Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLiez

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:22

Ik heb mijn senior ook ingepakt met vliegenmasker en morgen met deken. Onwijs veel vliegen opeens op de wei.

Mystery voelt zich gelukkig iets beter. Galop lukt redelijk, voor de zekerheid komt donderdag de osteopaat. Denk dat hij gek gedaan heeft in de wei waardoor het rijden echt niet wou. Gelukkig vinden we heel veel dingen leuk dus hebben we het rijden even op een laag pitje gedaan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:34

Blaze1994 schreef:
Zijn er meer oudere paarden die na het ruien weer een dikkere vacht gekregen hebben?
Ik ga mijn oudje maar scheren denk ik

Ik heb die van mij dik een maand geleden weer geschoren. Ze dacht: ik maak weer even een dik pak haar, dat is altijd handig en toen werd het ook 30+ graden. Dus ik heb haar maar weer in een zomerser outfit gestoken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:23

Ik ben pas echt net door haar wintervacht heen. Ze mag nog even wachten met aanmaken van wintervacht. :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:10

Hoe doen jullie oudjes het met de warmte?Mijn jongens staan veel in de stal en schaduw.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:16

Blaze1994 schreef:
Zijn er meer oudere paarden die na het ruien weer een dikkere vacht gekregen hebben?

Joris heeft ook echt weer een dikke vacht, Heb wel een tijd geleden wat race strepen geschoren. /die zijn ook al weer bijna even lang.
Voordeel van een dikke vacht is wel dat de muggen en dazen er niet doorheen komen. Als ik de racetrepen scheer trekken die stukken meteen de prikveesten aan. Heel apart.
Voordeel is wel dat hij wit is.
Gisteren middag nog geweest. staan ze gewoon in de zon, niet bezweet. wel even een douche gegeven.
Ik twijfel nog een beetje, denk dat ik wel weer race streepjes scheer

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:00

pluisbeer schreef:
Blaze1994 schreef:

Joris heeft ook echt weer een dikke vacht, Heb wel een tijd geleden wat race strepen geschoren. /die zijn ook al weer bijna even lang.
Voordeel van een dikke vacht is wel dat de muggen en dazen er niet doorheen komen. Als ik de racetrepen scheer trekken die stukken meteen de prikveesten aan. Heel apart.
Voordeel is wel dat hij wit is.
Gisteren middag nog geweest. staan ze gewoon in de zon, niet bezweet. wel even een douche gegeven.
Ik twijfel nog een beetje, denk dat ik wel weer race streepjes scheer

Oh dat is apart. Ze staat nu zonder vliegendeken en dat vind ik wel fijn maar ga wel opletten of ze meer beesten komen.. Zitten er nu niet meer of minder dan m'n andere paard met een ultra dun vachtje.. Maar denk dat met een beetje moeite die beesten wel door haar vacht heen komen. Het is geen Shetlander vacht

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:02

Britta31 schreef:
Hoe doen jullie oudjes het met de warmte?Mijn jongens staan veel in de stal en schaduw.

Ja hier ook zowel jong als oud in de schuilstal. Alleen voor een nieuw stuk stripbegrazing komen ze er ff uit :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:41

Net de paarden gevoerd,maar Max van 28 heeft het moeilijker dan anders met de warmte.Beetje sloom,hij eet wel goed en zag hem drinken.Nap ziet er nog fit uit.Ik ga vandaag even een aantal keren kijken hoe het is.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:49

Mijne krijgt ook een steeds dikkere vacht en doet langer over verharen. Ben inderdaad ook net door haar wintervacht heen. We hebben hier flink wat wind staan, zo goed als altijd, dus de oudjes overleven de warmte prima. Er was een vraagstuk in de appgroep van stal over paarden binnenhalen tijdens de middag maar ik denk dat ze op stal warmer staan (en meer vliegen). Wij hebben schaduw van een bomenrand maar daar staan ze eerlijk gezegd nooit. Als ik er ben zet ik haar onder de koude kraan en zo komt ze de zomer prima door.

Ik heb overwogen haar te scheren maar heb besloten om het zo te laten. Scheren vindt ze vréselijk stressvol en ze staat nu niet in het werk. Als ze wel nog wat zou doen, of er heel erg veel last van zou hebben, zou ik haar wel een jachtpatroon scheren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:29

Britta31 schreef:
Net de paarden gevoerd,maar Max van 28 heeft het moeilijker dan anders met de warmte.Beetje sloom,hij eet wel goed en zag hem drinken.Nap ziet er nog fit uit.Ik ga vandaag even een aantal keren kijken hoe het is.

ja dat merkte ik aan kelly ook vanmorgen, eten was op zich ook wel oké.
ze wilde graag in de schuilstal,maar dat wilden de anderen ook en helaas is het daar te klein voor.
maar de track is lang genoeg en er waren meer schaduwplekken dus heb daar wat hooi neer gelegd zodat ze wat zouden verspreiden.
het is even niet anders, en ze heeft in haar 30 jaar dit wel vaker mee gemaakt :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:23

Layka houd gelukkig van de warmte.
In de winter is ze ook altijd erg blij als ze een dikkere deken opkrijgt als ze het frisser heeft.
We hebben haar zowel in de open stal gevoerd als dat ze buiten kan eten als ze het wil.
Water heeft ze sws wel.

