[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

blacknorton

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:05

laat het goed en lang weken (min 6 uur) in voldoende water het zet erg uit.
hopelijk vind ze het lekker.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 05:21

bedankt hoop het ook had ik al gelezen het moet 6 uur weken he?

hoop dat ze er van opknapt wil d`r nog niet kwijt.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:25

ja, ik maakte het meestal savonds klaar met veel water en dan is het sochtends goed geweekt. (ik weet de verhoudingen niet precies meer, maar denk dat het een halve kilo op 3 liter was (heb een shet), naar mijn idee zet het meer uit als bietenpulp)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:33

met dit weer wordt het wel gauw zuur dus niet te lang weken

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:38

daar had ik geen last van in maart.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:57

oke Ik redt het vandaag niet dus ga het morgen halen.
heb navraag gedaan voor 1kg 3l water 6 uur minimaal weken
bedankt hoop echt dat t gaat werken.

Heb haar voor het goede doel overgekocht voor 350 euro
die mensen waren 80 en ken ik vrij goed. ik heb haar voor ik mijn eerste eigen paard kree verzorgd zo`n 20 jaar geleden toen het noch een machtigmooi diertje was.
Toen ze in oktober bij ons kwam zag ze er ook nog mooi gerond uit.
Nu is ze hoekig met een spitse bil en hangende rug ( normaal voor de leeftijd maar ze is snel verouderd en afgetakeld)

ze is verder nog fit, Ik wilde haar overkopen omdat die mensen bang waren dat ze anders naar de slacht zou gaan en ik ook sentimentele waarde aan fanny had.
daarnaast wilden we toch al een weidemaatje voor onze tinker dus dan maar iets goeds doen.

hoop dat ze nog een paar jaar blijft.
fit is ze wel want als ze het op de heupen heeft schopt ze onze tinker 4kant de wei uit hihi de baas is ze zeker onze ouwe

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:15

Ik heb vandaag de dierenarts op bezoek gehad, kwam eigenlijk voor iets anders maar riep meteen dat ie vond dat ze er al stukken beter uitzagen als net na de winter! Ik voer nu mais bij, ze vinden het heerlijk en het zet goed aan, geef alleen niet teveel omdat dat dan weer slecht is. Rest doe ik met gewone brok en senior priority. Ben mijn bruintje weer heel langzaam aan het oppakken met rijden en ze vind het geweldig!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:32

Nou het is zover ons oudje kan zo moeilijk eten en het doet zoveel pijn dat ze over 3-4 weken een roes gaat krijgen om haar gebit te doen
nu dus maar hopen dat haar zieke hartje dat aankan zodat ze nog een paar jaartjes bij ons kan blijven.
Heel hard duimen en hopen dus
Vrees het ergste maar probeer optimistisch te blijven dit is echt het laatste wat we voor haar kunnen doen.
Ik heb haar pas 11 mnd maar hoop haar eigenlijk nog een paar jaar te mogen houden.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:01

Ik duim met je mee...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:11

indrasjacks schreef:
Nou het is zover ons oudje kan zo moeilijk eten en het doet zoveel pijn dat ze over 3-4 weken een roes gaat krijgen om haar gebit te doen
nu dus maar hopen dat haar zieke hartje dat aankan zodat ze nog een paar jaartjes bij ons kan blijven.
Heel hard duimen en hopen dus
Vrees het ergste maar probeer optimistisch te blijven dit is echt het laatste wat we voor haar kunnen doen.
Ik heb haar pas 11 mnd maar hoop haar eigenlijk nog een paar jaar te mogen houden.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom dat pas over drie , vier weken kan. Bij een slechte eter is drie weken te laat.
Moet het op een kliniek gebeuren? Bij ons komt de tandarts gewoon thuis en ook de oudsten ( en die zijn over de dertig) doet hij zo, zonder narcose. Dat is niet nodig als het op een rustige manier gebeurt.
Bovendien eet zelfs de meest slechte eter hier gewoon de Subli seniores priores en mager is er niet één.
Uit eerdere berichten begrijp ik dat je twee paarden hebt? En je kunt ze niet even op stal zetten zodat de magere zijn extra portie voer krijgt?
Ik hoop toch echt dat je weet waar je mee bezig bent, dat haal ik niet echt uit je berichten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:25

indrasjacks schreef:
heb in okt 28jr haflinger geadopteerd begon af te vallen en at trager en trager bleef in de wintervacht ( tot half juli)

Aan de mensen gevraagd waar ik haar van had en ze zeiden dat hun DA niks kon zien , hij zei dat t gebit goed was al die jaren ieder jaar weer. (dit is de dierenarts die die mensen 15a20 jr hebben gehad) deze mensen ken ik heb vroeger 20 jr geleden dit paard verzorgd en zijn echt goed voor hun dieren geweest kwamen niks tekort,
zijn nu 80 en konden haar wegens gezondheid van d man niet meer houden heb ik haar als maatje voor mijn tinker genomen.

heb in mei tandarts laten komen en jawel hoor bleek wel degelijk goed mis te zijn met de tanden ik weet nu ( wat ik eerder ook niet wist) dat je het elke 2 a 3 jaar moeten laten nakijken bij een paard onze haf is niet meer te helpen heeft haar wangen kappot en kan heel moeiljk eten t is net of er glasscherven en vishaken in haar mond zitten.
de tandarts kan haar alleen behandelen met een soort dremen maar dat kan alleen onder een roes
door hartklachten kan ze ook met een roesje niet worden geholpen en zonder verdoving kan in dit geval niet is te extreem
hoe konden 2 DA dit missen

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:29

haboshof
dan heb je niet goed gelezen ik weet zeker waar ik mee bezig ben
ze kan nog wel eten maar gaat steeds moeizamer ze kan zo de winter niet in pijn wordt erger. idd duurt nog even maar ik heb zowel de tandarts als de dierenarts hierbij nodig ze komen beide naar de weide
helaas kan het niet zonder roesje omdat het te erg is het moet met een soort dremel gebeuren bij raspen zou ze geen kiezen meer over hebben en zou zeer pijnlijk zijn.
daarbij heeft in 27,5 jaar geen mens in haar mond gezeten en ze doet haar mond niet open.
uiteraard krijgt ze een sperklem maar ze zal haar hoofd niet stil houden zelfs niet al zou het te raspen zijn.
het zou te traumatisch voor haar zijn dus onder narcose is de enige optie ( of inslapen) nou dan de gok voor narcose en op hoop van zegen dat haar hart die aankan.

@yvonnedev dank je zo blijkt dat helaas niet iedereen goed leest.

Heb al veel aan haar uitgegeven en geeef mijn laatste euro voor een dier.
daarom heb ik gister de DA gebeld want ik zag aan haar dat dit zo niet kon ik kan haar dit niet aandoen het punt is bereikt waarop we moeten zeggen dit kan zo niet langer en ze moet nu dus wel geholpen worden want de pijn wordt dadelijk te erg.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:32

@ haboshof
daarbij als ik niet om het dier gaf had ik geen paardje van (toen) bijna 28 jaar gekocht want heb haar echt niet gratis gekregen. Wilde haar nog een zo goed mogelijke oude dag bezorgen.
stal zetten is geen optie ze krijgt haar porties wel maar als ikk je vertel dat ze het 5 voudige nodig heeft om niet te mager te zijn zou je het toch niet geloven ze heeft volop gras en volop voer haar geit kan t gewoon niet meer maken en daardoor worden stoffen niet opgenomen

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:01

indrasjacks schreef:
haboshof
ze kan nog wel eten maar gaat steeds moeizamer ze kan zo de winter niet in pijn wordt erger. idd duurt nog even maar ik heb zowel de tandarts als de dierenarts hierbij nodig ze komen beide naar de weide
helaas kan het niet zonder roesje omdat het te erg is het moet met een soort dremel gebeuren bij raspen zou ze geen kiezen meer over hebben en zou zeer pijnlijk zijn.
daarbij heeft in 27,5 jaar geen mens in haar mond gezeten en ze doet haar mond niet open.
uiteraard krijgt ze een sperklem maar ze zal haar hoofd niet stil houden zelfs niet al zou het te raspen zijn.
het zou te traumatisch voor haar zijn dus onder narcose is de enige optie ( of inslapen) nou dan de gok voor narcose en op hoop van zegen dat haar hart die aankan.

Wat een onzin. Er zijn er hier ook met hartproblemen. Je geeft een streepje sedalin en er gebeurt niks. Paard wordt wat slaperig en je kunt ze gewoon behandelen. En nee, ik ben er niet van overtuigd dat je weet waar je mee bezig bent. Heb al iets meer van je gelezen en daar kan ik genoeg uit opmaken. Maar neem vooral geen adviezen van anderen aan wat betreft je Haf.
Wij zien hier genoeg dieren van goedbedoelende mensen die een paard opvangen. En die dan broodmager bij ons worden gebracht, omdat het niet meer gaat.
Maar als het dier er nog goed uitzag toen het bij je kwam (dat heb je zelf gezegd)en nu niet meer, dan moet je je veel eerder af gaan vragen wat er mis is. Als er geconstateerd wordt dat het dier zijn/haar gebit niet goed is in mei, dan ga je geen maanden wachten met behandelen.
Dan maak je direkt een afspraak en niet na een half jaar. Arm dier.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:22

indrasjacks schreef:
@ haboshof
daarbij als ik niet om het dier gaf had ik geen paardje van (toen) bijna 28 jaar gekocht want heb haar echt niet gratis gekregen. Wilde haar nog een zo goed mogelijke oude dag bezorgen.
stal zetten is geen optie ze krijgt haar porties wel maar als ikk je vertel dat ze het 5 voudige nodig heeft om niet te mager te zijn zou je het toch niet geloven ze heeft volop gras en volop voer haar geit kan t gewoon niet meer maken en daardoor worden stoffen niet opgenomen

Ook onzin. Je hebt er 350 euro voor betaald, dat is mooi en ik snap ook wel dat je het goedbedoeld, maar je weet niet waar je mee bezig bent, anders zou je geen advies vragen.

Tandarts erbij en per 100 kilo gewicht een kilo Subli seniores voeren. Eventueel wat olie erbij . Zet maar een extra draadje, zodat de dieren even rustig apart kunnen eten als je geen stal hebt. Binnen drie weken zie je al resultaat. Je kunt eventueel ook een goede merriebrok erbij geven. Ik voorzie anders nog grote problemen als het echt koud wordt.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:38

Je hebt dus niet goed gelezen en weet dus echt niet wat er mis is.
Ze wat toen nog voor een paard op die leeftijd goed uit dat klopt ik werk al 28 jaar met paarden en doe alles voor mijn dieren.
feits is zoals gezegd de vorrige eigenaren en hun DA hebben nooit iets aan haar gebit gedaan waardoor het extreem slecht is zo slecht dat het niet te vijlen valt. ze moet gesedeert worden maar door haar hartruis en ernstige hartaandoening heeft de DA toen met de tandarts besloten om het zo te laten.
ook na een seccond oppinion werd het zelfde gezegd

Dit omdat behandeling haar dood kon worden en ze eigenlijk nog te fit was om dit risico te nemen.
ze had immers al jaren last en was eraan gewend, klinkt cru maar is net als met een chronische pijnziekte ( heb i dus ook) hard maar je went aan de pijn leuk is anders maar je leert ermee leven.

Ze kreeg zelfs 8 kilo subli seniores ( is kruising haf weegt maar 350kg) daarnaast nog wortel hooi lucerne en gras onbeperkt.
en tja gek he toch komt ze er niet van bij sorry maar je kunt je wel voor doen als alwetende barmhartige maar je weet te weinig om hierover te kunnen oordelen.

Overigens dit was niet mijn draadje ik vroeg niet om advies. Ja later omtrent het voer omdat de voeders die ik gaf niet goed werkten voor haar, heb ze ook sinds de subli apart staan met eten nu pikt mijn tinker sowieso niet zoveel want oma mept hem echt wel weg.
Ondanks dat is het zo dat ze gewoonweg niet bijkwam

Ik had div voeders geprobeerd lucerne musli veulenbrok basisbrok en cavalor voor oude paarden probleem was werkte niet, In de paardenspec zaak nier hadden ze niks anders vandaar ik hier navraag deed toen ik dit toppic zag want het is zoeken naar een speld in de hooiberg. met al die soorten voeders op de markt.
Nu is het toch zo dat ze niet bijkwam met subli dus het betekend dat haar gebit gewoon ondanks het risico nu echt gedaan moet worden want het wordt anders te erg vind ik.

daarnaast wordt ze ook onderzocht op cushing waar we nu ook voor vrezen gezien haar vachtverandering en omdat spieren minder worden.

Weet wel degelijk waar ik me bezig ben maar een ieder mag toch wel eens met een ander praten over hoe iemand anders het aanpakt of doet? zijn zoveel manieren en voeders.

Trouwens als je een dierenarts laat komen vraag je toch ook om advies?? of niet soms dus dat betekend dat jij dan ook niet weet waar je mee bezig bent??

doordat ze niet goed kan malen neemt ze onvoldoende stoffen op zelfs met subli maar als ze idd cushing erbij heeft valt er mer op de plek

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:41

Mijn 35-jarige Welsh staat 24/7 buiten in een wei met gras en krijgt daarnaast bietenpulp + brokken + zonnebloemolie. Ook appels/wortels etc. In de winter is ze gewoon echt dun, in de zomer niet.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:43

haboshof schreef:
indrasjacks schreef:
haboshof

Het afvallen gebeurde overigens heel snel dus kon niet eerder bedenken wat er mis was
haar aasjes wonen 2 straten verder daar greeg ze hooi en halve kg biks per dag en oftewel 2kg voederbeit of 2kg wortel nou kreeg ze toen ze bij mij kwam ook
nou eigenlijk meer want in de winter kreeg ze onbeperkt hooi 1kg musli ( pavo natures best) 1/2 kg basisbrok en een volle voerbak slobber per dag van cavalor zo`n grote kunstoffen ophangbak ( 2x daags 1/2 bak) zelfde voor mijn tinker
daarnaast ook nog wortels dus ze is niet minder gaan krijgen m,n in de winter voer ik goed bij.
in de zomer alleen ons ouwdje omdat mijn tinker anders te dik wordt

mijn tinker een nog niet eens 1/5 van wat oma eet en is rond ( niet overgewicht)

Wat een onzin. Er zijn er hier ook met hartproblemen. Je geeft een streepje sedalin en er gebeurt niks. Paard wordt wat slaperig en je kunt ze gewoon behandelen. En nee, ik ben er niet van overtuigd dat je weet waar je mee bezig bent. Heb al iets meer van je gelezen en daar kan ik genoeg uit opmaken. Maar neem vooral geen adviezen van anderen aan wat betreft je Haf.
Wij zien hier genoeg dieren van goedbedoelende mensen die een paard opvangen. En die dan broodmager bij ons worden gebracht, omdat het niet meer gaat.
Maar als het dier er nog goed uitzag toen het bij je kwam (dat heb je zelf gezegd)en nu niet meer, dan moet je je veel eerder af gaan vragen wat er mis is. Als er geconstateerd wordt dat het dier zijn/haar gebit niet goed is in mei, dan ga je geen maanden wachten met behandelen.
Dan maak je direkt een afspraak en niet na een half jaar. Arm dier.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:52

@indrasjacks: Heb je optiform van mijten al eens geprobeerd? Is makkelijk verteerbaar! Werkt voor die van mij nog beter als mais!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:05

Het maakt mij niet uit hoor wat je doet. En hoelang je iets doet. Je zit 28 jaar in de paarden en je bent in de dertig????(hmmm, dan zit ik al 50 jaar in de paarden)

Ik zie alleen dat je een pony opvangt, die er op het moment dat je haar kreeg nog goed uitzag, sterker nog ze was nog aardig dik. Dus ligt het niet aan de oude eigenaren, die zorgden goed voor haar. Nu is het dier in een jaar tijd behoorlijk vermagerd, dan moet je je toch iets gaan afvragen.
Oude dieren hebben sowieso moeite met het verteren van voer. Op het moment dat je ziet dat er iets verandert moet je ingrijpen en niet nu pas. Trouwens als je paard zo'n slecht hart heeft, dan laat je er ook niemand meer op rijden. Maar goed, ik ben hier niet om de schooljuffrouw uit te hangen, ik heb gezegd wat ik wil zeggen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:25

haboshof schreef:
Het maakt mij niet uit hoor wat je doet. En hoelang je iets doet. Je zit 28 jaar in de paarden en je bent in de dertig????(hmmm, dan zit ik al 50 jaar in de paarden)

Ik zie alleen dat je een pony opvangt, die er op het moment dat je haar kreeg nog goed uitzag, sterker nog ze was nog aardig dik. Dus ligt het niet aan de oude eigenaren, die zorgden goed voor haar. Nu is het dier in een jaar tijd behoorlijk vermagerd, dan moet je je toch iets gaan afvragen.
Oude dieren hebben sowieso moeite met het verteren van voer. Op het moment dat je ziet dat er iets verandert moet je ingrijpen en niet nu pas. Trouwens als je paard zo'n slecht hart heeft, dan laat je er ook niemand meer op rijden. Maar goed, ik ben hier niet om de schooljuffrouw uit te hangen, ik heb gezegd wat ik wil zeggen.

Ik ijd sinds mijn 4e inderdaad ja
Oude eigenaren zorgden goed voor haar inde zin ze kwam nniks aan eten te kort
Ik heb niet zolang gewacht ik heb direct toen ze gewicht begon te verliezen ondanke vele voeren de DA erbij gehaald dus ik heb gelijk ingegrepen maar blijkt dat je dat niet begrijpt.
Er wordt niet op gereden ook dat begrijp je verkeerd er wordt welliswaar een zadeltje op gelegd ja om met een kind erop te stappen meer hoeft ze niet en dit is in het jar dat ik haar heb ook maar 5 keer gebeurd het is niet dat ze moet werken want dat zou ik haar nooit aandoen.
Zadel gaat erop omdat het ivm schoft en rug niet prettig is voor de kinderen erop te zitten
die staken overigens wel al uit toen ik haar kreeg door ouderdom hangt de rug uiteraard ook

Haar kont begon in het voorjaar af te vallen en toen heb ik onmiddelijk ingegrepen.
heb al heel veel geld an medische zorg en voedingen/supplenmenten uitgegeven alleen werkt dat nu echt niet meer in de laatste weken werk ik dat ze stilaan achteruit gaat

GOED UITZAG bedoel ik mee voor een paard van haar leeftijd ze was rond voor een bejaard paard maar niet als een gewoon paard
Als idd blijkt dat ze cushing heeft wat vrijwel zeker is had ik niks anders kunnen doen dan nu
maar toch ook als het de cushing is die haar magere nu veroorzaakt wil ik toch het gebit laten doen al kost het haar haar leven . Nee egoistisch noem ik dat niet want ik kan haar ook met een pijnlijke mond laten leven.
hoe pijnlijk het voor haar is wordt nu getest dmv pijnstillers op advies van 2 DA mijn eigen van gister en een andere die ik als 2nnd oppinion nu ook heb gevraagd.

Dit om te weten hoe erg haar pijn is en of het inderdaad bittere noodzaak is om haar die sedatie en gebitsbehandeling te laten doorgaan.
en tot die tijd is ze dan ook pijnvrij ze lijdt dus niet

je hebt idd gezegd wat je wilde maar helaas weet je niet alle feiten ik heb een van de beste paardenartsen dus ik twijfel er niet aan zeker omdat ik een 2nd oppinion heb gedaan kost me klauwen geld maar dat boeit niet

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:26

lillytjuh schreef:
@indrasjacks: Heb je optiform van mijten al eens geprobeerd? Is makkelijk verteerbaar! Werkt voor die van mij nog beter als mais!

Dank je lilly zal ik eens kijken of ik die hier ergens vandaan kan halen.
Voor het voer van subli moest ik ook 25 km rijden omdat het hier niet te krijgen was.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:28

haboshof schreef:
Ik zie alleen dat je een pony opvangt, die er op het moment dat je haar kreeg nog goed uitzag, sterker nog ze was nog aardig dik. .

