Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:06

Merken jullie aan jullie oudjes dat ze de winter lastiger vinden? Mijn 21 jarige ruin is altijd wel een watje maar vandaag had hij een hele erge snotneus en heeft het altijd snel koud. In de winter is hij ook veel meer stijf en ziet er echt bejaard uit haha terwijl hij in de zomer op zijn top is. Hij staat 24/7 in een paddock zonder schuilstal, maar ik heb de mogelijkheid om hem, wanneer ik wil, in een uitloopstal te zetten. Hij staat nu met 200 grams en 'snachts een halsstuk erop. Het is eigenlijk een beetje kiezen tussen 2 kwaden. Of 24/7 op de paddock die wel gedeeltelijk nat is(overdag vindt hij het wel heerlijk om buiten te zijn) of snachts op stal maar dan heeft hij de volgende dag zulke dikke stalbenen en is super stijf. Hij krijgt heel veel kuilgras en geef hem vaak extra slobber. Hoe doen jullie dat?

Ik heb hem laatst wel naf opkikker gegeven omdat we toen nog veel wedstrijden reden maar ermee gestopt toen de pot op was en de wedstrijden klaar waren. Toch maar weer dat geven?

KittyDylan

Berichten: 8907
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:16

Hier staat pony al zo'n 4/5 jaar op pensioen (omdat ik te groot ben geworden) en ze heeft tot nu toe geen moeite gehad.

20 jaar, vorig jaar op Daily Plus en Pavo 18+ de winter doorgekomen, dit jaar Daily Plus en Pavo Care4Life.

Van 8:00 tot donker op de weide, 's nachts een paddockje aan de stal vast

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 00:51

Die van 25 jaar valt altijd wel wat terug in conditie in de winter maar we zorgen altijd wel dat ze in de zomer reserve opbouwen. Die van 23 zat wat minder in z'n vel. Die heb ik van de zomer al meer bijgevoerd. Ben daar toen mee gestopt maar merkte eigenlijk weer vrij snel dat hij weer terug viel. Ben nu weer begonnen om 3x per week slobber bij te geven en hij is er nu weer goed boven op. Verder krijgen ze alle 3 pavo 18+. De ene wat meer als de andere. Verder krijgen ze hier ook standaard prominent bij in de winter.
Opkikker van NAF heb ik jaren geleden ook gevoerd aan eentje die erg slecht in z'n vel zat. Erg fijn spul hij is daar toen echt op bekomen. Ik zou het dus zeker weer bij gaan voeren even kijken hoe er op gereageerd word.
De paarden staan hier verder nog steeds 24/7 op de wei met schuilstal. Afhankelijk van het weer blijft het zo of gaan ze in de nacht op stal. Naast de wei krijgen ze 1 of 2 x per dag voordroog bij.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:48

Hier op stal hoor ik ook goede dingen over opkikker. Ik voer sowieso vitaminen/mineralen brok en idd 18+. Verder voer ik ook rozenbottel bij, dat is ook goed voor de weerstand. En verder nog vanalles voor mijn merrie met stofallergie, zij hoest echt heel snel (1 hap hooi :( ). Vorig jaar is zij echt enorm afgevallen door het hoesten, ze heeft zelfs 2 x prednisolon moeten hebben. Ik heb haar de hele zomer rustig laten bekomen en ze is nu weer helemaal top gelukkig. Echt vervelend als je paardje niet helemaal 100% is, vooral omdat ze al wat ouder zijn maak ik me snel heel veel zorgen..

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:16

Hopelijk valt ze dit jaar niet zo erg af Nandos! Ik moet ook even nadenken over of ik mijn paard wat bij moet geven. Vandaag is de dierenarts geweest voor zijn ogen, komende week 2-3x per dag druppelen in beide ogen en volgende week komt ze weer kijken hoe het gaat. Zijn ogen zijn namelijk nogal vochtig en tranen veel. In de zomer begint het door de vliegen en als hij dan zijn vliegenkap gewoon netjes omkrijgt is er niks aan de hand, maar de staleigenaar was nogal eigenwijs.... dus soms kreeg hij hem wel op en soms niet (niet heel handig als ik op vakantie ben en het dus niet kan checken). En nu blijft hij dus gevoelig.. Ben er wel een beetje pissig over maarja... hopelijk werken de druppels en is het niet blijvend..

Ik heb ook een topic geopend over ons afgelopen jaar, dus voor mensen die het willen zien http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=253&t=1904932

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:04

Ja, ze was altijd al wat gevoelig voor hooi, maar nooit extreem. Tot vorig jaar, ben toen naar een nieuwe plek verhuisd waar ze in de winter meer binnen moesten staan (kleingrond). Dat heeft haar echt de das om gedaan en toen heeft ze echt een stofallergie ontwikkeld. Kost gewoon echt veel energie voor oudjes als ze niet 100% zijn, denk dat ze daarom zoveel is afgevallen. Nu gaat het gelukkig wel weer goed en hopelijk blijft dat deze winter ook zo!

