Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 19:54

ja ik heb dat dan ook met nieuwe stalgenootjes.
die vragen dan wat er leuke routes zijn om te rijden in de omgeving.
en ik ken alles wel natuurlijk, en er zijn zoveel herinneringen van al die keren rijden.
ook heel veel van facebook die voorbij komen.

nessinator

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 07:35

Dit soort berichten doet mij mijn eigen senior (27 en going strong) extra waarderen. Ik geef haar vanmiddag een extra wortel!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 08:50

nessinator schreef:
Dit soort berichten doet mij mijn eigen senior (27 en going strong) extra waarderen. Ik geef haar vanmiddag een extra wortel!

Iedere dag is er weer een. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:01

nessinator schreef:

<3 Zeker doen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:26

nessinator schreef:

wel in kleine stukjes snijden! :') :P

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:42

Ja herinneringen kwam er vandaag ook weer een voorbij bij mij

Uit betere tijden de autumn desert trail die wij ooit gereden hebben.

Even een vraag,

Is er iemand hier die produkten van horseflex gebruikt voor zijn oudje

Ik zou graag overstappen op deze

https://www.horseflex.nl/product/jointp ... r-paarden/

Iemnd die deze ook gebruikt?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:12

Vandaag voor het eerst weer in het donker gewandeld met mijn oma. Zo fijn dat we dat gewoon nog kunnen doen. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:58

Is er een minimum leeftijd dat je mee mag praten? M'n 19 jarige dame is begin dit jaar opeens oud geworden en met pensioen. Vorig jaar nog flinke ritten, maar begin dit jaar artrose geconstateerd en heb ik direct 't zadel opgeborgen. Ze heeft de zomer mogen bijkomen en nu weer iets aan de hand werken en wandelen Kijken wat kan. Ze is nu iig weer lekker dikkig voor de winter begint. Ik ben wel echt een beetje bang voor de winter omdat ze er vorig jaar niet zo best uit kwam (veel afgevallen). Ik hoop dat ik met voer en ander hooi, lichte beweging, dr goed er doorheen kan gaan krijgen.

@bagheera wel weer wennen zo in 't donker maar fijn dat 't kan!

Western trail; geen ervaring met dat product, maar heb wel vitamine e producten en weerstand producten van hen gevoerd. Ben daar wel te spreken over.

Sterkte voor degene die hun maatje al moeten missen :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:39

van mij mag je hoor, 19 is ook al een flinke leeftijd toch.
zit het op een heel vervelende plek de artrose?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:07

Bij een lumbosacraal intertransversaalgewricht en Lumbosacrale tussenwervelschijf. Het is een tuiger met een plat kruis en daar zit precies het probleem.

Zo af en toe kruip ik er even een klein stukje op in stap maar zijn maar kleine stukjes. Ze loopt er niets anders om gelukkig. Ik mis onze ritjes erg.

Afgelopen donderdag wel lekker in t bos gewandeld. Dat vind ze zo leuk <3 Niet bij te houden dan {:}

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:10

Wat jammer dat het precies daar zit. Wij hebben een senior met ks gehad en artrose aan de voorbenen. Die moest wel gereden blijven worden, kon ook als we het deden zoals het van de fysio moest. Maar op de plek waar jou paard het heeft, dat is lastig met trainen en eventueel nog rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:21

is eigenlijk hetzelfde als een hernia denk ik?
moest even googlen wat het is.
wandelen is dan zeer zeker wel goed, tenminste bij mensen dan,die moet je er dan uit lopen zegt de arts.
paard zit natuurlijk net iets anders.

heb je het bos dicht bij zitten?
nu met de herfstkleuren is het helemaal prachtig om daar te lopen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:07

Ik moest na 't inspuiten wel dr op gaan pakken, om de beweging er in te houden. Maar ze was er klaar mee en bleef maar staken. Toen besloten dr van de zomer met rust te laten. Ze ging al jaren voor me door een zure appel (opstarten was al langer wat lastig maar daarna liep ze weer de sterren van de hemel), en vond dat ze genoeg voor me heeft gedaan. Als ze nu nee zegt, leg ik me daar bij neer. Al is het wel lastig l, want ik weet dat juist beweging en soepel houden dr kan helpen...

Nu weer wat rustig rechtrichten aan de hand aan het oppakken, maar merk dat dat al best wat vraagt na een zomer stil, dus we doen het rustig aan :)

Bos zit op 25 minuutjes met de trailer, dus prima te doen!

Susan, wordt die senior nu ook nog bereden? Hoe oud is die van jou?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:13

Welkom Tancreda! Ik vind dat je er heel mooi instaat, ontzettend eerlijk naar je paardje toe. Fijn om te lezen <3

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:15

Goed dat je naar je merrie luistert tancreda.

Na het drama met de hoefzweren ben ik ook makkelijker geworden. Het gaat zoals het gaat. En merk dat mau daardoor ook veel meer open staat.

Zondag een stapritje door het bos gedaan.
Afbeelding

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:46

Heerlijk al die foto’s in het bos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:36

en ook nog een oortjes foto! <3
het was hier vandaag ook nog prachtig weer, al hadden ze wel wat slechter voorspeld.

tancreda ,werk aan de hand is ook heel mooi om te doen.
ik heb er zelf helaas totaal geen verstand van,maar leek me altijd nog wel wat om les in te nemen.
zie wel filmpjes van vriendinnen en dan de k ik van wauw wat leuk om te doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:54

Hier vooral veel wind maar wel droog.

Super leuke foto, blije oortjes in het bos <3
Fijn dat mau zo meer open is nu de druk er wat af is. Had hij zoveel zweren?

