Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:13

Stille meelezer hier, heb zelf een kwpner van 28 zonder tanden dus deels afhankelijk van senior priores om op gewicht te blijven. Naast dat dat spul steeds duurder wordt, sta ik wel heel vaak in de welkoop. Zag dat je via internet ook pallets van 50 zakken kan bestellen, scheelt nogal per zak. Iemand ervaring mee? Hoe zou dat zitten met houdbaarheid? Stalgenoot eet mee sowieso, maar het is niet binnen no time op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:19

kun je het droog genoeg opslaan?
50 zakken is wel veel,maar ik heb in net verleden wel eens grasbrok gehaald en dan ook 20 zakken en dat bleef de hele winter liggen en was daarna nog goed.
ik heb geen idee hoe de houdbaarheid is van de seniores,staat er een datum op de zakken?
mijn merrie eet ook flink wat op per maand in de winter,maar ik heb geen goed droge opslag meer helaas.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:29

Ja droge opslag heb ik. Heb het liefst ook per 20 ofzo, maar dat vind ik nergens nog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:08

oh je vond dat voordeel bij paardenvoer.nl denk ik?
er staat ook ineens bij dat het 17,99 per stuk kost?
jeetje
ik heb de laatste keer 15,50 betaald en toen vond ik de prijs al zo gestegen. -O-

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:49

Klopt volgens mij is het dik 2 euro gestegen in paar weken. Per pallet betaal je 12 nog wat zag ik, scheelt nogal wat. Of deel zelf gebruiken en deel verkopen. Maar die pallet prijs lokt mij wel met de huidige prijzen, zal vast alleen nog maar gaan stijgen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:37

ja het is dat je niet bij mij in de buurt zit,anders hadden we kunnen delen!
kelly eet in de winter ongeveer een zak per week leeg,reken 5 zakken per maand.
dat gaat alweer aardig aantikken dan want er komt nog grasbrok door, de bodybuilder weer.
beetje muesli er door
met al dat extra voer zit ik zo op 150 euro per maand er bij.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:47

De eigenaar van Max is geweest en hij is niet te dik.Altijd oppassen met een Haflinger.Ze is nog steeds heel tevreden.Toch fijn om af en toe te horen.De jongens zijn allebei 27 geworden dit voorjaar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:10

Het wordt echt te gek met wat alles kost.
Chico is nu ruim 3 weken overleden, ik merk nú al wat het scheelt in zakken speedibeet, pvo 18+ en supplementen kopen.... Daarbij gaat het stalgeld per 1 juli €22.50 omhoog.
En nu betrap ik mezelf erop dat ik blij ben dat ik geen paard meer heb financieel gezien!!!

Voor de rest mis ik hem énorm.... elke keer nog een huilbui , bij foto's, herinneringen op f bijvoorbeeld....maar het geld gedeelte mis ik niet

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:19

Ik begrijp je volledig.
En ‘t is nog lang niet gedaan met de stijgingen… mijn voermarchant zei gisteren een verhoging te verwachten van pavo met 4 euro per zak. Of dat effectief wordt doorgevoerd is nog te bezien, maar :oo

Hier zijn de oude shetjes waar ik ooit advies voor vroeg inmiddels terug beter. Cushingtesten enkele maanden geleden bleken negatief en ook de tandarts vond niets speciaals, maar hooi lukt toch niet meer. Na een poging met veel slobbers heb ik toch besloten ze overdag op gras te laten. Ze zijn nu terug op gewicht en ik heb mijn slobberkost van 125 euro pm naar 75 kunnen laten zakken. Al hou ik wel nog steeds mijn hart vast voor HB, aangezien ze beiden daar al wel mee bekend zijn.

