Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8907
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:14

Bah, Kitty is alwéér kreupel :n Arm beest, ze loopt best vaak kreupel, maar een dag of 2 en dan loopt ze weer 'normaal' (dus stijf)
Niets warm, niets vreemd. Ze ontlast het een beetje en tilt hem op als ik mijn hand erom leg (zit wel bij de kogel)

Bah ben zo bang :n Geen idee waarvoor, ze heeft zo niets ernstigs, en aangezien ze wel vaker kreupel is hoef ik me "geen zorgen te maken" (omdat het toch "vanzelf" weer over gaat bij haar)

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:16

Misschien last van artrose? Of de kou, kan ook nog.

Misschien kUn je kijken naar een supplment als duivelsklauw

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:19

Wooow z1!! Super zeg!!

Pff vervelend he als er wat met je paardje aan de hand is.. ik ga ook altijd helemaal in mijn hoofd zitten! Gewoon een paar daagjes aankijken!

Kan misschien ook door het koude/natte weer komen? Maakt alles toch stijver en strammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:02

Denisejazz schreef:
Romy1234 schreef:
Ik vind 300 grams nu wel al heel veel hoor, hoezo heb je dat nu al op als ik vragen mag?
Die van mij heeft ook wel wat wintervacht maar staat nu onder een 0 grams.

Als ze snel zweet en moeilijk droog te krijgen is, is scheren wel een goede optie maar dan onder hoeveel grams wil je je paard dan gaan zetten als ze nu al onder 300 grams staat en het straks echt kouder word?
Je kan ook deels scheren hè, dus bijvoorbeeld een racestreep oid.


Omdat het hier al vriest? Het is hier gewoon echt al koud, en toen ik begon met dekens opleggen had ze in het begin der haren overeind staan, en ze heeft het niet te heet onder de deken, ze is gewoon warm en zweet niet. Dus dan weet ik dat 300 gram voor haar goed is. Ik heb ook nog een 400 gram deken en die leg ik pas op wanneer het zelfs overdag min is in de temperatuur.


Is geen aanval hoor gewoon oprecht interesse, het vriest hier helaas ook al.

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:47

Ik meld me ook graag :) Hier een draver uit 1995, 21 jaar jong nu dus. We rijden nog wat dressuur, en sinds kort in de bossen tegenover de stal.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook hier deken twijfels. De afgelopen jaren heeft ze zonder gestaan, ook omdat ik nog geen perfecte deken heb kunnen vinden en ze dus altijd last had van trekkende, drukkende en scheef zakkende dekens. We staan nu op een nieuwe stal, een geweldig paddock paradijs, maar de verhuizing en de omschakeling kost haar wel wat energie. En dan ook nog het rare weer, eerst lang heel warm en nu plots zo koud met veel regen. Misschien toch maar weer een deken op, desnoods alleen tijdens de echt natte dagen...

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:19

Wat een mooie draver, lekker donker! <3
Ik doe mijn merrie ook alleen op natte koude dagen een regendeken op, nog nooit problemen mee gehad. Zeker als ze een lekker vachtje hebben en buitenpaardjes zijn moet het kunnen denk ik. Wel belangrijk dat als je de deken weer afhaalt het niet te guur is natuurlijk & niet opdoen als ze al nat zijn.

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:23

Ja, dat vind ik altijd wat lastig.. Als de deken eenmaal op gaat, wanneer besluit je dan dat ie even niet op hoeft en het is wel heel sneu als ie af is en het toch hard gaat regenen, maar ik niet op stal kan komen.. -O-
Ze heeft wel een beste vacht, maar staat nu 24/7 op de pp en niet meer 's nachts op stal. Het hooi is ook heel mooi, maar minder vet dan ze gewend was, dus de omschakeling is misschien net wat te. Twijfel twijfel :o

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:29

Ik heb mijn pony wel een deken op , anders staat die arme schat de hele dag te rillen, zelfs met aardig vacht

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:38

Heel begrijpelijk dan! Dat maakt de keus ook gemakkelijk dan :) Hoe oud is ie?

Kabayo

Berichten: 14081
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:43

Opzich niet extreem oud, 21 :)
Maar winters en koude herfst dagen voeld ze zich echt beter met een beetje hulp qua warmte houden

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:56

Ja, warm houden kost gewoon meer energie als ze wat ouder zijn. Ik snap je twijfel hoor, zeker omdat er zoveel verschillende meningen over dekengebruik zijn. Ga gewoon uit van je eigen ervaring en gevoel, je kent je paard het beste!

Die van mij heeft jaren lang bloot buiten gestaan, wordt ook echt een beertje. Nu ze wat ouder is merk ik gewoon dat ze wat schraler wordt in de winter. Ze kan wel een buitje hebben, maar zon gure dag als vandaag.. Dan zijn ze toch voordurend bezig met zichzelf extra warm te houden door de nattigheid en eventueel wind. Kost veel energie. Als ik haar op dit soort dagen ondersteun met haar dekentje is ze niet humeurig en lekker warm (ik leg altijd even mijn koude handen onder de deken :') )

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:39

Hier staat paardlief voor t eerst zonder deken deze winter. Puur vanwege de blessure vind ik het niet nodig. Hij lijkt zich prima te vermaken zonder deken. Is vrolijk, heeft n mooie dikke vacht en knapt duidelijk per.dag weer op.

