Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denisejazz

Berichten: 297
Geregistreerd: 01-02-15

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:44

Lekker gewandeld
!Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 00:06

Queelens schreef:
Ah de EPWA app die ze samen met stichting paardenkamp hebben?
Die hebben ze sinds een jaar ofzo inderdaad. Heb ik toen nog voor gedoneerd om die app te ontwikkelen hah :)
Maar fijn dat die smid je kan helpen ben benieuwd!


Ja die inderdaad!
Ik wist helemaal niks van dat bestaan af anders had ik ook wel gedoneerd, ga hem morgen eens testen.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:04

Ik was zondag ook op HE en heb wel de hele pijnpresentatie meegekregen. Het begin was vooral (technische storing en) waaraan kan je zien dat dit (koliek)paard pijn heeft. En blijkbaar zijn oprechte pijngezichten universeel bij zoogdieren
Fijn met dit weer, Denisejazz!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:54

Ah oké thanks!
Weet je gelijk wie ik ben _O-
De blonde die samen met een andere meid met donker lang haar halverwege binnen kwam vallen haha.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:55

die pijn indicator is wel interessant. vooral als j een paar dniet kent. toch is gevoel en luisteren naar je onderbuik ook geen gek idee

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:21

Die pijn-app heb ik ook, maar vind het vrij lastig soms, ook de dierenarts gaat niet helemaal mee erin. Natuurlijk kun je er veel aan aflezen, maar het wordt meer gelijk zo'n hype. Iedereen roept maar wat.
Als je een foto plaatst begint direct iemand over een strakke mond, of de frons boven de ogen.... ze vergeten vaak dat een foto een moment opname is, ik denk dat je meer in real life moet kijken ermee en dan ook continu... ik vind het moeilijk, vooral bij een dier van 31.

Verder eet Chico al een tijd geen hooi, of alleen hooi wat dun en fijn is en kortgesneden. Ik ben overgestapt op lucerne in een speciekuip, dat eet hij nog wel. En daarna, als hij dat niet meer wegkrijgt volgt vanzelf slobber of iets dergelijks.. ik ben toch van mening dat de ruwvoer prikkels goed voor zijn darmpjes zijn. En hij is sinds járen net meer aan de dunne mest.

By the way....
Ik kreeg de foto's van de fotoshoot..... ben er blij mee:
Dit zijn er 4 van de 9..... toch nog wel een lief oudje...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:24

mooie foto's!

ik heb de app net gedownload. 5 minuten kijken hoe vaak je paard met zijn staart zwiept en met zijn benen stampt. mooi uitgangspunt, dat zeker! maar ja, voelen, kijken, naar je paard luisteren zijn ook hele belangrijke dingen.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:33

Uiteraard is naar je eigen gevoel en inzicht luisteren denk ik toch wel het beste uitgangspunt, vooral als je het paard al een tijd hebt.
Maar was toch wel even nieuwschierig naar de app, ga hem vandaag eens testen.

Elcamino, wat een mooie foto’s! Echt heel mooi gedaan, heeft die van jou nou ook speciaal beslag voor hoefbevangen?

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:45

Sanet schreef:
Kan een goede tandarts niet weer mooie kiezen ervan maken dan?
Gras gaat wel goed trouwens?

Ik zag dat er ook een nieuw product op de markt was van hartog, speciaal voor senioren: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... are-senior


De kiezen zijn zover afgevlakt dat ze gelijk zijn met zijn tandvlees dus nee daar kun je niets meer van maken, gras eten gaat wel goed. En ik heb een hele goede tandarts hoor btw. _/-\o_

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:59

Ja klopt, is beslag voor HB, artrose én peesblessure :D
Hij stond ooit op bananas voor de HB maar dat werkte niet meer voor hem.
Hij staat nu op comfort shoes met een kunststof wigzool.
En hij wordt er uiteraard naar bekapt....om beter af te kunnen rollen.

Hier zijn de kiezen ook bijna gelijk met het tandvlees, er kan af en toe nog een klein scherp randje afgehaald meer niet...

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:21

Interessant aangezien ik er nu ook mee te maken heb, ben heel benieuwd wat die hoefsmid er van gaat maken, ze staat momenteel op ijzers met 2 lippen, leren zooltje en een pakking ertussen
Afbeelding
Afbeelding

Maar is de bedoeling dat ze dus iets gaat zakken in de verzenen met kleine aanpassingen aangezien haar pezen ook geïrriteerd zijn.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:28

Zakken in de verzenen bij geïrriteerde pezen lijkt mij persoonlijk geen logische keus.

Uitgaande van de meest standaard versie dat de pezen aan de achterkant van het been geïrriteerd zijn, en niet bij toeval die aan de voorkant (dat laatste hoor je eigenlijk nooit hoor, dus ik ga uit van de pezen achter)

Als je dan de verzenen laat zakken komt er meer spanning op die pezen, worden iets opgerekt.

Lijkt mij niet logisch?


Als er ook een hoefbeenkanteling is, wordt het wat mij betreft nóg minder logisch om de achterkant te laten zakken?