De oude haflinger en kelly gaan goed zo te zien!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:35

Poekkie schreef:
Ik begrijp je volledig.
En ‘t is nog lang niet gedaan met de stijgingen… mijn voermarchant zei gisteren een verhoging te verwachten van pavo met 4 euro per zak. Of dat effectief wordt doorgevoerd is nog te bezien, maar :oo

Hier zijn de oude shetjes waar ik ooit advies voor vroeg inmiddels terug beter. Cushingtesten enkele maanden geleden bleken negatief en ook de tandarts vond niets speciaals, maar hooi lukt toch niet meer. Na een poging met veel slobbers heb ik toch besloten ze overdag op gras te laten. Ze zijn nu terug op gewicht en ik heb mijn slobberkost van 125 euro pm naar 75 kunnen laten zakken. Al hou ik wel nog steeds mijn hart vast voor HB, aangezien ze beiden daar al wel mee bekend zijn.

De oude haflinger en kelly gaan goed zo te zien!

Mijn hemel , ik voer bijna 8 zakken in de maand

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:16

Hartogh Senior was laatst al 2€ duurder geworden bij de Welkoop. Pavo zal ook wel volgen. Voer van beide 2 zakken per maand ongeveer. Tikt toch wel aan hoor samen met de Prascend. Gelukkig is stalgeld nog steeds weinig, 65€. En heb niks gehoord over verhogen

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:26

Ik dacht dat het aan mij lag dat de zakken voer duurder waren geworden. Ik dacht ik zal het wel niet goed onthouden hebben. Maar ik kocht eerst lijnzaad (om te koken) voor 20/max 25 euro voor 20kg en nu 35 euro of meer per 20kg ;(

Ben ik blij dat mijn oudje net op tijd vet gemest is en tot nu toe vooruit kan met hooi en gras. Hopelijk blijft dat nog zo maarja 28 jaar... Denken jullie dat het door de oorlog komt of andere redenen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:33

Waar haal jij je lijnzaad? Ik wil straks gemalen lijnzaad gaan voeren. Dit wil ik doen door heel lijnzaad te kopen en zelf te malen. Dat lijkt me het goedkoopst. Maar de prijzen variëren nogal

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:35

Merk jij ook dat de zakken kleiner worden? Bvb zemelen is van 20 kg naar 15 kg gegaan. Wel voor 2 euro meer per zak nog steeds. Andere zakken ook.

Oorzaken, tsja…
De oorlog voor een groot deel, ivm graan en olie.
De energieprijzen voor een groot deel ivm transport en verwerkingskosten
Droogte in india waardoor graan(?)export stilviel.
En daarnaast ook gewoon de algemene economie.
Ik verwacht zeker geen daling bij de energiekosten en de rest is ook maar de vraag helaas.

Voor lijnzaad: ik kocht geplet lijnzaad in een 20 kg zak bij de voermarchant maar hele zaadjes ga je idd beter mee zijn. Zowel qua prijs als qua houdbaarheid. Locale fourage is bij mij het goedkoopst.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:20

EmptyWords schreef:
Waar haal jij je lijnzaad? Ik wil straks gemalen lijnzaad gaan voeren. Dit wil ik doen door heel lijnzaad te kopen en zelf te malen. Dat lijkt me het goedkoopst. Maar de prijzen variëren nogal

Ik kocht het bij gevers voeders. Di deden ook gratis thuisbezorgen per 1 zak. Maar is nu €35.35. Ik dacht zou dat uit Oekraïne komen Mar het komt uit Canada dus dan denk ik inderdaad de brandstof prijzen

Op bol.com zie ik nu 32 euro inclusief verzendkosten maar ik weet niet of het lokaal nog goedkoper kan. Ik heb niet echt iemand lokaal naast de boerenbond ofzo :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:17

bol.com is best duur vind ik :o
lijnzaad is vogelvoer,kun je dat niet via een groothandel kopen?
vraag anders in een dierenwinkel?
ik haal het wel eens,maar dan meer om te koken en door het voer tegen het zand.

el camino, :(:)
je hebt hem ook zo lang gehad ,zoveel zorgen gehad.
dat financiële stuk is in jouw geval echt mega hoog geweest.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:40

en toch had ik liever nog wat langer veel geld uitgegeven dan hem missen.... |(
Maar goed, niet meer zeuren want:
Hij heeft een fantastisch lang, gelukkig en mooi leven gehad !!!!
Laat ik dat vooral niet vergeten!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:50

jaa, snap ik helemaal.
ik mis appie ook nog vreselijk.
dat was echt mijn soulmate <3
ik zeg nu ook wel dat als kelly er niet meer is ik ook eens een tijd zonder paard wil.
kan ik misschien ook wel eens op vakantie gaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:36

Voor mij absoluut geen paard meer.
Chico was echt mijn once in a lifetime maatje, en het word me gewoon te duur.

