[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:29

haboshof
inderdaad een wereld van verschil als ik fanny met de eerste foto vergelijk vindt ik haar echt wel meevallen is niet zo dat je de ruggengraat bij haar zo erg ziet en dat die erna weg is als ze dik is die zag je bij haar al heel lang steekt gewoon uit omdat alles hangt en oud is en niet zo extreem.
minimal eigelijk zoals de meeste oudere paarden waar alles een beetje doorzakt ( uitzonderingen daargelaten)

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:14

haboshof, jeetje je shettie is goed opgeknapt zeg!

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:23

Zoals de Shet krijgen we heel veel dieren binnen en ze zijn eigenlijk allemaal na drie maanden weer op gewicht. Bij deze moest echter wel heel veel aan het gebit gebeuren. Deze liet alles zonder verdoving toe, was , denk ik, blij dat ze verlost was van de doorgegroeide kiezen en losse tanden.

Wij beginnen met de oudjes altijd met Lucerne of grasmix of compact gras van Hartog. Als ze daar ook nog van proppen, dan gaan ze over op de slobber. Eerst Subli seniores gemengd met grasbrok. Later alleen Subli.
Krachtvoer krijgen ze hier eigenlijk nooit. Ze hoeven ook niet meer te werken, dat scheelt.We hebben bv Indy, die is nu 34 jaar en die leeft nu al bijna 6 jaar alleen op Subli en natuurlijk gaat hij wel elke dag nog het land in, maar nu is de voeding daaruit bijna niks meer.

Indra welk medicijn krijgt Fanny? Dat heb je nog niet verteld.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:33

Haboshof, voeren jullie ook nog iets bijzonders om de bovenlijn meer "op gewicht" te krijgen ? Mijn paard krijgt voldoende ruwvoer , dus zijn buik is altijd gewoon goed qua gewicht, maar de bovenlijn is gewoon iets te mager. Zal ook wel met bespiering te maken hebben hoor, maar ik rijd hem ook nog gewoon een aantal keren per week...

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:45

Medicijnen heb ik nog niet zodra de DA die binnenhad belt hij me op
Hij moest deze bestellen voor me.als ik weet welke laat ik het horen dank je

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:03

Maris schreef:
Haboshof, voeren jullie ook nog iets bijzonders om de bovenlijn meer "op gewicht" te krijgen ? Mijn paard krijgt voldoende ruwvoer , dus zijn buik is altijd gewoon goed qua gewicht, maar de bovenlijn is gewoon iets te mager. Zal ook wel met bespiering te maken hebben hoor, maar ik rijd hem ook nog gewoon een aantal keren per week...


Dat ze bovenop wat invallen heeft inderdaad vaak te maken met de bespiering, ik weet niet hoe oud jouw paardje is?

Als je bv vergelijkt met oude honden, dan zie je ook dat ze achter gaan slepen en soms de ontlasting niet goed meer kunnen ophouden. Dat betekent dat de zenuwen naar het achterste gedeelte de seintjes niet meer goed doorgeven en dat komt gewoon van slijtage en ouderdom.

Uiteindelijk gebeurt dat met paarden ook. Hoe ouder ze zijn, hoe moeilijker het voor ze is om weer op te staan na bv een rolbeurtje en dat komt dan dus van de bespiering die langzaamaan verdwijnt.

Heel vaak moet je daarom een dier laten inslapen, gewoon omdat ze niet meer in de benen komen.

Beweging is dus goed, maar teveel weer niet. Een oud mens kan ook niet meer hard lopen en oude honden ook niet.
Bovendien kost het bewegen weer energie en dat moet dan wel weer uit het voedsel komen.

Om de dieren dikker te laten worden, gebruiken wij eigenlijk niks meer dan wat ik al schreef. Een enkele keer moet er toch wat meer krachtvoer bij en dan geven we muesli , ook van Subli (maar dat komt omdat we alles thuis laten bezorgen op pallets)En ook geven we wel eens een soort energiemix ook van Subli met veel maismeel erin. Dat dikt goed aan. Ook kun je olie over het voer geven.

Maar als het buikje vol is en de bovenlijn arm, dan moet je eigenlijk nog iets meer geven,.die bovenlijn is nl het laatste wat dikker wordt en het eerste wat vermagert.

