Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:48

Op de manege hebben ze een paar weekjes terug een pony van maar liefst 38 jaar in laten slapen.
Ze liep tot een jaar of 33 nog vrolijk mee in de lessen (liep alleen beginnerslessen) en daarna tot ze ongeveer 35 was nog zo nu en dan nog een lesje mee waar ze dan erg van genoot. De laatste drie jaar heeft ze lekker met pensioen gestaan op de manege. Ze heeft zó veel kinderen leren rijden, braaf dat ze altijd was <3
De laatste tijd begon ze slechter te eten en ze was gewoon echt op. Dus hebben ze haar in laten slapen...

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:16

Afbeelding

Dit is knappe (meestal erg vieze) Pico.
Ik geloof dat we al 3 jaar roepen dat hij 19 is, dus hij zal wel de 20 gepasseerd zijn :')

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:19

Mijn 21 jarige vriend die nog steeds L eventing loopt en zich absoluut niet oud voelt!

Afbeelding
Afbeelding

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:15

Vandaag bewees mijn paard maar weer dat ik hem nog lang niet oud kan noemen :') gaan door die bak hahaha en dan vlak bij mijn vriend (die zat niets vermoedend achter het hek en schrok zich dood) een noodstop maken en even heel imposant doen met zijn hoofd en nek en iets om hoog komen met de voorkant haha, maf beest

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:49

Wat een leuk topic! En wat komen er hele oude paarden voorbij zeg :)

Shalimar, wat mooi dat je Lothar al vanaf zijn geboorte hebt!

Wat staat dat hoodstel mooi, nessinator :)

Mijn opoe Daisy van 21:

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste foto is van vorige maand.

De onderste foto is van afgelopen mei, één dag voordat ze uitgerekend was van haar veulentje.

Ik heb haar verzorgd vanaf haar geboorte totdat ze 4 jaar was. Drie jaar later heb ik haar gekocht en inmiddels is ze 14 jaar van mij.

Dit zijn we samen. Daisy 4 maanden oud en ik 13 jaar :D
Afbeelding

Momenteel staat ze 24/7 op de wei, moeder te zijn. Eind oktober zal haar veulen afgespeend worden en een weekje later gaat ze, samen met haar andere dochter van 3,5 jaar, naar stal. Dan gaan we langzaam het rijden weer opbouwen. Kijken wat nog gaat. Ze heeft namelijk artrose en spat en kraakt bij iedere stap die ze zet. Maar ze krijgt een wonderpoedertje en vindt rijden zo leuk, dat ik dus wel wil kijken hoe ze het strakjes doet.
Als het echt niet meer gaat, mag ze met pensioen, maar ik denk dat ze nog wel wil en kan :)

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:25

Dankje! Jij hebt ook een mooi verhaal, en wat een lieve roze neus heeft ze! En nog mama! Tof hoor. Hopelijk lukt het rijden, aan de gang houden is toch het best zolang het lukt...

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:09

Hoi allemaal !

Ik heb niet heel het topic doorgelezen ( Ga ik na mijn werk even doen )
maar ik heb wel een vraagje :)

Ik heb een draver van 17, bijna 18 jaar oud.
Hij ziet er nog heel goed uit, voelt zich ook goed, en lekker jeugdig.

Nu wil ik wel graag, omdat hij gewoon wat ouder wordt, wat extra supplementen bijvoeren voor meer vitamines/mineralen.

Hij loopt nu nog 24/7 buiten op het land met wat extra hooi,
verwacht dat ze over een maand naar binnen gaan.

Dan ziet het er zo uit:

- In de ochtend 2 handjes biks, daarna gaan de staldeuren open en hebben ze een verharde uitloop met een XXL slowfeeder net ( Staan met 2 paarden )
waar ze hooi in hebben gedurende de ochtend/middag.
Tussen 4 en 5 gaan ze dan naar binnen en dan krijgt hij weer 2 handjes biks + Zijn eigen XXL slowfeeder gevuld met hooi.
In de avond ga ik nog met hem wandelen/af en toe een buitenritje maken en dan wil ik dus de supplementen bijvoeren.

Wat gebruiken jullie?

Ik zat sowieso te denken aan de daily extra ( een emmer supplementen met vitaminen + mineralen van de epplejeck, ben niet 100 % zeker van de naam ) met een scheutje lijnzaadolie gemixt met wat luzerne.

