[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

_Zeppelin

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:03

Nogmaals; nergens heb ik gezegd dat ik hem s'avonds om kwart over 6 voer. Wel heb ik gezegd dat ik er ongeveer 2 keer per dag kom. Dit is om water bij te geven en even te checken, normaal (doordeweeks) heb ik ook geen tijd om hem 3 keer per dag te gaan voeren. Hoewel ik ga proberen om hem nu 2 keer per dag te voeren. Heb trouwens de muesli even bekeken: er zit lucerne in de muesli, maar het kan vast geen kwaad om dat er nog bij te voeren. En zoals ik ook al vaker heb gezegd, binnenkort krijgt hij ook weer hooi erbij gevoerd dus dit komt ook helemaal goed.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:18

jij vraagt advies en daar moet jezelf mee weten wat je er mee doet. hooi alvast bij voeren en 2 keer per dag voeren is daar 1 van.

luzerne bijvoeren kan geen kwaad. (hou wel de maximale aanbevolen hoeveelheden aan die op de zak staan) luzerne kan gras/hooi niet volledig vervangen.

misschien de volgende keer duidelijker zijn in je vraag post dan is het voor iedereen duidelijker. je zegt dat je tot 5 uur op school zit en hem om kwart voor 6 voert en dat verder niemand tijd had. ik ben er vanuit gegaan dat je na school naar je paard toegaat en hem dan verzorgt en voert.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:44

inderdaad blacknorton.
Ze springt van de hak op e tak volgens mij volgt ze zelf d`r eigen vraag/verhaal niet meer
je zegt dat je hem geen 2x per dag kunt voeren komt wel meestal 2x per dag??
nu ineens praat je over 3x ??
vind het een beetje vaag.
je zou in het vervolg je vraag mischien beter kunnen formuleren.

inderdaad je moet zelf weten wat je met advies doet maar vind het wel raar
je vraagt erom maar weet het antwoord ineens zelf??
strange maar goed

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:52

Hoi allemaal, met de winter op komst val ik hier weer binnen met als doel mijn oudjes lekker goed voorzien van extra vlees de winter door te sleuren!

De paarden staan nu nog op de wei en krijgen elke dag 2 tot 3 volle schellen voordroog bijgevoerd (voor 3 paarden, kleinste 1.62m, grootste 1.79m). Ze zien er nog steeds goed uit en als ze van de wei gaan voer ik deze hoeveelheid op naar 2x per dag voederen dus 2x 3 schellen, hopelijk kan ik meer voederen maar dat hangt af van wat er uiteraard geleverd word.

Ons pensionpaard is een hele moeilijke eter en na veel zoeken en doen hebben we de oplossing gevonden bij een belachelijk goedkoop voeder: gerste mengeling van aveve }:0

Iemand enig idee wat hen nog kan helpen buiten voordroog en hun gewoonlijke portie voer (1 schep zemelen, een schep gerste mengeling en een handje maismeel eronder)? Ze hebben in hun stallen ook likstenen hangen voor 's nachts ('s nachts gaan ze op stal als het heel koud is), en in de inloopstal ook een hele grote. Nu krijgen ze voordroog omdat dat geleverd wordt door de eigenaar van de wei maar binnenkort komt mijn eigen levering hooi en schakel ik over op hooi, of kan ik evengoed mixen?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:24

Kom weer even binnen gevlogen haha
Die 2 van mij zien er nu eigenlijk best goed uit, ondanks dat die van 31 flink aan het verharen is. Nu zo vol houden! Merkte wel vandaag dat ze het toch raar vinden dat het ineens weer warm is! Maar ze blijven vrolijk en eten goed gelukkig. Vind ze nu nogsteeds niet dik maar ook niet meer mager gelukkig!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:15

schellen hooi zegt me helemaal niets :o

dikmakers zijn oa lucerne en grasmix van Hartog. Of b.v. seniores priores van subli als ze niet meer goed kunnen eten.
Wat olie toevoegen wil ook nog wel eens werken.

chipieke schreef:
Hoi allemaal, met de winter op komst val ik hier weer binnen met als doel mijn oudjes lekker goed voorzien van extra vlees de winter door te sleuren!

De paarden staan nu nog op de wei en krijgen elke dag 2 tot 3 volle schellen voordroog bijgevoerd (voor 3 paarden, kleinste 1.62m, grootste 1.79m). Ze zien er nog steeds goed uit en als ze van de wei gaan voer ik deze hoeveelheid op naar 2x per dag voederen dus 2x 3 schellen, hopelijk kan ik meer voederen maar dat hangt af van wat er uiteraard geleverd word.Hoi,

Ons pensionpaard is een hele moeilijke eter en na veel zoeken en doen hebben we de oplossing gevonden bij een belachelijk goedkoop voeder: gerste mengeling van aveve }:0

Iemand enig idee wat hen nog kan helpen buiten voordroog en hun gewoonlijke portie voer (1 schep zemelen, een schep gerste mengeling en een handje maismeel eronder)? Ze hebben in hun stallen ook likstenen hangen voor 's nachts ('s nachts gaan ze op stal als het heel koud is), en in de inloopstal ook een hele grote. Nu krijgen ze voordroog omdat dat geleverd wordt door de eigenaar van de wei maar binnenkort komt mijn eigen levering hooi en schakel ik over op hooi, of kan ik evengoed mixen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:15

ik denk dat 'plakken' of 'snedes' voordroog beter klinkt voor de nederlanders? :D Ik moet echt een opletten dat ik niet op een belgisch forum zit haha :D Een schel voordroog is echt een grote schel, van rechthoekige pakken voordroog :D

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:45

Ik merk nu aan mijn 30-jarige dat ze nu echt begint in te vallen. Vooral op haar kont en ruggegraad.

