Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 07:32

Unru schreef:
Wat leuk om al jullie oudjes te zien!! En wat zien ze er nog goed uit.

Mijn merrie is nu 24. Doet naast grasmaaien helemaal niks meer. Ze heeft ons een paar prachtige veulens gegeven, dus het is ook goed zo. Ze mag lekker genieten. Ondanks haar leeftijd heeft ze nog genoeg pit en is ze nog steeds de baas van de kudde :)

Welkom in het topic! Wat is de samenstelling van jouw kudde? Mijn merrie staat inmiddels ergens onderaan in de rang dus moet daar wel beetje proberen rekening mee te houden.

Het hangt inderdaad heel erg vanaf wat je nu nog wel/niet kunt doen op welke leeftijd. Ik doe nu vooral om de dag een klein wandelingetje. Verder staat ze lekker op de wei en heel soms kruip ik er nog even kwartiertje op zonder zadel ter afwisseling.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:32

Knappe Kelly <3

Britta31

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:20

We denken eraan om een pensionpony erbij te nemen.Ook een senior.We hooien elk jaar en dat is heel veel werk.De laatste 2 jaar waren we toch niet helemaal tevreden over de kwaliteit.Dan kunnen 3 paarden het gras kort houden in de zomer en kopen we kleine baaltjes in.Nu zijn het grote ronde balen.Dit jaar voor het eerst gedaan met de koeien van de buurman die het meehelpen kort houden en al 60 pakjes gekocht.Bevalt prima.3 is ook fijn omdat Nap dan nooit alleen achter blijft en de eigenaar weg kan met haar/zijn paard.Nu kan dat niet.Maar is drie niet 1 te veel.De jongens zijn zo goed samen en ben toch bang voor problemen onderling.Ruimte is er genoeg,ook in de winter in de stal.Wat te doen?Koeien willen we ook liever niet meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 12:23

Een groepje van 3 kan toch prima samen? Bij ons op stal staan ze ook zo vaak met groepjes van 3 in de wei (Branco ook) en dat gaat super.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:08

kwestie van proberen toch.
als ze goed met elkaar kunnen dan is dat mooi :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:06

Hier ging (onverwachts) 3 ook prima! Gewoon proberen inderdaad :).

Afbeelding

Afbeelding
Paard heeft het zwaar met model staan :') .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 21:40

haha, heel zwaar :P lekker veel foto’s maken hoor!
was prachtig weer vandaag.
bij ons staan ze trouwens nu met 10, en dat gaat ook prima.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:26

Heerlijke foto's weer Esther.

Vandaag zalig gereden. Mau ziet er ook goed uit.
Op de foto krijg ik zn hals nooit goed. Lijkt nu een gek hertennekje, maar ook die is nu mooi.
Afbeelding

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:35

Britta31 schreef:
We denken eraan om een pensionpony erbij te nemen.Ook een senior.We hooien elk jaar en dat is heel veel werk.De laatste 2 jaar waren we toch niet helemaal tevreden over de kwaliteit.Dan kunnen 3 paarden het gras kort houden in de zomer en kopen we kleine baaltjes in.Nu zijn het grote ronde balen.Dit jaar voor het eerst gedaan met de koeien van de buurman die het meehelpen kort houden en al 60 pakjes gekocht.Bevalt prima.3 is ook fijn omdat Nap dan nooit alleen achter blijft en de eigenaar weg kan met haar/zijn paard.Nu kan dat niet.Maar is drie niet 1 te veel.De jongens zijn zo goed samen en ben toch bang voor problemen onderling.Ruimte is er genoeg,ook in de winter in de stal.Wat te doen?Koeien willen we ook liever niet meer.

