Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:29

Afbeelding
Dit weer is echt heerlijk <3

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:44

Zoo, hier ben ik lang niet geweest 8)7

Snel her een der beetje doorgelezen want alles gaat me echt niet lukken, maar wat weer een heerlijke opa en oma snuitjes komen er toch weer voorbij!

Ik heb vandaag toch best wel wat spannends gedaan. Ik heb vandaag voor het eerst op Showtime gezeten met bareback pad. Zijn zadel wordt deze week nagekeken en opgevuld dus ik kon er nu niet meer onder uit.

In November heb ik helaas een flinke smakkerd van hem gemaakt tijdens mijn oefenexamen springen op school, ik vind springen heel eng en doordat ik er een beetje lelijk afkwam was Show even het vertrouwen in het springen kwijt, dit heeft hij met zijn eigenaar gelukkig weer super herstelt.

De eerste keer er weer op was ik erg nerveus voor de galop, omdat ik ben gevallen in galop. Dit voelde Show natuurlijk haarfijn en hielp me meteen een handje door zelf aan te galopperen vanuit de stap. Super fijn dat hij mee dacht maar van mij had dat wel iets geleidelijker gemogen :')

Omdat hij dit toen deed was ik erg bang dat hij dat vandaag ook even zou doen om mij er door te krijgen, maar gezien mijn balans niet top is en hij een erg moeilijke galop heeft om uit te zitten liep ik mezelf alweer helemaal gek te maken. Maar uiteraard was dit nergens voor nodig en was hij weer zooo ontzettend braaf. Ik ben zo trots ons, we kunnen beide zo onzeker zijn en hij sleept me overal door, ook als hij het zelf niet zo goed weet. En ik hoop dat ik dat andersom ook steeds vaker voor hem kan doen, ook al vind ik het eng.

Gouden paardje <3 <3

Afbeelding

Sil1985

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:43

Ik begrijp je helemaal namira.

In oktober vorig jaar is Silvano er in de galop behoorlijk hard vandoor gegaan en duurde ook best lang voordat hij eindelijk rustig werd en stopte. Reed hem toen bitloos en op 1 of andere manier knapte het hoofdstel kapot waardoor er 2 teugels aan 1 kant kwamen te hangen en hij dus daarvan schrok en er vandoor ging. Begrijpelijk natuurlijk maar was heel blij dat ik op gegeven moment weer veilig met beide benen op de grond stond. Ben er niet meer op gegaan. En dat is mijn fout geweest want heb het rijden toen ook niet meer opgepakt. Moet ook zeggen daar hielp de bak ook niet bij op de vorige stal. Gelukkig sinds we op deze nieuwe stal staan en hier beide bakken goed zijn heb ik het rijden weer opgepakt.
Sinds kort doen we de galop ook weer want ja daar ging het mis maar ik maak mij dan inderdaad druk maar hij sleept me er ook doorheen. We doen wel kleine stukjes maar het begin is er. Alleen bitloos rijden dat heb ik nog niet weer aangedurfd. Wie weet komt dat weer… ben allang blij dat we weer samen kunnen rijden :)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:12

Mijn oudje is niet de makkelijkste maar ik weet inmiddels precies wanneer ze wat doet waardoor ik ook nooit eigenlijk angst heb opgebouwd. Heb haar nu 10 jaar en we kunnen niet lezen en schrijven samen maar we kunnen elkaars handschrift wel goed lezen. Hopelijk hebben jullie snel het vertrouwen weer terug.
Merk wel dat ik mijn jonge paard van 4 wel is vergelijk met m'n oude merrie. Niet in hoe hij zich gedraagt maar in hoe goed we elkaar kennen. Is natuurlijk normaal dat dat nog in kinderschoenen staat maar ik wil graag dat het ook zo is als bij m'n merrie.

Zijn er trouwens meer oudjes die geschoren zijn in de winter (december) en die nog geen zomervacht aan maken/ruien? De mijne is nog exact hetzelfde in d'r haar als december.. Hopenlijk groeit het wel nog aan :D.. Normaal zou al dr zomervacht er doorheen komen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:46

Heerlijke foto Esther en Namira, fijn dat je je vertrouwen weer hebt.

