Topic voor onze oudjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:09

Zal het vanavond even opzoeken in de kelder van Bokt.Krijg zo bezoek.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:51

Britta31 schreef:
Ze kreeg in de winter 2 keer per dag 2 kilo droog gewogen Senior Priores.Daar maakte ik dan slobber van natuurlijk.
In de zomer 1 kilo.Ze deed er wel een half uur over voordat ze het op had en at ook apart van onze ruin.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:27

Britta31 schreef:
Britta31 schreef:
Ze kreeg in de winter 2 keer per dag 2 kilo droog gewogen Senior Priores.Daar maakte ik dan slobber van natuurlijk.
In de zomer 1 kilo.Ze deed er wel een half uur over voordat ze het op had en at ook apart van onze ruin.

Dankjewel, zet ik lair eerst 2 x op 1 kg, hij is wel echt al te mager :(

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:49

Ik zou het inderdaad opbouwen.Ik maakte het ongeveer zo dik als pap.Britt zat altijd van neus tot kin onder de slobber en om de bak heen ook.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:06

Denk dat hij nu over die 5 porties ongeveer 1 kg in totaal krijgt. En dan krijgt hij nog een beetje van die VitalBix slobber en active+ van VitalBix.

Denk dat ik hem inderdaad naar 1.5-2 kg SP ga doen, morgen even badkuipjes scoren, 0.6 nutrimash van VitalBix (daar blijft zijn mest ook zo mooi van) en dan 600 gram active+ samen met twee specikuipjes fibre mix dat hij in ieder geval iets makkelijks te knagen heeft en die speeksel productie. Zal alles morgen ook even aan de dierenarts voorleggen maar ik krijg er zowaar hoop in dat hij in ieder geval nog wel een kans heeft.

Hij heeft een open box en daar heb ik vlas in gegooid rond 12 uur. Ik denk dat hij daar ook in heeft geslapen want een zijkant was vol met vlas en ik vond hem uitgerust overkomen net. Hij was net ook wat super irritant weer (wat hij sinds woensdag niet is geweest en wat hij altijd wel is :+ ).

Vooral fijn om te horen dat 2 x SP genoeg zou moeten zijn. Ik zag niet hoe ik dat 3/4/5 x per dag mijn leven lang moest gaan brengen.

Thanks voor alle tips :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:17

Britt knaagde daarnaast nog wat hooi weg.Komt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:03

Wil graag meelezen in dit topic.
Hier mijn ouwe dibbes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In maart wordt hij 25. Heeft Cushing en doet het goed op 1 pil Prascend. Daarnaast EOTRH en er zijn in mei 2021 3 snijtanden verwijderd. Hij doet het verder prima, eet nog onbeperkt hooi/voordroog. Waarschijnlijk scheer ik hem in april weer. Hij verhaart wel, maar het duurt te lang voordat hij volledig in zomertenue is. Dus dan help ik hem een beetje.
Afbeelding
Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:24

Britta31 schreef:
Britt knaagde daarnaast nog wat hooi weg.Komt goed.

Thanks voor je hulp en geruststelling :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:01

Is er iemand van jullie die ook een oudje heeft en langs wil komen? Ik zit in de regio Borger-Exloo (Drenthe). Ik weet het echt niet met Lair. Hij staat nu een paar dagen op pijn stilling maar maakt nog steeds proppen. Hij heeft ook regelmatig een pain face en komt de stal niet meer uit ondanks dat de deur open is. Die pain face is er soms wel (vooral dat gespannen bekje ipv zijn centenbakje) en soms is het ook wat minder.

Hij staat ook constant tegen mij aan te plakken terwijl die helemaal geen mensenpaard is. Ik weet het echt even niet, uiteraard ga ik morgen met de dierenarts overleggen ,5 dagen pijn stilling, inflacam, zou moeten helpen maar zou graag even met iemand anders die ook oudere paarden heeft even overleggen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:25

Maar geef je hem nog steeds 5 emmers Seniores? Dan zou ik ook niet zoveel trek meer hebben in hooi…

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:27

Sanet schreef:
Maar geef je hem nog steeds 5 emmers Seniores? Dan zou ik ook niet zoveel trek meer hebben in hooi…

Nee 2 keer per dag, hij kreeg de pijnstilling van de dierenarts omdat ze dachten dat hij misschien geen hooi meer at door de pijn. Maar dat lijkt het niet te zijn, denk ik

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:33

Is hij behalve zijn pain face op andere plekken in zijn lijf ook gespannen? Dat zou misschien wat meer aanknopingspunten kunnen geven. Hopelijk kom je er met de dierenarts morgen uit, maar anders zou je ook kunnen overwegen eens een ander te laten kijken, een acupuncturist of zoiets?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:02

Ik rijd er nu wel even heen ipv vanavond, maak ik even foto's en kunnen jullie even meekijken :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:30

Hier hoorde hij wat en dit is ook zijn redelijk happy uitdrukking :)

Afbeelding

Met deken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonder deken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterkant

Afbeelding

Roep maar wat je ziet :) ik vind m vooral traag en niet echt happy overkomen maar verder vind ik het lastig om te zien wat er zou kunnen zijn..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:17

geef je nu nog die inflacam?
komt misschien daarvan dat hij wat passief over komt, net alsof ze in een roes zitten zeg maar.
hoeveel doseer je er van?

heb je al gekeken of gras eten wel wil?
dat is zacht.
zo op foto kan ik niet zien dat hij ook dun is hoor,zit een flinke vacht op.

moeilijk hoor,jij kent je pony het beste.
en als jouw gevoel zegt het klopt niet dan verder laten kijken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:40

ellepel schreef:
geef je nu nog die inflacam?
komt misschien daarvan dat hij wat passief over komt, net alsof ze in een roes zitten zeg maar.
hoeveel doseer je er van?

heb je al gekeken of gras eten wel wil?
dat is zacht.
zo op foto kan ik niet zien dat hij ook dun is hoor,zit een flinke vacht op.

moeilijk hoor,jij kent je pony het beste.
en als jouw gevoel zegt het klopt niet dan verder laten kijken.

