[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:47

Maris schreef:
Nooit van gehoord dat muesli beter opgenomen wordt ! Lijkt me ook vreemd, brok en muesli is immers precdies hetzelfde ...?!?

brok of muslie is echt niet het zelfde!!
zou wel erg vreemd zijn als dit het zelfde is vind je niet.
brok word in de maag een soort van pudding massa en voordat het goed opgenomen kan worden is het al weer uitgemest.
muslie daarin tegen komt niet als een pudding massa op de maag en word beter verteerd door de maag etc en daarom word er meer uitgehaald en opgenomen door het lichaan.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:51

JoT schreef:
Voert hier iemand wat bij voor de gewrichten en zo ja wat? Ik zit voor mijn paard te twijfelen. Hij is wat stijf de laatste tijd.

Heb een tijd lang eggersmann muesli met selenium gevoerd voor oudere paarden, merkte er totaal niets van. Nu krijgen ze niets extra's en zijn nog steeds soepel (rennen, rollen en opstaan zonder problemen) Zit er aan te denken om binnenkort een pot vitamine met selenium te kopen voor de winterdagen dat ze minder buiten gaan komen (ik reken alvast op een zelfde winter als vorig jaar)

Mijn paardjes doen het momenteel erg goed, bruintje is zelfs wat aan de dikke kant doordat ze een tijdje niet gereden is. Zijn nu weer rustig aan het oppakken dus zal ze straks een iets minder vette buik hebben. Nu was het passen en meten met de singel. Zelfs de dierenarts maakte alweer grapjes over dr omgang haha

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:29

waarom selenium er extra bij ? Heeft ze een tekort gehad in het verleden daaraan ?

Waaltje

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:13

Ik heb even een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn oude paardje heeft problemen met het eten van zijn hooi. Hij heeft van de week koliek gehad en de dierenarts rade mij nu aan om over te stappen op Seniores Priores van Subli.
Ik heb het gisteren gekocht, maar nu is mij niet helemaal duidelijk hoeveel ik nu moet geven.

Op de zak staat 0.4 kg per 100 kg gewicht en op de internetsite van Subli staat 1 kg per 100 kg gewicht.

Nu vraag ik mij ten eerste af praten we over geweekt of ongeweekt product?
En natuurlijk hoeveel moet ik nu geven per 100 kg?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:14

Maris schreef:
waarom selenium er extra bij ? Heeft ze een tekort gehad in het verleden daaraan ?

Zou beter zijn voor het behoud van soepele gewrichten. Merkte er niets van, ook nu niet nu ze het niet krijgen. Misschien dat ik het bij ga geven als ze niet naar buiten kunnen (bij net zo'n slechte winter als vorig jaar) Maar nu krijgen ze genoeg beweging.

Ik hoop echt dat de baas niets geks in petto heeft deze week want er moet echt voer gehaald worden. Vorige week heb ik alle dagen tot laat gewerkt dus geen tijd gehad. Dus donderdag ga ik echt de voorraad aanvullen wil niet zonder komen te zitten.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:46

@waaltje het gaat om droog product. ik zou beginnen met half kilo per 100kg. om er aan te laten wennen. ik dacht namelijk dat het 1kg op 100kg is. het is hier in het topic wel een keertje voorbij gekomen. ik heb de zak van masters staan. ik kan morgen wel even kijken wat daarop staat.