Ellepel, het is ook best leuk en je kan ze er toch fijn soepel mee maken. Ik doe aan kaptoom met 1 touwtje en er naast lopen. Ik had ook lange lijnen gekocht, maar daar snapt ze echt niets van qua sturen, dus dat weer opgegeven.

<3 Vandaag weer nieuwe schoenen gekregen. Geduldig wachten {:}
Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:44

Hij had er 3 in 1 voet, waarvan 1 2 weken nodig heeft gehad om er uit te komen. Mau heeft 4 dagen bijna helemaal niet meer gelopen. Ik had de dierenarts aan de telefoon om m in te latennslapen, maar dat wilde ze pas doen als de hoefsmid was geweest. Die kon pas 3 dagen later en de avond voordat de smid kwam is de zweer open gebroken. Dat is zijn redding geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo zag hij er daarna uit
Afbeelding
En de zweer groeit er weer mooi uit
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:11

Oh wat een ellende! Hoefzweren zijn zo naar, ze kunnne daar zoveel pijn van hebben. Helemaal op deze leeftijd hebben ze weinig reserves om zo iets te handelen, wat sneu zeg... En zo kantje boord. Gelukkig dat hij toch nog zelf is opengebroken! :(:)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 07:56

Ja, het was echt een drama. Maar hij voelt zich gelukkig weer goed. Rijden gaat ook fijn en gister deed hij iets wat hij in geen jaren meer gedaan heeft.

Zoontje vam stalgenootje kwam aanlopen (het was al donker) en toen besloot mau maar een 180 graden draai te maken... lag er bijna naast.. :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:14

Haha fijn dat hij zich zo goed voelt en dat soort grapjes kan uithalen := Hoe ouder hoe gekker soms!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:47

Ik moet iedere dag zo lachen, denk dat mijn oude arabieren man toch een tikkie doof wordt. Als ik hem en mijn shettie fluit als ze in de wei staan, reageert hij niet tot mijn shet heel hard hinnikt naar me, dan reageert hij pas en komt hij aan galopperen.... 29 jaar is hij...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:00

haha ja mooi is dat :')
kelly hoort nog prima gelukkig, als die ver weg is is 1x roepen en dan komt ze er aan gehobbeld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:22

Zo, even een update over mijn tandarts twijfel.

Maandag heel uitgebreid met de tandarts/dierenarts de boel besproken.

En op dit moment kiezen we in overleg voor (nog) niet behandelen.

Ja, ik en stalgenoten zien dat hij iets anders begint te kauwen
En
Ja, daar zal best iets aan de hand zijn. (losse kies, haak of wat dan ook)

Waarom dan toch op dit moment niet,
Tweet eet nog zat, heeft veel energie, maakt geen proppen, lijkt niet pijnlijk, stinkt niet uit zijn mond.

Tweet is 9 jaar geleden voor het laatst bij de tandarts geweest (daarna een hele poos met zijn gezondheid lopen tobben, en in overleg met de behandelend dierenartsen toen besloten om zo min mogelijk aan hem te 'prutsen' en hem zo veel mogelijk gewoon 'simpel' paard te laten zijn.
Verwachting toen was ook allerminst dat hij er nu, 9 jaar later, nog zou zijn.
(Wellicht hadden we dan voor ander beleid gekozen, maar met de kennis en situatie van toen met Tweet sta ik nog altijd achter de bewuste keus op dàt moment)

Het betekent echter wel dat àls we nu gaan sleutelen in zijn mond, er waarschijnlijk veel moet gebeuren.
Je weet nooit wat precies, maar groot werk is wel de verwachting bij een paard dat richting de 30 loopt (bijna 29 maar dierenarts zei 'richting 30')

En de eerlijke vraag is of hij daar ook écht beter van wordt.

De dierenarts zei ook, als ik zijn gebit volledig zou kennen, en we ieder half jaar controle hadden gehad, dan hadden we beter kunnen inschatten wat er nu speelt (snap ik, en tegenwoordig is het ook veel gebruikelijker om paarden echt jaarlijks te controleren, in plek van 'als je wat merkt laten nakijken)

Groot onderhoud, zeg bijvoorbeeld 2 kiezen weg, haken weg etc, verstoord de balans die hij nu heeft

Kan positief uitpakken.
Maar met pech pakt het negatief uit
Eenmaal kiezen eruit betekent bijvoorbeeld veel vaker controles. Mogelijk ook andere kiezen die steun kwijt zijn. En dus versneld ook losser gaan zitten.

Dat, in combinatie met een paard dat niet erg lekker gaat op verdoving (en zonder verdoving is écht geen optie)

Maakt dat de balans op dit moment doorslaat naar:
Nu nog niet.

Op het moment dat er 'niets meer te verliezen is' kunnen we altijd nog zien of het hem kan helpen.
Als hij dus echt slecht gaat kauwen, afvalt, pijn heeft, etcetera.

Dan is de balans anders
Dan heeft wèl behandelen meer voordelen dan nadelen.

Maar omdat hij dus op zich zat eet, niet afvalt, zat energie heeft, zijn de mogelijke nadelen op dit moment voor hem mogelijk groter dan de voordelen.

Dus nemen we het nu nog voor lief dat hij inderdaad iets anders begint te kauwen (vooral met zijn hoofd laag, hoofd normale hoogte valt het niet zo op)
Perfect zal het op zijn leeftijd sowieso niet meer worden.

Was een lang en uitgebreid en heel eerlijk gesprek met eerlijk advies.

Ik blijf hem wel monitoren uiteraard, en als er dingen wijzigen kan het zijn dat er dus alsnog naar zijn gebit gekeken gaat worden.

Maar op dit moment laten we het even zitten.