Ik ben met dit soort weer toch wel echt "blij" dat Bonnie dit niet meer hoeft mee te maken

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:48

Mijn ouwetje van 34 heeft wel weer zwaar met deze temperaturen en nu ook vliegen.
Gisteravond op stal zat haar hele rug onder de vliegen zo zielig, dus toch maar even dekentje om gedaan.

Iemand nog tips voor een fijne vliegendeken?
Hij is best heel mager en je ziet zijn botten heel goed, dus ben bang dat deken gaat schuren.
Zijn 'oude' vliegendeken was kapot gegaan vorig jaar, maar nu toch maar even opzoek naar een nieuwe.

Hij is helaas nog niet helemaal door zijn haren heen, is nu dit jaar voor het eerst.
Voor gaande jaren geen problemen gehad.
Wel sneu.

Hij heeft nu op zijn rug en benen ook heel veel schilfers/ korstjes en de haren vallen daar ook in de plukken eraf.
Afgelopen jaren had ie alleen op zijn benen maar nu dus ook zijn rug bij zijn ruggegraat.
Dat was ook precies waar de vliegen op gingen zitten.

Iemand hier ervaring mee wat dit nu precies is en wat je eraan kan doen?
Ik denk aan iets van schimmel of schurft ofzo.
Ik zal vanavond even foto's maken.
Ga morgen ook even DA bellen.

Zo sneu beestje is zo sterk en nooit in zijn leven iets gemankeerd en dan krijg je zulke ongemakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:37

dat op de benen herken ik wel,gewoon goed poetsen kan ook wel helpen, is misschien nog oud haar wat er af moet?
keer wassen misschien,dan is het wel weg.
in engeland zeggen ze wel cannon crud
dit
https://equiderma.com/skin-condition/ca ... keratosis/

maar 34 wat ook een leeftijd zeg,dan word het ook vaak wel moeilijk om ze nog goed te houden :(:)
wat ik merk wat wel goed voor de huid helpt is om ze echt hoog in eiwit te zetten met het voer.

misschien kijken voor een deken met zachte stof?
een eczeemdeken in plaats van vliegendeken?
zo een pyama, die zijn wel zacht.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:48

Thanks dat is goed tip om voor een eczeem deken te kijken!

Het ziet er inderdaad uit als in dat artikel ik ga het nog eens goed lezen

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:17

op de rug is denk ik meer wat regenschurft achtig?
misschien paar keer met betadineshampo of hibiscrub wassen en kijken of het dan verbeterd?
zit ook best nog lang haar op,zou best zoiets kunnen zijn :j

hier is nog weer een flinke plens regen gevallen,maar code oranje was het niet.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:10

Ja dat van die stukken haar op de benen en rug herken ik ook heel erg! Nooit echt druk om gemaakt, komt altijd wel weer goed! Wel bijzonder dat het er soms zo ineens uitvalt, maar is meestal een korte periode.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:10

Is het geen Cushing?Mijn pony kreeg daardoor een rare vacht.Ik wil je niet ongerust maken hoor.Ze had voor de schoft een schoftbeschermer.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:57

Britta31 schreef:
Is het geen Cushing?Mijn pony kreeg daardoor een rare vacht.Ik wil je niet ongerust maken hoor.Ze had voor de schoft een schoftbeschermer.

Die van mij heeft idd Cushing, dus het zal er vast mee te maken hebben. Haar verharing is al jaren vreselijk..

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:37

Ja hij heeft ook cushing, geef half pilletje per dag daarvoor.
En eigenlijk nooit problemen gehad met de vacht.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:40

Ik maak me ook niet heel erg druk om, maar merk nu met die vliegen dat ie er wel heel ongemakkelijk onder is.
Poetsen/ aanraken vind ie al niet fijn.

Maar zal hem eens wassen met betadine wassen kijken of dat werkt

Naath86 schreef:
Ja dat van die stukken haar op de benen en rug herken ik ook heel erg! Nooit echt druk om gemaakt, komt altijd wel weer goed! Wel bijzonder dat het er soms zo ineens uitvalt, maar is meestal een korte periode.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:16

NadiaM schreef:

Wanneer is het laatst gecontroleerd wat zijn waardes nu zijn? Misschien is dat halve pilletje te weinig?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:32

Ja daar zat ik ook al aan te denken, is wel paar jaar geleden dat ik de waardes gemeten heb.

Sanet schreef:
NadiaM schreef:

Wanneer is het laatst gecontroleerd wat zijn waardes nu zijn? Misschien is dat halve pilletje te weinig?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:35

Ja daar zat ik ook al aan te denken, is wel paar jaar geleden dat ik de waardes gemeten heb.
Toen was het aardig laag en daarom altijd half pilletje gegeven.

Maar dan moet je opnieuw DA laten komen zeker?
Je kan niet zelf iets verhogen denk ik?

Sanet schreef:
NadiaM schreef:

[/quote]

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:52

Ik zou liever niet zelf gaan rommelen met de medicatie. Misschien is de dosering nu juist wel te hoog, dat kan ook problemen geven. Als je hem dan nog meer ophoogt, daar wordt het dan niet beter van.
Daar moet de dierenarts dus inderdaad voor komen.