[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lillytjuh

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:16

Nou die van mij staan er nog steeds tevreden bij gelukkig! Ze mogen nu niet op de wei van de stalbaas dus voer nu een aantal keer per dag optiform om ze een beetje bezig te houden naast het hooi en ze krijgen minder krachtvoer. Anders stuiteren ze de stal uit. Ze zijn vrolijk en geen teken dat ze het koud hebben ofzo dus ik ben een tevreden baasje nu nog! Maar die sneeuw mag nu wel weg, heb ze toch echt liever buiten! Maar ja we hebben een complete ijsbaan op de wei liggen helaas. Van mij zouden ze nog naar buiten mogen maar hij wil het echt niet hebben.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:49

Ik heb een 21jarige ruin.. In de winter valt hij altijd af dan kan ik zn ribben weer tellen ;( Hij krijgt 2x per dag muesli 1kilo smorgens en 1x savonds en 1kilo basisbrok smiddags en 2x per dag kuilvoer. Nu heb ik van mijn dierenarts een tip gekregen om hem 1x p.d. zonnenbloem olie door het eten te doen.
En moet zeggen het werkt echt perfect binnen 1maand was hij weer wat aangekomen.
Ik weet natuurlijk niet of dat bij NOG oudere paarden ook werkt, omdat ze toch wat gevoeliger worden..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:53

Hoeveel olie doen jullie er dan doorheen zodat ze aankomen? Ik merk er echt niks van.... :P

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:56

Ik moest beginnen met kwart liter ( fles van 1liter) de eerste week om het op te bouwen. Daarna moest ik het langzaam opbouwen en mag het paard een halve liter per dag hebben. Moet zeggen bij mijn paardje werkt het goed. Maar kreeg wel het advies erbij om het met basis brok te doen, omdat daar ook een bepaald vet gehalte inzit of zoiets:$ Is trouwens ook goed voor de darmen.. Mijn paardje is namelijk een luchtzuiger en afgelopen winter heeft hij een darm verstopping gehad..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:00

oh vandaar dat ik er niks van merk haha! Ik geef elke dag een scheutje... Ga het ook maar eens opbouwen dan!

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:02

Hahaha, ik stond er ook van te kijken. Maar ik vindt het geweldig werken. Heel veel succes. Laat je me wat weten als je paardje een beetje bij komt?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:02

Ik doe een flinke scheut, echt een flinke scheut. Het voer verzuipt niet in de olie, maar het gewoon even heen en weer met de fles over de emmer heen. Die van mij (bijna 25) krijgt nu drie maal daags een volle schep Subli Zonder, met één maal daags een flinke scheut (biologische) zonnebloem/olijfolie, klein scheutje lijnzaadolie eroverheen + 1 x daags 30 druppels All Septicum. Daarnaast drie keer per dag kuil. Hij heeft een lekker buikie momenteel :D en hij is nog goed speels en actief.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:20

Is zoveel olie elke dag wel goed ivm de werking van de darmen?

Mijn pony van 30 jaar oud en 1,36 hoog krijgt tweemaal daags een grote emmer met 3 scheppen seniores priores en daarnaast nog wat muesli, hooi krijgt ze voor de sier, zodat ze wat te doen heeft, ze krijgt het niet echt meer weg. Ze krijgt door haar senior pap gemberwortel poeder voor haar gewrichtjes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:25

Beginnen met een kwart liter olie ? ---> ik denk niet dat de darmen daar blij mee zijn ! En denk je er dan ook aan om vit E extra bij te gaan geven ( bij zulke hoeveelheden ) ?!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:46

Maris schreef:
Beginnen met een kwart liter olie ? ---> ik denk niet dat de darmen daar blij mee zijn ! En denk je er dan ook aan om vit E extra bij te gaan geven ( bij zulke hoeveelheden ) ?!

Ik denk niet dat paarden blij zijn met zoveel olie. Dat moet je echt langzaam opvoeren. Ik hou de pavowijzer aan en die zegt 100-200ml , maar dan wel heel langzaam beginnen, eerst kleine beetjes. Een kwart liter is teveel.20 ml is al genoeg als het alleen voor de vacht gaat. En om dikker te worden mag het meer zijn, maar geen kwart liter dat is echt teveel.Dat kan de bacteriënhuishouding in de darmen verstoren. Je moet wel een paar weken nemen om de dieren aan meer olie te laten wennen. Dus heel langzaam de hoeveelheid opvoeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:58

Dat bedoelde ik ook haboshof ! Missmoonie86 is met zoveel in 1 keer begonnen. Oef

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:44

Ik zou om ze wat dikker te krijgen (mijn pony gedijt behoorlijk op de seniores priores trouwens) eerder maismeel door slobber voeren ofzo...olie is echt niet zo goed om "vast" te geven

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:34

Maismeel bevat weer mega veel suikers .....

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:27

Mijn vriendin heeft een oudere haflinger (21 jaar) die bijna niet dik te krijgen is.
Hij krijgt nu 1x per dag (s'avonds) slobber van 1/2 schep basisbrok, 2 handen mailsmeel, 100 ml zonnebloemolie en 2 handen muslie, s'morgens krijgt hij een halve schep muslie, verder 4x per dag veel hooi.

Hopelijk gaat hij op dit recept nu wat aankomen.

Mijn oude opa van 28,5 staat nu volledig op Seniores (6 kg per dag) en ook nog heerlijk hooi, maar dit meer voor tijdsverdrijf, maar hij knabbelt er nog lekker van :9
Ze zeggen dat ze van de Seniores ook goed aankomen, hij staat 24/7 buiten met hele dikke dekens, dus kan helaas zijn gewicht niet zo goed in de gaten houden, maar onder zijn deken voel ik nog wel zijn ribben. Hopelijk zal het op langer termijn wel wat kilo-tjes erbij geven. Maar hij doet het verder wel heel erg goed op Seniores, zijn mest is nu ook heel erg stabiel !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:37

Waaltje schreef:
Mijn vriendin heeft een oudere haflinger (21 jaar) die bijna niet dik te krijgen is.
Hij krijgt nu 1x per dag (s'avonds) slobber van 1/2 schep basisbrok, 2 handen mailsmeel, 100 ml zonnebloemolie en 2 handen muslie, s'morgens krijgt hij een halve schep muslie, verder 4x per dag veel hooi.

Hopelijk gaat hij op dit recept nu wat aankomen.

Mijn oude opa van 28,5 staat nu volledig op Seniores (6 kg per dag) en ook nog heerlijk hooi, maar dit meer voor tijdsverdrijf, maar hij knabbelt er nog lekker van :9
Ze zeggen dat ze van de Seniores ook goed aankomen, hij staat 24/7 buiten met hele dikke dekens, dus kan helaas zijn gewicht niet zo goed in de gaten houden, maar onder zijn deken voel ik nog wel zijn ribben. Hopelijk zal het op langer termijn wel wat kilo-tjes erbij geven. Maar hij doet het verder wel heel erg goed op Seniores, zijn mest is nu ook heel erg stabiel !

Haboshof hier, geeft naast de seniores priores ook nog merriebrok bij als ze niet genoeg op gewicht blijven van alleen seniores priores en wat olie.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:20

Haboshof@ Die tip had ik inderdaad al een keer gelezen, maar hij heeft het probleem dat hij 1 dik achterbeen heeft (vroeger div keren een olifantenbeen gehad) als hij nu teveel eiwitten binnen krijgt ( of ergens in zijn lichaam een ontsteking heeft) is per direct zijn been weer helemaal mega dik en moet hij aan de antibiotica om hem wat dunner te krijgen.
Ik zag op internet dat er best wel veel eiwitten in merriebrok zit vandaar dat ik dat niet aan durf.