Ja ik snap je punt. Meestal gaat onder 8/10 even aantallen beter maar dat wil niet zeggen dat 3 nooit goed gaat. Ik heb 1x gehad dat het prima ging. Heb ook 1x gehad dat het paard echt bijna werd opgegeten door mijn pony en d'r vriendje. Uiteindelijk is ie maar door de draad gegaan. Maar goede integratie zou al veel schelen. Het moet natuurlijk niet een gevecht worden om die nieuwkomer weer weg te krijgen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:22

Dinsdagavond hebben we het drietal verhuisd naar een weitje vooraan die veulenproof is. Helaas kwam daar net de merrie/veulen kudde vanaf dus weinig gras in dat weitje. Iemand vond dat Frel al beetje ingevallen was door minder eten. Van mij hoeft ze ook niet schraal te staan. Ik vond het een lastig dilemma dus mijn oma toch maar weer naar achteren verhuisd op het gras. Die begon natuurlijk te hinniken van waar zijn mijn dinnies. De andere oma en drachtige merrie heb ik nog even uurtje op een stukje gras laten grazen vooraan en ben er gewoon bij gebleven. Dus lig ik die avond net lekker op de bank te een serietje te kijken krijg ik een appje in appgroep dat merrie op bevallen staat. Dus hop van de bank en plankgas naar stal, maar ik was te laat. Echt een te schattig veulentje. <3 Die avond de andere oma weer bij Frel gezet zodat merrie alleen is met het veulentje. De oma's vinden het volgens mij wel prima zo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:01

Aaawh die is echt te schattig <3

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:49

Hoi hoi, stille meelezer hier . Wist niet zo goed of ik mijn vraag hier moet stellen of in een ander topic, anders hoor ik het graag!

Mijn lieve merrie is nu (over 2 maanden) 21 jaar en geniet van d’r pensioen. Dit doet ze al vanaf haar 17e, helaas door een peesblessure ☹.
Ze is iets te zwaar, maar niet té. Vind ik zelf. Je voelt/ziet dr ribben, ze heeft alleen een buikje. Ik zelf denk dat dit komt omdat ze natuurlijk 0 buikspier heeft.

Ze staat 4 uurtjes op het gras met graasmasker en rest op de paddock met arm hooi.

Wat vinden jullie? Misschien stel ik me aan, of zeggen jullie juist wel iets laten afvallen of juist lekker laten genieten en zo doorgaan.

Het lukt me helaas niet om foto's up te loaden in groter formaat, mocht iemand tips hebben..

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:10

Wat leuk dat iedereen zich even (opnieuw) voorsteld. Wist niet dat er 40 plus paardjes waren hier. Wat een leeftijden!

Ik heb mijn merrie van 28 nu 11 jaar sinds haar 26e rijden we niet meer elke dag. Ik merkte dat haar schouders dat te zwaar vonden. Naar een rusthuis gebracht zwaar verwaarloosd weer weg kunnen halen en nu regel ik elk grammetje hooi wat ze eet zel en is ze inmiddels weer op gewicht gekomen!
Gewassen en gestreken ziet ze er zo uit

Afbeelding

Dagelijks in de wei ingepakt met eczeemdeken normaal ook

Afbeelding

Eergisteren had ze een dik oog doordat haar vliegennetje in d'r oog zat en ze zich niet liet pakken :(

Afbeelding

Na metacam inmiddels al beter maar ze ziet er nog weinig door

Afbeelding

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:19

masyo schreef:
Je voelt/ziet dr ribben, ze heeft alleen een buikje. Ik zelf denk dat dit komt omdat ze natuurlijk 0 buikspier heeft.

Ze staat 4 uurtjes op het gras met graasmasker en rest op de paddock met arm hooi.

Vaak zie je dit beeld bij paarden met weinig vet opgeslagen. Even nakijken of je paard voldoende ruwvoer krijgt en of dit van goede kwaliteit is. Paard moet zo'n 1-1,5% van z'n gewicht dagelijks binnenkrijgen. Voorbeeld: weegt je paard 600 kilo moet die 6 tot 9 kilo ruwvoer dagelijks krijgen. Daarnaast kun je de voedingswaarde checken van het hooi/gras. Evt nog recentelijk op wormen gecontroleerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:12

masyo, kijk toch eens of het zonder graasmasker kan?
wat meer gras is ook wat meer eiwit en kan best zijn dat dat net wat meer aan zet.
dikke buik zou ik echt niet alleen naar kijken.
die van kelly is altijd al mega geweest ,zelfs zonder veulen er in dacht iedereen dat ze zwanger was.
en nu is de buik weer lekker dik, en rond. is helemaal prima!

gaat hier op zich wel goed, kelly heeft een week op de inflacam gestaan voor haar knie.
heb eigenlijk niks aan verschil gemerkt.
hoefsmid was zaterdag geweest die merkte wel wat een gevoelig stuk op in de hoef en kon zomaar zijn dat ze daarom haar knie wat naar voren zette om de voet te ontlasten.
moet zeggen dat ik het nu nog niet weer gezien heb, dus hopelijk is het nu in orde.

blaze1994, auw wat sneu van dat oog!
hopelijk is het snel over.

richard,dat veulentje is wel echt cute <3
ik zie momenteel zulke ontzettend leuke overal ,moet me echt inhouden om niks te kopen haha :')

gelderfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:12

Blaze1994

Zo herkenbaar, wij hadden hetzelfde met precies zo'n vliegen net, sindsdien nooit meer.