Ik ken echt het probleem van eigenwijze staleigenaren, om gek van te worden!! Soms geeft onze stalbaas mijn paard gewoon hooi terwijl ze speciaal voordroog heeft liggen.. Dan is ze gelijk weer aan het kuchen. En dat terwijl ik het al zo vaak aangegeven heb, opgeschreven heb etc etc..

Ik ga eens kijken naar jullie topic!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:18

Mijn paard doet het eerlijk gezegd super nu het kouder word, had ik niet verwacht.
Normaal heb ik haar redelijk vroeg al onder een regendeken staan etc en valt ze evengoed bijhoorlojk in en word ze suffer.

Ze staat nu nog zonder deken, krijgt eindelijk voldoende ruwvoer (vorig jaar van stal gewisseld), krijgt 3x in de week slobber van havens en heb haar nog geen vitaminespuit hoeven te geven.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:14

Sommige Staleigenaren... :( Sta je nog bij de zelfde stal Nandos die soms normaal hooi geeft ipv speciaal voordroog?

Wow dat is best wel een verandering Romy1234! Ik ben ook heel benieuwd hoe die van mij er door heen komt dit jaar. Vorig jaar kwam hij er te dik doorheen :') maar toen ik hem had gekocht was hij veel te mager (kocht hem in maart 2015). Ik wil een mooie middenweg :D

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:39

Mijn oudje had net hele donkere plas. Even rondgelezen maar als het niet aanhoud is er geen reden van paniek. Toch zit het niet lekker

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:33

Even goed in de gaten houden idd, hopelijk is het niets ernstigs Kabayo!

xxdomiixx, ja ik sta daar nog steeds. Is voor ons nu even de beste optie, ik wil namelijk niet op een manege staan en dat is de enige andere optie binnen haalbare afstand momenteel.. Gelukkig is ze er eentje die snel hoest, maar nog niet gelijk ernstige klachten heeft. Ik ben er twee x per dag dus ik heb snel in de gaten als ze hoest, dan kan ik ook gelijk actie ondernemen. Heb even een duidelijk telefoontje gedaan, dus hopelijk is het nu weer ff doorgedrongen. Maarja, soms vraag je je toch af hoe vaak je iets moet aangeven... Als je kind allergisch is voor pinda's krijgt die op t kinderdagverblijf toch ook geen pindakaas als je dat netjes hebt doorgegeven?? Maar het is een echte boer, volgens mij gelooft hij niet dat paarden allergisch kunnen zijn voor hooi :Y)

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:21

Ik hoop ook dat het snel over is. Heb net wel lekker getutteld met haar. Gepoetst gewassen en gevlochten :) ze heeft genoeg reservevetjes :D
Afbeelding
Afbeelding

deborah26

Berichten: 183
Geregistreerd: 28-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:38

Hoi ook ik meld me hier met me opaatje spetter. Hij is 23 jaar. Heb hem al vanaf zijn 6de jaar. Hij is nog steeds heel fit en energiek.rijden nog lekkere buitenritjes Door de polder of strand en duinen. Vroeger reed ik hem ook aangespannen en dressuur. Maar sinds een paar jaar alleen nog maar lekker recreatief.al heeft hij nog genoeg energie en gedraagt hij zich nog steeds als toen hij 6 was haha. De kleine op de foto is me mini shet rakker. Hij is nog een jonkie van 4 jaar ☺
Laatst bijgewerkt door deborah26 op 20-11-16 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

deborah26

Berichten: 183
Geregistreerd: 28-11-05

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:39

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:41

Hier meld ik me als het mag met onze Hercule.
Onze merens ruin Hercule is 24 jaar en ik ben geschokt eerlijk gezegd, dat jullie dit al een "oudje" vinden. We doen nog alles met hem. Hij staat voor het eerst zonder dekens buiten (vorige jaren altijd met deken) en tot nu toe gaat het goed. Omdat we maar 2x per week rijden hebben we dit besloten.

Ik heb dit topic aangeklikt denkende dat ik allemaal 30+ zou tegen komen :o :=

Hier onze mooie man. Foto is van vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:53

pien_2010, haha welkom!
Ja het topic is gewoon meer bedoeld voor niet meer de jongste paarden :D
Ik vind 24 ook niet oud hoor, mijne is 23 en doe er ook nog alles mee, zie je ook niet aan dat ze die leeftijd is.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:16

De meeste mensen die is spreek vinden dat toch wel oud hoor. Als ik zeg dat ze mijne bijna 19 is zeggen ze al "phoe, das al een aardige leeftijd". Ook al gedraagd ie zich op sommige punten dan nog als een puber. :')

Welkom dames!

Mijn pony stond ook altijd zonder dekens, alleen af en toe een regendeken als het echt rot weer was. Ga dit jaar toch dikkere deken op doen. Heb het idee dat ie toch wel wat stijf wordt van de kou. Ik weet alleen niet of dat helpt omdat hij zonder deken eigenlijk ook altijd wel warm aanvoelt. Maar heb het idee dat hij dan teveel energie moet gebruiken om warm te blijven.