dan zit ik zelf ook nog met een probleempje. sinds september staat mijn shet(24jr) op een stal/wei waar ze (oudere) shetlanders en oude ponies/paarden hebben staan. de verzorging ligt bij hun. het is redelijk dicht bij dus ik ga in ieder geval 2x per week er heen.
nu zag ik vorige week zondag al dat mijn shet grasproppen op zijn voortanden had zitten(kleeft er aanvast) en gaat steeds meer stinken uit zijn mond. de woensdag ervoor zag ik dat hij dunne mest heeft (althans het hangt in zijn wintervacht op zijn kont). ze waren toen net (week ervoor ongeveer (en was niet geweest ivm ponykamp op de manege)) om geweid naar de weilanden achter hun huis waar zomers de koeien lopen. (dit gras is korter dan waar ze afkwamen en is volgens mij alleen maar ryegrass ander is gemengt) maar z'n vacht onder z'n staart is nog steeds niet schoon. ik heb vandaag langs z'n voorste kiezen gevoeld (lukte vorige week slecht, had geen halster bij) en daar zitten geen proppen gras. hij bijt wel heel moeilijk wortels af. vorig jaar winter had hij opeens haken, omdat hij toen ook niet genoeg moest kauwen (waarschijnlijk). ben bang voor herhaling of dat hij te veel zand binnen krijgt (hij staat voor het eerst sinds 23 jaar op zandgrond(brabant) ipv klei(ZH)). ik ben alleen bang als ik vraag of ze hem bij willen voeren dat die dan naar binnen moet, want de echt oude ponies staan al op stal. ik wil hem zo weinig mogelijk op stal hebben omdat hij anders last krijgt van zijn luchtwegen.
denken jullie dat die proppen door het korte gras komt of door zijn kiezen?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:49

Eerder door zijn kiezen als door het korte gras. Ik zou de tandarts even laten kijken!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:01

oke, was ik eigenlijk ook wel van plan (al worden ze centraal gedaan in januari met enten. voel me zo'n zeur( hij staat hier omdat die onverwachts moest verhuizen van zijn stal met paddock en ik nog bezig was met mijn afstudeerstage in ierland. nu ben ik nog druk op zoek naar werk en dan huis en dan kan hij weer verhuizen (hopelijk naar huis zodat ik het zelf kan regelen)) ik twijfel een beetje aan de verzorging die hun gegeven (of het terecht is door bevalling weet ik niet))), maar wil eigenlijk eerst weten als die gewoon hooi (krachtvoer) eet of die dan ook problemen heeft.
hij is overigs in augustus helemaal nagekeken door de tandarts en die zag geen afwijkingen. (hij had vorig jaar februari die haken die toen weg gevijld zijn door da en daarna is de tandarts ook geweest (een andere als in aug).
het gras zit echt op zijn voortanden geplakt, dus tussen zijn lip en tanden.
het probleem is ook ontstaan binnen 2 weken nadat ze over geweid zijn. vandaar dat ik twijfel.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:54

@blacknorton Dank je wel voor je antwoord. Ik bouw het langzaam op hij heeft het gisterenavond voor het eerst op en toen 200 gram.
Vanmorgen heeft hij weer 200 gram op en wil hem nu nog 3x 400 gram voeren.
Morgen dan 4x 600 gram, woensdag 4x 800 gram en dan donderdag 4x 1kg.
Moet je wel zeggen dat ik het wel heeeeeel erg veel vind per voedingsbuurt, schrok al toen ik 400 gram had klaar gemaakt.
Eigenlijk zou hij dus op 1,5 kg per keer moeten krijgen, zijn er meer mensen die zoveel per voedingsbuurt voeren ?

Vanmorgen had hij trouwens diaree. Zo te zien is zijn mest vannacht per keer dunner geworden.
Iemand nog idee wat ik daar aan zou kunnen doen?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:05

Waaltje schreef:
@blacknorton Dank je wel voor je antwoord. Ik bouw het langzaam op hij heeft het gisterenavond voor het eerst op en toen 200 gram.
Vanmorgen heeft hij weer 200 gram op en wil hem nu nog 3x 400 gram voeren.
Morgen dan 4x 600 gram, woensdag 4x 800 gram en dan donderdag 4x 1kg.
Moet je wel zeggen dat ik het wel heeeeeel erg veel vind per voedingsbuurt, schrok al toen ik 400 gram had klaar gemaakt.
Eigenlijk zou hij dus op 1,5 kg per keer moeten krijgen, zijn er meer mensen die zoveel per voedingsbuurt voeren ?