En dan heb je ook nog het model van de dieren. De sobere rassen zijn gewoon wat gevulder dan de wat edeler rassen. Onze Indy, arabier x welsh van 34 jr is ook wat magerder op de rug. Zo ook Mistrall een E-sportpony van 26 jr. Prudent een Merens van 29 is eigenlijk nog gewoon dik.(volgens onze da net iets te dik zelfs)

Je moet maar zo denken, ze moeten het gewicht ook nog meeslepen, dus iets te mager is zeker niet slecht. Alleen het wordt nu wel winter en dan is het fijner als ze iets reserve hebben.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:12

Nog wat antwoorden op vragen:

-- Echinacea druppels: 1-3x daags 10 druppels direct in een schone mond een half uur voor/na het eten.
Ik trek het altijd op met een plastic spuitje (+/_ 0.5 ml) en spuit het in de wangzak.
De werking van homeopathische middelen is het best als het (langzaam) opgenomen wordt door schone slijmvliezen.

-- Dekens: al onze paarden, maar vooral onze senior, hebben eigenlijk zo'n beetje het hele jaar door een deken op ..
's Zomers een vliegendeken en die van Wodan is ook nog eens UV straling werend: werkt perfect tegen oververhitting; een behoorlijk onderschat gevaar, zéker bij oudere dieren.
Zodra het wat killer wordt, gaan de fleece dekens op en bij Wodan buiten de fleece gevoerde regendeken.
Bij guur (herfst/voorjaar) weer iig. buiten de gevoerde (300grams) regendekens, Wodan dan 's nachts ook al en in de winter houden ze allemaal de gevoerde regendeken 24 uur op.

Een redelijke 'graadmeter' zijn de oren van de paarden .. koude oren= (dikkere) deken op.
Bovendien hou ik mezelf ook aan als graadmeter voor wat Wodan betreft: ik een vestje aan .. Wodan fleece op; ik een jas aan .. Wodan (gevoerde) regendeken op.

Onze paarden staan in buitenboxen (dekenbeleid wordt dan ook op stal doorgevoerd) en staan minimaal 1 tot maximaal 3-4 uur (om verschillende redenen, zoals koliek gevoelig, maar zeker ook ter bescherming van Wodan .. hij rust binnen beter uit dan buiten!) per dag buiten.

(Aangepast) bewegen blijft voor elke leeftijd héél belangrijk; mijn ervaring is dat alleen bewegen in de wei onvoldoende is om de bespiering goed te houden .. bespiering die van belang is om soepel en bewegelijk te kunnen blijven.

Wij hebben in de bak in totaal 6 balkjes op de grond liggen waar we met de paarden overheen lopen vóórdat ze het land ingaan en als we ze weer op stal halen.
Tussen de balken meer ruimte laten dan tussen de normale cavaletti om de oefening niet te zwaar te maken: .. 3 balken met 2x de normale afstand, dan een grote ruimte vrij en dan weer 3 balken met 2x de normale afstand.
Dit doen we 2x per keer en tussendoor doen we ook nog wat halthoudingen/wegstappen/enkele pasjes achterwaarts.
Bovendien gaan we ook met enige regelmatig aan de hand wat stappen om lekker fris tussen de oortjes te blijven én natuurlijk passief 'bewegen' dmv. borstelen en masseren (hebben ze bij Action handige handjes voor!) .. er gaan hier heel wat potjes spiergel doorheen ;) .
Tip: vooral niet de buikspieren vergeten .. héél belangrijk voor de rug(gebruik)!

Resultaat: een paard van 30 dat nog altijd super in zijn velletje zit (zie bv. zijn hyves, maar ook filmpje op BOKT), nog heerlijk kan liggen rollen en daarna probleemloos overeind komt .. en me nog regelmatig zo'n beetje uit mijn schoenen bokt en duwt als hij naast me loopt :D
En ja, een ongeluk .. een misstap .. het kan allemaal ook bij ons gebeuren, maar wij proberen die kans zo klein mogelijk te houden én de gevolgen daarvan te bepereken.

Overigens: ik weet dat heel veel mensen vinden dat het, met name, voor oudere paarden beter zou zijn om 24/7 buiten te lopen en géén dekens op te doen maar hun eigen vacht 'het werk' te laten doen ..
Geen enkel dier, geen enkele situatie is natuurlijk gelijk, maar ónze ervaring is dat de oudjes meer hebben aan intensieve verzorging, aandacht en hulp.
Zo is onze ervaring is dat een dikke vacht, vroeg of laat, meer kwaad dan goed doet: huidproblemen (schurft, mijt) maar ook andere gezondheidsproblemen kunnen hierdoor ontstaan ..
Mijn credo: beter voorkomen dan genezen ..
Bijvoorbeeld: 1x een dikke vacht door het niet meer 'uit de haren' (kunnen) komen is vaak niet meer te 'herstellen', dus : dekens op voordat de wintervacht aangemaakt wordt ..