Bij mij gaat het grote sparen nu beginnen! Ga ik ook eindelijk eens met vakantie ( en zónder zorgen).
Deze maand de afrekeningen van de dierenartsen en de stal opzegging wordt verrekend met Rendac etc etc. Dus vanaf Juni ga ik sparen.

Ik haal gelukkig de paarden-afleiding uit alle arabieren hier op stal....dat is wel heel fijn.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:21

ElCamino schreef:
Voor mij absoluut geen paard meer.
Chico was echt mijn once in a lifetime maatje, en het word me gewoon te duur.

Bij mij gaat het grote sparen nu beginnen! Ga ik ook eindelijk eens met vakantie ( en zónder zorgen).
Deze maand de afrekeningen van de dierenartsen en de stal opzegging wordt verrekend met Rendac etc etc. Dus vanaf Juni ga ik sparen.

Ik haal gelukkig de paarden-afleiding uit alle arabieren hier op stal....dat is wel heel fijn.

Ik zei dit ook toen mijn merrie van 28 met semi pensioen ging naar een rusthuis (haar later weer opgehaald
). Altijd zorgen of ze blij zijn en een goede plek vinden. Altijd bereikbaar zijn voor het geval er iets is.... Nou nog geen maand later was ik al paarden aan het kijken en 5 maanden later stond er een 3 jarige :')

Maar onder het motto als ik nu morgen dood ga weet ik dat ik mijn droom heb laten uitkomen en dat is zelf een paard beleren. Hierdoor wordt m'n droom tot reizen wel beperkt maar ik ga er vanuit dat ik nog morgen dood ga.

Wel hebben mijn paarden het inzicht gegeven dat ik geen kinderen wil. :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:40

haha ja nou ik zei vroeger al als mensen me vroegen of ik ook kinderen had, dat ik er een had met vier benen _O-
zelf paard beleren heb ik vroeger wel gedaan, ik had verzorgpaarden en die boer die fokte er mee dus kwamen er veulens en die werden natuurlijk ook volwassen.
en hij zei van als je er op wil dan leer je ze het zelf maar!
nou ja prima toch…ik was 17 en dat ging prima toen :j
ik zou het nu niet meer durven, ben veel te bang dat ik er af val.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 23:23

Je maatje missen is heel moeilijk!
Ik kan de spullen van Veerle nog steeds niet weg doen, en soms als ik foto’s of video’s zie (het was een heerlijke clown), moet ik gewoon weer huilen..

Maar, Mona begint eindelijk lekker rond te worden! Was een beetje dun de winter uit gekomen, maar het gras doet haar goed *\o/* .
Ze wordt alleen extreem verwend. Ze heeft een favo kriebel plekje, en ze claimt jou gewoon als krabpaal. Laten we zeggen, personal space bestaat niet meer :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:41

Herkenbaar hoor. Het kan je soms ineens ook aangrijpen ook al is het zoveel tijd geleden.

Branco zit goed in zijn vel. Met rijden lekker voorwaarts, en in de wei trekt hij geregeld een sprintje. Dat deed hij op de vorige stal nooit. Echt grappig.

Sil1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:46

Silvano is vandaag jarig! *\o/* 23 jaar is hij geworden!
Ik hoop dat we nog lang van en met elkaar kunnen genieten :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:02

haha wat leuk gedaan met die wortels *\o/*
gefeliciteerd en op naar nog meer jaren!