Vanmorgen had hij trouwens diaree. Zo te zien is zijn mest vannacht per keer dunner geworden.
Iemand nog idee wat ik daar aan zou kunnen doen?

Ik weet niet wat je je paard nog meer voert, maar als ze moeten leven van de subli seniores dan moet je wel zoveel geven. Ik heb een oudje die krijgt niets anders dan dat en krijgt dus per voerbeurt 2 kilo en dat nu drie keer op een dag. (ook omdat het nu heel koud is). Hij is 34 en is een E-pony die ongeveer 450 kilo weegt. Hij zou dus 4,5 kilo moeten hebben, maar krijgt er nu zelfs 6!
De Shetten krijgen elk 1 kilo, maar die krijgen nog compactgras bij.

Heeft je paard/pony kou gevat? Met dit weer kan dat gemakkelijk. Wij zien hier dan ook wel dat ze wat dunner op de mest worden, mn bij nat en koud weer.

Ik geeft trouwens nu de slobber warm. Ik maak het aan met warm water en dan zet het nog sneller uit. Hier staat een emmer nooit 6 uur. De fabrikant zegt dat, omdat als je het te snel geeft, ze verstoppingen kunnen krijgen. Ik ben echter hele dagen bij mijn paarden en zie wel wanneer het water is opgenomen zo dat het gevoerd kan worden.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:11

blacknorton schreef:
oke, was ik eigenlijk ook wel van plan (al worden ze centraal gedaan in januari met enten. voel me zo'n zeur( hij staat hier omdat die onverwachts moest verhuizen van zijn stal met paddock en ik nog bezig was met mijn afstudeerstage in ierland. nu ben ik nog druk op zoek naar werk en dan huis en dan kan hij weer verhuizen (hopelijk naar huis zodat ik het zelf kan regelen)) ik twijfel een beetje aan de verzorging die hun gegeven (of het terecht is door bevalling weet ik niet))), maar wil eigenlijk eerst weten als die gewoon hooi (krachtvoer) eet of die dan ook problemen heeft.
hij is overigs in augustus helemaal nagekeken door de tandarts en die zag geen afwijkingen. (hij had vorig jaar februari die haken die toen weg gevijld zijn door da en daarna is de tandarts ook geweest (een andere als in aug).
het gras zit echt op zijn voortanden geplakt, dus tussen zijn lip en tanden.
het probleem is ook ontstaan binnen 2 weken nadat ze over geweid zijn. vandaar dat ik twijfel.

Als het gras echt aan de voortanden zit, dan kan het zijn dat hij het gras zo kort afgraast dat hij ook de wortels mee neemt. Een oud dier, heeft vaak wat ruimte tussen de tanden, of ze staan zelfs los. Dan blijft er gemakkelijk troep in/tussen zitten.
Vergis je niet in het gebit hoor. Ik heb ook net de gebitsverzorger gehad en die haalde bij een 23 jarige zelfs losse kiezen er met de hand uit. Bij mij staan de oudsten wel allemaal op stal. Maar ik kan me voorstellen dat je een dier met luchtwegproblemen graag buiten laat. Maar ja, op te kort gras gaat het ook problemen geven voor zo'n oudje.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:29

bedankt. ik ga in overleg met de staleigenaar wat de mogelijkheden zijn qua bij voeren. ik denk dat het een combi is van zijn ouden tanden (ik geloof best dat er gaten tussen zitten waar hij nu dat te kort gras in op hoopt) en het te korte gras. vorige keer zat er ook echt veel zand in zijn mond en geeft me geen prettig idee.
qua wintervacht kan die makkelijk buitenstaan en dat doet die het liefst. mooiste zou zijn als die zelf zou kunnen kiezen, maar helaas die mogelijkheid hebben ze niet meer.stond die maar thuis/eigen land......droomt nog even verder

