Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9085
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:44

De hoefsmid komt als het meezit dinsdag middag.

En iris en haat bloeddorstige acties.... echt echt niet dat ze nog zonder gaat mogen tot hij dicht is.


Fijn juval dat de pensioen pony braaf is.
Ik vind sws braver pony's leuker... zulke die niet bloeddorstige zijn _O-

ellepel

Berichten: 47373
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:15

het zal ook wel jeuken, en dan kunnen ze best de boel kapot maken als ze er aan zitten.
ja jammer dan he dat ze niet snappen dat ze er af moeten blijven.
je zou zoiets moeten hebben?
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34705
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:28

Wat is er weer een hoop gebeurt hier.

Onze opa staat nog steeds met een peesblessure, daar zijn we langzamerhand het stappen mee op aan het bouwen, aan de hand. Dat valt nog niet mee, we moeten hem een hoofdstel in doen en dan een hengstenketting onder zijn kin. Wilde hengst is het :=

ellepel

Berichten: 47373
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:55

ach jeetje,hopelijk gaat dat snel genezen zodat hij gewoon weer lekker los kan :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34705
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 23:03

Plan is wel dat hij van de zomer weer lekker het land op kan. Hij heeft nu een containerstal met verharde uitloop en een deel zandpaddock.

Britta31

Berichten: 13159
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:11

Hebben jullie de oudjes s’nachts al zonder deken staan.Ik heb hem nu bloot in de wei.

joyce83

Berichten: 5225
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:24

Nee hier gaan de dekens nog even op in de nacht. Maar dan de 100 gram. Overdag idd wel lekker zonder deken maar nu wel door die stomme vliegjes in de oren al de vliegenmaskers op.

ellepel

Berichten: 47373
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:25

kelly heeft alleen begin winter een deken op gehad,nu niet meer.
maar die staat snachts in paddock met schuilstal.
al zegt dat eigenlijk ook weer niks,want meestal staat ze er voor en gewoon in de regen.

overdag kan best er af, en snachts is ook heel persoonlijk denk ik?
ik vind dat ze wel zonder kunnen,maar als jij je beter voelt met deken op moet je dat gewoon doen

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:27

24/7 buiten is nu wel kritiek voor de mijne zonder deken omdat hij al de helft van zijn berenvacht kwijt is en de nachten nog best fris zijn. Maar hij staat op stal 's nachts dus ik hoef me eindelijk even een paar dagen geen zorgen te maken over dekens. Ook wel eens lekker na al die maanden regen en kou en dan toch weer net te warm.

juval

Berichten: 13229
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:35

ik heb de deken ook afgedaan bij de pensioenpony. Het is vandaag heerlijk weer hier.

Als het 's nachts nog onder de 5 graden wordt doe ik de deken wel op.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:53

Ze staan nu buiten wel bloot, de eczemer wel onder eczeemdeken uiteraard, geen risico mee nemen.

Tancreda4

Berichten: 24070
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:54

Ik heb m'n pony ook bloot gelaten, die stond vanmorgen te zweten onder de deken. Maar vind het toch soort spannend, die twijfels ook altijd:=

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:59

Die ouwe van mij leeft weer helemaal op met dit weer. Hij zat van top tot teen onder de modder, had duidelijk intens staan kroelen met andere paarden aan de plukken haar op zijn lichaam te zien en toen ik wat met hem ging doen was hij onwijs druk!

Zo druk dat ik hem eerst aan de longeerlijn heb geklikt. Daar ging hij meteen enthousiast draven en heeft ie even 2 galopjes gedaan. Toen met korte teugelen wat oefeningen gedaan en daarna het inparkeren geoefend en nog even opgestapt op de barebackpad en gewoon lekker bitloos. Beessie had er veel zin in en we hebben echt nog leuk kunnen werken samen. Daarna nog even vanaf de grond de korte teugel oefeningen nog een keer opgepakt om uit te stappen, maar hij bleef enthousiast naast me draven dus hij was duidelijk nog niet klaar. Uiteindelijk buiten nog even een stukje gewandeld om echt uit te stappen en hem wat gras te laten eten. Daarna was ie nog druk, blij en vrolijk. _O-

Wel echt een heel fijn contrast met de afgelopen weken met zijn staak gedrag. Heel fijn om te merken dat hij toch wel weer wat wil doen. <3

