Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisbeer

Berichten: 961
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:00

Blaze heel veel sterkte.
Wat een eerlijk en respectvol verhaal heb he opgeschreven.

Es_ther

Berichten: 18732
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:37

Sterkte Blaze :knuffel:

Wat een nare droom Kaatje!

Ik heb (nog) geen ervaring met inslapen, maar ik zou wel tot het laatste moment er bij willen zijn. Mona is niet van mij, maar als ze zouden bellen dan stap ik direct in de auto om naar haar toe te gaan..

Bagheera_206

Berichten: 25920
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:50

Ik ben er bij geweest. Korte uitleg van DA. Dekentje los en eerste prik erin. Toen werd Frel kalm. Verdere uitleg van DA. Dekentje af en tweede prik erin en moest ik haar even los laten. Ze ging toen idd gecontroleerd liggen. Toen heb ik haar hoofd vast gehouden en ging de laatste prik erin. Ze was nog aan het ademen en zorgde dat ze mij nog kon ruiken. Ik kon niets anders dan tegen haar blijven praten zodat ze mij ook kon horen en hoe trots ik wel niet op haar was en hoeveel ik van haar hield en dat ze zo ontzettend dapper was. |( Toen de DA alles had gecontroleerd en er niet meer was nog even uitgebreid zitten janken bij haar en toen afscheid genomen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar staart af te knippen. Ik heb aan de stal eigenaar gevraagd de staart af te knippen toen ze haar later gingen afdekken. Daar wil ik nog wat moois van laten maken.

Het was heel intens en heel emotioneel, maar dit was het laatste wat ik voor haar kon doen door tot op het laatste moment bij haar te blijven. Ik ben blij dat ik erbij was.

Celebi
Berichten: 3874
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:23

Heel veel sterkte! Y;(

Hier is van de week ook een oudje overleden op stal. Dit soort situaties maken weer goed duidelijk hoe eindig het leven is. Ik heb een bosje witte roosjes bij de pony gelegd voordat ze afscheid kwamen nemen. Dat werd volgens mij wel gewaardeerd. Ik vond het zo zielig.

Zelf twijfel ik erg wat ik zal doen na overlijden of inslapen. Rendac of crematie.. Aan de ene kant vind ik crematie wel vrediger klinken en fijn dat je dan het as krijgt om in een sieraad te stoppen of uit te strooien. Dat zou ik beide wel willen doen. Een deel in een sieraad en een deel op zijn oude plekje in Frankrijk uitstrooien. Maar goed aan de andere kant krijg je ook gewoon een gigantische doos as en dat is ook weer zo wat en het is vreselijk duur. De Rendac is ook gewoon een prima oplossing en ik denk dat ik met een zichtbare pluk haar in een sieraad meer heb dan met een gesloten as sieraad. Ik heb van de hond ook een hanger gemaakt van een plukje haar en een mini foto erbij. Is heel mooi geworden en daar heb ik veel steun aan gehad, dus vanuit die redenatie zou de Rendac prima zijn voor mij. Maar het blijft lastig en ik blijf heen en weer gaan in gedachten. Ik hoop dat ik eruit ben voor het zover is. Maar ik hoop stiekem ook dat hij nog jarenlang mee gaat.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 08:56

je kunt ook nog je dier doneren.
is niet iets waar een ieder aan denkt,maar ik heb appie toen na het inslapen gedoneerd voor onderzoek .
hij was al op universiteit utrecht en ik vond het juist wel een fijn idee dat hij na zijn dood nog kon helpen :j

Sanet

Berichten: 8020
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:09

Ik heb een Fries, met een genetische afwijking. Ik heb contact gehad met het onderzoeksinstituut in USA, maar ze zochten niet meer weefsel van dit type afwijking.
Ik was al helemaal aan het bedenken hoe dat dan moest, want het liefst hou ik haar gewoon thuis, maar om dan met een dood paard naar de kliniek te moeten vervoeren.
Mijn eigen dierenarts gaf aan wel de necropsy te willen doen met voldoende uitleg van het onderzoeksinstituut. Maar “gelukkig” niet nodig.

Queelens

Berichten: 8030
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:16

ellepel schreef:
je kunt ook nog je dier doneren.
is niet iets waar een ieder aan denkt,maar ik heb appie toen na het inslapen gedoneerd voor onderzoek .
hij was al op universiteit utrecht en ik vond het juist wel een fijn idee dat hij na zijn dood nog kon helpen :j


Dat is te doen als je paard op de kliniek wordt ingeslapen maar anders niet. Tenzij ze tegenwoordig hulp bieden met het vervoeren van een dood paard naar de uni?