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:11

haboshof schreef:
Ik weet niet wat je je paard nog meer voert, maar als ze moeten leven van de subli seniores dan moet je wel zoveel geven. Ik heb een oudje die krijgt niets anders dan dat en krijgt dus per voerbeurt 2 kilo en dat nu drie keer op een dag. (ook omdat het nu heel koud is). Hij is 34 en is een E-pony die ongeveer 450 kilo weegt. Hij zou dus 4,5 kilo moeten hebben, maar krijgt er nu zelfs 6!
De Shetten krijgen elk 1 kilo, maar die krijgen nog compactgras bij.

Heeft je paard/pony kou gevat? Met dit weer kan dat gemakkelijk. Wij zien hier dan ook wel dat ze wat dunner op de mest worden, mn bij nat en koud weer.

Ik geeft trouwens nu de slobber warm. Ik maak het aan met warm water en dan zet het nog sneller uit. Hier staat een emmer nooit 6 uur. De fabrikant zegt dat, omdat als je het te snel geeft, ze verstoppingen kunnen krijgen. Ik ben echter hele dagen bij mijn paarden en zie wel wanneer het water is opgenomen zo dat het gevoerd kan worden.

Ik voer er nog hooi bij van goede kwaliteit. Ze staan namelijk heerlijk saampies. Hij eet het hooi wel, maar maakt proppen en heb het idee dat hij het hooi niet meer opneemt, aangezien in zijn mest heel veel hooi is terug te vinden.
Ik laat de slobber nu wel min 6 uur staan, maar voordat ik het geef gooi ik er nog een scheut heet water en lijnzaadolie bij.
Het een een kwpn-er van 1.76 28 jaar en ongeveer 600 kg ik begrijp dus dat hij 4x 1,5 kg moet krijgen ik ben nu aan het opbouwen maar ben bang dat ik te snel ga.
Vandaag heeft hij nu 4x 400 gram gehad
Morgen wil ik over op de 4x 600 gram.
Woensdag denk ik aan 4x 800 gram
Donderdag 4x 1 kg
of heb je het idee dat dit te langzaam opbouwen is. Ik hoor graag advies, het is inderdaad zoooo koud en voer dan normaal ook meer dan gewoon, maar omdat ik juist nu moest overstappen zit ik gewoon eigenlijk te laag in het voer.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:21

ik zou denk met 100 gram per dag omhoog gaan. of proberen hem nu in het begin 5 of 6 keer te voeren. hij geeft denk wel aan of die het nog op kan of niet. tenminste mijn veelvraat van de shet laat het wel staan als die het niet meer wil. hij is niet zo van de papachtige eten, maar heeft ook nog nooit de voerton volledig leeg gegeten als die daar wel de kans voor heeft gehad.
voer je nog musli of brok bij? of kan die dat niet opnemen? anders zou je hem daar nu wat meer van kunnen geven om te kort te voorkomen.
succes

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:14

blacknorton schreef:
ik zou denk met 100 gram per dag omhoog gaan. of proberen hem nu in het begin 5 of 6 keer te voeren. hij geeft denk wel aan of die het nog op kan of niet. tenminste mijn veelvraat van de shet laat het wel staan als die het niet meer wil. hij is niet zo van de papachtige eten, maar heeft ook nog nooit de voerton volledig leeg gegeten als die daar wel de kans voor heeft gehad.
voer je nog musli of brok bij? of kan die dat niet opnemen? anders zou je hem daar nu wat meer van kunnen geven om te kort te voorkomen.
succes

Heb inderdaad ook heel erg getwijffeld om met 100 of met 200 gram tegelijk omhoog te gaan.
Ik dacht zelf toch met 200 gram tegelijk te gaan omdat het zo koud is en hij anders zo lang te weinig krijgt voor dat ik op de 1,5kg per voerbeurt ben.