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:06

Hi,

Op het moment even met mn handen in het haar met mn oudje. Wordt in mei 30 en is opzich nog zeer fit. Gaat elke dag met een sprintje de bak in en steekt de andere 2 waarmee ze samen staat 9/10 keer aan voor de dolle 10 minuten. Met een rondje wandelen, moet je zowat hardlopen om mevrouw bij te houden, eet goed en is nog nooit zo goed op gewicht geweest. Dan zou je denken helemaal top! Maar helaas…

Ik heb mn paarden een dagdeel op de verharde paddock met hooi staan en een dagdeel in de bak. Helaas heeft ze al een paar maanden (al minimaal sinds het dekenseizoen is begonnen) vermoed ik niet meer liggend geslapen, waardoor ze niet meer in die REM-slaap komt. Als ze nu buiten op de verharde paddock staat is ze in zo’n diepe slaap dat ze omvalt. Waar het eerst af en toe was gebeurd dit steeds regelmatiger en heeft ze ook wondjes op dr knie en kogels. Voor de kogels gebruik ik al omgekeerde springschoenen die het bedekken dus die gaan niet open. Alleen eigenlijk is dit alleen maar symptoombestrijding.

Wat zouden jullie in mijn geval doen, nog meer oudjes die hier last van hebben? Ze is verder nog echt heel fit en ik gun dr nog de zomer op de wei, maar op sommige punten komt ook de gedachte in mij op of het niet genoeg is geweest voor dr.

Akshay
Berichten: 2078
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:18

jeetje wat lastig!
Staat ze in een groep? Is het beter als ze alleen staat? Welke ondergronden kan ze uit kiezen om op te liggen? Zacht, droog, stroef, los etc?

Hier was vorig jaar ook een periode waarin mijn oudje niet meer ging liggen. Ik heb hem 1x betrapt op bijna omkiepen omdat hij wel heel moe was.
Wat bleek, hij had wat last van zijn lijf, en mijn IJslander vond het ''gedoe'' heel vervelend dus zat hem steeds achter zijn broek. Ik ben mijn oudje toen een week of 3 's nachts alleen gaan 'opsluiten'. Draadje door de paddock, oudje had de inloopstal, zand en tegels in de paddock. Onbeperkt hooi, en eigenlijk zijn eerste nacht apart durfde hij weer te gaan liggen. Omdat hij daarna wat kon uitrusten ging zijn lijf ook beter, en stopte mijn IJslander met bemoeien want het 'gedoe' was weg.

Mocht het nou zo zijn dat je paard fysiek niet meer in staat is om te gaan liggen en dus te slapen zou het voor mij wel klaar zijn omdat ze slaap ook wel echt nodig hebben. En het gevoel van ''ik wil wel, maar kan niet en knal dan opeens om'' me voor een paard geen prettig iets lijkt.. Maar dat zeg ik als buitenstaander nu heel nuchter..

Hier heb ik vandaag voor het eerst sinds tijden mijn oudje zonder deken zonder dat ik thuis ben. Hij heeft verspreid over de dag echt al uren staan kriebelen met de anderen. Lekker plukken vacht bij elkaar loskrauwen :+:

ellepel

Berichten: 47373
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:20

ja hier ook wel hoor, is ook overal wel heel nat.
en ze moeten zich ook wel veilig genoeg voelen om te gaan liggen.
kelly staat soms ook wel zo te slapen en zie dat bij nog een paar wat jongere dieren bij ons op stal ook.
het lijkt zo eng als ze dan door de benen zakken en zo wakker schrikken.

nou weet ik dat kelly als haar paddock weer opgedroogd is daar wel een plekje zoekt om te gaan slapen dus dat komt wel weer in orde,maak ik me niet zo druk om.

als je de kans hebt even apart op zachte ondergrond zodat ze wel even kan liggen?

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:47

Ze staan met zn 3-en, overdag dan dus buiten en snachts ieder zn eigen stal. Ze heeft een stal van 3x4 met dikke laag zaagsel en rubber matten. Op de verharde paddock staan ze gescheiden van elkaar.
Als ik ze in de bak heb staan doe ik haar wel altijd als eerst buiten zetten zodat ze rustig de tijd heeft om te rollen. Maar meestal doet ze dat niet doet tot de andere er bij zijn en loopt ze alleen maar te roepen naar ze.

