[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:04

Cker! dank je wel :D

ElCamino

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:48

Hm, mij oude paard ( wordt 22 straks) lust al dat voer voor oudere paarden niet eens, dacht er goed aan te doen maar hij vindt het maar niks.
Nu krijgt hij nog steeds gewoon de sportbrok van Pavo met Nature's Best van Pavo. Dit meng ik in een voerton en dit voer ik hem. Hij staat gewoon vol in het werk en krijgt dan 1.5 kilo, 2x per dag. Verder Daily Plus en onbeperkt hooi. Doet het nog goed, voorlopig verander ik dus nog niks in zijn voer.
Hij glimt, is nooit ziek of lusteloos, mest is goed....ik laat het zo maar...

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:20

Alleen leeftijd zegt dan ook eigenlijk niet zoveel :) Natuurlijk moet je extra goed opletten en controleren als je paardje ouder wordt, maar zolang hij/zij het nog goed doet... ;) Lekker van genieten! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:49

Ik heb een "zomervraag" !
Mijn paard kan slecht tegen de hitte, dus boven de 28 graden staat hij te puffen en is echt niet lekker. Nu kan ik daarover op nederlandse sites eigenlijk niets vinden. Op duitse sites hebben ze het over bloeddruk- en hartproblemen. Dat er gewoon wat extra ondersteuning nodig is en dat het te maken kan hebben met magnesium tekort.
Weten jullie er mee over toevallig ?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:28

Maris schreef:
Ik heb een "zomervraag" !
Mijn paard kan slecht tegen de hitte, dus boven de 28 graden staat hij te puffen en is echt niet lekker. Nu kan ik daarover op nederlandse sites eigenlijk niets vinden. Op duitse sites hebben ze het over bloeddruk- en hartproblemen. Dat er gewoon wat extra ondersteuning nodig is en dat het te maken kan hebben met magnesium tekort.
Weten jullie er mee over toevallig ?

Kan je in ieder geval absoluut een UV-stralen werende deken aanraden!

Zonder zo'n deken zou onze 30 jarige Wodan het niet lang uithouden in de zon: hij moet zowel tegen de kou als tegen de hitte beschermd worden!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:33

Maar die deken houdt de warmte toch niet tegen ?
Ik vrees overigens dat zo'n deken niet lang heel blijft ( mijn paard loopt samen met een 4 jarige ....)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:00

Maris schreef:
Maar die deken houdt de warmte toch niet tegen ?
Ik vrees overigens dat zo'n deken niet lang heel blijft ( mijn paard loopt samen met een 4 jarige ....)

Onze pony heeft zomers ivm zomereczeem eem Rambo Sweet Itch Hoody op. Ik had verwacht dat dat erg warm zou zijn maar door de lichte kleur heeft hij het minder warm als zonder deken. Exceemdekens zijn ademmender als gewone dekens maar wel vrij stevig omdat ze ook bestand moeten zijn tegen schuren.

Een UV rflecterende deken reflecteerd niet alleen de UV stralen maar ook de warmte.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:04

Hoi!

Ik vroeg me af of mensen hier nog aanvullingen hebben op wat ik mijn oude welsh pony van bijna 34 jaar nog zou kunnen bijvoeren.
Op het moment doet hij t prima, maar ik lees zo vaak dat er dingen zoals snijmais, vitaminepreparaten, maisvlokken, granenmixen e.d. worden bijgevoerd. Dus ik vroeg me af wat ik naast het voer wat ik hem nu geef nog zou kunnen geven. (met oog op op gewicht houden en zijn gezondheid optimaal houden)
Alle suggesties zijn welkom.

Op t moment voer ik per dag:
1,5 kilo Pasture Mix van Dodson & Horrel
3 kilo Subli Senior Priores slobber
2.5 kilo Pre Alpin Senior van Agrobs

Alvast bedankt,

Groetjes Rianne

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:47

Lucerne-mix kan ook een goede aanvulling op het voer zijn, zéker als de opname van hooi/kuil moeilijker wordt .. lucerne kan zelfs als volledige vervanger van ander ruwvoer gebruikt worden.
Ondanks dat zelfs onze senior Wodan (30) alles nog gewoon kan eten, geven wij het naast de kuil/hooi Lucerne.
In de Lucerne zit melasse, het zet hierdoor lekker aan .. maar wel eerst (zoals bij elk nieuw voer natuurlijk) met kleine beetjes aan laten wennen, niet elk dier verdraagt dit voer goed.