Jaco's oog was zo dik, rood, gezwollen dat heeft echt een week geduurd totdat hij het oog weer open kreeg :( sindsdien heeft hij een masker

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:59

gelderfan schreef:
Blaze1994

Zo herkenbaar, wij hadden hetzelfde met precies zo'n vliegen net, sindsdien nooit meer.

Jaco's oog was zo dik, rood, gezwollen dat heeft echt een week geduurd totdat hij het oog weer open kreeg :( sindsdien heeft hij een masker

Ja het is zo moeilijk. Eerder had ze een masker maar ze had het voor elkaar gekregen om die op een mega hete dag om de mond te wikkelen dus toen heeft ze meer dan 24 uur niet kunnen eten en drinken toen het kei warm was. Nu sta ik op een stalling met meer controle maar ze last zich zo moeilijk vangen. Dus ik kijk het even aan tot nu toe is d'r halster vaak gewoon af (ook een ramp maar beter dan in d'r oog) en nooit zit het vliegennetje raar ofzo..

De zwelling is echt al een heel stuk weg en vgm is dr zicht weer terug. Ze schrikt iig niet meer zo heftig

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:16

Richard, wat ene mooie foto’s weer! En dat veulentje <3

Ah wat schrikken zeg Blaze! Hoe gaat het nu?

Ik ben zo blij met hoe ze er uit ziet <3
Afbeelding

En met nieuwe pyjama. Brutus had vorig jaar haar pyjama opgegeten..
Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:36

Ik noem het altijd de jurk.Voor 2 ruinen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 08:43

haha,ja mooi woord!
lekker veel schaduw daar, wel handig met deze warme dagen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:02

Misschien een tip voor het vliegennetje: zo'n slap weidehalster met klittenband, de zijkanten van het vliegennetje met een steek vastnaaien, zodat het niet kan zakken en dan neem ik ook nog de 2 middelste sliertjes die naai ik midden op het kopstuk vast. Dan kan het netje nooit omlaag zakken. En dan om de 3 dagen verwisselen met een schoon halster/netje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:38

Britta31 schreef:
Ik noem het altijd de jurk.Voor 2 ruinen.

Hahaha ja kan ook indd :')

Jaa, ze staat er heel mooi! Wel veel vlieg beestjes, want bosrand.. maar qua schaduw perfect. En in de herfst lekker veel appeltjes en peren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:27

Het graasmasker noem ik de muts en de schoftbeschermer van Britta was de trui.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:33

pluisbeer schreef:
Misschien een tip voor het vliegennetje: zo'n slap weidehalster met klittenband, de zijkanten van het vliegennetje met een steek vastnaaien, zodat het niet kan zakken en dan neem ik ook nog de 2 middelste sliertjes die naai ik midden op het kopstuk vast. Dan kan het netje nooit omlaag zakken. En dan om de 3 dagen verwisselen met een schoon halster/netje.

Oh wat slim! Dat ga ik doen. Heb alleen van die halsters met een zachte padding maar zonder kan ze ook prima tegen

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:39

Oh wat naar van dat dikke oog. Zielig beterschap :knuffel:

Tennessee zit er momenteel heel goed uit. Je ziet iets aan zijn rug dat hij echt wel een oud paard wordt en vandaag met de hoefsmid had hij ook wat moeite met zijn achter hoeven laten bekappen. Heel stijf daarna maar gelukkig wel goed nog eruit te stappen.

Zijn gewicht is met dit gras ook weer helemaal goed, dit zal straks wel weer minder worden helaas als het gras ook minder wordt.

Afbeelding

En met mijn veulen erbij. 0 jaar VS 22 jaar

Afbeelding