Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Wanderers schreef:Wat ik vaak mis in de menu's van diverse oudjes: lijnzaadpap.
Niet alleen goed voor de spijsvertering, vacht, e.d. .. maar zet ook aan.
Net zoals zonnebloemolie overigens.
En nog iets: het wisselen van vacht, kou én hittte zijn enorme energie vreters!!
Om die redenen voeren wij een streng dekenbeleid .. en met succes.
En nog een tip voor oud én jong: Echinacea druppels.
Deze werken weerstand verhogend en dat is zéker met het wisselen van de seizoenen/vacht absoluut aan te raden, maar ook als je paard (of jijzelf ) niet helemaal fit is en wel een extraatje kan gebruiken ..
Wanderers schreef:Wat ik vaak mis in de menu's van diverse oudjes: lijnzaadpap.
Niet alleen goed voor de spijsvertering, vacht, e.d. .. maar zet ook aan.
Net zoals zonnebloemolie overigens.
En nog iets: het wisselen van vacht, kou én hittte zijn enorme energie vreters!!
Om die redenen voeren wij een streng dekenbeleid .. en met succes.
En nog een tip voor oud én jong: Echinacea druppels.
Deze werken weerstand verhogend en dat is zéker met het wisselen van de seizoenen/vacht absoluut aan te raden, maar ook als je paard (of jijzelf ) niet helemaal fit is en wel een extraatje kan gebruiken ..
S__L schreef:Waar halen jullie puur bietenpulp vandaan??
yvonnedv schreef:tja ik zou dan de Senior priores opvoeren want 1kg om de dag is niet echt veel. Er staat 1kg/100kg per dag voor. Nu vind ik dat ook wel erg veel hoor. Die van mij krijgt 3 kg SP en twee kg veulenkorrel per dag. En dan nog een kilo pulpbrok omdat ze echt geen ander ruwvoer meer kan eten omdat haar gebit echt op is
S__L schreef:yvonnedv schreef:tja ik zou dan de Senior priores opvoeren want 1kg om de dag is niet echt veel. Er staat 1kg/100kg per dag voor. Nu vind ik dat ook wel erg veel hoor. Die van mij krijgt 3 kg SP en twee kg veulenkorrel per dag. En dan nog een kilo pulpbrok omdat ze echt geen ander ruwvoer meer kan eten omdat haar gebit echt op is
ik vind 3kg juist wel weer erg veel. Hij staat 24/7 op het gras waar hij overgins nu niet veel tot niks meer uit kan halen waardoor hij elke dag 1 baal hooi krijgt bijgevoerd.
haboshof schreef:Ze krijgen hier echt die kilo's seniores priores wel. Ik zie ze onmiddelijk magerder worden als ik dat niet voer. En hier staan ze gewoon in de wei overdag. De paarden die absoluut geen hooi meer wegkrijgen, eten dus 1kilo/100kg lichaamsgewicht per dag. Ik verdeel het over twee voederbeurten . 'sMorgens op stal en als ze het op hebben, gaan ze in de wei. En dan krijgen ze de rest als ze 'savonds op stal komen.
En in de winter krijgen ze dus ook nog extra grasbrok en pulp er bij door.
indrasjacks schreef:haboshof schreef:Ze krijgen hier echt die kilo's seniores priores wel. Ik zie ze onmiddelijk magerder worden als ik dat niet voer. En hier staan ze gewoon in de wei overdag. De paarden die absoluut geen hooi meer wegkrijgen, eten dus 1kilo/100kg lichaamsgewicht per dag. Ik verdeel het over twee voederbeurten . 'sMorgens op stal en als ze het op hebben, gaan ze in de wei. En dan krijgen ze de rest als ze 'savonds op stal komen.
En in de winter krijgen ze dus ook nog extra grasbrok en pulp er bij door.
Dat heb ik met fanny dus in de zomer als ik haar niet teveel bijvoer ivm angst voor hoefbevangenheid valt ze ziender ogen en snel af als ze veel krijgt niet,
denk dat ze daarom in de winter wel op gewicht blijft omdat ze dan geen gras meer hebben en in hooi niet veel meer zit.
nadeel van hooi als er teveel eiwit in zit zijn beide aan de dunne dus eigenlijk wel voordeel kan ik meer mash piores en ander voer geven
grasbrok is haar te hard maar kan ik natuurlijk wel weken in de mash of piores
haboshof schreef:Ik week ook altijd de grasbrok. Ik ben als de dood voor slokdarmverstoppingen, dus alles wordt als slobber gevoerd.
Wat voor pijnstillers krijgt Fanny? Als ze die te lang krijgt, dan kan ze ook maagklachten krijgen.