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:08

in de regio utrecht zorgen ze er zelf voor en daar buiten zijn er dacht ik wel wat aanbieders.

hier staat ook nog wel wat info
[VN] [AG] De dood van een paard en wat daarna komt

ik moet zelf ook eens gaan informeren,want ik dacht er met kelly ook wel aan hoor.
geloof dat er in groningen iemand zit die overleden paarden kan vervoeren, en er is wel meer.

fique

Berichten: 2504
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:30

Het mag nu wel eens wat beter weer gaan worden. Magnifique begint een beetje te verharen, maar ze heeft echt nog zo'n dikke vacht voor haar doen.
Ga haar ook nog maar extra bijvoeren, want ze heeft nu wel een aardig pakje uitgedaan.. Tanden zijn gelukkig nog wel goed, maar merk toch dat ze minder hooi eet. Ze wordt over 3 maanden ook al 30 jaar.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:47

ja kelly was begonnen,maar toch blijkbaar met alle regen dat de vacht nodig was en stopte ze er ook weer mee.
sinds gister laat het wel weer wat los :j

het blijft ook zo nat he, ik zei al op stal van we hebben nu zoveel water in de grond dat als we dan straks weer 5 week kurkdroog weer hebben er nog zat in de bodem zit dat het gras wel blijft groeien.

fique

Berichten: 2504
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:01

Ja alles is mega nat. Merk het ook in de stallen. Lijkt wel of het grondwater bijna door het beton heen komt

Tancreda4

Berichten: 24156
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:22

Hier staan de landen al sinds oktober onder water. Een grote modderbende, terwijl er geen paard op heeft gelopen (wel eenden die badderen). Hopelijk trekt dat wel goed bij straks als het droger is.

Celebi
Berichten: 3874
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:01

Die ouwe van mij heeft echt een hekel aan regen en modder dus die zit niet helemaal lekker in zijn vel momenteel. Ik zou willen dat ik daar meer voor hem zou kunnen betekenen..

Hij verhaard ook echt flink nu! Ik kan hem 3x grondig poetsen en er blijven hele plukken uitkomen. Hij wordt zelfs kaal op zijn komt. :')

Ik ben gisteren trouwens wel bezig geweest met mijn pony kaal te knippen bij gebrek aan een scheerapparaat. Hij begon allemaal klitten tussen zijn achterbenen en voorbenen te krijgen van het losse haar in combinatie met zweet en modder. Was een flinke klus maar het is gelukt. Arm ding begon wat meer op zijn singel te reageren dus het zal wel zeer gedaan hebben. |(

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:36

ja dat heeft kelly ook een beetje nu onder haar buik,lang haar en dan wat nat van liggen,dan klit dat wel :j
maar dat komt vanzelf wel los met verharen.
lastig als je niet ergens een scheerapparaat kunt lenen of huren,knippen is best wel een werkje.

Celebi
Berichten: 3874
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:52

Tja ik ben nu al klaar dus het maakt toch niet meer uit. Honden trimmen of je paard trimmen, het kan allemaal hier. :+

Voordeel is wel dat hij iets meer lucht heeft ook bij zijn buik. Hij kreeg het met rijden toch wel warm had ik het idee.

NadiaM

Berichten: 1128
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:44

Herkenbaar dat dit weer voor die ouwetjes niet echt fijn is.

Die van mij wil eigenlijk altijd naar buiten, maar van de week kwam ie tot 2x toe terug zijn stal in gelopen.
En dan weer gaan staan hinniken naar de rest die wel even buiten lopen...
Hij kon echt zijn draai niet vinden zo sneu.


Celebi schreef:
Die ouwe van mij heeft echt een hekel aan regen en modder dus die zit niet helemaal lekker in zijn vel momenteel. Ik zou willen dat ik daar meer voor hem zou kunnen betekenen..

