Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:55

Fijn dat je man in kon springen Marjo! Hier springen mijn ouders gelukkig vaak in. Maar dat zijn ook paardenmensen en Peri is ook ‘ons paard’ dus dat scheelt := maar verder doe ik als controlfreak ook alles liever zelf. We moeten nu iedere dag gaan voor verzorging en revalidatie maar vanaf zondag gaan mijn ouders 3 weken weg. Dan is het toch best pittig als je met files 3u pd reistijd naar Peri hebt icm werk dus heb toch maar stalgenootjes ingevlogen om mezelf te beschermen voordat ik het zelf straks niet meer trek..

Lastig die hb. Gelukkig geen ervaring mee maar hopelijk werkt de overstap baar stro!

Tancreda, als ze in de wei al vocht vasthouden in de benen dan kunnen ze de afvalstoffen niet kwijt. Hopelijk werkt glucobalance en anders kan je misschien iets van een detox kuur geven of een homeopaat langs laten komen. Want ergers gaat er dan iets niet helemaal goed.

Peri geef ik geen supplementen bij. Is ook nog niet nodig dus dan blijf ik zo lang mogelijk weg. Het enige wat hij krijgt is gelatinaat voor zijn artrose. Daar doet hij het erg goed op want die artrose zit er (licht) al 8 jaar en tot op de dag van vandaag merken we er nog niks van.l (we kwamen er ‘per ongeluk’ achter dat hij dat had op de rontgen voor een ander probleem).

Maar hij doet het gelukkig goed. Pees wordt eindelijk wat dunner. En ik ben enorm trots hoe goed die alles accepteert. Maar ik voel me toch wel zo iedere dag schuldig dat hij ‘alleen’ in een weitje staat. Hij staat wel naast zijn eigen kudde en ook nog naast een andere maar toch. Ik merk dat hij het saai vindt. Maar aan de andere kant denk ik wat zeur ik.. staan zo veel paarden in individuele weitjes en misschien zelfs het grootste deel van hun leven op stal.. afijn, struggle of life momenteel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:13

birgit: schraal op de bovenlijn is toch vaak door eiwittekort.
eventueel kijk je naar sojaschroot of ander supplement met hoger eiwit?
in het voertopic voor oude paarden staan wel veel goede tips over wat te voeren.

kelly heeft ook altijd jeuk, overal.
die word standaard tegen mijt behandeld,maar liefst zit ze de hele dag op de schuurpaal :')
denk dat ze wat jeuk krijgt van suikers in het gras of hooi en verder heb ik geen idee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:18

ellepel schreef:
ja ze waarschuwen nu ook voor het hoge suikergehalte in het gras.
mag kelly niet even bij jou staan, :D bij ons is het gras eigenlijk op.
kelly staat weer apart op een stuk waar nog wat staat,maar helaas is dat met een dag of wat ook gebeurd.

Gras in overvloed nog, dus het zou kunnen {:} . Ik zet de Kale stukjes snel weer af nu met die regen. Ze vreet voornamelijk buikhoog uitgegroeid gras voorlopig nog (ben nog niet eens op de helft van m'n uitgebloeide stukken).

Birgit, mijne is nog niet zo oud maar krijgt wel lysine voor de weerstand en msm. Nu ook even wat monnikspeper voor de hengstigheid. En van de winter had ze ondersteuning voor artrose met duivelsklauw er in.

Queelens heb je gelijk in hoor. Het is ook echt een terug komend iets voor haar. Ze heeft binnen no time stal benen (ook voor), ook altijd tijdens overgang weide naar paddock bv. Als 't te warm is met een deken op.... Etc. Geen idee wat ik er tegen kan doen behalve zoveel mogelijk beweging. Door het vele gras moet ze wel stroken krijgen en ik ben nu bezig met een smal pad zodat ze sneller meer meters moet maken. Soort track zeg maar.

Detox is wel een goede. Heb je daar nog tips voor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:25

oh alleen kan kelly geen lang gras meer eten. alleen kort nog.
daarom staat ze nu ook weer apart op kort gras.

voor die dikke benen:
wandelen uiteraard en kijk even of je ergens kleefkruid kunt vinden.
vers zie je het nu wel veel staan
of goudsbloem
https://www.baroen.nl/winkel/goudsbloem ... EZEALw_wcB

helpt echt heel goed,gebruiken we ook bij de tinkers met de cpl om de benen dunner te houden.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:40

ellepel schreef:
ja dat zeggen ze wel he dat vlas een trigger is, heb je wel een dikke laag er in?
ik had kelly ook op vlas,maar echt een dikke laag zodat de bovenlaag ook echt droog is.

Ja ik had hem van de winter wel dik staan ivm de kou, nu is het grootste deel er al uit maar ga het nu gewoon leeg halen en hem op stro zetten, kijken of dat beter gaat. Ben geen stro fan eigenlijk...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:48

BarbaraNova schreef:
ellepel schreef:
ja dat zeggen ze wel he dat vlas een trigger is, heb je wel een dikke laag er in?
ik had kelly ook op vlas,maar echt een dikke laag zodat de bovenlaag ook echt droog is.

Ja ik had hem van de winter wel dik staan ivm de kou, nu is het grootste deel er al uit maar ga het nu gewoon leeg halen en hem op stro zetten, kijken of dat beter gaat. Ben geen stro fan eigenlijk...

Ik heb nu gehakseld stro voor de twee jaarlingen op stal. Dat is wel redelijk fijn. Het stoft alleen ook wel weer heel erg. Veel meer dan vlas.

Queelens

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:55

Je kan indd in het wild kleefkruid of brandnetels plukken. Doe ik ook wel eens. Is altijd goed voor ze en ze vinden het lekker. Bij brandnetels wachten ze wel vaak een paar uurtjes tot de prik eraf is :D
Ecostyle heeft ook een detoxkuur als een supplement waar allemaal dat soort kruiden in zitten

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:30

ja hier in het bosje ook veel kleefkruid idd, zal straks gelijk eens een emmertje halen...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:44

Dat vindt die vast lekker Barbara!
Die van mij genoot net ook van een klein portie kleefkruid :P

Zijn pees begint ook eindelijk wat slanker te worden!
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:47

wat fijn dat het wat verbeterd,altijd naar die peesblessures.

hier heeft het gisteravond toch nog best wat geregent,dus hopelijk gaat het gras nog even weer wat groeien.
er is hier in de stad weer TT festival, en heb de halve avond dus in de regen staan dansen haha. *\o/*
maar was wel weer heel gezellig.
is altijd meerdere dagen, vandaag even bijkomen en rustig aan doen en dan morgen nog weer een keer de stad in.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:50

Volgens mij dit weekend nog even warm weer en dan een paar koelere dagen met wat spatjes regen. Dat zou fijn zijn.

Hier twee miniatuuroma's in de wei. :')

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:55

hey gaaf!! heb jij een drone?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:57

Yes, maar ik gebruik hem de laatste tijd veel te weinig. Dus gisteren maar eens uit de kast getrokken, opgeladen, alle software bijgewerkt en mee naar stal genomen.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:06

gaaf hoor, lijkt me nog best moeilijk om mee overweg te kunnen.
heb je ook zo’n vliegbewijs dan? of kan dat ook zonder

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:13

Hangt er vanaf hoe zwaar je drone is. Voor de hele lichte heb je geen papieren nodig. Alleen een RDW registratie. Ik heb alleen mijn A1/A3 certificaat. Mss nog eens keertje A2 halen.

Valt op zich wel mee hoe lastig het vliegen is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:21

ik heb jaren geleden wel eens zo’n kleine helikopter gehad?
maar kon buiten alleen als het echt windstil was en ik vond het nog best pittig sturen met dat ding.
was ook echt te snel kapot.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:59

Tegenwoordig is het allemaal met gps dus als je geen knop aan raakt blijft hij precies op dezelfde plek hangen, etc.

Het is dat je niet om de hoek woont. Anders had je het wel eens een keer mogen proberen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 19:27

Mooie plaatjes Richard. En wat is het nog groen bij jullie zeg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:20

ja heerlijk zeg, hier is echt heel veel bruin helaas.
heb nog beetje groen gras en daar mag kelly snachts op staan, overdag loopt ze een tijd bij de groep die dan ook nog hooi heeft om te knabbelen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:50

Zoals jullie zien zijn dit drie weitjes. Als ik van links naar rechts nummer heb je dus weitje 1 waar de rijpaarden in staan die op streng dieet staan. Vandaar het bruine deel en de strakke lijn naar het groene. We zijn net klaar met de middelste weide en de oma's zijn al door naar wei 3 en doen we ook strookbegrazing, maar die mogen meer dan de rijpaarden. Daar zijn ze achter op de dijk begonnen en stroken we naar voren.

Ik hoop echt dat het komende week een beetje gaat regenen. Zou goed zijn voor de landjes. Kan het middelste landje weer lekker bijkomen en de rest van het rechterweitje nog even flink groeien voordat de oma's zo ver zijn.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:38

Queelens schreef:
Dat vindt die vast lekker Barbara!
Die van mij genoot net ook van een klein portie kleefkruid :P

Zijn pees begint ook eindelijk wat slanker te worden!
[ [url=m/FC12rp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh wat fijn zeg! Hopelijk blijft het de goede kant op gaan.

Mijn senior van 21 heb ik op actief pensioen gezet. We reden nog heel fanatiek maar hij heeft opeens moeite met bepaalde oefeningen. Linksom galop is hij heel stijf bij het schouder. Ik vermoed artrose maar zal eerst mijn osteopaat weer even langs laten komen. Meneer is nog heel actief in de wei dus misschien ook wel iets verrekt oid.

Geven jullie nog iets van supplementen voor ouderdom? Hij krijgt nu silicium van vitalstyle met glucosamine en msm er in.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:50

Mijn oma krijgt duivelsklauwpoeder en equiflexion als supplementen voor haar artrose.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 00:14

Mijn dame krijgt Primeval Gelatinaat en Omega olie van Naf.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 06:54

Mijne krijgt glucosamine/msm van Pharmahorse, vloeibare silicium en magnesium.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:32

ik vind het wel grappig als iemand zegt..actief pensioen :D
je werkt eigenlijk nog wel gewoon met je paard,je doet het alleen wat rustiger aan toch?
met artrose is bewegen heel belangrijk,dus zo weinig mogelijk stilstaan.
als kelly kreupel loopt haal ik een halve liter fles devils relief en die maak ik dan op.
verder krijgt ze niks bijzonders, haar slobber en een vitaminekorrel .

hoe gaat het hier met de rest?
hebben jullie nog gras staan?
het is gelukkig wat koeler nu en het heeft net voldoende geregent voor het gras om wat aan te groeien.