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:45

Dat is wat mij is verteld maar leek mij ook niet logisch inderdaad, gaat ook om irritatie aan de diepe buigpees, achterkant dus inderdaad.
Maar die smid die ik op horse event gesproken had zei dus weer juist de hielen wat hoger laten ivm de pezen, maar dat er wel een logica in zit van het laten zakken, zodat het hoefbeen wat rechter komt te staan, hij adviseerde dus weer wat steiler op de hoeven te laten maar wel dat het ijzer of met 2 lippen of zonder en dat het aan de voorzijde het ijzer wat meer afgerond word voor het break over moment.
Hoefsmid wat er volgende week bijkomt zegt dat het een beetje afhankelijk is van hoe ze er nu bij staat met wat hij gaat doen, we zullen het zien.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:03

Dat wat steiler vind ik dus wél logisch...

Maar dat kan niet als de verzenen omlaag gebracht worden.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:20

Nee lijkt mij ook niet, tenzij je een hielverhoging doet tussen het ijzer maar dan nog is het niet logisch.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:37

Romy, kijk eens bij Ronald Aalders op zijn fb, hij is echt top en gaat over de hele wereld voor zijn kunsten.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:42

Dat is dus wat banana shoes doen met een wigzool.
De wigzool zet de boel wat steiler waardoor de pees ontlast wordt.
De banana shoe zorgt er kort gezegd voor dat de voet zelf de juiste balans zoekt wat het prettigst staat voor het paard. Maar juist dat continu "wiebelen" werd lastig voor Chico. Daarom overgestapt op comfort shoes. Deze worden wel iets aangepast door mijn smid.
Ik heb ook zónder lippen, en afgerond ijzer en een rechte teen ivm het beter afrollen vanwege de artrose.

Ronald Aalders is denk ik 15 jaar mijn smid geweest, zijn leerling Jan doet mijn paard nu al 10 jaar.
(Ronald en ik zijn om prive-redenen uit elkaar gegaan wat betreft beslaan van mijn paard.)

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:52

Tja dat kan altijd gebeuren dat je verschil van mening hebt met het beslag van je paard natuurlijk.

Ik had een smid die onder mijn bevangen shet perse een ijzer wilde hebben, dus het maar geprobeerd. Tijdens het beslaan gaan ze dan al door de grond van de pijn natuurlijk maar daarna 3 weken op ijzers gehad en liep hij helemaal niet meer. Dus gevraagd of hij de ijzers er weer af kwam halen, dat werd ook drama...maar wel volgehouden, de pony was zo veel beter zonder....hoe dit kwam, geen idee maar ik zie en voel wel t verschil en dat is het belangrijkste voor mij.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:36

BarbaraNova, nee, het ging niet om het beslag zelf .... het was prive....en daarom wilde hij mijn paard niet meer doen,

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:34

Oh oke, ja ook dat kan gebeuren, t is jammer, vindt hem wel echt top.

Oh ik heb even mijn naam verandert, werd iedere keer barabas genoemt ipv barbara s haha

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:25

Ga zeker even op zoek, vind het allemaal erg interessant :)

Denk ook dat het per paard verschilt, die van mij loopt dus echt hondsberoerd zonder ijzers, terwijl een ander juist beroerd loopt met ijzers.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:35

Afbeelding
Hij heeft weer goed zn best gedaan vandaag. Hij begint weer mee te denken en te proberen

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:50

Ja een goede smid is wat dat betreft echt goud waard! Hier gelukkig al vanaf dag een tot nu dezelfde smid. Hij kost niet veel en kan ook nog eens heel goed beslaan, ook speciaal beslag, aldus mijn dierenarts die verbaasd was over hoe netjes zijn zooltjes en siliconen eronder zaten. Toen die de prijs hoorde viel die bijna achterover van verbazing :P

Die van mij heeft nog geen dag in die 8 jaar gevoelig gelopen. Maar dan is het gelukkig ook wel een makkelijke. Als het drama weer wordt met veel sneeuw in de winter haal ik tijdelijk (het liefst zo kort mogelijk, maarja safety first) zijn ijzer en zooltjes eraf (of nouja de smid, niet ik). Zelfs dan loopt die nog niet gevoelig op harde of stenige ondergronden.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:23

Wat heerlijk queelens, hier wel verschillende smids gehad maar nog steeds niet de meest geweldige gevonden.
Toen ik nog in het westen woonde had ik altijd een super smid, ook nooit gedoe of kreupel of iets.

Maar kan hier het nog niet vinden, de 1 bekapte giga kort elke keer, de ander klapte de ijzers er om de week zo ongeveer af, natuurlijk bekapper geprobeerd (op zich prima maar die van mij wil gewoon echt niet zonder ijzers en kon heel beroerd afspraken met hem maken), weer een ander bekapte gewoon scheef, die ik nu heb is op zich prima maar geen ervaring met deze situatie.
Baal er wel flink van, dus hoop dat die van volgende week gewoon goed is, prijs maakte mij nog niet eens zo veel uit.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:57

EmptyWords schreef:
[ [url=m/aJKclA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij heeft weer goed zn best gedaan vandaag. Hij begint weer mee te denken en te proberen

Knappe kale kikker!

Hier pony op blote voetjes, gaat prima. Smid komt al langer dan dat ik haar verzorg en hij kent haar en haar voetjes.

Vachtje begint ze wel te krijgen, maar het is ook wel een beetje herfst weer soms :brr: