Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Ik heb een "zomervraag" !
Mijn paard kan slecht tegen de hitte, dus boven de 28 graden staat hij te puffen en is echt niet lekker. Nu kan ik daarover op nederlandse sites eigenlijk niets vinden. Op duitse sites hebben ze het over bloeddruk- en hartproblemen. Dat er gewoon wat extra ondersteuning nodig is en dat het te maken kan hebben met magnesium tekort.
Weten jullie er mee over toevallig ?
Maris schreef:Maar die deken houdt de warmte toch niet tegen ?
Ik vrees overigens dat zo'n deken niet lang heel blijft ( mijn paard loopt samen met een 4 jarige ....)
Wanderers schreef:Lucerne-mix kan ook een goede aanvulling op het voer zijn, zéker als de opname van hooi/kuil moeilijker wordt .. lucerne kan zelfs als volledige vervanger van ander ruwvoer gebruikt worden.
Ondanks dat zelfs onze senior Wodan (30) alles nog gewoon kan eten, geven wij het naast de kuil/hooi Lucerne.
In de Lucerne zit melasse, het zet hierdoor lekker aan .. maar wel eerst (zoals bij elk nieuw voer natuurlijk) met kleine beetjes aan laten wennen, niet elk dier verdraagt dit voer goed.
Verder geven wij Opkikker (van NAF, oa. te verkrijgen bij de Paardendrogist), een scheut zonnebloemolie, lijnzaadpap en appelazijn door het voer om de spijsvertering en huid/vacht conditie (wisseling vacht!) te optimaliseren.
Daarnaast krijgt de oudste (Wodan) en ons 'zorgenkindje' (Merona) dagelijks Sasha's Blend, een bewegingssupplement, om de gevolgen van artrose te beperken c.q. tegen te gaan.
Overigens zweren wij bij een strak dekenbeleid.
Het wisselen van de vacht, het beschermen tegen kou én hitte kost héél veel energie .. energie die oudere en/of zwakkere dieren hard nodig hebben voor andere zaken.
yvonnedv schreef:tita schreef:Ik moet nu zelf bij gaan voeren heb al gekeken naar subli maar dat kan ik hem niet bieden woon te ver van stal af en de eigenaar gaat dat niet weken enzo
je kan het toch in de week zetten en het dan de volgende dag voeren.
BaiNar schreef:Ja kan hem ook minder voeren, er zitten goede vitaminen en mineralen in.... De mijne kreeg ook nooit zoveel als aangegeven... Nu inmiddels wel maar hij krijgt nu bijna geen hooi meer weg... Je kan het ook als extra geven bv. 2 x per dag 2 kilo! Wedden dat ie opknapt!!
Overigens??? Weegt jouw paard 1200 kilo???