Hij krijgt op dit moment geen muslie meer, hij krijgt het niet goed weg. Moet je eerlijk zeggen dat voor mij 4x per dag voeren wel echt het maximum is, hij krijgt ook 4x per dag nog hooi erbij, maar heb het idee dat dat meer voor tijdsverdrijf is als echt als voeding.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:14

kun je de muslie, eventueel meegeweekt, niet mengen met de senior priores? Ik stap nooit in 1 keer over op ander voer maar meng het oude voer altijd met het nieuwe voer en dan de verhoudingen langzamerhand veranderen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:20

Haboshof gaf mij de tip dat ze vaak warmbloedpaarden beter op gewicht kan houden door seniores priores te voeren MET daarbij nog b.v. 1 kg geweekte merriebrok erdoorheen. Soberdere rassen hebben genoeg aan de seniores priores volgens haar ( als ik alles goed heb begrepen ). Dit alles als ze geen hooi meer kunnen eten natuurlijk.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:54

Waaltje schreef:
blacknorton schreef:
succes

Heb inderdaad ook heel erg getwijffeld om met 100 of met 200 gram tegelijk omhoog te gaan.
Ik dacht zelf toch met 200 gram tegelijk te gaan omdat het zo koud is en hij anders zo lang te weinig krijgt voor dat ik op de 1,5kg per voerbeurt ben.

Hij krijgt op dit moment geen muslie meer, hij krijgt het niet goed weg. Moet je eerlijk zeggen dat voor mij 4x per dag voeren wel echt het maximum is, hij krijgt ook 4x per dag nog hooi erbij, maar heb het idee dat dat meer voor tijdsverdrijf is als echt als voeding.

Ik zou toch echt meer gaan voeren hoor. Subli seniores priores is echt heel erg goed uitgebalanceerd voer. Ik zie hier nooit paarden die er problemen mee hebben. Ook niet als ze direkt de slobber krijgen ipv hun normale voer. Ik weet vaak niet eens van paarden, die hier komen, wat hun normale voer is. Ik geef ook hooi bij en als ze proppen maken, zegt dat genoeg. Dan gaan ze snel over op de seniores. Als hij er restjes van heeft laten staan bij de volgende voerbeurt dan voer je iets teveel. Dan kun je de hoeveelheid aan passen.
Ik heb net gevoerd en zelfs mijn shetten krijgen nu een hele voerschep, zo'n geel blik vol met seniores en dan een volle schep grasbrok erbij en dat voer ik dan als slobber.
De warmbloeden krijgen nu per keer 2 scheppen seniores plus een schep merriebrok erdoor per voerbeurt. Ik voer drie keer per dag.Wel hangt er in elke box nog een bak met grasmix, luzerne of compactgras, zodat er wat te knabbelen is, als ze de slobber op hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:11

Haboshof, bedoel je dan dat een warmbloedpaard 2 scheppen van de geweekte sp krijgt of van de ongeweekte seniores priores en dat je dan daarna nog weekt ? En dan dus per dag 3 kg merriebrok erbij ? En geen grasbrok voor de warmbloeden ?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:57

Maris schreef:
Haboshof, bedoel je dan dat een warmbloedpaard 2 scheppen van de geweekte sp krijgt of van de ongeweekte seniores priores en dat je dan daarna nog weekt ? En dan dus per dag 3 kg merriebrok erbij ? En geen grasbrok voor de warmbloeden ?

Sorry Maris , ik ben niet heel duidelijk geloof ik. Ik geef de warmbloeden per dag 3 keer 2 scheppen subli seniores(droog, dus daarna in een emmer water erbij doen, per schep subli, drie scheppen water ongeveer, ik heb dan een emmer vol slobber, als het water is opgelost, tot ongeveer 5cm onder de rand) en 1 keer daags gaat daar een kilo merriebrok bij en een scheutje olie)

