Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:30

haha, ik zie het al helemaal voor me :')

Naath86

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:25

Ik ben ook jaloers op de grasfoto's..

Ik durf Chica eigenlijk niet meer op het gras te doen na twee keer hb en Cushing. Maar ze eet zo slecht haar hooi en weet niet zo goed waarom. Gebit is onlangs nagekeken en helemaal oke. Ze is daardoor ook zo ingevallen sinds de winter. Ik voer haar wel speedibeet en fibrenuggets bij, maar er gebeurt niet zoveel. Nu toch elke dag even een uurtje op het gras en zie haar daar echt happy van worden. Maar ik vind het zo spannend... maar ja niet eten op de paddock wordt ze ook niet beter van. Zit zo in dubio.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:36

hoeveel van die speedibeet en fibernuggets geef je dan?
als ze nog dun blijven dan toch kijken of je meer en vaker kunt voeren?

ja en weet je als het gras haar gelukkig maakt…..misschien wat raar dat ik het zeg
maar je kunt ook haar wel op het gras laten, dat ze nog een mooie tijd heeft en dat het daarna genoeg is?
zo doe ik dat met kelly ook, de zomer nog genieten en daarna de paardenhemel in.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:42

Naath86 schreef:

Ik durf Chica eigenlijk niet meer op het gras te doen na twee keer hb en Cushing. Maar ze eet zo slecht haar hooi en weet niet zo goed waarom. Gebit is onlangs nagekeken en helemaal oke. Ze is daardoor ook zo ingevallen sinds de winter. Ik voer haar wel speedibeet en fibrenuggets bij, maar er gebeurt niet zoveel. Nu toch elke dag even een uurtje op het gras en zie haar daar echt happy van worden. Maar ik vind het zo spannend... maar ja niet eten op de paddock wordt ze ook niet beter van. Zit zo in dubio.

Kan je geen sp voeren? En is het hooi verder goed? Wij hebben wel eens een andere baal gehad en een van mijn paarden moest daar niks van weten, hij vond het niet lekker.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:56

Waarom niet in de wei met Cushing?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:14

Britta31 schreef:
Waarom niet in de wei met Cushing?

Zou misschien wel kunnen maar ook twee keer hb geweest.

Hooi is wel goed, maar ze eet altijd lastig. Als de baal net open is, kan ze bunkeren als een malle. Nu is de baal al even open en eet ze er gewoon minder in. Dst is zeg maar een redelijk vast patroon, ze is nooit een goede eter geweest...
Sp vind ze niet lekker. Ze krijgt een volle emmer fibrenuggets en speedibeet.
@Ellepel, zo denk ik ook steeds meer. Maar zo lastig..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:38

Wat sneu Naath.
Zou met heel rustig opbouwen ook niets kunnen?
Al snap ik ook dat je het risico niet wilt lopen dat het mis gaat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:38

ik geef mijn hb pony Gluco Balance, dat lijkt wel goed te helpen. Maar die is niet bejaard en heeft geen cushing.

misschien kun je dat proberen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:19

Naath86 schreef:

Lastig, hier gaat het goed met rustig opbouwen en goed kijken wanneer er veel fructaan in het gras zit.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:31

En een graasmasker?Max werd ook te dik en kan nu weer 24/7 op de wei.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:42

juval schreef:
ik geef mijn hb pony Gluco Balance, dat lijkt wel goed te helpen. Maar die is niet bejaard en heeft geen cushing.

misschien kun je dat proberen?

Dat geef ik idd ook al bij!

Britta, graasmasker is misschien nog een idee.

Voor nu gaat ze al een paar dagen twee uurtjes de wei op en dat gaat voorlopig prima. Heb haar net weer in de paddock gezet en dan kijkt ze weer totaal niet om naar haar hooi. Misschien later vanmiddag wel.. we kijken het nog maar even aan. We beginnen weer bijna aan een nieuwe baal, eens zien of dat nog verschil maakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 12:38

Ik durf het met m'n shet ook niet meer aan. Die is hb geworden midden winter door verkeerde voordroog baal maar toch durf ik het niet meer. Het hoeft maar 1x fout te gaan en hb kan echt een enorme lijdensweg zijn.

Maar mijn shet is nog jong. Als ze echt oud zou zijn, niet goed zou kunnen eten etc. Zou ik het wellicht ook doen maar dan als 'nog eventjes nu het nog kan' en dan niet meer de mallemolen ik gaan als ze toch bevangen wordt.

Lastige afwegingen.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 12:54

word het misschien wat schimmelig als de baal te lang open is?
op zich wel logisch dat ze het dan niet meer graag eten.
hier gelukkig geen hb problemen,lijkt me heel lastig.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:42

Inderdaad lastige afwegingen :(:)
Ik zou persoonlijk ook gewoon gaan voor genieten op het gras, maar dat is wel heel makkelijk gezegd zo...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:25

Nu de oma's weer met z'n tweetjes op het gras staan voor te grazen voor de rijpaarden zie ik ze ook weer wat vaker kroelen. <3 Zie mijn paard nooit zo vaak kroelen. := Als ik stukje heb gewandeld met Frel is dat nooit lang en ver, maar haar vriendinnetje wacht haar soms op met een hinnikje. <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:33

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:01

hagelslag schreef:
Kroelen doen ze eigenlijk niet extreem vaak.
Maarem....
Als ik Bonnie scheer of laat inhaleren, staat layka haar bij _O-
Dit was combi inhaleren en scheren

https://youtube.com/shorts/kQQvKiNZUZ0?feature=share

Madam speknek moet meer bewegen...