Volgend jaar wordt hij gewoon weer geschoren en pak ik m lekker in

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:40

Als je eerder niet hebt geschoren en ze nu al onder 300 staat zou ik alleen voor een patroon gaan dus jachtpatroon of de hals wegscheren. Je kan er later altijd meer afhalen.

Het is hier ook echt koud, sinds een kleine week staat ze onder een 250 gram.

Knap zeg, nog in het Z1!
Veel actieve oudjes hier nog :D

@kittydylan; ik zou het zelf wel na laten kijken, ze zal niet voor niets kreupel zijn.

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:12

Romy1234 schreef:
Welkom realmagic!
Mooie frontriem :)

Maar ik denk dat je iemand anders bedoeld, ik start niet meer en de Z1 word hem helemaal niet meer voor mij haha.
Was er wel iemand in dit topic maar ben even haar naam kwijt.



Oww sorry. haha waren zoveel berichten..

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:26

sariba schreef:
Ik start nog met mijn 24 jarige z1, ik reed voorheen nog gewoon 2 proeven.
Nu even een tijd niet gestart.
Als ik weer ga starten, ga ik eerst 1 proef starten, maar dat ligt dan meer aan mij, doordat ik door lichamelijke klachten geen 2 proeven vol hou zonder zweep.
Dus eerst trainen dat ik het beter vol hou om hem zonder zweep te rijden.
Hij heeft nog energie zat, laatst heeft er een grand prix amazone opgezeten, die eens in de maand bij ons op stal komt om les te geven, toen liep die als een 7 jarige.
Zij was een beetje aan het spelen met de wissels en hij deed ze gewoon. :D
Eerst met een bok, wat bijna een handstand was haha.
Ze was zeer verbaasd dat hij nog zo energiek was.


Ze staan van mij nu onder een 200 grams deken, de shet uiteraard niet, dat is al een teddybeer van zich zelf.
Kwa supplementen, geef ik degene met wie ik nog z1 rij: energie plus en elektrolyten van de pavo als hij gewerkt heeft.



Ik moet ook wel weer even inkomen. maar goed. Denk er ook aan om eerst met 1 proef te starten, deze maand maar even aankijken hoe die het blijft oppakken.

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:43

Afbeelding
Nog een foto van mijn 21-jarige <3

Nora_lovely

Berichten: 167
Geregistreerd: 11-09-16
Woonplaats: in the middle of nowhere

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:24

Ik heb een vraagje,
mijn merrie van 23 krijgt pavo 18+ met care4life (verhouding 2:1)
Maar eigenlijk word ze hier aardig rond van.
Nu krijgt ze van die mix ong. 0,5 kilo s'ochtends en 0,5 kilo s'avonds.
De een zegt dat ze van hooi dik word en de ander van die 18+.
Ze krijgt nu eigenlijk volgens de pavozak te weinig.
Iemand enig idee waar ze nou dik van word?

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:27

Dik worden ze van ruwvoer. Het kan dus zijn dat ze inderdaad (te) veel hooi krijgt, of bijvoorbeeld veel stro bij eet. Voer je een halve kilo of een halve voerschep? In dat laatste geval is het bij muesli ook zo dat je minder dan een kilo voert. Ik kan me dus niet voorstellen dat het daaraan ligt.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:30

Van ruwvoer krijgen ze een ronde ruwvoerbuik, dik worden ze er niet van.

Niet ieder ouder paard heeft 18+ nodig. Meestal zit daar pulp of een andere dikmaker in verwerkt

Nora_lovely

Berichten: 167
Geregistreerd: 11-09-16
Woonplaats: in the middle of nowhere

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:00

Oké dat verklaart een hoop!
Aangezien ze vroeger toen ze nog op stro stond altijd dr stal leeg at. :Y)

Britta31

Berichten: 13163
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:30

Vanmiddag heerlijk gewandeld met mijn oude dame van bijna 34 en haar jonge vent van 21.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:39

Welkom nieuwkomers!

Lekker al die actieve oudjes, mijne was ook helemaal in zijn element - te schattig haha. Mijn vriend heeft het gefilmd dus hopelijk is het goed genoeg voor de vlog van volgende week. die van deze week heb ik al af dus daar kan het niet meer bij aangezien die straks online gaat.

KittyDylan

Berichten: 8907
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:27

Kitty doet het weer prima. *\o/*

Afbeelding

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:45

Wat fijn! Kitty heeft een mooie vacht zeg!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:53

Vandaag is mijn oudje gewogen en gemeten (in zijn paspoort stond niet hoe groot/klein - nog maar net hoe je het bekijkt - hij is). En hij ging ook nog helemaal los in de wei :') heb er een filmpje van gemaakt van een klein stukje, maar toen was hij al bijna klaar dus al een stuk rustiger jammer genoeg haha