Hier ook stiekem fan van een BBP :+:
Heb alle zadels op maat voor mijn paarden, maar met BBP merk ik toch nog meer vrijheid en zijn we echt een team, maar die beugels zijn af en toe fijner, vooral als je ouder wordt en niet meer zo flexibel bent... ;)

Hier heb ik ze ongeschoren nu onder een regendeken staan. Is mij 's nachts te koud om zonder deken in de weide te zetten en mams, 78 een deken laten verwisselen is geen optie...ze is de laatste jaren zo gekrompen dat ze een halve meter mist om de deken op de rug te leggen :=

Gisteren voer gehaald voor de paarde, prijzen zijn echt megahoog geworden, was meer dan 25% meer kwijt dan 2 maand geleden :oo

Dan mag ik in mijn handen knijpen met balen hooi voor 2,50 thuis geleverd, heeft toch zijn voordeel om aan de grens te wonen, krijgen ze iets meer hooi ipv granen

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:40

Sil, ohja dat zijn inderdaad van die dingetjes.. Reed je in de bak of buiten toen dat gebeurde?
Fijn dat je het weer op hebt kunnen pakken! En inderdaad wie weet zit het bitloos rijden er nog weer in, lekker de tijd er voor nemen en doen wanneer het goed voelt!

Het scheelde toen echt heel erg dat de eigenaresse er bij was toen ik er af gevallen was. Die heeft me er meteen weer opgegooid, alleen voor het uitstappen maar gewoon puur voor er even weer op. Daar was ik achteraf heel blij mee want toen had ik nog lang niet zoveel pijn, heb er eerst een maand niet meer opgezeten omdat het gewoon niet kon van de pijn. Ze moesten me na de val er bijna letterlijk op en af trekken want anders was het niet te doen :')

Blaze, oh dat lijkt mij echt fijn om te hebben. Heb al veel leuke paarden in mijn leven gehad. Maar nog nooit ééntje 100% kunnen vertrouwen ofzo, elk levend organisme kan een fout maken weetje, bedoeld of onbedoeld maar ik ben toch een op mn hoede voor wat kan gebeuren. Voorzichtig zijn kan niet snel kwaat. Maar het is ook vaak een enorme valkuil. Lijkt me echt prachtig om een paard zo lang te hebben en hem/haar echt van top tot teen en van binnen en buiten te kennen.
Wat vreemd wat betreft de vacht.. Show is ook rond December geschoren en je ziet nu alleen nog wat kleurverschil. Ik heb daar verder weinig verstand van helaas..

Kaatje, jaa zeker! Haha oepss, ik ben ook erg klein en Showtime best wel groot dus ken de dekenstruggle wel een beetje.

Sil1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:21

Gelukkig reden we in de bak maar duurde wel erg lang totdat ik hem tot stilstand kreeg. Hij kreeg toen ook een andere brok heb het idee dat hij daar nogal heet van werd. Maar hoop inderdaad dat het bitloos rijden er ooit weer in zit. Maar voor nu ben ik blij met hoe het gaat en we hebben inderdaad geen haast dus nemen lekker de tijd :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:24

Al even niet gereageerd hier. Branco doet het super op de nieuwe plek. Hij is fitter als op de oude plek. Echt leuk om te zien dat de verhuizing hem goed heeft gedaan. Toch altijd spannend en met een oudje helemaal.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:26

Dat is een goed bericht! Fijn dat branco het goed doet.

Mau gaat ook goed. Hij wordt wat schraal, maar grasbrok oid eet hij niet. Eens kijken wat er nog meer is om zijn spieren te helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:01

kijk eens naar bodybuilder :j
https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015

geef ik ook,heel tevreden over.
je kunt ook kijken naar cavalor wholegain,of subli atleet.
of coolstance copra
allemaal met wat meer eiwit en vet.

fijn dat iedereen zo lekker rondrijd.
soms mis ik dat wel hoor.
maar kelly gaat verder ook goed, ze geeft wel steeds aan dat ze erg graag voor op het erf gras wil eten haha.
laat ze haar slobber staan en gaat er vandoor naar voren toe :')

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:33

Vanmorgen de deken afgedaan. Ze is wel flink ingevallen deze winter. Ondanks Hartogh senior en ze eet ook flink voordroog. Wat kan ik nog geven? Ze krijgt een emmer Hartogh, een schep( bijna kilo) 18+ en dan dus onbeperkt voordroog/ hooi. Ik zoek iet wat aanzet maar liever niet geweekt moet worden. Ook heeft ze ppid

Gelukkig is ze wel aan het verharen, zal dr vanmiddag eens lekker borstelen

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:39

Misschien wat luzernebrok bijgeven?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:40

Pavo summer fit koeken?
Mona krijgt slobber en een koekje per dag. En onbeperkt hooi

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:44

Mijn dame van 36 deed het heel goed op Senior Priores,moet wel geweekt worden.Ik maakte het altijd een dag van te voren.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:56

Britta31 schreef:
Mijn dame van 36 deed het heel goed op Senior Priores,moet wel geweekt worden.Ik maakte het altijd een dag van te voren.