Vindt ik overigens knap heb je haar gezien dan? wist ik niet want heb hier geen foto`s van haar staan.
Het aardig dikke was trouwens haar buik ik heb het nu over het algehele.
jeetje waarom loop ik me hier te verdedigen ik weet wat ik doe mijn DA ook
Hij verzorgd en behandeld ook paarden die meegaan naar ek en wk maar goed ook hij zal zeker niet weten waar hij het over heeft.
een van de besten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:11

indrasjacks schreef:
haboshof schreef:
Ik zie alleen dat je een pony opvangt, die er op het moment dat je haar kreeg nog goed uitzag, sterker nog ze was nog aardig dik. .

Vindt ik overigens knap heb je haar gezien dan? wist ik niet want heb hier geen foto`s van haar staan.
Het aardig dikke was trouwens haar buik ik heb het nu over het algehele.
jeetje waarom loop ik me hier te verdedigen ik weet wat ik doe mijn DA ook
Hij verzorgd en behandeld ook paarden die meegaan naar ek en wk maar goed ook hij zal zeker niet weten waar hij het over heeft.
een van de besten

Nogmaals dan. Hoewel ik niet de noodzaak zie om uit te leggen waarom ik bepaalde dingen schrijf. En ja ik heb foto's gezien van Fanny toen ze net bij jou was.

Begrijp me goed. Ik val je niet aan op wat je doet. Ik ben er van overtuigd dat je je best doet. Helaas heb ik al heel erg vaak meegemaakt dat goedbedoelde dingen toch verkeerd uitpakten voor paarden en pony's, die opgevangen werden door mensen met een groot hart.

Als wij een dier opvangen, dan kijkt er in de eerste week een dierenarts naar, een tandarts en een hoefsmid. Dan maken we een behandelplan en een voedingsschema.

Jij hebt Fanny eind vorig jaar gekregen. Ik lees dat in mei vastgesteld is dat haar gebit niet goed is. Dan snap ik echt niet dat je haar niet direkt laat behandelen, maar pas in september, nu dus , beslist dat er toch wat aan gedaan moet worden.
Ik snap ook jouw verhaal niet van dat ze een roesje moet. Elke DA weet dat een dier van die leeftijd moeilijk te verdoven is. Ik neem aan dat het roesje via een ader gegeven wordt. Meestal kunnen ze de aders van zulke oude dieren niet meer vinden, die zijn nl. dichtgeslibt. Als dat al lukt, wat vaak met erg veel stress gepaard gaat, dan is het maar de vraag of ze het overleeft. Het is nl zo dat veel van deze oude dieren al op de verdoving inslapen. Ik spreek uit ervaring.

Dus....ik snap dan niet dat het niet met een oraal, dus via de mond gegeven sedatie kan. Dat gebeurt hier nl wel. Geen stress en bovendien de meeste dieren vinden het fijn als ze in de mond behandeld worden. Ze staan er gelukkig altijd heel relaxed bij.
Bij een paard groeien tanden en kiezen altijd maar door. Bij oude paarden gaan er vaak elementen verloren en dan groeit er in de tegenoverliggende kaak dus een kies of tand door en die geven klachten. De tandarts kan die verwijderen of ze halveren. Zo moeilijk is het niet.

Even voor de duidelijkheid, wij hebben een opvang voor oude dieren en op dit moment zijn er 15 paarden/pony's boven de 20 jaar en daarvan zijn er zelfs 9 boven de 28. Ik denk dat ik me wel ervaringsdeskundige mag noemen. En geen één van de dieren hier is mager.

Dan heb je het over Cushing. Dat is heel goed mogelijk dat ze dat heeft, maar dan kun je haar daarvoor ook medicijnen geven.(pergolide, merknaam Permax) Vermageren is niet direkt een ding wat je ziet bij Cushing, vaak zijn ze zelfs vet. En hebben klachten als hoefbevangenheid of op een andere plek ontstekingen op het lichaam. Wel zie je dat ze slecht uit de vacht komen en heel veel gaan plassen en dus ook extra drinken. Bovendien kun je heel vaak een vetbobbeltje boven de ogen zien, waar bij een oud paard een kuil zit. Je Da kan je er vast meer over vertellen,maar eigenlijk had hij dat al moeten doen bij een paard van die leeftijd.

