[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 07:37

BaiNar schreef:
Ja kan hem ook minder voeren, er zitten goede vitaminen en mineralen in.... De mijne kreeg ook nooit zoveel als aangegeven... Nu inmiddels wel maar hij krijgt nu bijna geen hooi meer weg... Je kan het ook als extra geven bv. 2 x per dag 2 kilo! Wedden dat ie opknapt!!

Overigens??? Weegt jouw paard 1200 kilo???

:') nee hij weegt 425 kilo tenmiste 2 jaar geleden op de kliniek maar ik dacht dat je dat voer 3x daags moest geven.
Ik denk dat ik het er maar erbij gaat voeren voor de extra bv als ontbijt

wat is trouwens belangrijkste voerbeurt voor een paard... Ik kan zoiets s'avonds klaar maken zeg maar een kilo bv zodat de stalhouder het s'morgens met wat brok het aan hem geeft?
Is dat een optie? De mijne kan nog wel goed hooi en stro eten (ondanks zijn 1cm tanden 8-) )

tita

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 07:39

Mag het niet langer dan 12 uur weken? Is dat zeker..... dan moet ik het op mijn werk gaan maken >;) is wel rottiger.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:15

tita schreef:
Mag het niet langer dan 12 uur weken? Is dat zeker..... dan moet ik het op mijn werk gaan maken >;) is wel rottiger.

Ik zet het altijd 's middags in de week voor de volgende morgen. Als het niet langer als 12 uur in de week mag staan zou het wel erg lastig worden om 's morgens SP te voeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:22

Na 12 uur kan het gaan gisten idd......( zeker met warmer weer )

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:03

Ik ga alles op mijn gemak eens doorlezen.
29 pagina's dus even tijd maken :D .

Heb 3 oude pony's; een d ruin van 23, een d ruin van 22 en een c merrie van 21.
De ruin van 22 heeft een erg slecht gebit, mist al een hoop en heeft moeite met eten, likt het naar binnen zeg maar.

Ze krijgen nu;
ruin 22; 1,5 schep pulp - 1/2 muesli - scheut olie - vit e en sel
ruin 23; 2 scheppen pulp - 1/2 brok - scheut olie - vit e en sel
merrie 21; 1,5 schep pulp - 1/2 brok - scheut olie - vit e en sel
! beide zijn zomers op de wei wel tonnetje rond.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:33

Hallo allemaal,

Hoe gaat het met jullie oudere paarden/pony's?.

Die van mij wordt nu 30 en zit nu heel erg in de rui. Haar vacht is wat dof en heeft alle kleuren van de regenboog. Heeft ze eigenlijk altijd bij het verharen. In haar manen heeft ze veel schilfers.

Ik geef haar nu lijnzonolie van de paardendrogist en ga beginnen met drainage comp. druppels, om even wat op te schonen van binnen. Ze heeft ook zomereczeem.

Wat geven jullie bij voor voedingssupplement?.

Groetjes Mirjam

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:32

Volgens mij kunnen een doffe vacht en schilfers op tekorten aan vit en min duiden ( tenminste dat vertelde de osteopaat vorige week ).

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:44

Met mijn merrietje van 21 gaat het prima. ze zit vol met energie en is ook ongelooflijk aan het verharen. je kunt er een collectie van breien ;) die van mij krijgt geen supplement, maar wil ik er binnenkort eigenlijk appel azijn olie en zeewier bij geven. gewoon voor haar algehele conditie

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:46

Onze 22 jarige is niet te stoppen. Ze is nu met mijn zusje mee op ruiterweekend en ik heb de eerste berichten al binnen dat het heel erg goed gaat. Vandaag een buitenrit van ruim 3 uur zonder een centje pijn ;-)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:07

Mijn ouwetje van 31 is volop aan het haren! Helaas wel last van een snotneus, maar dat gaat opzich ook goed, geen koorts, levendig en eet en drinkt goed! Mijn 27 jarige is nog niet zo in de rui maar die had ook geen mega vacht gekregen gelukkig! Die blijft toch nog een stuk korter dan de oudste! Vandaag wilden ze toen het hagelde niet eens naar binnen dus heb ze maar buiten gelaten! Om 17.30 weer pas naar binnen gehaald voor het eten!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:12

Ik heb een vraag, een pony van rond de 33 bij ons op stal kreeg altijd slobber met wat olie erdoor en dat ging altijd wel goed, hij is wel dun. Nu hadden we het idee dat ie laatste tijd weer iets dunner werd, dus wilden ze kijken wat ie dan extra of (deels) als vervanging van de slobber te geven.
Hij heeft alleen zo goed als geen kiezen meer, zn hooi maakt ie proppen van, en bijv biks ofzo krijgt ie al bijna niet weg. Dus het moet echt zacht zijn. Oja lucerne hadden we al geprobeerd maar dat eet ie niet.