[ [url=m/n0ygcw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha. Echt ook neus naast scheermachine. :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:10

Emotionele steun.....

Ik heb dus bij Bonnie een streepje geschoren en in de flanken een beetje
Ohja en haar manen :Y)

Groeit wel weer aan. Maar ze was zo extreem warm onder haar manen... Dat Naja boeie _O-

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:34

Naath86 schreef:

Ken dat, ik durf mijn shetje Bliksem ook niet meer op gras te zetten...uurtje wei en hij is weer slechter de volgende dag. Hij is chronisch bevangen en heeft cushing...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:21

Met een masker gaat ook niet goed?De shetjes van mijn schoonzusje gaan 2 uur per dag op de wei met een masker.Gaat goed met 1 shet met hb.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:29

Ik heb zelf gelukkig geen hb gevoelig paard -klopt af- dus ik heb er niet mega veel verstand van. Maar volgens mij kan je op basis van een paar ‘regeltjes’ wel bepalen of er veel suikers in het gras zitten of niet. Ik zou dan de dagen en periodes dat er minder suikers inzitten ze lekker op het gras zetten. Want ik zou het risico ook niet helemaal durven lopen. Heb in mijn omgeving en op werk genoeg hb paarden gezien (ook om andere redenen dan suikers in gras) en dat is echt niet leuk.

Volgens mij is voorjaarsgras vaker suikers, kan je verder in de zomer al veel meer. Koude nachten, warme dagen is suikers en kort gras is suikers. Maar daar kan je vast veel over vinden of een dierenarts of voedingsdeskundige je over informeren. Hopelijk kom je er uit. Lijkt me echt een klote situatie.

Nou ik heb voor schim zijn peesblessures ice vibes geregeld. Hopen dat het kan helpen met herstel. Debiel dat ik ook nog ben. Ben ik ook een vriezer voor in de auto aan het regelen haha (want je moet de koelelementen vriezen, ik ga vaak uit mijn werk, minstens een uur rijden etc etc etc) :=

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:14

Queelens klopt idd. Ik hou nu goed de fructaanindex in de gaten en ze gaat nu twee uurtjes de wei op en bekijk het per dag. Vanmiddag is wel de hoefsmid geweest, was er zelf niet bij. Net op stal geweest, loopt ze toch wel weer gevoelig. Ja komt het dan van het gras of van de hoefsmid... gek word ik er van. Nou ja, nu toch paar daagjes niet op de wei en kijk ik donderdag wel weer als ik vrij ben.

Overigens stond ze vanavond weer als een bezetene te bunkeren in het hetzelfde hooi als wat ze van de week totaal niet moest hebben. Wordt er soms echt moe van hoor :+

Bij de mijne hebben coolpacks trouwens wel geholpen met herstel van peesblessure denk ik.

Bagheera heerlijk om te zien!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 07:12

Britta31 schreef:
Met een masker gaat ook niet goed?De shetjes van mijn schoonzusje gaan 2 uur per dag op de wei met een masker.Gaat goed met 1 shet met hb.

Nee helaas is zelfs dat echt teveel van het goede...dus nu in het voorjaar komt hij helemaal niet op de wei, mag hij kantjes maaien op de paddock. Straks in de zomer kan hij er iets makkelijker op maar dan nog maar even...

De fructaan index is voor ons niet secuur genoeg dus die volg ik niet meer...

Als meneer een dot kuil van de andere paarden naar binnen werkt is hij de volgende dag al stijver...

Dus wil binnenkort toch een keer de bloedzuigers proberen, hopelijk geeft dat wat verlichting in zijn doorbloeding...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:13

ik kijk daar ook nooit naar hoor die fructaan index.
ik was gister even nieuwsgierig en gekeken,maar stond gister op dat heel bewolkt was en er weinig fructaan was ofzo.
terwijl we hier dus echt veel zon hebben gehad.

ik kijk gewoon naar de wei zelf.
staat die bomvol hoog gras dan gaan ze er wat korter op dan dat er al veel uitgegeten is.
anders vreten ze zich zo vol, als het al wat leger is lopen ze veel meer rond.
als ik het nou niet vergeet kan ik straks wel even foto maken als ik de groep straks op de wei zet.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:23

ja leuk, fotos zijn altijd leuk van paardjes op de wei

Ik heb weinig wei bij stal, verder op wel een lapje langs de dijk. Maar dat is 1 km heen en dus ook terug. Dus als ik ze dan smorgens even snel buiten moet zetten ben ik wel even onderweg. Dus meestal gebruik ik die in het weekend en op de woensdag als ik vrij ben...jaja lui wijf haha maar begin om zeven uur dus dan moet ik om kwart over zes die paarden er heen brengen pfff