Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:12

Kastje wat leuk dat dat nog kan. Ik heb vandaag ook op de pony van onze dochter gereden het is zo'n heerlijk dier hij wil zo graag voor je werken. Hij wordt 24 op 1 april, ik hoop op nog meer mooie jaren erbij.

Hagelslag beterschap.

kaatje77

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:38

Wat vervelend hagelslag, hopelijk valt het mee.

Susan, klopt, het is echt bijzonder dat het nog kan. Onze dochter rijd 1 a 2 x in de week max een half uur. Merk dat sinds ze weer onder het zadel is, ze veel fitter is. Galoppeerd geregeld als een 3 jarige door de weide :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:40

Ja Branco is ook heel vrolijk en energiek zeker voor zijn leeftijd. Zo leuk om te zien. Dochter heeft een birjidjpaard gehad die is tot en met zijn 31e bereden. Branco loopt 4 a 5 dagen net hoe het uitkomt. Zeker in de winter moet je hem niet te lang stil laten staan dan ga je hard :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:46

Heuujjj ik ben een dom baasje -O-

Door het vele insmeren en niet voldoende schoonmaken, heb ik een bacterie kultuur gecreëerd.....

En daardoor is het erger uit de hand gelopen nu.
Dus... Nu moet ik het schoon maken.
Zusje moet vanavond het dan weer ff insmeren zodra als dat ze de paarden voert

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:31

oh jee, had je nog een veearts laten kijken dan?

kaatje wat leuk dat je pony nog zo lekker loopt.
en wat heb je hem al lang zeg, ook vreselijk veel samen beleefd denk ik.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:34

Jaa dierenarts is nog langs geweest idd.
Pijnstilling nog weer erbij gekregen + dus de info hoe te behandelen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:51

Wat balen Hagelslag dat ze er toch meer last van heeft. Nare gevoelige plek ook zo op de benen. Hopelijk knapt het snel op :(:)

Herkenbaar zulke zorgen... hier nog steeds twee hoestende dames, wordt er echt moedeloos van. Morgen laatste dag medicatie. Fingers crossed...

Queelens, oh fijn dat het allemaal mee viel bij de osteo!

Kaatje, wat een schattig oudje en wat mooi dat jullie al zo lang samen op gaan <3 <3 <3

Hier was de tandarts er afgelopen vrijdag. Bij mn 20 jarige is eind 2020 een kies uit gegaan. Vorig jaar was alles al wat geschoven en was er een kies wat aan het kantelen en wat ontstekingen bij de ruimtes die er waren ontstaan. Maar dit jaar was dat stabiel; geen ontstekingen. Wel 2 licht gekantelde kiezen, maar het was stabiel dus geen stress. Bij mijn shetje zijn in 2017 en 2019 kiezen uit gegaan, en dat was lange tijd stabiel, en nu voor het eerst toch een ontsteking bij een van de ruimtes. Jammer, maar hopelijk stabiliseert dat weer wat. Al met al niet helemaal ontevreden want ik was eigenlijk bang dat er wat uit zou moeten, en die angst is weer een jaar uitgesteld *\o/*

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:21

Mijn ruin had ook veel last van mok tot bloedens toe.Ook in de winter vaak snottebellen,maar sinds 2 jaar krijgt hij Echinaforce druppels.Gewoon die voor mensen.Hij heeft bijna nooit mok,soms met lang nat weer een paar plekjes.Ik geef dan meer druppels.Zijn weerstand is zoveel beter geworden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:59

Verschil van dag en nacht...
Morgen dan weer een x met zeep eraf wassen. Laten drogen en weer insmeren.
Zaterdag iddem dito...

Afbeelding

Bizar, gewoon omdat ik te dom was zalf eraf te halen af en toe.
Maar ze loopt al 70% beter dan gister. Struikelt niet.
Kwam alvast naar de stal om te kijken hoe ik het hooi in de zak deed.
Toen het hooi richting de voerbakken ging, kwam er zelf een paar passen draf.

Echt dat beest bezorgt min grijze haren -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:06

kan je nagaan hoe grijs ik inmiddels al ben _O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:06

Jup, hier bijna net zo grijs als het paard zelf :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:15

_O- sorry Y;(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:49

Ziet we pijnlijk uit hagelslag.

Hier bijna kaal. M'n shet begint weer meer te hoesten na 2 kuren medicatie. Met een beetje "geluk" volgt m'n andere over 4 dagen ook, die loopt net wat dagen achter. Ik word hier heel moedeloos van....