En dan denk ik ook dat hij had kunnen vertellen dat diarree vaak duidt op kou bij een paard van die leeftijd. Zorgen voor schuilgelegenheid is wel het minste wat je voor haar kan doen.

Nogmaals ik denk niet dat je het slecht bedoelt en ik hoop dat het goed uitpakt voor Fanny.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:40

Nogmaals dan. Hoewel ik niet de noodzaak zie om uit te leggen waarom ik bepaalde dingen schrijf. En ja ik heb foto's gezien van Fanny toen ze net bij jou was.

Begrijp me goed. Ik val je niet aan op wat je doet. Ik ben er van overtuigd dat je je best doet. Helaas heb ik al heel erg vaak meegemaakt dat goedbedoelde dingen toch verkeerd uitpakten voor paarden en pony's, die opgevangen werden door mensen met een groot hart.

Als wij een dier opvangen, dan kijkt er in de eerste week een dierenarts naar, een tandarts en een hoefsmid. Dan maken we een behandelplan en een voedingsschema.

Jij hebt Fanny eind vorig jaar gekregen. Ik lees dat in mei vastgesteld is dat haar gebit niet goed is. Dan snap ik echt niet dat je haar niet direkt laat behandelen, maar pas in september, nu dus , beslist dat er toch wat aan gedaan moet worden.
Ik snap ook jouw verhaal niet van dat ze een roesje moet. Elke DA weet dat een dier van die leeftijd moeilijk te verdoven is. Ik neem aan dat het roesje via een ader gegeven wordt. Meestal kunnen ze de aders van zulke oude dieren niet meer vinden, die zijn nl. dichtgeslibt. Als dat al lukt, wat vaak met erg veel stress gepaard gaat, dan is het maar de vraag of ze het overleeft. Het is nl zo dat veel van deze oude dieren al op de verdoving inslapen. Ik spreek uit ervaring.

Dus....ik snap dan niet dat het niet met een oraal, dus via de mond gegeven sedatie kan. Dat gebeurt hier nl wel. Geen stress en bovendien de meeste dieren vinden het fijn als ze in de mond behandeld worden. Ze staan er gelukkig altijd heel relaxed bij.
Bij een paard groeien tanden en kiezen altijd maar door. Bij oude paarden gaan er vaak elementen verloren en dan groeit er in de tegenoverliggende kaak dus een kies of tand door en die geven klachten. De tandarts kan die verwijderen of ze halveren. Zo moeilijk is het niet.

Even voor de duidelijkheid, wij hebben een opvang voor oude dieren en op dit moment zijn er 15 paarden/pony's boven de 20 jaar en daarvan zijn er zelfs 9 boven de 28. Ik denk dat ik me wel ervaringsdeskundige mag noemen. En geen één van de dieren hier is mager.

Dan heb je het over Cushing. Dat is heel goed mogelijk dat ze dat heeft, maar dan kun je haar daarvoor ook medicijnen geven.(pergolide, merknaam Permax) Vermageren is niet direkt een ding wat je ziet bij Cushing, vaak zijn ze zelfs vet. En hebben klachten als hoefbevangenheid of op een andere plek ontstekingen op het lichaam. Wel zie je dat ze slecht uit de vacht komen en heel veel gaan plassen en dus ook extra drinken. Bovendien kun je heel vaak een vetbobbeltje boven de ogen zien, waar bij een oud paard een kuil zit. Je Da kan je er vast meer over vertellen,maar eigenlijk had hij dat al moeten doen bij een paard van die leeftijd.

En dan denk ik ook dat hij had kunnen vertellen dat diarree vaak duidt op kou bij een paard van die leeftijd. Zorgen voor schuilgelegenheid is wel het minste wat je voor haar kan doen.

Nogmaals ik denk niet dat je het slecht bedoelt en ik hoop dat het goed uitpakt voor Fanny.[/quote]

Ik heb ook vaak goedbedoelde mensen gezien, geloof me daar ben ik niet van.
nou ze begon in mei gewicht te verliezen toen is gelijk de DA gekomen en op zijn advies de tandarts.
Ze kon niet met de rsp en moest zoals eerder gemeld met de dremel dit gebeurde 1 week later ism de DA
die constateerde op dat moment dat het niet verantwoord was om het te doen ivm haar hart.
we konden haar beter nog zo laten lopen en zou het verslechteren dan pas moesten we het risico nemen.