Vroeger ging ze ook altijd zodra de zon scheef ff lekker in de bak liggen, kan wel eens inderdaad dr apart van de andere 2 zetten met een draadje om te kijken of ze dan dr rust wilt pakken. Ze is wel altijd mega alert ook op stal, ‘s avonds ook altijd aan het staren naar de weg richting de huizen.

Ze is nu vooral heel druk bezig met de ruin aflebberen en heeeel erg hengstig zijn

ellepel

Berichten: 47373
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:18

ik weet dat ze in een stal soms ook niet gaan liggen omdat ze als ze ouder zijn best wel veel ruimte nodig zijn om omhoog te komen.
maar misschien dat het net genoeg is hoor om haar toch even apart te zetten.

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:24

Gossie dat is vervelend. Hopelijk vind je een manier om een fijne slaapplek te maken. Misschien dikke matten in de verharde paddock leggen zodat ze daar ook een keuze heeft? Misschien zelfs op mooie dagen een laagje vlas erop om het liggen te stimuleren?

Hier trouwens ook wat minder nieuws.. Vanmorgen de uitslag van de PPID test gekregen en die was positief. -O-

Tancreda4

Berichten: 24070
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:57

Lastig hoor. Niet liggen kan idd vanwege lichamelijk ongemak zijn wat met die hoge leeftijd niet heel gek is. Snel opstaan is dan niet meer vanzelfsprekend en blijven ze staan. In stal is er misschien te weinig ruimte dus ik zou wel kijken of ze bv op t zachte kan blijven staan eventueel afgezet zodat ze in haar eentje kan liggen, zonder dat ze bang hoeft te zijn omhoog te worden gejaagd door een ander.

Ik heb wel tegen mijzelf gezegd dat als mijn grote niet meer liggend gaat slapen het voor mij klaar zou zijn... of niet meer zelf op kan komen. Maar misschien dat ik er anders over denk als het eenmaal zo ver is. Maar rem slaap is zo belangrijk en ik merk dat die van mij ook echt veel slaapt.

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 07:27

Ah Celebi!

@Ilsevdhoek, lastig hoor!

Mona ligt wel gelukkig, hebben ondanks de regen wel wat droge plekjes.

hagelslag
Berichten: 9085
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 07:42

@ilse
Krijgt ze iets tegen pijn/artrose.
Misschien een week met pijnstillers kijken hoe het dan is.
Omdat je zegt dat het begonnen is met het deken seizoen, kritisch kijken naar hoe de deken zit.
Misschien is deze te groot of te klein en drukt daardoor erg vervelend als ze ligt.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:38

Lastig hoor Ilse. Ik zou vooral ook met je da overleggen.

Balen Celibi, nog aan de da gevraagd of het door stress beinvloed kon zijn?

Peri heeft vrijdag een positieve peesecho gehad dus dat is heel fijn. Zijn pees is niet meer perfect maar wel goed genoeg om weer een vrijbriefje te krijgen voor de kudde.

En aangezien hij op zijn huidige weitje zo aan het ijsberen en/of weven is gaan we naar een kudde toewerken.

Ik hoop het wel even te kunnen rekken. Zijn eigen weitje is best droog maar de weides van de kuddes zeker niet dus wil als het ff kan wachten tot het wat droger is. Betekent wel dat hij weer op voordroog moet wat risicovoller is voor zijn gebit maar hij loopt de laatste tijd ook zo te zeiken (cq gewoon niet eten) op het weidehooi dat ik wat moet.. wordt wel spannend als het zover is.. het wordt een compleet nieuwe kudde met 4 andere paarden en hij is vaak toch wel de pussy van de club.

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:18

Nee stress was uitgesloten met een waarde van 144 zei ze. Dat had gekund in het twijfel gebied tussen 15 en 40, maar dit was wel erg duidelijk helaas.. -O-

ellepel

Berichten: 47373
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:33

ah balen,ja dat is wel wat verhoogd.
ga je dan starten met medicatie of eerst over een maand weer prikken?
tip,wel echt laag beginnen met medicatie ,ik hoor nog te vaak dat ze een hele pil zeggen,maar niet doen, een kwart is echt meer dan genoeg eerst.