Hij verhaard ook echt flink nu! Ik kan hem 3x grondig poetsen en er blijven hele plukken uitkomen. Hij wordt zelfs kaal op zijn komt. :')

Ik ben gisteren trouwens wel bezig geweest met mijn pony kaal te knippen bij gebrek aan een scheerapparaat. Hij begon allemaal klitten tussen zijn achterbenen en voorbenen te krijgen van het losse haar in combinatie met zweet en modder. Was een flinke klus maar het is gelukt. Arm ding begon wat meer op zijn singel te reageren dus het zal wel zeer gedaan hebben. |(

NadiaM

Berichten: 1128
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:46

Ik ben benieuwd of jullie ook kruiden of supplementen bijgeven?

Mijn ouwetje, welsh e-pony van 35 jaar is echt wel aan het achteruit gaan nu.
Ook omdat ze zoveel binnen staan ivm weer denk ik.
Maar hij is ook beetje hoesterig steeds en snotterig.

Geef eigenlijk nooit iets bij van kruiden of supplementen, maar misschien nu toch wel fijn om ergens mee te ondersteunen.

Bagheera_206

Berichten: 25920
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:48

Ik deed af en toe wel eens Bokashi van Bio-Ron bijgeven als ik ook beetje weerstand van binnen uit wilde ondersteunen.

Britta31

Berichten: 13201
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:13

Ik geef Nap van 29 elke dag Echinaforce druppels voor zijn weerstand.Zijn weerstand is zoveel beter geworden.Gewoon de druppels voor mensen.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:59

ik zou in elk geval de temperatuur wel goed in de gaten houden op die leeftijd?
er was bij ons een wat aan het hoesten en die kreeg een of andere siroop.
ik dacht deze
https://www.equusvitalis.nl/stiefel/hoe ... hLEALw_wcB
en dat lijkt wel goed te werken.

kelly heeft eigenlijk nooit wat.
ja luis of mijt,dat is nadeel van die tinkers vind ik

fique

Berichten: 2504
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:31

Magnifique wilde graag naar binnen dus had haar nog maar ff in de bak gezet samen met Charlie.
Konden ze ook ff lekker kroelen.. ❤️ Afbeelding

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:50

heerlijk zo, lekker kort in het haar ook!

kelly is nu net een mottenbal :')
dat lange haar en dan nat van de regen en dan leeft ze zich ook nog dagelijks uit op de schuurpaal.
ding zit helemaal onder de haren van haar _O-

Celebi
Berichten: 3874
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:39

Hier vandaag weer een flink stuk borst kaal geknipt. Pony leek ergens last van te hebben met rijden en ik kon mijn vinger er niet op leggen, maar hij was uiteindelijk best aan het nazweten dus ik heb hem voor de zekerheid bij de borst maar wat gekortwiekt. Morgen even alles netjes bijpunten zodat hij niet allemaal happen heeft.

Hebben jullie dat wel eens meegemaakt? Ik heb juist een normaal erg werkwillige pony tijdens het rijden en ondanks zijn leeftijd is ie echt nog heel fit, maar nu al een paar keer gaat hij veel stilstaan. Het lijkt in combinatie met het willen mesten maar dat vervolgens niet doen. Hij mest verder in stal, tijdens het poetsen/zadelen en in de paddock prima. Op zich tijdens het rijden ook, maar hij lijkt een soort constante aandrang te hebben opeens. De mest ziet er verder prima uit en zijn voer is volgens mij niet anders dan anders. Ik hoop dus dat het een reactie was op de wisselingen in temperatuur, want anders moet ik gaan puzzelen wat het wel is. Op buitenrit loopt ie als een trein trouwens..

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:53

misschien de veearts laten checken?
kan ook iets van de blaas zijn misschien?

Celebi
Berichten: 3874
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:06

Dierenarts komt donderdag toevallig voor de tanden van een ander paard dus dan bespreek ik het gelijk even inderdaad. Ik heb het vermoeden dat ze op PPID wil gaan testen ook. Blaas lijkt tot op heden geen gekke klachten vandaan te komen trouwens!

Eerste ideeën die ik zelf had waren darmklachten (vanwege het doen alsof hij gaat mesten plus wat meer gas dan anders), artrose, de temperatuur wisselingen, sowieso minder fit vanwege het aanhoudende slechte weer, PPID of wellicht iets wat gekomen is na de behandeling van de osteopaat.Die zal ik maandag ook eens berichten.. Zadel is recent nog nagekeken en toen begonnen de klachten niet dus die streep ik voor nu af.

Ach en misschien is het even een tijdelijk dipje in zijn algehele gezondheid en maak ik me druk om niks. _O-