Of hebben jullie nog andere ideeën?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:31

Wat een mooie paardjes zeg hierboven. Leuk ook zeg, Rakker. Ik heb ook een mini shetje, hij heet Muisje haha! Ik wil misschien beginnen met lange lijnen met hem :)

Mijn merrie doe ik alleen als het echt koud en regen weer is een regendeken op. Ze is dan echt wat minder nukkig. Kan best hoor dat ze wat stijver worden door de kou, "oudere" mensen hebben vaak ook iets meer last van de kou ;). Heeft je paardje ook artrose? Ze verbruiken trouwens ook meer om zichzelf warm te houden als ze wat meer op leeftijd komen. Het lichaam heeft hele andere behoeften als een paardje van 8.
Laatst bijgewerkt door Nandos op 20-11-16 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:32

Welkom PDM! :D

Koekerukoes, gewicht verliezen door kou kan je soms nog opvangen door meer ruwvoer te gaan voeren, dat houdt het kacheltje draaiende. Maar stijfheid door kou is toch het beste op te vangen met een deken.. Hoeveel grams zou je willen gaan gebruiken?

Ik heb de mijne toch weer een deken op gedaan. Merk dat ze veel meer energie over heeft nu en niet meer afvalt. D'r nieuwe stal is geweldig, maar er viel niet tegenaan te voeren. Nu nog een deken vinden die perfect blijft liggen en genoeg ruimte voor d'r hals geeft..

Britta31

Berichten: 13163
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:34

Mijn dame van bijna 34 is pas oud.Ze heeft een jonge vent van 21 als vriend.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:36

Ohh haha zo'n goed passende deken vinden is idd een hele klus!! Ik heb alle dure Amigo en Bucas dekens geprobeerd maar dat zit veel te krap bij haar hals. Dit jaar bij de EJ (was een dekenaanbieding) maar voor de grap iets meegenomen.. Nou ik heb nog nooit zo'n goed passende deken gehad!!

Oh wauw Britta31, mooie leeftijd zeg! Doe je nog veel met haar?

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:40

RianneH schreef:
Welkom PDM! :D

Koekerukoes, gewicht verliezen door kou kan je soms nog opvangen door meer ruwvoer te gaan voeren, dat houdt het kacheltje draaiende. Maar stijfheid door kou is toch het beste op te vangen met een deken.. Hoeveel grams zou je willen gaan gebruiken?

Ik heb de mijne toch weer een deken op gedaan. Merk dat ze veel meer energie over heeft nu en niet meer afvalt. D'r nieuwe stal is geweldig, maar er viel niet tegenaan te voeren. Nu nog een deken vinden die perfect blijft liggen en genoeg ruimte voor d'r hals geeft..


Hij verliest gelukkig geen gewicht :') hij komt meestal te dik uit de winter omdat ik meer voer en hij minder doet whaha

Ik heb een regendeken van 100 gram en wil er dan een 200 gram staldeken bij hebben. Die krijgt dan op met een 0 gram regendeken. Als het dan deze winter opeens -20 gaat worden kan ik altijd nog 300 gram maken maar dat verwacht ik niet haha. Hij heeft ook best wel een dikke wintervacht dus hij moet het ook weer niet te warm hebben.

Zoiets had ik bedacht in elk geval. Zou dat werken?

Britta31

Berichten: 13163
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:46

Af en toe een wandeling van een klein half uur en verder grasmaaier en beste vriendin van onze ruin.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:56

Britta31 schreef:
Af en toe een wandeling van een klein half uur en verder grasmaaier en beste vriendin van onze ruin.


Leuk hoor, wat fijn dat ze het nog zo goed doet!

Britta31

Berichten: 13163
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:59

AfbeeldingAfgelopen zomer aan de wandel met haar grote vriend.En baasje natuurlijk.

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:18

Britta31 schreef:
Mijn dame van bijna 34 is pas oud.Ze heeft een jonge vent van 21 als vriend.


Dat vind ik dus ook echt oud en horend in dit topic ;) :D Gaaf dat ze het zo goed doet.

Dank jullie wel voor jullie welkom, dank je ook Rianne. Gezellig weer een (ex) teamie!

Wij hebben juist de deken af gedaan want onze paarden waren echt veel en veels te vet en moesten alsmaar op dieet. Nu beginnen ze er eindelijk normaal uit te zien en kunnen we ze gewoon lekker veel eten geven.
Ben het eens dat als paardjes stijf worden een deken dan de oplossing is. Hier is het een stuk warmer dan in NL maar als het hier guur en koud wordt doe ik ook weer de dekens op hoor, want Hercule is 24 maar Polie die veel jonger is heeft het altijd gauw koud. Beiden gaan nu goed. Hercule is een echte beer, zo dik in de vacht. Polie toch wel iets dikker dan andere jaren lijkt het.
Ze liggen ook 's nachts op de wei en onder bij de buik lijkt de vacht dikker te zijn.

Ikhoop hier te leren hoe en wat als je paard oud is. Want ik realiseer me ook wel dat de beste tijd van Hercule voorbij is en dat waakzaamheid geboden is dat het allemaal goed blijft gaan. (geldt ook voor zijn baasjes := , manlief is 73 en ik 58 jaar) .