Ja roesje sedatie dat is voor mij hetzelfde, probleem is dat een orale haar niet kalm en suf genoeg maakt ivm het geluid van de dremel willen ze het risico niet nemen het werk duurt ook veel te lang vandaar ze haar een roes doen

IK wilde haar toen direct later\n behandelen maar door 2 DA op dat moment nog afgeraden ivm haar hart.
En omdat het nog niet ernstig genoeg was om het risico te nemen.

dat verwijderen of halveren is idd het probleem niet wordt ook gedaan.
Probleem is fanny laat aan haar mond niets toe ( vandaar dat haar Vroegere DA eigenlijk heeft gefaalt want haar baasjes zeggen ook was onmogelijk in haar mond te kijken)
zelf wormkuren moeten in brik of voer gedaan want die kaken blijven stijf bit gaat nog net
Het levert voor haar dus dusdanig veel stress op als we het gewoon laten doen of met pasta het is gewoonweg een te groot risico want als ze bij de behandeling niet gelheel haar hoofd stilhoudt gaat het voor beiden heel vervelend worden.
Ze wordt overigens niet helemaal onder zeil gebracht hoor
ze krijgt en soort roesje dat ze in principe gewoon op haar benen kan staan. ze is niet volledig weg maar te slap om iets met haar hooefd te doen.
Gezien het eerder geprobeerde gewoonweg niet lukte

Het is eerder niet ter sprake gekomen qua cushing
ze plast veel heeft een dikke hangbuik die is echt niet mager maar haar kont wel de flank en kont is op en af probleem is niet dat ze continue te mager of dun is
Nou ja moet eerlijk zeggen ik vind het mager in mijn definitie anderen vinden het echt meevallen steken geen botten uit of zo maar voor haar doen vind ik het mager,
Is dus niet zo dat ik iets telang aankijk of dat er bijv voor dit een geval van dierenbesch zou zijn de da vonden het nog meevallen gezien haar leeftijd

Ze schommelt qua voor en achterhand nogal met het gewicht ziet er nu weet goed uit ( voor een 28 jarige) maar ik durf gewoon zo de winter niet met haar in te gaan.
ze drinkt veel plast veel heeft tot half/eind juli in haar wintervacht gezeten ( krijgt nu nieuwe vacht die begint te krullen vandaar nu de diagnose) eerder waren de klachten eigenlijk duidender op het gebit maar er komt in de laatste week veel bij
bobbels boven de ogen beginnen nu pas dus eerder was het beeld niet zo duidelijk.
ze is bij vorrige baasjes al eens bevangen geweest dus vandaar dat ik op moet passen met het voer wat het bemoeilijkt. ze kan in priincipe zoveel eten als ze wil maar moet voer in de gaten houden
gras en hooi is onbeperkt

Ik had gezien dat je een opvang hebt en goed werk verricht super zeg.
Weet dat je het goedbedoeld en me niet wil veroordelen dat begrijp ik maar ik doe echt niks fout weet dat veel mensen dat zeggen maar t is echt zo ze heeft sinds mijn eerste post op dit toppic goed uitgezien zoals voorheen behalve dan dat ze geen hele ronde kont meer had.
Maar vol genoeg. ze begon nu alleen te erg te schommelen met gewicht ( in 1 week) dus heb gelijk ingegrepen ,
met de subli ging het tot nu toe goed het is vrijwel zeker dat ze cushing heeft ze heeft steeds minder spiermassa vooral voor op de borst zie je dat
ze heeft wel een dikke buik ( maar zoals je weet kun je aan de buik niet afleiden of een dier mager of dun is maar aan de rest)
Mijn vorrige paard is 34 geworden. Op zich ziet ze aan de ene kant niet verkeerd uit voor haar leeftijd ik vind het gewoonweg te dun

vraagje waar heb je haar foto gezien dan?