Oh kan dat? Dan kan ik het in de ochtend maken en in de namiddag/ avond voeren. Maar dan moet ik het wel in een warme auto kunnen bewaren. Zou dat kunnen? Ik ben totaal niet bekend met dat soort voer

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:00

Siersma schreef:
Britta31 schreef:

Oh kan dat? Dan kan ik het in de ochtend maken en in de namiddag/ avond voeren. Maar dan moet ik het wel in een warme auto kunnen bewaren. Zou dat kunnen? Ik ben totaal niet bekend met dat soort voer

Zolang het niet te lang is, is dat zeker geen punt. Ik maak het altijd in de ochtend en dan staat t in het hokje, dat even warm is als buiten. Dus ook in de zomer met 30 graden heeft ie warme slobber :)

Alleen in de winter even omdenken dat het niet bevriest ivm gaskoliek maar dat zal in de auto wel wat meevallen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:00

Ik vind de Zupa van Equifyt ook wel ongelooflijk goed spul om te geven, maar dat moet je alsnog weken.

Is wel tricky in een warme auto. In een auto word het wel heel warm, en zo'n producten gaan dan wel snel enorm gisten... Kan je door de loop van de dag terug naar je auto? Anders een bidon water meenemen en een uur voor je naar de paarden gaat het er misschien pas over gieten?

Maar als je 1 schep geeft per dag, zou ik misschien gewoon iets meer +18 geven. Opbouwen naar 1,5 schep per dag lijkt me dan ook niet mis om te doen. Als ik er van uitga dat je paard ongeveer 600kg weegt, zit je zelfs nog maar aan de helft van het gemiddeld advies van Pavo per dag. Daar kan je nog wat bij doen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:01

Ik maakte het een avond van te voren voor de volgende ochtend,in een warme auto weet ik niet.Zou je geen kokend water mee kunnen nemen in een thermosfles.Dan werkt het weeken een stuk sneller.Hoe lang het dan duurt weet ik niet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:03

Ik zou het echt niet in de auto laten bewaren. In de zon warmt een auto ontzettend snel op naar pakweg een dubbele temperatuur van buiten. Zelfs nu met onze maar 15 graden spreek je al snel over 30 graden in een auto. Die producten gaan dan enorm gisten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:09

Siersma schreef:
Britta31 schreef:

Mag ik vragen waarom je het in een warme auto moet bewaren?
Oh, nvm. waarschijnlijk omdat je het thuis maakt en dan vanaf je werk meeneemt naar stal, zoiets? Is het geen optie om het te maken in van die speciale emmers voor op de boot (lichtdicht afsluitbaar) en dan ergens op je werk te bewaren?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:24

Het gaat om een Haflinger trouwens. Ik zou het dan idd maken voor mijn werk en ga na mijn werk pas naar Marissa toe. Vandaar hele dag in de auto. AUto staat op het parkeerterrein buiten het dorp. Ik heb geen warm water op de boerderij wat weken lastig maakt. Ik ga s’morgens om half 8 de deur uit en kom dan rond half 6 bij Marissa om te voeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:25

siersma, lees je even in over wat seniores priores nou eigenlijk is en of het wel geschikt is voor jouw paard?
misschien moet jij juist wat meer van de 18 plus gaan geven.
maak er twee scheppen van, doe er wat luzernebrok bij of een van de supplementen die ik noem.
of kijk naar fibrebeet, dat zet meer aan als een schep seniores is mijn ervaring.
die is meer voor paarden die geen ruwvoer meer kunnen eten, en die van jou eet dat genoeg toch?

heb je op die boerderij geen plek waar je een emmer neer kunt zetten?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:33

Seniores met warm water wordt hier goed gegeten. Maar als het te lang staat in de warmte. Dan vinden ze het echt niet lekker. In de periode dat mijn merrie 5 emmers per dag kreeg, zette ik in het schoonmaak hok op kantoor mijn emmer te weken. Zodat niemand daar verder last van had. Maar de seniores wel nog goed gegeten werd. Ik vind het zelf ook wel wat zurig ruiken als het te lang te warm is geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:38

klopt,wat dat betreft ben ik blij dat ik het alleen bij hoef te geven als er geen gras is.
dat kan kelly namelijk wel nog goed eten :j
zomers gaat het na een dag wel ruiken en dat lusten ze dan niet.
maar ik maak nu gewoon met koud water.
schep seniores,schep grasbrok, emmer halfvol water en dan
leg ik er een deksel op en kan het morgen gevoerd worden.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:39

Voor mij is het handigste gewoon voeren. Ga eens kijken wat er gebeurd als ik de 18+ verhoog naar 1.5 schep. En het zal ook al schelen als het gras weer gaat groeien