Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 06:58

Lekker feestmaaltje! Mijn oma is maar 1m33.

Jullie voeren 18+ droog?

Hier dus laatst twee kiezen getrokken. Ik doe nu mijn Vitalbix Daily Complete en Vitalbix Active+ in koud water weken. Daar doe ik dan al haar poedertjes en druppeltjes door. Gelukkig eet ze dat. Laatst ook al even Vitalbix Nutrimash en Pavo 18+ geprobeerd, maar daar at ze maar deels van. Op aanraden van de tandarts nu samen met de andere oma een zak Agrobs gescoord. Eens kijken of ze dat wel gewoon eet. Ik kon verder een zak hooicobs over nemen. Dus die gaan we binnenkort ook even proberen. Kan ik de komende weken een beetje achter komen wat ze wel eet en ik van de winter kan gaan bijvoeren.

https://www.zooplus.nl/shop/paarden/voe ... hle/518773

Denk dat ze nu in gras seizoen dan wel voldoende binnen krijgt. Doen strook begrazing, omdat er anders een paar gezellige dikkerdjes in de kudde staan. Vaak doen we dan de oma's er overdag even naast zodat die wel wat kunnen bij eten. Meestal zet iemand ze er dan op en een ander haalt ze er dan weer af.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:18

Ik heb de 18Plus toen ik het nog voerde zowel droog als geweekt gevoerd. Helaas bleek dat de merrie met een stel missende kiezen de muesli niet meer voldoende fijnmaalt, dus zaten de vogels te wachten tot ze zou mesten om de graantjes uit haar mest te snoepen.

Ik voer nu 2x daags een mix van Equifirst Senior Mash en Dengie Alfabeet (dat moet je dus aanmaken met water) en voeg wat olie, vit. E en sojaschroot toe.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:31

Ah heerlijk als ze fris zijn Susan!

Lekker feestmaal hier voor marissa :).

Mona os 1.42, maar ik ben maar 1.60 dus we passen goed bij elkaar :')

Ik voer pavo nature’s best aan de pony’s. Deed ze het afgelopen winter super op en even kijken wat ze deze zomer doet (hoever ze uit gaat dijen :') ).

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:39

Sochtends voer ik de 18+ droog. Savonds nat

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:57

De mijne krijgt alleen een beetje vitalbix daily complete ter aanvulling. Maar die van mij heeft dan ook nog alles behalve last van het kwaaltje dat hij vetjes kwijt raakt. Binnenkort gaat hij op de weegschaal. Ik hou mn hart vast... :+

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:59

Queelens schreef:
De mijne krijgt alleen een beetje vitalbix daily complete ter aanvulling. Maar die van mij heeft dan ook nog alles behalve last van het kwaaltje dat hij vetjes kwijt raakt. Binnenkort gaat hij op de weegschaal. Ik hou mn hart vast... :+


Ah jij doet ook VB DC. Ik wist tot voor kort niet eens dat je het kon weken in koud water.

Siers83

Berichten: 7351
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:27

Ik voer het droog idd. Weken heb ik geen tijd voor, is gewoon niet handig hier. Ik heb wel ander voer geprobeerd maar na een tijdje stopt ze dan toch met eten door de prascend wss. En de 18+ eet ze altijd met smaak, likt de bak ook echt leeg

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:30

Ik mik dat halve pilletje Prascend pas op het hapje als de oma al aan het eten is. Dan weet ik zeker dat ze hem binnen krijgt.

De Prascend is voor de andere oma en niet voor mijn oma.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:31

Ik voer de 18+ droog. Dat gaat prima.
Soms mix ik het door zijn slobber en maak ik het nat, gaat ook prima.
Chico mist ook wat kiezen maar eet brokjes en muesli nog best.

Helaas hier de wei al een week dicht, te nat en alles gaat stuk.
Hopelijk mogen ze er volgende week weer op.... of wellicht donderdag....

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:34

De wei hier ligt er nog steeds mooi groen bij. Niks te klagen. Maar goed, wij zitten niet op klei.
Afbeelding
Dit is alleen minder prettig :')
Heb t maar doorgegeven aan de stalhouder

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:49

ElCamino schreef:
Ik voer de 18+ droog. Dat gaat prima.
Soms mix ik het door zijn slobber en maak ik het nat, gaat ook prima.
Chico mist ook wat kiezen maar eet brokjes en muesli nog best.

Helaas hier de wei al een week dicht, te nat en alles gaat stuk.
Hopelijk mogen ze er volgende week weer op.... of wellicht donderdag....


Hier ook natte bende. Met strookbegrazing helemaal, maar geven ze wel iedere dag flink bij. En ze vertrappen nu maar 1 zomerweitje. Als ze deze kaal hebben gegeten gaan ze door naar de volgende weide.