Op dit moment krijgen de warmbloeden geen grasbrok, de Shetten, Merens, Fjord, Friezen en Tinker wel.Onze Friezen en Tinker wegen minstens zoveel als de warmbloeden, maar worden te dik van twee scheppen Seniores per keer, vandaar dat ik een schep vervang voor eentje met grasbrok, waar minder energie in zit. De shetten krijgen per keer natuurlijk minder, die wegen maar ongeveer een 200 kilo, dus hebben ze aan twee scheppen per dag genoeg.Dat verdeel ik over drie voederbeurten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:35

Helemaal duidelijk nu, dank je wel.
Mijn paard eet dit jaar opeens minder ruwvoer. hij krijgt wel wat meer krachtvoer als vorig jaar plus wat meer olie. Misschien dat dat de reden is van het minder hooi eten ??? Ik weet het niet. Op zich is hij best redelijk op gewicht nu. Alleen zou ik graag zien dat hij, zeker met dit koude weer, wat meer ruwvoer at.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:29

@ Haboshof, wat super zeg al die tips !!!! Ben je heel dankbaar.
Mijn warmbloed staat nu dag en nacht buiten en dat maakt mij ineens een stuk onzekerder.
Hij heeft gisteren 4x 600 gram gekregen, maar de laatste voerbuurt at hij zijn emmer maar half leeg, had echt het idee dat hij vol zat, want normaal eet hij lekker gestaag door.

Ook zit ik een beetje met het probleem dekens. Hij heeft nu 200grams onderdeken en daar overheen een 300 gram all wether deken en een losse halsdeken. Hebben jullie het idee dat ik meer moet opleggen voor de nacht?? Hij voelt overdag wel lekker warm aan, maar ja s'nachts is het zoooooo vreselijk koud en doet moet de winter nog beginnen zeggen ze.............. :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:03

Maris schreef:
Mijn paard eet dit jaar opeens minder ruwvoer. hij krijgt wel wat meer krachtvoer als vorig jaar plus wat meer olie. Misschien dat dat de reden is van het minder hooi eten ??? Ik weet het niet. Op zich is hij best redelijk op gewicht nu. Alleen zou ik graag zien dat hij, zeker met dit koude weer, wat meer ruwvoer at.

Snappen jullie misschien waarom mijn paard minder hooi eet als voorgaande jaren ?
Hij krijgt wat meer ( en vetrijker ) krachtvoer, zeg maar 3/4 kg meer per dag + hij heeft voor het eerst een deken op. Gewicht is best redelijk nu, maar hij eet maar 4 plakken hooi per dag ipv de 6 van andere jaren. Best veel verschil dus.
Mesten doet hij genoeg.
Paardentandarts heeft van de week wat haken verwijderd, verder alles in orde.
Daarom ben ik hem al wat grasmix aan het bijvoeren ( 1/2 kg per dag ) en dat gaat er zo in.
Ik heb wel het idee dat het hooi niet zo lekker is ( hij begint aan zijn stro ).
Krijgt hij zo wel genoeg ruwvoer binnen ????

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:02

@ maris ik denk dat hij genoeg ruwvoer binnen krijgt. 4 plakken en grasmix is genoeg. hij heeft minder nodig door zijn deken, hij hoeft zich zelf nu minder warm te stoken. er zit ook een limiet op wat ze opkunnen nemen. misschien bevat dit krachtvoer ook meer drogestof dan je andere.
en als die het niet lekker vind zal die niet wat extra snoepen. wat die misschien in voorgaande jaren wel deed.
zolang die niet ziek oogd of afvalt en warm aanvoelt zal ik me geen zorgen maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:06

ik hoop dat hij genoeg ruwvoer binnenkrijgt zo idd. Ik schat het op 8 kg per dag + halve kg grasmix. hij weegt 650 kg, dus alleen het hooi en de grasmix is echt krap. Maar misschien eet hij wel meer stro nu, dat zou kunnen.
scheelt die deken zoveel ? Want hij eet nu totaal dan maar iets van 10 a 11 kg voer per dag ( plus stro :+ ;) ).