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:10

Dat van die koude oren vind ik weer een goede opsteker daar zal ik eens op gaan letten bij black! Ik ben gisteren weer begonnen met de senior priority! Morgen nog optiform halen en dan kan de kou komen! Die van mij dien het momenteel super! Maar nu dat beetje extra voor de winter nog! We hebben op het moment een aantal 25+ers op stal waarvan die van mij met hun 27 en 31 er toch het beste uit zien gelukkig (en verder gezond zijn) black had alleen weer soep ogen gisteren! Maar ba het schoonmaken met kamille thee was het vandaag alweer verdwenen! Nu toch het masker maar weer opgedaan want die vliegen komen meteen weer als de zon zich laat zien helaas!
Laatst bijgewerkt door lillytjuh op 26-09-10 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:11

Zucht.... Sorry voor het gebrekkige Nederlands hierboven! Zit met mijn gsm te internetten en dat gekke woordenboek maakt kromme zinnen zie ik!

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:39

Nou vandaag de pijnstillers voor fanny gehaald ze kijgt nu Quadisol 2x per dag indien nodig de ingreep afspraak blijft staan maar als ze zo blijft als nu wordt het geanuleerd het gaat nu ineens goed met haar ze heeft nu ander voer en ( uiteraard heeft ze nu tijdelijk voedzaam gras) helaas is dat gras bijna op dus over 1 weekje zal ze geheel overmoeten op hooi en gewoon voer.
dan zullen we zeker weten of ze de winter zo aan zal kunnen.
ze zal volop mash ,seniores en het nieuwe voer gaan krijgen moet de naam nog opschrijven erghe helemaal vergeten,
Ben nu met de Da `s overeengekomen dat het mischien beter is haar zo te laten en het gebit pas te doen als ze echt niet meer kan eten of zo extreem veel pijn heeft dat ze echt gaat lijden willen ze het risico pas nemen.
ergens is het een opluchting dat mijn maatje nog lekker kan blijven
over een paar daagjes weten we wat de pijnstillers gaan doen en hoe erg haar pijn zal zijn over 1 weekje heb ik weer gesprek met de Da ben benieuwd heel hard duimen dus dat mijn meiske goed blijft gaan nu
Dadelijk gaat haar deken erop zodat haar energie niet verloren zal gaan in het aanmaken van vacht

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:21

Wij hebben thuis een Kwpn-er staan van 29.
Je ziet zijn ribben niet, en hij heeft toch al wat extra winterreserve (om het zo maar even te noemen),
maar toch voel ik zijn ribben net nog wat zitten. Zou dit kunnen komen doordat hij ook al een erg uitgezakte rug heeft?
Hij is toch echt niet dun en je ziet zijn ribben niet zitten.
Dit krijgt hij elke dag te eten:

* Een schep maislijnmix
* Een schep Subli basisbrok
* Een schep Subli muesli

En dan staat hij nog 24/7 in een volle grasweide.
Krijgt hij te veel te eten?
Ikzelf vind hem niet te dik, en hij zou best nog wat aan mogen komen voor de winter.
Wat zou ik eventueel bij kunnen voeren/vervangen door iets anders?

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:17

judith94, hoe is zijn kont en nek?
als daar ook wat vet op zit is die goed in conditie en heeft die ook reserve voor de winter. te dik is ook niet goed. heb een aantal fokmerries body conditie gescoord voor mijn studie, daar viel wel op dat sommige oudere merries slanker op hun ribben waren, terwijl ze op hun kont en nek toch echt dik(ker) waren. (de merrie was in goede conditie tot dik). dus je moet eigenlijk het gehele plaatje bekijken.
hoe hem goed in de gaten, dat die in ieder geval niet magerde word dan dat die nu is. ik zou hem dan wel ruwvoerproducten (als pulp, senoir priors, luzerne, grasmix) bijvoeren.
je kan hem voor nu ook al vast wat hooi of kuil aanbieden, aangezien het gras zijn voedingswaarde gaat 'verliezen'

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:45

Zijn kont is niet al te dek, maar zijn nek is wel voldoende.
Ik hou hem ook goed in de gaten, ben er ong elke dag wel 2 keer. Hooi krijgt hij over een tijdje idd ook, als het gras wat minder wort. Ook pulp en slobber hebben we al eens gevoerd, maar het valt toch wel op dat de brok en muesli het beter doen bij hem.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:21

Lucerne (en dan vooral de mix waar ook melasse in zit) kan een prima 'dik' makertje zijn.
Bovendien is het een zéér belangrijke aanvulling op ruwvoer (gras, hooi, voordroog) en kan deze zelfs (indien nodig en/of gewenst) helemaal vervangen.
Hoe goed, fijn én nodig (!) het ook is dat er nu gelukkig speciaal senioren voer is .. ruwvoer blíjft van essentieel belang om de spijsvertering/darmfunctie goed te houden/te stimuleren.
Er bestaan overigens ook supplementen om de spijsvertering een extra handje te helpen .. wij hebben bv. goede ervaring met Opkikker van NAF (Paardendrogist).