Hij is nog topfit, verhaart goed, maar ik vind voorkomen beter dan genezen en ik wil niet pas beginnen met bijvoeren op het moment dat hij hier misschien wel een keertje moeite mee krijgt.

Hij heeft ook het hele jaar door een liksteen tot zijn beschikking uiteraard.

Misschien is het wel onzin, maar misschien ook niet.
De topics die ik kan vinden over supplementen voor oudere paarden zijn middelen die worden aangeraden als het paard al eenmaal de winter moeilijk doorkomt, en dit heeft hij dus totaal niet.
Een vitaminestoot of iets dergelijks wil ik dus eigenlijk ook niet aan beginnen..

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:20

Ik voer op advies van de kliniek in Utrecht een vitaminesupplement van Cavalor bij, Nutriplus heet het. Is niet goedkoop maar werkt goed. Dat krijgt hij door zijn voer.

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:41

Shalimar schreef:
Ik voer op advies van de kliniek in Utrecht een vitaminesupplement van Cavalor bij, Nutriplus heet het. Is niet goedkoop maar werkt goed. Dat krijgt hij door zijn voer.


Mag ik vragen waarom deze is aangeraden?
Mankeerde je paardje iets specifieks waar deze supplementen goed voor zouden zijn, of is het ook puur ter extra ondersteuning ?

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:57

Als je paardje niks mankeert en je hem alleen de winter door wil helpen zou ik het geven totdat de pot op is. Dus soort van kuurtje, maar als hij, zoals je zelf zegt, topfit is zou ik daarna er mee stoppen. Het kost best veel geld en als hij een liksteen heeft en voldoende ruwvoer en goed hardvoer kom je al heel ver. Zeker als hij verder helemaal oke is. Ik denk dat het zeker niet verkeerd is om je paard wat te geven maar dat je wel moet oppassen dat je niet teveel geeft of te lang mee doorgaat. Dit is natuurlijk mijn eigen mening maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw paardje is, iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen :) zolang je de dosering aanhoudt schaadt het niet. Op dit moment geef ik mijn 21 jarig paardje opkikker omdat we paar zware crossen nog gaan rijden.

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:04

Wij melden ons ook :D
Mijn 21-jarige loopt ook nog als een kievit en aan z'n apenstreken zal het ook niet liggen :=

Afbeelding

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:44

nikilover schreef:
Hoi allemaal !

Ik heb niet heel het topic doorgelezen ( Ga ik na mijn werk even doen )
maar ik heb wel een vraagje :)

Ik heb een draver van 17, bijna 18 jaar oud.
Hij ziet er nog heel goed uit, voelt zich ook goed, en lekker jeugdig.

Nu wil ik wel graag, omdat hij gewoon wat ouder wordt, wat extra supplementen bijvoeren voor meer vitamines/mineralen.

Hij loopt nu nog 24/7 buiten op het land met wat extra hooi,
verwacht dat ze over een maand naar binnen gaan.

Dan ziet het er zo uit:

- In de ochtend 2 handjes biks, daarna gaan de staldeuren open en hebben ze een verharde uitloop met een XXL slowfeeder net ( Staan met 2 paarden )
waar ze hooi in hebben gedurende de ochtend/middag.
Tussen 4 en 5 gaan ze dan naar binnen en dan krijgt hij weer 2 handjes biks + Zijn eigen XXL slowfeeder gevuld met hooi.
In de avond ga ik nog met hem wandelen/af en toe een buitenritje maken en dan wil ik dus de supplementen bijvoeren.

Wat gebruiken jullie?

Ik zat sowieso te denken aan de daily extra ( een emmer supplementen met vitaminen + mineralen van de epplejeck, ben niet 100 % zeker van de naam ) met een scheutje lijnzaadolie gemixt met wat luzerne.

Hij is nog topfit, verhaart goed, maar ik vind voorkomen beter dan genezen en ik wil niet pas beginnen met bijvoeren op het moment dat hij hier misschien wel een keertje moeite mee krijgt.

Hij heeft ook het hele jaar door een liksteen tot zijn beschikking uiteraard.