Dit is een foto van toen het weer heel erg dik werd toen ik de Seniores aan het opbouwen was.
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:53

jeetje, dat is niet mis zeg !

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:02

Onze Indy is 34 en elke winter moet ik toch wel zijn voer aanpassen. Gelukkig is hij alleen maar oud en mankeert hij verder niks.De extra eiwitten in de brok maken voor hem niks uit. Maar het kan inderdaad wel problemen geven, daar heb je volkomen gelijk in.

Indy krijgt op dit moment 3 x daags twee scheppen Subli Seniores met dus merriebrok en nu ook nog een halve schep Muesli Zonder plus een ongeveer een kwart schep Omega 369 mix ook van Subli. Bij hem voel je de ribben niet, hij is mooi op gewicht.

Per paard hier, wordt bekeken of ze merriebrok verdragen, of minder of meer Seniores moeten. (we hebben 16 boven de 20 jaar)
Indy is 1.51 en een kruising Arabier.

Nog een voorbeeld. Mistrall is een grote E-pony, van 1.58m en 26 jaar. Hij is een te klein gebleven paard. Hij krijgt op het ogenblik: Een schep grasbrok, merriebrok en een Subli Seniores per voerbeurt , maar hij eet ook nog voordroog.

Er gaat ook nog een scheutje olie over het voer.

En zo pas ik voor elk paard of pony het eten aan.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:37

Natuurlijk moet de voeding per paard afgestemd worden, maar als ze ouder worden merk ik wel dat het moeilijker word. Ik vind het echt super dat je jullie voedings ervaringen wil delen.

Fortune krijgt nu 6 kg Seniores (4x 1,5 kg en ga nu over naar 3x 2kg) en ook nog hooi erbij. Ook ben ik nu heel langzaam zonnebloem olie aan de slobber aan het toevoegen.
Zodra hij goed op 3x 2kg staat en zijn been mooi blijft dan kan ik of de Seniores nog iets meer gaan geven of iets anders toevoegen waar weinig eiwit inzit.

Die Omega 369 mix vervang jij dat ipv olie of geef jij het beide en is dat eventueel ook een dik maker?

@Maris: Ja het is inderdaad altijd weer heel erg schrikken als hij zo'n dik been heeft. Het trekt ook echt helemaal door naar boven, soms is het zo erg dat je het vanaf zijn kroonrand tot sprong gewoon 1 geheel is zodat je dan niet eens meer zijn kogel ziet.
Zo dik als op de foto vind ik al erg genoeg en is dan ook met 4 a 6 dgn antibiotica weer onder controle te krijgen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:19

Waaltje schreef:
Natuurlijk moet de voeding per paard afgestemd worden, maar als ze ouder worden merk ik wel dat het moeilijker word. Ik vind het echt super dat je jullie voedings ervaringen wil delen.

Fortune krijgt nu 6 kg Seniores (4x 1,5 kg en ga nu over naar 3x 2kg) en ook nog hooi erbij. Ook ben ik nu heel langzaam zonnebloem olie aan de slobber aan het toevoegen.
Zodra hij goed op 3x 2kg staat en zijn been mooi blijft dan kan ik of de Seniores nog iets meer gaan geven of iets anders toevoegen waar weinig eiwit inzit.

Die Omega 369 mix vervang jij dat ipv olie of geef jij het beide en is dat eventueel ook een dik maker?

@Maris: Ja het is inderdaad altijd weer heel erg schrikken als hij zo'n dik been heeft. Het trekt ook echt helemaal door naar boven, soms is het zo erg dat je het vanaf zijn kroonrand tot sprong gewoon 1 geheel is zodat je dan niet eens meer zijn kogel ziet.
Zo dik als op de foto vind ik al erg genoeg en is dan ook met 4 a 6 dgn antibiotica weer onder controle te krijgen.

Indy is dik genoeg en hij krijgt geen olie, maar de Omega 369 mix.Op het ogenblik is ons dekhengstje van 26 jaar, mini van 80 cm hoog wat ziek. Hij krijgt nu twee keer daags een halve Seniores en een bekertje(maatbeker voor poezenbrokken, weet niet precies hoeveel er in zit) Omega 369 mix over de slobber. Maar hij eet ook nog hooi.

Omega 369 mix heette vroeger energiemix en dat gaf ik toen ook al aan de magere paarden.IK ben het nu even weer aan het uitproberen ;)
Volgens Subli kan het olie vervangen:

Omega 369 Mix is een specialiteit van Subli®BV. Het is een zeer geconcentreerde energieaanvulling voor paarden en pony´s gebaseerd op zeer hoog gehalte aan plantaardige oliën (41.9%). De samenstelling geeft een exclusief gevarieerd noodzakelijk vetzuurpatroon.

Omega 369 Mix is onder andere samengesteld uit een 3-tal plantaardige oliën, namelijk lijnzaadolie, soyaolie, kokosolie en verrijkt met vitamine E en C. Deze combinatie levert een unieke samenstelling van de verschillende vetzuren, met extra aandacht voor de essentiële vetzuren. Dit op een drager aangebracht zodat het makkelijker voert. Omega 369 Mix is dan ook een uitstekende vervanger van de enkelvoudige olie. Een groot bijkomend voordeel is dat Omega 369 Mix goed wordt opgenomen en de voerbak niet bevuild (hygiënischer).

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:19

Maris schreef:

Dat is de raad van mijn dierenarts. Kan er verder niets aan veranderen! Mijn paard reageert er goed op. En omdat hij een luchtzuiger is en in de winter wel eens last kan hebben van gas-koliek werkt het er goed tegen. Elk paard reageert er anders op. En zolang die van mij er goed op reageert krijgt hij het dagelijks. Of ja alleen in de winter maanden wanneer hij echt aant afvallen is.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 04:46

Sluit me ook eens aan hier.
Ik geef mijn paard lijnzaad om juist ook laxerend te zijn aangezien hij koliek gevoelig is. zonnebloemolie wordt opgenomen in het lichaam, vandaar dat ze er dikker van worden. Lijnzaad werkt vooral laxerend!
Die van mij krijgt sóchtends 2 a3 plakken hooi. 1 kg biks. s'middags 1 kilo biks en/of 1 plak hooi en/of 1kg muesli of slobber. Avond 1 1/2 kilo biks en behoorlijke pluk kuil. Soms in de avond slobber of muesli ipv in de middag.
Moet zeggen dat die van mij nog behoorlijk in het werk staat met zijn 18 jaar(KWPN). Heeft een erg slecht gebit door kribbebijten. Heeft bijna geen voortanden, kan gelukkig nog wel goed kauwen.
Geef hem voor zijn gewrichten, Flex(glucosamine).

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:50

Heeft er iemand een tip tegen het hoesten van de oudjes? Mijn 21 jarige shetlander krijgt nu (met de sneeuw) onbeperkt hooi (ze heeft nog een goed gebit) maar ik merk dat ze vaker moet hoesten. kan ik naast het weken van het hooi nog iets aan het krachtvoer toevoegen voor het hoesten?

Gr

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:07

foenegriek misschien of een hoestmix van de paardendrogist? niet te lang mee laten lopen anders wordt het chronisch...en met dit weer hooi weken, is het dan niet bevroren?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:12

Ik heb de dierenarts er al naar laten kijken. Het is al chronisch. Maar in de winter heeft ze er meer last van. Zal eens in de ruitershop informeren.

Het hooi week ik niet. Maar weet dat dit standaard een oplossing is om het stof er uit te krijgen, maar dit is nu praktisch niet haalbaar. Ik ben al blij als ik ze van voldoende vers water kan voorzien.