Inflacam krijgt hij inderdaad nog, dat is wel een goede daar had ik nog niet aan gedacht.

Hij probeert het wel weg te krijgen (vindt hij natuurlijk super lekker) maar ook daar maakt hij proppen van en valt weer uit zijn mond. Die SP krijgt hij wel weg en hij is wel intens gelukkig als ik met zijn flexibele wasmand van de ikea vol SP aan kom zetten (krijgt daar nu 2 x per dag 1 kg van).

Nee is slecht te zien en ik vind hem ook al iets voller dan vorige week, denk omdat hij vorige week natuurlijk niks at dat hij ook nog wat slanker leek. Hij heeft heel erg cushing vacht. Dat ging ook niet weg toen hij wel de prascend nog kreeg (die heeft hij 1.5 jaar gehad).

Ik vind het heel lastig inderdaad, overleg morgen sowieso wel even met de dierenarts.

Thanks voor je reactie, alle input is welkom. Ik weet het eigenlijk altijd wel, maar deze keer is raar. Hij is niet happy maar ik weet niet helemaal waarom niet..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:05

Hoe lang krijgt hij nu de prascend niet meer dan?
Voor seniores wordt aangeraden om 1kg per 100kilo lichaamsgewicht te geven toch? Dan krijgt hij nu voor 200 kilo? Hoe zwaar schat je hem?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:09

Sanet schreef:
Hoe lang krijgt hij nu de prascend niet meer dan?
Voor seniores wordt aangeraden om 1kg per 100kilo lichaamsgewicht te geven toch? Dan krijgt hij nu voor 200 kilo? Hoe zwaar schat je hem?

Sinds een paar maanden, hij werd daar heel duf en ongelukkig van. Toen hij daar een tijdje van af was, was hij ook echt veel vrolijker en weer heel irritant en stuiterend.

Ik denk kilootje of 175. Hij is 98 cm.
Hij krijgt 2 voerscheppen vol. Volgens mij was dat 900 gram toen ik t voor t laatst woog dus voor 180 kg dan.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:30

Heb voor eind deze maand een afspraak op de kliniek v kies en tanden v onze oude vent
Hoeveel tanden eruit moeten is afwachten aan de hand van foto's

Hij eet nu nog gewoon alles, wel elke dag ongeveer kilo SP erbij

Met paar tanden minder zal hij nog gewoon kunnen eten zegt tandarts.
Is dat ook jullie ervaring?

Vind het wel spannend....

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:43

Mijn paard heeft geen enkele tand meer en dat gaat prima, alleen kort gras krijgt ie niet veel binnen. Nu er ook meerdere kiezen uit zijn wordt het minder..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:49

hoe gaat het nu met lair?
voelt hij zich al wat beter?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:34

ellepel schreef:
hoe gaat het nu met lair?
voelt hij zich al wat beter?

Ja dus nog steeds niet zo, ik heb vrijdag weer met de dierenarts gebeld en hij moet nu een week op pijnstilling blijven staan en dan geen hooi meer eten maar dan 4 keer per dag pap. Zodat die kaken wat rust krijgen.

Ik heb hem zaterdag even meegenomen naar en plek waar heel zacht, hoog gras staat. Ik dacht dat moet hij wel weg kunnen krijgen, even een kwartiertje wat energie er in. Het was zo half hap hap en dan spuugt hij letterlijk alles uit omdat die punten van dat gras natuurlijk in zijn keel bleven hangen....

Ik heb hem toen steeds een hapje laten nemen en dat wegkauwen maar ook dat was geen succes. Piepende kiezen door het gras wat er tussen gleed en de wrijving en alles viel er net zo hard weer uit.

Nu staat hij dus alleen op pap en de hooibak laat hij zelf ook wel al met rust. Hij staat veel te slapen.. Onderweg met wandelen viel hij ook in slaap terwijl hij normaal altijd alles even moet bekijken.

Afbeelding

Weinig vooruitgang dus, zal donderdag weer even overleggen hoe nu verder. Merci voor het vragen :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:25

Eet hij wel de Senior Priores?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:43

Britta31 schreef:
Eet hij wel de Senior Priores?

Ja dat wel, het gaat wat moeilijk maar uiteindelijk krijgt hij dat wel weg.
Hij heeft ook echt heel erg honger elke keer als ik kom, best wel heel sneu…

Maar hij staat nu op een kleine 2 kg SP, 600 gram nutrimash en 600 gram active+ van vitalbix.

En dus de inflacam (die hij overigens erg lekker vindt, doet zijn hoofd al omhoog en bekje open als ik ermee aan kom lopen :+ )

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:45

Oh, dat klinkt niet heel goed Lies_sparkle :knuffel:
Mest hij nog voldoende? Zou het kunnen zijn dat de tandarts teveel heeft weggeschraapt en dat hij daardoor zenuwpijn heeft? Bij twijfel zou je altijd een andere arts kunnen inschakelen.

Je zou naast wat je nu al voert ook nog iets van bietenpulp/fibrebeet kunnen voeren, dat is ook een goede ruwvoer vervanger. Sneu dat hij zo'n honger heeft.

Ik duim voor je dat het snel beter gaat.