Verder geven wij Opkikker (van NAF, oa. te verkrijgen bij de Paardendrogist), een scheut zonnebloemolie, lijnzaadpap en appelazijn door het voer om de spijsvertering en huid/vacht conditie (wisseling vacht!) te optimaliseren.
Daarnaast krijgt de oudste (Wodan) en ons 'zorgenkindje' (Merona) dagelijks Sasha's Blend, een bewegingssupplement, om de gevolgen van artrose te beperken c.q. tegen te gaan.

Overigens zweren wij bij een strak dekenbeleid.
Het wisselen van de vacht, het beschermen tegen kou én hitte kost héél veel energie .. energie die oudere en/of zwakkere dieren hard nodig hebben voor andere zaken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:33

Iemand hier nog belangstelling voor opkikker ? Ik denk er over om het te verkopen ....

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:47

Wanderers schreef:
Lucerne-mix kan ook een goede aanvulling op het voer zijn, zéker als de opname van hooi/kuil moeilijker wordt .. lucerne kan zelfs als volledige vervanger van ander ruwvoer gebruikt worden.
Ondanks dat zelfs onze senior Wodan (30) alles nog gewoon kan eten, geven wij het naast de kuil/hooi Lucerne.
In de Lucerne zit melasse, het zet hierdoor lekker aan .. maar wel eerst (zoals bij elk nieuw voer natuurlijk) met kleine beetjes aan laten wennen, niet elk dier verdraagt dit voer goed.

Verder geven wij Opkikker (van NAF, oa. te verkrijgen bij de Paardendrogist), een scheut zonnebloemolie, lijnzaadpap en appelazijn door het voer om de spijsvertering en huid/vacht conditie (wisseling vacht!) te optimaliseren.
Daarnaast krijgt de oudste (Wodan) en ons 'zorgenkindje' (Merona) dagelijks Sasha's Blend, een bewegingssupplement, om de gevolgen van artrose te beperken c.q. tegen te gaan.

Overigens zweren wij bij een strak dekenbeleid.
Het wisselen van de vacht, het beschermen tegen kou én hitte kost héél veel energie .. energie die oudere en/of zwakkere dieren hard nodig hebben voor andere zaken.

Lucerne heb ik heel lang gevoerd als alternatief voor het hooi wat hij niet meer kon kauwen, maar is nu verleden tijd voor hem. Hij heeft geen kiezen meer, vandaar de overgang van Lucerne naar Pre Alpin Senior. Ook zijn de voortanden gevoelig, vandaar een klein aanbod van Pre Alpin, en het voornamelijk opvullen met Subli Senior Priores slobber. De Pasture Mix week ik. Een lepel Zonnebloemolie meng ik idd ook door zijn Pasture Mix. Sylva, mijn oudje, leidt al ruim 12 jaren aan spat, en hiervoor heeft hij het hele jaar door weidegang, met in de winter en herfst 's nachts stalling. Hierdoor leidt hij gelukkig niet aan stijfheid en kreupelheid door de spat, en is er amper vocht bij de gewrichten.
Dekenbeleid voer ik ook ;) hele zomer lang een regendeken 's nachts, eind van de zomer krijgt hij al een 200 grams Rhino deken op in de nachten, en in oktober heeft hij de 200 gr overdag al op. Vanaf november zit de hals erop. Mits het niet rotweer al is rond oktober. Desondanks heeft hij nu onder zijn deken een vacht waar je u tegen zegt.
Blij om te zien dat nog iemand het op ongeveer dezelfde manier doet :)
Zal eens kijken naar wat "opkikker" inhoudt.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:30

Mijn pony van 31 jaar heeft de laaste tijd moeite met het eten van haar hooi.
Ze maakt aardige ballen en het duurt mega lang eer dat ze klaar is met eten.
Gisteren is de tandarts geweest maar die zei dat het snijvlak zo glad was dat ze het hooi niet meer goed kon snijden.
Dus daar kon hij weinig aan doen.

Mijn vraag is wat voeren jullie bij naast hooi, zadat je paard in moeilijke periodes het wat makkelijkere heeft?
Laatst bijgewerkt door mariekie op 11-03-10 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:37

senior priores, snijmais en geweekte pulpbrok

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:14

meld me ook even

Mijn oudje wordt ook mager hij is nu 27 en een luchtzuiger dus voortanden zijn klein

Ik moet nu zelf bij gaan voeren heb al gekeken naar subli maar dat kan ik hem niet bieden woon te ver van stal af en de eigenaar gaat dat niet weken enzo

Hij krijgt nu 3x daags brok en 3x daags hooi/kuil zelf voer ik nu 1x daags 1 kilo pavo slobber
Wat kan ik hem nog meer geven

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:49

tita schreef:
Ik moet nu zelf bij gaan voeren heb al gekeken naar subli maar dat kan ik hem niet bieden woon te ver van stal af en de eigenaar gaat dat niet weken enzo

je kan het toch in de week zetten en het dan de volgende dag voeren.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:03

Ja Tita Ik zette ook altijd zijn porties al ruim van te voren in de week en klaar in dichte bakken zodat staleigenaar het makkelijk kon geven.... Het is tenslotte wel een van de beste dingen voor je oudere paardje... Ik zou er toch nog eens over denken... Hier zit ook alles in, ook mocht ze minder hooi gaan eten... In principe hoef je bij dit verder niks te voeren buiten hooi... Probeer of je 2 of 3 keer per dag bv een afgesloten emmer kan klaarzetten. Succes!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:03

yvonnedv schreef:
tita schreef:

je kan het toch in de week zetten en het dan de volgende dag voeren.

ja maar het is zoveel gaat om 1kg per 100 kilo dat betekend ruim 12 kg per dag..en hij krijgt nog wel ruwvoer..dus niet echt het voer dat ik zoek

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:15

Ja kan hem ook minder voeren, er zitten goede vitaminen en mineralen in.... De mijne kreeg ook nooit zoveel als aangegeven... Nu inmiddels wel maar hij krijgt nu bijna geen hooi meer weg... Je kan het ook als extra geven bv. 2 x per dag 2 kilo! Wedden dat ie opknapt!!

Overigens??? Weegt jouw paard 1200 kilo???

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:21

Ik geef ook niet zoveel, gebruik het als aanvullend voer naast zijn normale hooi/muesli. Zo ben ik er zeker van dat hij genoeg ruwvoer binnen krijgt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:38

Die 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht zal waarschijnlijk zijn om zowel hooi als krachtvoer te vervangen ( en dan dus niets anders ernaast ). Dus dan kan je gewoon minder geven.
Alleen volgens mij mag het nooit langer als 12 uur geweekt zijn ( ivm gisting ), dus klaar zetten voor de volgende dag is dan al moeilijk....

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:59

BaiNar schreef:
Ja kan hem ook minder voeren, er zitten goede vitaminen en mineralen in.... De mijne kreeg ook nooit zoveel als aangegeven... Nu inmiddels wel maar hij krijgt nu bijna geen hooi meer weg... Je kan het ook als extra geven bv. 2 x per dag 2 kilo! Wedden dat ie opknapt!!

Overigens??? Weegt jouw paard 1200 kilo???

Wat als je paard alleen dat geweekste spul gaat eten en dan alsnog zn hooi laat liggen, omdat dat moeilijker weg te krijgen is?

Ik moet mijn pony van 31 ook iets bij gaan voeren omdat ze haar hooi minder makkelijk weg krijgt maar vrees dus dat ze het dan helemaal niet meer eet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:03

Hooi is wel belangrijker als sneiores priores, want hooi bevat meer ( langere ) vezels......

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:04

Die van mij blijft gewoon zijn hooi opeten, hij krijgt wel voordroog omdat dit wat zachter en smakkelijker is. Ik voer ongeveer 2kg (droog) per dag.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:18

Ik geef 2 kg SP 1k pulpbrok en 2kg veulenkorrels

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:37

Ik voer dus 3 x per dag een volle schep SP. Zet het in de week in koud water en als ik het geef maak ik het lauw. Ik bied mijn oudje nog wel hooi aan maar hij krijgt er niet veel meer van binnen, er liggen altijd veel proppen maar ja, iedere spriet die hij nog naar binnen werkt is meegenomen. Daarbij voer ik hem 3 x per dag een flinke emmer luzernemix... Dit gaat ook nog goed naar binnen... Ondanks zijn voedsel-probleem is ie de winter weer goed doorgekomen!! Van de zomer gaat ie weer lekker op het langere gras en ga ik hem 2 x per dag slobber geven.