meerdere betrokkenen is ook gewoon lastig en zorgt ook voor een andere benadering van 'de grens' dan het zakelijke rijtje plussen en minnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:59

Femke het is zo moeilijk. Het is ook een proces waar je doorgaat. Sterkte met wat je ook besluit.

We hebben een hooinet met hele grote mazen gekocht. Was maar 7 euro dus de moeite van het proberen waard. Ze zeiden in de winkel al deze verkoop ik nauwelijks nog want iedereen wil een slowfeeder met kleine mazen.

Zo'n hooitas hebben we ook gehad die gaan heel snel kapot is mijn ervaring.

Eve_Nie

Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:28

ellepel schreef:
ja mooi,welkom!
weet je de afstamming zo?
ik heb er zelf een gehad met als vader Fortissimo


Ze is een Harald x Fortissimo :)

@SusanH een plank in de hoek een idee? Werkt hier wel met een oudje die alles door de stal loopt.

Femke wat een nare situatie, staat Tweet op pijnstilling? Of komt zijn gedrag/ongemak daar doorheen?
Mijn ervaring is wel dat ik heel erg opzag tegen het daadwerkelijk besluiten maar erna toch een soort van rust kreeg. Sterkte met de beslissing!

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:50

nou wat toevallig!
die van mij was ook een donkerbruine, zat wel af en toe een flinke kop op hoor.
maar was superlief, ik heb hem toen helaas moeten verkopen omdat ik geen twee paarden kon onderhouden.

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:26

Eapy schreef:
Je zou zo’n plastic hooi-hoek kunnen overwegen, of een krat/speciekuip aan de zijkant van je stal vastmaken. Dat hebben enkele oudjes op mijn oude stal.

Ik heb hier een tijdje weinig inhoudelijk geplaatst. Het gaat niet super denderend met mijn oudje. Ze heeft ongeveer een jaar geleden een peesblessure aan haar tussenpees rechtsvoor opgelopen en kwakkelt daar nogal mee. In eerste instantie ging het rustig beter en zag je in stap niks, maar eventjes geleden had ze tijdens ons staprondje een gekke bui en sindsdien gaat het alleen maar slechter voor mijn gevoel. Op het harde loopt ze wel oké, maar in de paddock (zand, veel harde plekken, maar ook een zacht hoekje om te liggen — perfect dus) zie je wel hoe slecht ze loopt. Stappen ben ik mee gestopt omdat het leek alsof het daar erger door werd, dus ze haalt haar rustige beweging in de paddock. Wel doe ik nog koelen en met Traumeel smeren.

Ik vind het heel lastig. Ze is 23 en nog nooit een been blessure gehad. Ze heeft kissing spines, is daarvoor behandeld (al lang geleden) maar uiteraard is dat degeneratief en gaat ze met de tijd compenseren en komen daardoor zwakke plekken. Dit is waarschijnlijk een uiting daarvan. Maar behalve dat ze zo slecht loopt is ze verder hartstikke vrolijk en gezond. Nooit meer maagproblemen die ze vroeger had, glanst je tegemoet en is vrolijker dan ik haar de afgelopen jaren gezien heb. Maar dat beentje…

Dierenarts zegt geef het tijd. Behandelingen zullen niet zoveel meer doen, of in ieder geval niet veel meer dan rust. Ze heeft een heerlijk leventje met vrije beweging, constant hooi, lieve vriendjes om zich heen en een weide waar je het einde niet van kunt zien zo groot. Maar ik voel me zo schuldig als ik haar zie lopen…

Heb het gevoel minimaal toegelaten tot nu toe omdat ik dacht ja, je kunt er wel om gaan janken maar wat heeft dat voor zin… maar gister toch maar even een jankbui gehad erover op de bank met mijn vriend. Ik heb haar al bijna 20 jaar en ben er echt nog niet klaar voor om afscheid te nemen. Als ik zo naar haar kijk is zij ook nog hartstikke happy en zeker niet op. Maar de angst dat ze blijft verslechteren is constant aanwezig.