Overigens, nog even een belangrijke opmerking: voor elk paard geldt dat het beter is om over de hele dag/avond verdeeld kleinere porties te geven om de opname/spijsvertering te optimaliseren ..
Dit is vele malen beter dan 2 á 3x per dag een grote(re) hoeveelheid te geven .. en dat geldt zéker voor oudere en/of zwakkere dieren ..

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:14

Oke, dus lucerne zouden er eigenlijk beter ook bij kunnen voeren? Of moet ik dan iets weglaten van wat hij nu al krijgt en dat vervangen erdoor? Wat vinden jullie trouwens van maislijnmix voor een oud paard? Helaas kan ik hem echt geen 2 keer per dag gaan voeren, omdat hij in een weitje staat waar ik naartoe moet fietsen, en overdag moet ik natuurlijk ook gewoon naar school tot een uur of 5. Zijn voer krijgt hij altijd rond kwart over 6 van mij, de rest van mijn familie heeft er ook geen tijd voor (zeggen ze).

Edit: Speciaal seniorenvoer hebben we vorig jaar geprobeerd. Dit werkte ook wel, maar wat we hem nu voeren slaat veel beter aan. Het is ook niet zo dat hij mager is, we willen gewoon dat hij lekker in zijn vel de winter begint en doorkomt.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:33

ik zou eerder wat vervangen als je 1 keer kan voeren als je er luzerne of ander ruwvoer wilt bij voeren. te veel in 1 keer is zowiezo veel kans op problemen.

kan je hem niet hooi of compact gras bij voeren, dat kan makkelijker langer blijven staan zodat die er later van kan eten.

kom je er niet sochtends voor school langs? ander zou je dan wat kunnen gegeven.

maislijnmix ken ik niet. maar van de andere maisproducten weet ik dat het goed aanzet. ben niet zo fan van meel producten, zijnstoffig en moet je uitkijken dat het niet zwelt

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:21

Ik voer hem ook altijd voordat ik naar school ga, kwart over 6 s'ochtends dus. Hooi krijgt hij binnenkort ook, als hij naar de andere wei gaat krijgt hij dat erbij. Over de maislijnmix: de mix die wij hebben daar doe je gewoon water bij totdat het een soort stevige pap wordt. Is niet stoffig en zwelt ook niet verder.

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:10

Judith94 schreef:
Oke, dus lucerne zouden er eigenlijk beter ook bij kunnen voeren? Of moet ik dan iets weglaten van wat hij nu al krijgt en dat vervangen erdoor? Wat vinden jullie trouwens van maislijnmix voor een oud paard? Helaas kan ik hem echt geen 2 keer per dag gaan voeren, omdat hij in een weitje staat waar ik naartoe moet fietsen, en overdag moet ik natuurlijk ook gewoon naar school tot een uur of 5. Zijn voer krijgt hij altijd rond kwart over 6 van mij, de rest van mijn familie heeft er ook geen tijd voor (zeggen ze).

Edit: Speciaal seniorenvoer hebben we vorig jaar geprobeerd. Dit werkte ook wel, maar wat we hem nu voeren slaat veel beter aan. Het is ook niet zo dat hij mager is, we willen gewoon dat hij lekker in zijn vel de winter begint en doorkomt.


Wat is het nou voer je hem wel of niet 2x per dag hier zeg je dat het niet kan en in bovenstaand bericht doe je het ineens wel altijd???
dus dan is er toch geen probleem.
hoezo hooi krijgt hij binnenkort ook heb je hem nooit eerder hooi gegeven??
een paard dat op graas loopt heeft ook graag hooi erbij om te knabbelen die van mij vinden het heerlijk ook al hebben ze veel gras krijgen wel veel minder uiteraard in de zomer maar toch.

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:29

Hoho even rustig oke!
Als je goed leest weet je dat ik het volgende bedoelde: hij krijgt van mij 1x per dag te eten, en dat is om kwart over 6 s'ochtends voordat ik naar school ga. Hij krijgt nu nog geen hooi, daar wachten we nog heel even mee totdat hij naar onze andere wij gaat en dit is binnenkort. Nergens heb ik gezegd dat hij nog nooit hooi heeft gehad!!!!! Waar maak jij dat op uit dan? Ik vraag hier om advies en als je dat niet hebt, wil je dan alsjeblieft niet zo'n reactie plaatsen want in jou reactie staat dus geen enkel andwoordt op een van de vragen die ik stelde.

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:58

Hier foto's van de bejaarde(29 jaar) waar het om gaat:

Afbeelding

Afbeelding

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:37

sorry, maar ik had ook begrepen dat die alleen savonds van jou eten krijgt en niet sochtends.
hoe dan ook blijf ik er bij dat je hem vaker moet gaan voeren als je echt wat wilt bereiken. en dan zou ik toch kijken of die wat ruwvoerachtig kan krijgen aangezien dat betere dikmakers zijn dan krachtvoer.
het is helemaal niet verkeerd om ze hooi bij te voeren, het gras bevat vaak minder structuur/ruwe vezels dan hooi. en die vezels stimuleren de darmen en helpt het eventuele zand beter er uit te krijgen.
heb je toevallig een foto vanachter? dan kan z'n kont beter beoordeeld worden. maar hij ziet er geod uit, denk dat je met wat extra hooi voeren en/of 2x keer per voeren een heel eind bent. als je 2 keer gaat voeren kan je het brok in 2en op delen en dan de ene keer maisvoeren en de andere keer luzerne bijvoorbeeld

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:53

inderdaad blacknorton
eerst zegt ze ze gaan meestal 2x per dag ( sorry maar dan kun je hem ook 2x per dag voeren niet??)
daarna zegt ze na shool in de avond
vervolgens is het in de ochtend en kan niemand in de fam voeren ( vind ik ook raar maar goed) dan ineens weer wel 2x per dag

Meid het is inderdaad als je een paard hebt dat je mn in de winter echt min 2x per dag moet voeren zeker als hij buiten staat
een paar heeft nl voer nodig om warm te blijven
door dat de darmen werken blijft een paard waarm dus het betekend als je paard maar 1x per dag eten krijgt en buiten staat dat ie t met veel vorst niet warm zal hebben

daarnaast is t zo dat als ie de hele winter buiten is ( inloopstal of zonder) dat hij 24upd moet beschikken over hooi
de mijne krijgen onbeperkt ik heb een kruising haf van 28,5 en een tinker van 7 in de winter is hooi onbeperkt en nog extra bijvoer,

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:55

Even terg te komen op Fanny
Vor de genen die het hebben gevolgd.
Het gaat nu goed met haar de tandarts en DA worden geanuleerd wat betekend dat we het risico op overlijden hebben vermeden ( door de roes)
het nieuwe voer wat ze nu heeft slaat aan gelukkig en ze kan dit zonder pijn eten
heb zelfs de pijnstillers niet nodig wat voor haar mooi is qua gezondheid maar ook zeker voor mij beurs want pf 150 euro p maand voor pijnstillers geweest had ik 2 dagen extra moeten gaan werken.
hopen dat ze zo goed blijft

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:01

klinkt goed voor fanny.

als je onbeperkt hooi voer kan je er ook een hele baal hooi in gooien, dan hoef je niet 2 keer per dag tenzij je een grote eter heb . maar bij een slechte eten, oudere paarden is het wel belangrijk om het krachtvoer of andere voer (buiten hooi) meerder malen aan te bieden. van een baal kunnen ze hele dag af en toe wat eten

ging bij me shet 1 keer per dag langs toen die nog in de buurt op de wei staat. nu heeft die volpension wei verder bij huis vandaan en word het dus voor me gedaan.

indrasjacks
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: schinveld

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:17

inderdaad kijgen volop hooi en daarnaast afh van de kou meerdere malen pd voer.
als het tussen -5 en -20 gaat hier in t zuiden dan krijgen ze vaker
ik ga dan om 24 uur s`nachts nog vaak mer warm water en lekker warme slobber mash langs
ze krijgen dan in de ochtend ( rond 7 a 8 uur voor het werk en school brengen van de kids voer tussen de middag 13 uur dan krijgen ze en hele berg hooi voor 24 u rond 15: 30 nog iets en van rond 20 uur dit in de echte koude dagen er wil dan mischien wel eens 1x voer bij inschieten als ik het ivm niet geregeld krijg maar mijn man kan tussen zijn werk ook vaak iets regelen in de winter krijgen ze dus meer dan nu