Is dat gewoon ouderdom en kan je daar qua voer niks meer mee of is er nog wel wat aan te doen. Op haar buik en hals is ze niet mager. Dus het is echt wat je veel ziet bij oudere paarden.

Mirjam

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:13

Is voornamelijk het wegvallen van spieren waardoor het er mager uit ziet.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:36

mijn oudje valrt ook in op de kont en de ribben kun je zien ,ze krijgt voldoende voer en is 24 jaar

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:37

Kun je het wegvallen van de spieren niet tegengaan door meer hoogwaardige eiwitten te voeren ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:47

Sinds ik de Optiform geef staat het wel stil wat betreft wegvallen. Ik probeer haar nu wel minimaal 3x per week echt te rijden om het tegen te gaan. Ze is 27 en heeft opzich genoeg engergie dus 3 x per week mag ze gewoon aan de bak. Nu alleen hopen dat we niet weer zo'n drama winter krijgen want dat is vorig jaar gewoon funest geweest. En helaas, wat weg is is weg en komt bij een oud paard nagenoeg niet meer terug. Haar postuur is nu niet helemaal in proporties maar ze heeft wel weer vet reservers!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:04

Emaartje schreef:
mijn oudje valrt ook in op de kont en de ribben kun je zien ,ze krijgt voldoende voer en is 24 jaar

gebit nagekeken? ontwormd??
dat zijn nl veroorzakers nr 1 van afvallen want 24 is geen leeftijd om al zo erg af tevallen dan zal iets niet in orde zijn
is ooit een tandarts erbij geweest?
zo nee zou ik dat t eerste doen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:00

hoi,

ik gad altijd pulp om mijn paard beter op gewicht te houden en dat hielp ook goed. Maar nu is me de pulp afgeraden vanwege de vele suikers en de aanwezigheid van een schimmel in zijn darmen.
Dus wat nu ?
helpt grasmix van Hartog ook om een paard beterop gewicht te houden ? Mais en maismneel wil ik zowieso niet geven ( teveel suikers ook ).

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:03

Optiform van mijten en subli senior priority is een uitstekende vervanger voor pulp!

Die van mij zijn gisteren weer bij de tandarts geweest! Mijn zwartje van 31 heeft alles nog vast zitten waardoor 2 snijtanden bijgewerkt moesten worden omdat ze te ver door groeiden. Dat vond ze even niet leuk! Bruintje maakte er echt een drama van maar die hoefde alleen gevijlt te worden. Tandtechnisch zijn ze dus nog in goede staat! Ondanks leeftijden van 27 en 31 jaar!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:07

senior priores bevat ook pulp, dus dat valt af. ik zal eens naar de optiform kijken. Alleen is Mijten nergens te koop hier in de buurt.....

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:33

Dat is jammer, ik ben sinds een tijdje best fan van Mijten. Het is niet duur maar de kwaliteit is super. Ik heb ook lang moeten zoeken maar nu verkopen ze het gelukkig bij de boerenbond een paar dorpen verder op!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:40

Het lijkt me zeker een goed product ! er zitten ook levende gisten in zag ik. Ik heb al een topic geopend om te vragen of er nog meer ruwvoer is dat ook gist bevat.
ik heb jarenlang Mijten gevoerd totdat de verkoper er mee op hield helaas.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:42

Dit is onze Indy nu. Een E pony van 1.52m. Hij is bijna 35 jaar! Hij leeft al 6 jaar van twee keer twee scheppen Subli seniores priores per dag. Hij staat nog een gedeelte van de dag buiten en kan natuurlijk nog iets gras eten. Hij eet geen hooi of ander voer zoals bv grasmix, compact gras of lucerne meer, dat kan hij niet meer kwijt.
Wel krijgt hij een heel oud brood/dag. Daar is hij gek op en bovendien kan ik niet veel meer aan hem bederven ;)
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:44

En van Kooten is dat wel verkrijgbaar?

Mijn 32 jarige merrie heeft sinds gisteravond helemaal niets gegeten ben bang dat het eide oefening is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:45

Die ziet er goed uit !
voor mijn paard scheelt het altijd veel of hij gras kan eten of niet. Helaas is dat hier in de buurt nergens mogelijk in de winter ( kleigrond ). daarom valt hij ook altijd in het niet-weideseizoen zo terug !

Yvonnedv, wat geef je dan precies ? Misschien het voer lekkerder maken ? Heeft ze koorts ?
Van Kooten ken ik helemaal niet qua voer, wat raad jij aan dan ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:56

Wat een leuk omatje!!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:06

's avonds laat krijgt ze altijd pulp en 's morgens en 's middags senior priores met veulenbrok slobber.

Voordat ik SP voerde voerde ik seniorenslobber van van Kooten, daar zit ook probiotica in.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:14

Misschien moet je wat anders proberen te geven ? Kan ze nog wel hooi eten ? Of grasmix bijvoorbeeld ?

Ik zal eens kijken naar die seniorenslobber van Kooten, bedankt voor de tip !

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:17

Nee hooi of grasmix krijgt ze niet weg, ze staat nu in het land maar doet ook geen enkele poging om gras te eten.

Ik ga dr zo binnen halen en dan kijken we weer verder.