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:07

Tancreda4 schreef:
Ziet we pijnlijk uit hagelslag.

Hier bijna kaal. M'n shet begint weer meer te hoesten na 2 kuren medicatie. Met een beetje "geluk" volgt m'n andere over 4 dagen ook, die loopt net wat dagen achter. Ik word hier heel moedeloos van....

:knuffel:

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:52

Ergens heel langzaamaan ga ik toch serieus nadenken over Tweet, en hoe lang het nog verantwoord is om door te gaan met hem.

Naar hemzelf, naar mijzelf, naar mensen die dagelijkse zorg doen.

Lastige rottige dingen om over na te denken.

Een week of wat geleden maakte ik daar al eens een algemeen topic over, waar ik heel bewust de boel algemeen hield.

Ik vind het een van de moeilijkste dingen van een ouder dier, dat langzaam slechter wordt.
Dat het eigenlijk nog soort van best heel oke doet als álle omstandigheden perfect voor hem zijn, maar dat nagenoeg zeker als een soort kaartenhuis instort als omstandigheden niet meer perfect zijn.

Het punt is er nog niet nu accuut.
Maar het zit er voor mij en Tweet wèl aan te komen.
Niet leuk.

Tis makkelijker als er 'gewoon' accuut iets ernstigs is, dan wanneer het zon langzaam proces is. In zo'n langzaam proces gaat ook nooit iedereen die met een bepaald dier te maken heeft exact op 1 lijn zitten. Daar waar dat bij een acuut ernstig probleem wel is.

Ik ga er nog een poosje over dubben.
Maar heel langzaamaan weet ik eigenlijk mijn eigen antwoord wel, op de vraag 'wanneer is het genoeg'.
Daar ben ik dus bijna met Tweet.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:20

Ik weet er alles van. Hoe lang ga je er nog geld en tijd in stoppen en voor wie doe je dat dan?

Ik heb echt nog weleens het gevoel... maar wat als ik dat had geprobeerd?

Aan de andere kant, nu is hij waardig gegaan. Oud, maar nog wel zoveel mogelijk zichzelf

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:54

Femke lastig he! Ik heb een beetje hetzelfde. Helemaal als ik dan voel hoe dun ze is geworden. Je ziet het niet maar ik voel het. En het komt er ook niet echt meer aan. Ze word in mei 29 en de 30 halen zou leuk zijn

Maar dan kom ik dus op mijn volgende vraag. Marissa haar kiezen zijn behoorlijk glad aan het worden, ouderdom dus. Iemand ervaring met stroever maken? Kan dat uberhaubt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:59

Volgens mij kan dat niet echt. Door te gladde kiezen kunnen ze niet meer voldoende uit het hooi halen omdat ze 't niet goed kunnen vermalen. En daarom is een vervanger noodzakelijk zodat ze nog wel voldoende binnen krijgen en kunnen opnemen.

Tweet zo moeilijk he... Ik had het er gisteren ook over. Artrose is niet perse een reden om te stoppen. Luchtwegen ook niet. Maar als dit zo blijft sluimeren, toch wel bang voor, is dat dan haalbaar? Voor mijzelf, voor 't paard? Maar ik ga toch niet ze laten gaan omdat ik het niet trek 2x per dag te gaan, of qua kosten.... Daar wil ik eigenlijk niet over nadenken.

Het is Idd makkelijker als er iets acuuts is wat de keuze duidelijk maakt ipv erin te sluipen...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:10

Ja ik vind dat ook lastig. Want soms heb je zo'n dierenarts die nog wel wil aanmodderen, en soms is het gewoon allemaal een gedoe. En soms lijkt de eerste stap gewoon maar "ah we doen dit nog" en voor je het weet zit je in een molen. Lastig allemaal

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:37

Zo herkenbaar helaas en zo lastig..

Mijn kwpner van 29 heeft sinds vorige week weer een kies minder, geen tanden meer nu en mist 3 kiezen. Daardoor en door bijvijlen wat echt nodig was eet ze moeilijk, kon er deze week bijna doorheen kijken zo viel ze in. Dure tandartsrekening, deze week maar 2x per dag slobber ipv 1x… je loopt er op leeg en met vlagen is ze zo mager. Maar soms ziet ze er ook super uit, nooit kreupel, nooit koliek, glimt en is blij. Vliegt geregeld als een malle door de bak..