Misschien is het wel onzin, maar misschien ook niet.
De topics die ik kan vinden over supplementen voor oudere paarden zijn middelen die worden aangeraden als het paard al eenmaal de winter moeilijk doorkomt, en dit heeft hij dus totaal niet.
Een vitaminestoot of iets dergelijks wil ik dus eigenlijk ook niet aan beginnen..

Misschien de ultimate balancer bij Renee wielens kun je die kopen.

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:09

lailapri schreef:
nikilover schreef:
Hoi allemaal !

Ik heb niet heel het topic doorgelezen ( Ga ik na mijn werk even doen )
maar ik heb wel een vraagje :)

Ik heb een draver van 17, bijna 18 jaar oud.
Hij ziet er nog heel goed uit, voelt zich ook goed, en lekker jeugdig.

Nu wil ik wel graag, omdat hij gewoon wat ouder wordt, wat extra supplementen bijvoeren voor meer vitamines/mineralen.

Hij loopt nu nog 24/7 buiten op het land met wat extra hooi,
verwacht dat ze over een maand naar binnen gaan.

Dan ziet het er zo uit:

- In de ochtend 2 handjes biks, daarna gaan de staldeuren open en hebben ze een verharde uitloop met een XXL slowfeeder net ( Staan met 2 paarden )
waar ze hooi in hebben gedurende de ochtend/middag.
Tussen 4 en 5 gaan ze dan naar binnen en dan krijgt hij weer 2 handjes biks + Zijn eigen XXL slowfeeder gevuld met hooi.
In de avond ga ik nog met hem wandelen/af en toe een buitenritje maken en dan wil ik dus de supplementen bijvoeren.

Wat gebruiken jullie?

Ik zat sowieso te denken aan de daily extra ( een emmer supplementen met vitaminen + mineralen van de epplejeck, ben niet 100 % zeker van de naam ) met een scheutje lijnzaadolie gemixt met wat luzerne.

Hij is nog topfit, verhaart goed, maar ik vind voorkomen beter dan genezen en ik wil niet pas beginnen met bijvoeren op het moment dat hij hier misschien wel een keertje moeite mee krijgt.

Hij heeft ook het hele jaar door een liksteen tot zijn beschikking uiteraard.

Misschien is het wel onzin, maar misschien ook niet.
De topics die ik kan vinden over supplementen voor oudere paarden zijn middelen die worden aangeraden als het paard al eenmaal de winter moeilijk doorkomt, en dit heeft hij dus totaal niet.
Een vitaminestoot of iets dergelijks wil ik dus eigenlijk ook niet aan beginnen..

Misschien de ultimate balancer bij Renee wielens kun je die kopen.


Als ik dit zo lees is dit een complete brok, dus niet iets wat je naast de normale hoeveelheid krachtvoer kan voeren?

Ik ga het zeker onthouden, enorm bedankt voor de tip!

Alleen als ze zoiets nou hebben wat ik hem zelf ernaast kan voeren in de avond ( Of bijvoorbeeld alleen na een buitenritje )
Dan zou dit voor mij veel prettiger zijn.

Ze hebben alleen zo ontzettend veel, van zoveel verschillende merken, dat je op een gegeven moment niet meer weet wat nou het beste is/waar je goed aan doet..

Morgenavond maar eens snuffelen bij de epplejeck, vanwege de wellnessavond krijg je 15 % korting op supplementen! :)

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:59

Als je paard fit is en niks tekort komt, waarom zou je dan een supplement bijvoeren?
Misschien ben ik daar te nuchter voor hoor maar zag vandaag op Facebook voorbij komen dat het redelijk nutteloos is om supplementen bij te voeren maar nou weet ik niet meer waar dat nou van was.
Ik denk dat je paard aan goede kwaliteit ruwvoer en een brok/muesli met vitamines echt voldoende heeft.

Die van mij krijgt enkel voor haar artrose een supplement en in de winter als ik merk dat ze het nodig heeft geef ik haar wel eens een vitaminespuit waar ze meteen baat van heeft.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:49

nikilover schreef:
Shalimar schreef:
Ik voer op advies van de kliniek in Utrecht een vitaminesupplement van Cavalor bij, Nutriplus heet het. Is niet goedkoop maar werkt goed. Dat krijgt hij door zijn voer.


Mag ik vragen waarom deze is aangeraden?
Mankeerde je paardje iets specifieks waar deze supplementen goed voor zouden zijn, of is het ook puur ter extra ondersteuning ?