EmptyWords schreef:
De wei hier ligt er nog steeds mooi groen bij. Niks te klagen. Maar goed, wij zitten niet op klei.
[ [url=m/JHz4Vx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is alleen minder prettig :')
Heb t maar doorgegeven aan de stalhouder


Dat is nog eens spannend lint. Die staat inderdaad op het punt om te begeven. Waar kunnen ze heen als lint helemaal kapot is? En er kan nu amper stroom/spanning door de draad. :=

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:08

Dan lopen ze op straat. Zit nog wel een lint onder, op scheenbeenhoogte zeg maar. Heb t gister doorgegeven, geen idee of t al gemaakt is. Vanavond even kijken

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:11

Bagheera_206 schreef:
Queelens schreef:
De mijne krijgt alleen een beetje vitalbix daily complete ter aanvulling. Maar die van mij heeft dan ook nog alles behalve last van het kwaaltje dat hij vetjes kwijt raakt. Binnenkort gaat hij op de weegschaal. Ik hou mn hart vast... :+


Ah jij doet ook VB DC. Ik wist tot voor kort niet eens dat je het kon weken in koud water.


Oh dat wist ik ook niet. Maar in theorie kan dat denk ik met alle brokken?
De 8 jarige die ik bijrijd krijgt ook daily complete. Dat is gewoon zo’n lekkere bodybuilder die al spieren krijgt van lucht (en goede training en hooi natuurlijk :D) dus desondanks dat een ‘sportpaard’ is krijgt ie hetzelfde als mijn oudje haha.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:19

Je kan idd alle brokken weken, al zal je merken dat granen ed niet echt uit elkaar valt :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:12

Branco krijgt sinds kort geplette maisvlokken. Is hij echt dol op. En hij staat overdag weer lekker op het gras. Dat doet hem goed.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:15

Queelens schreef:
Bagheera_206 schreef:


Ah jij doet ook VB DC. Ik wist tot voor kort niet eens dat je het kon weken in koud water.


Oh dat wist ik ook niet. Maar in theorie kan dat denk ik met alle brokken?
De 8 jarige die ik bijrijd krijgt ook daily complete. Dat is gewoon zo’n lekkere bodybuilder die al spieren krijgt van lucht (en goede training en hooi natuurlijk :D) dus desondanks dat een ‘sportpaard’ is krijgt ie hetzelfde als mijn oudje haha.


Maar oudjes mogen wel meer dan jonkies ook als ze geen arbeid hebben gedaan. Mijn oma is nog geen 400kg en geef haar nu 250gr DC en 250gr A+.

Siers83

Berichten: 7351
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:23

SusanH schreef:
Branco krijgt sinds kort geplette maisvlokken. Is hij echt dol op. En hij staat overdag weer lekker op het gras. Dat doet hem goed.

Hoe geed je dat? Lees dat ze er van aankomen. Zou dat ook kunnen voor paarden met ppid?

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:26

Anders kan maiskiemolie ook goed werken Marjo. Kan je gewoon bij de supermarkt kopen. Weet alleen niet of het voor ppid kan..

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:28

Nap krijgt 3 handen Pavo 18 en 2 handjes Fibribeet als slobber.Max krijgt 1 handje Pavo 18 als slobber,hij heeft wat overgewicht.En 24/7 op de wei.Max met een graasmasker.S'nachts wel in een klein stukje wei.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:50

Larix krijgt momenteel zoveel om bij te blijven. Maar hij wordt wel weer echt mooi vol!

Hij krijgt nu zowel 's morgens als 's avonds een slobber van halve schep 18+ en een halve schep seniores priores. 's avonds krijgt hij er nog gluco+MSM, scheutje lijnzaadolie en vitaminebrokjes door met dat heerlijke roze pilletje :+

Hij eet echt zo veel en heeft ook echt honger als hij het krijgt. Ze krijgen verder onbeperkt hooi maar hij heeft het nogal zwaar gehad met die constante zandkoliek, wormbesmetting. Maar dat is gelukkig nu helemaal weer goed. Ben blij dat hij zo goed eet. Hij is ook super druk en helemaal happy. Baas ook weer blij :Y) !

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:02

Siersma schreef:
SusanH schreef:
Branco krijgt sinds kort geplette maisvlokken. Is hij echt dol op. En hij staat overdag weer lekker op het gras. Dat doet hem goed.

Hoe geed je dat? Lees dat ze er van aankomen. Zou dat ook kunnen voor paarden met ppid?


Geen idee of het daar ook geschikt voor is. Branco heeft behalve een slecht gebit geen andere klachten. Maar hij komt er idd wel van bij. Wij geven het gewoon droog, na het rijden. Het kan vast ook door slobber. Maar hij eet het zo ook prima.

Siers83

Berichten: 7351
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:08

Queelens schreef:
Anders kan maiskiemolie ook goed werken Marjo. Kan je gewoon bij de supermarkt kopen. Weet alleen niet of het voor ppid kan..

Thanks ga ik ook naar kijken.

Maisvlokken ga ik ook eens zoeken, kijken of ik dat uberhaubt kan krijgen op het eiland

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:49

Marstall heeft maïsvlokken (Naturgold) in het assortiment dus als je een Marstall-dealer hebt op het eiland moet dat denk ik wel lukken.

Siers83

Berichten: 7351
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:17

Hilli schreef:
Marstall heeft maïsvlokken (Naturgold) in het assortiment dus als je een Marstall-dealer hebt op het eiland moet dat denk ik wel lukken.

Nou niet dus, net even gekeken. Ik ga van de week even bij de welkoop langs, moet toch ook 18+ halen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:24

Het is volgens mij wel een vrij standaard iets, maisvlokken :j