Hoop zodra ze gewend is aan nieuwe stand gebit wat minder proppen maakt en weer aan 1x slobber genoeg heeft. En op een mooie zomer met veel gras..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:20

Hagelslag zulke dingen gebeuren. Hopelijk knapt het snel op.

Femke lastig hoor.

Ons oudje krijgt als zo lang als we hem hebben 2 keer per dag slobber. Twee scheppen per keer. Zijn begonnen met 1 schep per voerbeurt, maar nu op 2 (dus 4 per dag) doet hij het veel beter. Half maart komt de tandarts weer, ben benieuwd wat de schade dan is. Er mag nu echt niks meer uit qua kiezen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:02

Lastig he die oudjes, mijn oude taarten gaan goed, zijn allemaal helder en levendig en eten goed, oudste wordt in juni 30 en gaat nog galoperend door de wei. Hij krijg priores twee a drie keer per dag een grote volle emmer, zonder dat dan gaat hij hard achteruit. Dus stug aan de priores en verder niks bijzonders. Hij slaat letterlijk bijna de planken uit zijn stal als zijn pap krijgen te lang duurt...ik wil er niet over nadenken, denk dat als het moment er is, dat het luid en duidelijk is. Zo was het bij mijn 32 jarige pony wel iig....

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:57

Ik kom even uit de meeleesmodus. Tijd terug weleens gemeld, maar het ging altijd stabiel met mijn oudje die bijna 27 wordt. Heb haar ondertussen al 24 jaar, maar nu krijgt ze toch echt wel klachten en lees ik hier wat dingen over het gebit en wil ik toch even uit de meeleeshoek.
Die van mij at van het weekend ook ineens heel slecht en dan zie je ze idd heel snel invallen! Eind oktober zijn er voor het eerst twee kiezen getrokken en dat ging eigenlijk erg goed daarna. Nu ineens dat ze het weekend niks meer at, alleen nog slobber. Dus gisteren weer geweest bij de tandarts, hij kon niet echt een boosdoener vinden, maar wel weer wat losse kiezen. Hij heeft nu eerst alles weer bijgevijld en diastases behandeld en hoopt dat we nu eerst weer een half jaar vooruit kunnen. Hij wilde nog niet direct de losse kiezen trekken. Ze staat bij mijn schoonouders, vanmorgen nog geweest en ze had weer wat hooi gegeten maar nog niet zoveel. Kreeg vanmorgen een foto dat ze toch weer hooi aan het eten was. Maar wat geven jullie verder nog wat aanzet, niet teveel suikers en wat smakelijk is? Want vooral dat laatste is ze echt heel moeilijk in. De Fibrebeet eet ze wel goed, maar Speedibeet vind ze veel minder lekker. Ze is vorig jaar nog hb geweest, dus ook dat geeft weer extra zorgen. Ze krijgt nog wel een vitaminebrok door de Fibrebeet. En in haar koppie is ze echt nog steeds jong, dat maakt het dan soms zo lastig!

Femke, ik snap je twijfel heel goed. Hoelang ga je nog door? Ik denk dat je Tweet zo goed kent dat je dat heel goed zelf kan bepalen, maar soms fleuren ze weer op en dan denk je: Ach we wachten nog weer even. Totdat er zich weer iets voordoet, bovenop alle (kleine) gebreken die ze dan al hebben. Soms zou je ze liever gewoon op een ochtend dood in de stal willen vinden, zodat je zelf de keuze niet hoeft te maken. Maar ja, zo werkt het helaas niet..

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:27

Mijn oudje heeft ook een slecht gebit en ook gevoelige darmen, wat een gepuzzel soms. Ik geef nu zemelen, grasbrok en Havens senior crumbs als "slobber". Daarnaast Hartog Senior mix, dat gaat meestal ook goed. Moet er wel bij zeggen dat hij bijna alles lust. Zemelen en senior crumbs zijn wel duidelijk favoriet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:50

ja ik ben heel tevreden over de combi van equifyt zupa en masters senioren slobberbrok.
en dan nog wat bodybuilder van mijten er bij.
vind kelly lekker, en met 3 emmers per dag hou ik haar best goed op gewicht.
over haar gebit zullen we maar niet hebben,want het is een groot proppenfestijn. :')
die mist in elk geval al 5 kiezen…

naath: losse kiezen doen natuurlijk wel zeer met kauwen?
en kijk of je meer van de fiberbeet kan geven als dat goed gaat.