Dit is in combinatie met een menu voor insulineresistentie. In dat menu zijn de onderdelen vezels, eiwitten en koolhydraten in verschillende vormen (hooi, stro, brokjes, muesli,olie, soja) samengevoegd en dan krijgt hij er voor de vitamines dus dat supplement bij. Dat is allemaal berekend door de voedingsdeskundige van Utrecht.

Larissa___

Berichten: 313
Geregistreerd: 19-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:59

Wat een leuk topic! Komen veel knappe oudjes voorbij!
Hier ook een (verzorg) oudje, 31 jarige Fjordy :D

Afbeelding
Afbeelding

Ook nog mega fit, we doen vaak lekker een buitenritje, waar ze zich vooral niet naar haar leeftijd gedraagt haha :):) :Y)

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:11

Romy1234 schreef:
Als je paard fit is en niks tekort komt, waarom zou je dan een supplement bijvoeren?
Misschien ben ik daar te nuchter voor hoor maar zag vandaag op Facebook voorbij komen dat het redelijk nutteloos is om supplementen bij te voeren maar nou weet ik niet meer waar dat nou van was.
Ik denk dat je paard aan goede kwaliteit ruwvoer en een brok/muesli met vitamines echt voldoende heeft.

Die van mij krijgt enkel voor haar artrose een supplement en in de winter als ik merk dat ze het nodig heeft geef ik haar wel eens een vitaminespuit waar ze meteen baat van heeft.


Omdat ik niet pas op het laatste moment, als hij het al zwaar heeft, hiermee wil beginnen.

Ik wil het als soort onderhoud gaan voeren, vandaar niet de vitamine stoten of iets dergelijks.

Hij krijgt 4 handjes biks op een dag ( dat is nou eenmaal wat er gevoerd wordt op stal en vanwege weinig werk wil ik hem absoluut niet op teveel hebben )
En ik had ergens gelezen dat een paard dat minder dan 2.5 kg krachtvoer op een dag krijgt al vitaminen en mineralen tekort gaat komen.

Daarom zou ik in de avond supplementen bij willen voeren die hem ondersteunen tijdens het ouder worden en alles aanvult wat hij nodig heeft.

Ik wil het topic verder niet verpesten, zal er anders een apart topic over aanmaken als ik er bij de epplejeck niet uit kom morgen.

Ik zie wel hele leuke en fitte paarden voorbij komen zeg ! :)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:30

Woensdag heb ik een onwijs gave strandrit gemaakt met mijn senior :D en toch maar een topic van gemaakt. Ik was en ben nog steeds mega trots op hem hoe hij het allemaal gedaan heeft. Op de terug weg was het echt hilarisch hij wou steeds galopperen dus naja hebben we uiteindelijk toch maar de paarden gewoon "laten gaan". (topic link staat in mijn onderschrift voor de geinteresseerden).

KittyDylan

Berichten: 8889
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:32

Vanmorgen even lekker bij mijn oudje gaan zitten <3
Afbeelding

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:33

xxdomiixx schreef:
Woensdag heb ik een onwijs gave strandrit gemaakt met mijn senior :D en toch maar een topic van gemaakt. Ik was en ben nog steeds mega trots op hem hoe hij het allemaal gedaan heeft. Op de terug weg was het echt hilarisch hij wou steeds galopperen dus naja hebben we uiteindelijk toch maar de paarden gewoon "laten gaan". (topic link staat in mijn onderschrift voor de geinteresseerden).

Oh wat gaaf! Zo zie je maar weer dat sommige seniors zichzelf zeker niet oud voelen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:37

KittyDylan schreef:
Vanmorgen even lekker bij mijn oudje gaan zitten <3
[ [url=m/ltX2ZC.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3 wat een lief hoofdje zeg!

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:38


AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:56


Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:20

Hebben jullie oudjes trouwens een deken op in de winter?
Ik zag gisteren dat werkelijk waar alle paarden bij mij op stal al dekens ophadden, ik ben de enige die nog niet heeft.
Maar ik vind het nu nog totaal niet nodig, het is overdag 15 graden en snachts op stal is het hier ook bijna net zo warm, ik heb altijd geleerd vroegah dat de meest ideale temperatuur voor een paard rond de 10 graden zit...
En ik heb echt best wel een snel rillig paard, wat doen jullie?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:56

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt