Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
indrasjacks schreef:Nou het is zover ons oudje kan zo moeilijk eten en het doet zoveel pijn dat ze over 3-4 weken een roes gaat krijgen om haar gebit te doen
nu dus maar hopen dat haar zieke hartje dat aankan zodat ze nog een paar jaartjes bij ons kan blijven.
Heel hard duimen en hopen dus
Vrees het ergste maar probeer optimistisch te blijven dit is echt het laatste wat we voor haar kunnen doen.
Ik heb haar pas 11 mnd maar hoop haar eigenlijk nog een paar jaar te mogen houden.
indrasjacks schreef:heb in okt 28jr haflinger geadopteerd begon af te vallen en at trager en trager bleef in de wintervacht ( tot half juli)
Aan de mensen gevraagd waar ik haar van had en ze zeiden dat hun DA niks kon zien , hij zei dat t gebit goed was al die jaren ieder jaar weer. (dit is de dierenarts die die mensen 15a20 jr hebben gehad) deze mensen ken ik heb vroeger 20 jr geleden dit paard verzorgd en zijn echt goed voor hun dieren geweest kwamen niks tekort,
zijn nu 80 en konden haar wegens gezondheid van d man niet meer houden heb ik haar als maatje voor mijn tinker genomen.
heb in mei tandarts laten komen en jawel hoor bleek wel degelijk goed mis te zijn met de tanden ik weet nu ( wat ik eerder ook niet wist) dat je het elke 2 a 3 jaar moeten laten nakijken bij een paard onze haf is niet meer te helpen heeft haar wangen kappot en kan heel moeiljk eten t is net of er glasscherven en vishaken in haar mond zitten.
de tandarts kan haar alleen behandelen met een soort dremen maar dat kan alleen onder een roes
door hartklachten kan ze ook met een roesje niet worden geholpen en zonder verdoving kan in dit geval niet is te extreem
hoe konden 2 DA dit missen
indrasjacks schreef:haboshof
dan heb je niet goed gelezen ik weet zeker waar ik mee bezig ben
ze kan nog wel eten maar gaat steeds moeizamer ze kan zo de winter niet in pijn wordt erger. idd duurt nog even maar ik heb zowel de tandarts als de dierenarts hierbij nodig ze komen beide naar de weide
helaas kan het niet zonder roesje omdat het te erg is het moet met een soort dremel gebeuren bij raspen zou ze geen kiezen meer over hebben en zou zeer pijnlijk zijn.
daarbij heeft in 27,5 jaar geen mens in haar mond gezeten en ze doet haar mond niet open.
uiteraard krijgt ze een sperklem maar ze zal haar hoofd niet stil houden zelfs niet al zou het te raspen zijn.
het zou te traumatisch voor haar zijn dus onder narcose is de enige optie ( of inslapen) nou dan de gok voor narcose en op hoop van zegen dat haar hart die aankan.
indrasjacks schreef:@ haboshof
daarbij als ik niet om het dier gaf had ik geen paardje van (toen) bijna 28 jaar gekocht want heb haar echt niet gratis gekregen. Wilde haar nog een zo goed mogelijke oude dag bezorgen.
stal zetten is geen optie ze krijgt haar porties wel maar als ikk je vertel dat ze het 5 voudige nodig heeft om niet te mager te zijn zou je het toch niet geloven ze heeft volop gras en volop voer haar geit kan t gewoon niet meer maken en daardoor worden stoffen niet opgenomen
haboshof schreef:indrasjacks schreef:haboshof
dan heb je niet goed gelezen ik weet zeker waar ik mee bezig ben
ze kan nog wel eten maar gaat steeds moeizamer ze kan zo de winter niet in pijn wordt erger. idd duurt nog even maar ik heb zowel de tandarts als de dierenarts hierbij nodig ze komen beide naar de weide
helaas kan het niet zonder roesje omdat het te erg is het moet met een soort dremel gebeuren bij raspen zou ze geen kiezen meer over hebben en zou zeer pijnlijk zijn.
daarbij heeft in 27,5 jaar geen mens in haar mond gezeten en ze doet haar mond niet open.
uiteraard krijgt ze een sperklem maar ze zal haar hoofd niet stil houden zelfs niet al zou het te raspen zijn.
het zou te traumatisch voor haar zijn dus onder narcose is de enige optie ( of inslapen) nou dan de gok voor narcose en op hoop van zegen dat haar hart die aankan.
Het afvallen gebeurde overigens heel snel dus kon niet eerder bedenken wat er mis was
haar aasjes wonen 2 straten verder daar greeg ze hooi en halve kg biks per dag en oftewel 2kg voederbeit of 2kg wortel nou kreeg ze toen ze bij mij kwam ook
nou eigenlijk meer want in de winter kreeg ze onbeperkt hooi 1kg musli ( pavo natures best) 1/2 kg basisbrok en een volle voerbak slobber per dag van cavalor zo`n grote kunstoffen ophangbak ( 2x daags 1/2 bak) zelfde voor mijn tinker
daarnaast ook nog wortels dus ze is niet minder gaan krijgen m,n in de winter voer ik goed bij.
in de zomer alleen ons ouwdje omdat mijn tinker anders te dik wordt
mijn tinker een nog niet eens 1/5 van wat oma eet en is rond ( niet overgewicht)
Wat een onzin. Er zijn er hier ook met hartproblemen. Je geeft een streepje sedalin en er gebeurt niks. Paard wordt wat slaperig en je kunt ze gewoon behandelen. En nee, ik ben er niet van overtuigd dat je weet waar je mee bezig bent. Heb al iets meer van je gelezen en daar kan ik genoeg uit opmaken. Maar neem vooral geen adviezen van anderen aan wat betreft je Haf.
Wij zien hier genoeg dieren van goedbedoelende mensen die een paard opvangen. En die dan broodmager bij ons worden gebracht, omdat het niet meer gaat.
Maar als het dier er nog goed uitzag toen het bij je kwam (dat heb je zelf gezegd)en nu niet meer, dan moet je je veel eerder af gaan vragen wat er mis is. Als er geconstateerd wordt dat het dier zijn/haar gebit niet goed is in mei, dan ga je geen maanden wachten met behandelen.
Dan maak je direkt een afspraak en niet na een half jaar. Arm dier.
haboshof schreef:Het maakt mij niet uit hoor wat je doet. En hoelang je iets doet. Je zit 28 jaar in de paarden en je bent in de dertig????(hmmm, dan zit ik al 50 jaar in de paarden)
Ik zie alleen dat je een pony opvangt, die er op het moment dat je haar kreeg nog goed uitzag, sterker nog ze was nog aardig dik. Dus ligt het niet aan de oude eigenaren, die zorgden goed voor haar. Nu is het dier in een jaar tijd behoorlijk vermagerd, dan moet je je toch iets gaan afvragen.
Oude dieren hebben sowieso moeite met het verteren van voer. Op het moment dat je ziet dat er iets verandert moet je ingrijpen en niet nu pas. Trouwens als je paard zo'n slecht hart heeft, dan laat je er ook niemand meer op rijden. Maar goed, ik ben hier niet om de schooljuffrouw uit te hangen, ik heb gezegd wat ik wil zeggen.
lillytjuh schreef:@indrasjacks: Heb je optiform van mijten al eens geprobeerd? Is makkelijk verteerbaar! Werkt voor die van mij nog beter als mais!
haboshof schreef:Ik zie alleen dat je een pony opvangt, die er op het moment dat je haar kreeg nog goed uitzag, sterker nog ze was nog aardig dik. .
indrasjacks schreef:haboshof schreef:Ik zie alleen dat je een pony opvangt, die er op het moment dat je haar kreeg nog goed uitzag, sterker nog ze was nog aardig dik. .
Vindt ik overigens knap heb je haar gezien dan? wist ik niet want heb hier geen foto`s van haar staan.
Het aardig dikke was trouwens haar buik ik heb het nu over het algehele.
jeetje waarom loop ik me hier te verdedigen ik weet wat ik doe mijn DA ook
Hij verzorgd en behandeld ook paarden die meegaan naar ek en wk maar goed ook hij zal zeker niet weten waar hij het over heeft.
een van de besten