Ik had al iets gevonden over Seniores Priores maar was benieuwd naar andere dingen ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:00

geweekt eten, pulp, geweekte grasbrokken dat soort dingen.
Met regelmaat een vitamine pasta (in spuitvorm, net als wormenkuur) geven doet ook veel. En GOED ontwormen, geen standaard spuiten maar vaker een uitgebreide. Keertje mestonderzoek laten doen als een paard te dun blijft kan ook geen kwaad.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:14

ok bedankt. En ik geloof dat iets van maismeel niet zo goed is omdat het slecht verteerbaar is?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:27

Mais is idd niet zo goed opneembaar voor de darmen en het bevat veel zetmeel.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:21

Mijn 27jarige wordt helemaal knetter hyper van mais.... alleen hele gedroogde mais gaat goed maar geef dr geen kolf straks in de zomer want ze breekt werkelijkwaar de stal af. Daarom krijgt ze het helemaal maar niet zo veel want ik heb afgelopen zomer echt afgezien met dr! Was geen land meer mee te bezeilen!

Ik wil misschien toch pulp gaan voeren maar is er veel verschil in merken? en hoeveel geven jullie? Die van mij eten nog goed brok en hooi maar die van 31 blijft een beetje aan de magere kant.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:13

Ik gaf van de winter 4 handjes ongeweekte pulp ( en daarna dan nog weken he !) , ongeveer 300 gram denk ik. Daarmee kon ik hem goed op gewicht houden !

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:55

mijn oudje krijgt in het voorjaar altijd Opkikker, zo door het jaar verder niks aan supplementen.

Hij blijft gelukkig wel op gewicht, maar echt iets aankomen lukt helaas niet. Hopelijk nu in de zomer wel, dat ik een speklaagje kan creeeren voor de winter. Hij is nu echt geen gezicht (hals is nu weer zwart van de zomerharen, de rest van zijn lichaam is nog bedenkt met winterharen en die zijn grijs en dof)

Hij krijgt nu 1kg muesli per dag, daarbij een pot bietenpulp (droge stof gerekend). En onbeperkt hooi. Hij heeft ook een tijdje de senior P van subli gehad, maar ik vond dat wat dubbel langs de muesli.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:54

Mn 21 jarige volbloed merrie krijgt o.a. ook zo'n 300 gram pulp ook met de 1/4 deel zemelen erbij. ze is wel iets aangekomen, maar het gaat niet hard. Hiernaast natuurlijk genoeg RV...

Dit naast KV= pavo conditiebrok, 2 scheppen Daily plus, wortels, een banaan, brood, appel azijn en zeewier

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:22

mijn bijna 24 jarige pinto x quarterhorse ruin,
heeft nog al zijn tanden en in goede staat, nja vorig jaar! eens kijken hoe het der volgende maand uitziet,
en nog erg rond voor zijn leeftijd :o

het valt mij op dat veel mensen met paarden in de leeftijd van 24,
nog maar 2 x per week rijden ofzo,

ik rijd mijne 5 x per week,
in de zomer buitenritjes en 1 x per week les, en in de winter gewoon iedere x in de bak!
Dit gaat prima, hij heeft snel last van de benen en luchtwegen,

overweeg nu om hem strucomix te voeren van cavalor,
hij is echt kieskeurig met eten , de muesli van de havens (cool mix) vond hij niet echt lekker,

en wil hem 0,5 brok voeren en hij staat op een wei met normaal gras,
en krijgt ongeveer 3 kg hooi

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:56

die van 27 van mij wordt nog 5x per week gereden, die is ook nog erg fit maar helaas wat aan de magere kant waardoor ik haar nu wat meer rust geef. Helaas staat er op de wei niet heel veel gras. Ik moet echt aan die pulp zien te komen.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:14

even een 'oftopic' vraagje; hebben jullie paarden dekens op of niet?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:23

Die van mij niet. Alleen de eerste winter bij mij, toen had ie 'm echt nodig. Maar de afgelopen twee winters heeft hij zonder deken gestaan en dat ging prima.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:07

Wat is een echte dikmaker met voldoende vitamines etc? Mijn oudje word wel erg dun nu..
Hij kreeg nooit krachtvoer voorheen maar het werkt niet meer alleen op ruwvoer. Ik hoop dat hij wat bijkomt als hij weer het land op mag..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:26

S__L schreef:
Wat is een echte dikmaker met voldoende vitamines etc? Mijn oudje word wel erg dun nu..
Hij kreeg nooit krachtvoer voorheen maar het werkt niet meer alleen op ruwvoer. Ik hoop dat hij wat bijkomt als hij weer het land op mag..

Subli senior priores gecombineerd met veulenbrok

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:30

Heb jij daar ervaring mee? Met dat voer van Subli?