Sorry voor het super lange bericht. Moest het ook hier even kwijt. Ook dit is een kant van het houden van een ouder paard, deze lastige momenten… ik blijf haar zo goed mogelijk verzorgen en ondersteunen en hopen dat het rustig aan beter wordt met de tijd.


Mezelf even gequote voor een update. Het gaat vandaag alweer iets beter. Niet veel, maar haar beentje is iets minder warm en iets minder dik. Ze eet goed, staat gezellig met haar vriendjes… dus ik heb het weer even losgelaten. We kijken van dag tot dag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:30

Gelukkig voelt ze zich vandaag beter eapy.

Branco heeft ook niks uit dit net gegeten. Maar zag nog een mooi idee, een kliko met een gat onderin. Ook makkelijk zelf te maken. Een nieuwe kliko is niet duur. Voor de mensen die trouwens bang zijn dat ie niks krijgt, er ligt ook hooi op de grond en als hij buiten staat kan hij ook voldoende ruwvoer eten.

Siers83

Berichten: 7402
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:03

Ik heb gisteren pavp speedibeet gehaald. Gisteren ging het er nog niet lekker in, ze moest er aan wennen geloof ik. Vandaag kreeg ik amper de kans om de emmer neer te zetten. Ik doe er ook nog een halve schep 18+ bij. Emmer was zo leeg dus morgen een hele schep. Weken was prima te doen. Aanmaken en daarna de rest van het voer klaarmaken en hooi en kuil pakken. Tegen de tijd dat ik op het land sta is het goed geweekt

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:40

ja ik ben geen fan van speedibeet,dat is alleen bietenpulp en ik vind dat er te weinig in zit.
kelly eet dat trouwens ook niet,dan moet je het idd mengen :j
hadden ze geen fiberbeet of de nuggets?

susan wat vervelend, maar een kliko in de stal is wel flink wat groter dan een speciekuip of bak?
hopelijk vind je een goede oplossing.

eapy :(:)
kelly heeft ernstige artrose achter en die loopt momenteel ook echt slecht.
straks als ze weer in de wei lopen maakt ze veel meer meters en dan gaat de artrose ook veel beter.
hoop op snel voorjaar!

Siers83

Berichten: 7402
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:24

Fibrebeet hadden ze ook maar moet langer weken geloof ik. Ik gooi er nu zelf 18+ door heen dus ze krijgt wel alles binnen en ze vind dit ook lekker zo dus voor nu is het prima. Als,dit op is ga ik nog een goed kijken naar die fibrebeet

horsii

Berichten: 7743
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:57

Wat een lastige situatie. Als ze vrolijk is en geen pijn, lekker genieten van tutten. Jij kent haar zelf het beste.

Hier mijn oudje ook een tussenpees blessure, ik hou soms mijn hart vast met die gekke capriolen van haar.
Bijna vier jaar geleden geconstateerd, ze wordt dit jaar 21.
Rijden recreatief. Twee x schockwave gehad.

Het zijn vervelende blessures.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:57

Ellepel de stal waar hij in staat is belachelijk groot. Dus een kliko erin is geen probleem neemt ook net zoveel ruimte weg als een groot hooinet of berg hooi.

Wij hebben een tijdje fibre beet bijgevoerd naast de senioren slobber. Uiteindelijk vond ik het weinig doen om aan te zetten.

ellepel

Berichten: 47474
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:37

oh nou fijn dat dat passen gaat, hopelijk gaat het eten er uit ook goed :j

Eve_Nie

Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:20

Hebben jullie oudjes het slechte weer gisteren overleefd? Mijn 'ik wil niet op stal' merrie stond om 2uur al aan t hek :brr:
Dus met een pak hooi op stal gezet, staat nu weer lekker buiten in de zon

Zit momenteel echt goed in haar vel gelukkig, energie voor 10 :):)
Afbeelding